Gå til innhold

Vil TVen falle ned fra veggen?


Anbefalte innlegg

Har hengt et 50" Samsung-TV på veggen, veier cirka 13 kilo, kjøpt skruer etter målene i bruksanvisningen (M8x45mm). Testet først dybden på TVens skruehull, etter 4 1/2 omdreininger nådde skruen bunnen, ved montering skrudde jeg 3 3/4 omdreininger, forstått det slik at man ikke skal stramme til mye.

Burde jeg dra til slik at skruen når bunnen?

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skruene skal skrus inn så langt som mulig. Det du viser til virker lite. Skruene blir ikke hardere å skru etterhvert, da har du feil gjenger på skruene og har begynt å ødelegge gjengene i TV og/eller skrue.

Du bør i hverfall skru inn skruer minst to cm. Er du usikker på dybden i skruhullet er det bare å måle med en tannpirker eller annet.

Har du skrudd inn for lite og i tillegg brukt bittelitt makt (ødelagt gjenger), har du fort TV på gulvet en dag.

Det er litt uklart om skruen virkelig har nådd bunnen her. Det skal gå lett å skru helt til det sier stopp. Hvis det gradvis ble litt tyngre å skru er gjenger feil. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Jeg kunne skru skruene lett inn med fingrene, bare siste halve omdreiningen for å få den til å sitte at jeg brukte skralle. Nå målte jeg ikke hullet, men det er nok ikke to centimeter.

Skruene er kjøpt etter spesifikasjonene i bruksanvisningen, da antar jeg at gjengene er ok.

Den har ikke nådd bunnen helt som sagt, 3/4 omdreining igjen.

Neste størrelse er 50mm, 5mm mer enn det som står i bruksanvisningen, den vil jo nå bunnen lett, legge noen skiver på skruen.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Hei. Man trenger ikke veldig mange mange omdreininger til for at den skal henge godt. Det er nok et større problem dersom det er slakk mellom festet og baksiden av skjermen for da fordeles muligens vekten feil og du vil få en større horisontal kraft på selve skruene/skruefestene istedenfor regn vertikal kraft. Jeg vil ikke påstå at det er stor risiko å ha den hengende slik. Men hvis du er veldig uheldig og river til skjermen så kan du oppnå bevegelse i skjermen som kan gjøre at gjengene knekker. Løsningen er enkel: Bruk skrueskiver til å lukke gapet mellom festet og baksiden. Produsenten har trolig oppgitt for lange skruer fordi det finnes så mange ulike skjermfester (av ulik tykkelse).

Lenke til kommentar

Det er ikke noe slark, siden Samsung oppgir 43-45mm så vil jo det si at det er ok at skruen ikke når bunnen helt, men at det er en distanse igjen på 2 mm. Nå vet jeg ikke akkurat hvor langt 3/4 omdrening er, burde være ganske nærme.  

Fant et svar på Justanswer fra én av disse ekspertene: 4-5 turns is enough to get a good bite. Da var det snakk om M4 skruer, jeg har brukt M8.

Syns de kunne gjort skruehullet litt dypere og disse plastadapterne litt kortere, da ville man jo enkelt fått flere omdreininger. Antakelig er det sterkere enn man tror med få omdreininger, en mutter sitter jo ekstremt godt.

 

Lenke til kommentar

Om noen andre skulle komme over dette og ha samme bekymring kan jeg si at etter en del lesning burde knapt fire omdreininger være tilstrekkelig. Viktig skru til skruen slik at det ikke er slark og fare for at den løser seg ut over tid, også viktig at den ikke er for mye strammet.

Det er visst slik at de seks første gjengene er de som gjør all jobben, de tre første igjen holder majoriteten av belastningen.

Six Fascinating Facts about Fasteners

Om man hadde hatt en gjenstand som var i bevegelse, ev. hatt en TV på et bevegelig feste ville jeg vært mer komfortabel med seks omdreininger.

Endret av ^fmj
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...