Gå til innhold

«Virtuell bomring» skal tvinge hybridbiler over på eldrift. Nå tas den i bruk på de første 2700 bilene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja hvorfor ikke, geiter og plenklippere har jo dette allereie. Og kua har også fått rett til 8 ukers ferie, er jo MOT dette (Meta Organisasjons Teori).

 

Og det må være råd at dei som kjører hybrid får refundert 16,60 kr pr 10 km når dei kjører på batteriet, som er det det koster ekstra i CO2 avgift å ha en bil som bruker 1 liter pr 10 km i steden for 0,4.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Merkelig - er det ikke slik at alle hybridbiler prioriterer batteridrift så langt det er mulig?

Kun dersom det trengs ekstra ytelse, eller påfyll av batteri, at bensin/diesel-motoren starter opp? Noe som bilen styrer automatisk selv..

Dersom dette ikke er tilfelle, så forstår jeg rett og slett ikke poenget med hybridbiler. 

Så hva tilfører geo-gjerdet da? Litt svakere akselerasjon på de involverte bilene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (3 timer siden):

Merkelig - er det ikke slik at alle hybridbiler prioriterer batteridrift så langt det er mulig?

Kun dersom det trengs ekstra ytelse, eller påfyll av batteri, at bensin/diesel-motoren starter opp? Noe som bilen styrer automatisk selv..

Dersom dette ikke er tilfelle, så forstår jeg rett og slett ikke poenget med hybridbiler. 

Så hva tilfører geo-gjerdet da? Litt svakere akselerasjon på de involverte bilene?

Noe av vitsen med en hybrid er lavere engangsavgift ved en noe kraftig og tung bil.

 

Slik eg forstår «tusenbeinere» og display pr i dag er det bare å koble seg på en port på bilens elektronikk. Ville nok ikke koste mer en 100,- kr å produsere, og så ville man da ha et «ODO» meter som viste kostnader fortløpende pr 10 km eller kjøreturens slutt.

 

Men det vil nok ingen gjøre, vertfall støtter ikke grunnbok i samfunsøkonomi en slik frammferd verken fra statlig eller bedriftsmessig hold. Nei, Folk (og inkognitoer) er blitt for godt utdannet til at noko vetig skjer !

ref: https://www.youtube.com/watch?v=53d42Bdly1s

Å gud forby, 300 mill er formeget å betale for en bedret privat realøkonomi. Vi har jo mix, kvoter og 0 - utslipp.....

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Man trenger jo da også å kunne fortelle bilen at man skal til et slikt område slik at den sparer batterikapasitet. Om jeg hadde en hybrid med 5 mil rekkevidde på batteri og satte i vei til Oslo uten å be bilen om å spare på batteriet ville det gå tomt omtrent ved Sandvika. Om jeg derimot skulle bare til Drammen ville jeg at bilen skulle gå på batteri hele veien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En styring koblet til OBD-kontakten, lading til fullt batteri før sonen starter, om man kommer utenfra.

Om man går tom for strøm innenfor ?

Da må kanskje bensinmotor startes likevel om en er i tidsnød eller lader er for langt unna...?

Eller ringe et nummer for å betale ekstra avgift slik at motor kan starte en stund, styrt over bilens kommunikasjon?

Det er liksom ikke bare å ta med seg  5 liters kanna å gå seg en tur.

Ellers blir det Falken...

Et "5 liters" batteri til slikt bruk har vi nok ikke enda.

En powerbank til selvhjelp for Elbil hadde vert "kjekt å ha"(?)

Endret av KjeRogJør
Lenke til kommentar

Selvfølgelig er dette ett regulatorisk grep fra myndighetene... Å kalle det noe annet er løgn.

Det er ikke sikkert det er dumt å innføre en slik praksis så lenge det blir som de sier at ved tomt batteri så svitsjer bilen over på fuel. Men poenget er at man kaller en spade for en spade.

 

EDIT: Ved nermere ettertanke må jeg få lov å tilføye at, jo... det er en fantastisk idiotisk greie å innføre en slik praksis . Problemet er tross alt ikkje-eksisterende allerede.

Endret av EremittPåTur
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Unødvendig teknisk løsning med unødvendig overvåkning av kjøremønster. Hybrider bør konstrueres med svak fossilmotor seriekoblet med en sterk elmotor. Da får man kun den fullgode kjøreopplevelsen ved å kjøre elektrisk. Det tror jeg er et mye mer virkningsfullt incitament enn geofence-bompenger.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Her blir kan det komme, mengder av muligheter som de grønne organisasjonene kan boltre seg i ,i Norge..Og om noen år har de så mange sympatisører i nesten alle partier på Stortinget Slik at det tilsammen , da blir ett . flertallet på Stortinget.Med en grønn elite

som innfører ordninger i samarbeid ,med de offentlige vesener ellers i staten. .

Og i Statens vegvesen ,ser det ut som at flertallet i alle ledelses nivåer.Sympatiserer med de grønne organisasjoner . Slik at privat bilen ,Helst ikke skal brukes.For de aller fleste.Og spesielt ikke for de personer som har bil som hobby ,og interesse.

Og det offentlige, da med alle de muligheter ,som det systemet gir. Som det nevnes i artikkelen.

Av personen som representerer Statens vegvesen.. Så gir systemet muligheter til bl.a veiprising.,

( Som de fleste i Norge , ennå ikke vet hva er ) og til også å innføre enda dyrere parkering ,som automatisk blir belastet kontoen din. , Og kontrollere flere og flere områder, hvor det for nesten alle blir forbudt å bruke egen bil .Og alt dette tilsammen da ,kommer til å gjøre det dyrere og vanskeligere å bruke vår egen bil

Ja det kommer nok til å bli slik ,Om ikke så veldig mange år,.At vi som forsatt liker å bruke bil .Om noen år , kommer til å bli overvåket , og registrert i de mange flere forskjellige sonene ,som systemet gir mulighet til å opprette , og som mange ønsker å kjøre med egen bil i .Slik at takstametetet for betaling av miljøavgifter.begynner å " tikke og gå " Slik at det blir ekstra dyrt å bruke bil..

Og til slutt har nesten halvparten i Norge , av de som ønsker å ha egen bil. Ikke råd til å bruke den .

Og så er jo Statens vegvesen sin representant ,som uttaler seg i artikkelen.Forpliktet til å si at systemet ,er ikke ment å brukes, slik og slik.

Men Statens vesener,og regjeringer Er lure ,og de bygger stein ,for stein .Over lang nok tid.

Og til slutt sitter Norges befolkning. Med hele systemet i fanget.

Ett eksempel ,om noe helt annet .

Men som viser hvordan systemer ,brukes ,slik at vi etter noen år sitter med mye mer i fanget ,enn vi først trodde .

Er hvordan EØS systemet nå bestemmer over mye mer i Norge ( på godt og vondt ) enn vi for mange år trodde.

Dette siste er bare ment som ett eksempel.Og ikke ment som starten på en eøs debatt.

.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Kajac skrev (2 minutter siden):

Jeg forventer da selvfølgelig også at man også da kun betaler halv bompris når bilen er i ren el-modus.

Jeg forventer at bompenger bekjempes og fjernes for alle over alt i Norge.

Lenke til kommentar

Høres ut som mye unødvendig forsknigsmidler som dras ut. Hvor mange pendler over 6-7 mil hver dag som de nye plugin hybridene klarer? Og hvem i sine fulleste fem plugger ikke inn bilen på natterstid så de kan spare 10 kr+/mil.

Om det ønskes mer eldrift i sentrum så få opp flere AC-ladere. Det er biler med små batterier som forsatt vil gå på veiene i ti år til som kan bruke ladepunktene.

Lenke til kommentar
stigmv skrev (På 8.8.2020 den 11.01):

Man trenger jo da også å kunne fortelle bilen at man skal til et slikt område slik at den sparer batterikapasitet. Om jeg hadde en hybrid med 5 mil rekkevidde på batteri og satte i vei til Oslo uten å be bilen om å spare på batteriet ville det gå tomt omtrent ved Sandvika. Om jeg derimot skulle bare til Drammen ville jeg at bilen skulle gå på batteri hele veien.

Det forutsetter at du plotter inn bestemmelsessted i navigasjonen. Din BMW vil da ut fra bestemmelsesstedet vite at du skal inn i en eZone , vil gå med vanlig Hybrid mode og samtidig preservere nok av batteri automatisk til navigasjonen ser du når GEO-fence som da vil trigge automatisk (tvunget) skifte kjøreprogram fra hybrid mode til all electic mode. Ved inngang til og innenfor geo-fence (eZone) får man ikke satt om kjøreprogrammer fra electric mode så lenge det finns disponible kW igjen på batteriene.

Jeg har en BMW hybrid som er forberedt for dette. Bor i utkanten av Oslo men innenfor bygrensa GEO-fence gjelder indre by og sentrumsstrøk.

Etter hva seg ser på kartet i artikkelen kan man fremdeles kjøre gjennom Oslo fra Nord, Sør eller Vest utenfor/langs GEO-fencet. Så det gjelder ikke gjennomgangstrafikk.

80 store byer er planlagt/forberedt deriblant London.
Pilotprosjektet i2018/2019 i Rotterdam viste at deltagerne dekket mere enn 90% av dems kjøring i eZone med pure electric mode.
https://www.bmwblog.com/2020/03/27/dutch-pilot-project-bmw-group-edrive-zones-improve-the-living-environment-in-urban-areas/

 

 

Endret av syar2003
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

 

syar2003 skrev (9 timer siden):

Mange misoppfatninger om plug-in hybrider og dems eiere: Jeg har kjørt 1096km i Juli (+ 1 uke) med min BMW 330e. Og brukt 12 liter bensin.

Ikke så rart du bruker lite da, det er jo svært kort kjørelengde. Under 19km daglig, tilsvarer en årlig kjørelengde på 10.500km. Da klarer man selvsagt å kjøre mye på strøm. Prøv med noen 500km turer så blir nok tallene ganske annerledes ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden):

 

Ikke så rart du bruker lite da, det er jo svært kort kjørelengde. Under 19km daglig, tilsvarer en årlig kjørelengde på 10.500km. Da klarer man selvsagt å kjøre mye på strøm. Prøv med noen 500km turer så blir nok tallene ganske annerledes ;)

Jeg kjører for tiden i snitt noe mellom 12-16000 i året (over gjennomsnittet). Det er variasjoner fra mnd til mnd.
F.eks med koronasituasjonen har man så og si hatt konstant hjemmekontor siden 12 mars.
Regnestykket ditt tar ikke høyde for dager bilen har stått parkert. Det har også vært hjemmeferie i perioden. Hvordan du kommer fra til 19km daglig forstår jeg ikke. Fra 28/6 til 6/8 er det 29 virkedager (37 dager totalt) 

Som en av mange som bor og jobber i samme storby og ikke har hytte 30 mil unna man drar til hver helg blir det mye kortere hverdagsturer som gjør at man lett oppnår tilnærmet full elektrisk drift (vel og merke på de nyeste hybridene med over 5mil rekkevidde). Dette er ikke noe unikt for min del og er også en medvirkende grunn til at mange har valgt hybrid (meg selv inkludert)

Og man er selvsagt flink til å plugge inn bilen ved hver anledning som byr seg enten hjemme eller borte og unngår harde akselerasjoner , med andre ord kjører hybridbil i hovesak med en eco vennlig kjørestil.

Poenget mitt er at 500km turer for mange tilhører unntakene og sjeldenhetene og er ikke en del av 24/7 hverdagssituasjonen. Spesielt da om man har fast arbeidsplass og hytta rett utenfor bygrensa eller innerst i Oslofjorden.

:)

Endret av syar2003
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...