Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Føler meg ustødig/mister balansen ved bevegelse av hodet


Gjest 43beb...6da

Anbefalte innlegg

Gjest 43beb...6da

God kveld!

Jeg er en gutt i midten av tjue-årene som har det siste året vært plaget av noe som legen min åpenbart ikke finner ut av.

Når jeg beveger hodet mitt (ser til sidene/opp til ned) så blir jeg ustød, litt som jeg mister balansen.

Har merket at jeg ofte føler meg enten lett eller tung (klarer ikke bestemme meg) i hodet, ikke nødvendigvis samtidig, men merker da trykk når jeg bøyer meg godt fremover, sikkert normalt?

Er overvektig, har OK blodtrykk (sjekker omtrent månedtlig, rundt 130/75) og har nylig tatt bilder av både rygg, skuldre, nakke og hode - de finner ingenting, alt ser "OK" ut. Jeg har riktignok bedt om å få rapportene skriftelig så jeg kan ta det med til andre leger for dette begynner å bli veldig plagsomt.

"Sikker på at du ikke bekymrer deg mer enn nødvendig?","Det er ikke farlig å være litt svimmel :- )" og annet er det jeg har fått fra de to siste legene.

Jeg får ikke noe særlig blodtrykksfall når jeg hiver meg opp av senga/sittende (ser aldri stjerner eller føler jeg blir svimmel av det) så føles ikke ut som at det er hjerte- og kar-relatert.

Noen som har tips?

Anonymous poster hash: 43beb...6da

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 43beb...6da

Heisann.

Dette skjer også ved "normal"-hastighet, også om jeg gjør det saktere.

Krystallsyken har jeg hørt om, men føler ikke det er så aggressivt, legger merke til det men har enda ikke falt/måttet ta meg i mot.

Anonymous poster hash: 43beb...6da

Lenke til kommentar

Tenkte også bittelitt på krystallsyken, men dette skal visst gå over etter noen dager / uker av seg selv. Men det kan jo være et tilbakevendene greie. Kan det være en eller annen nerve som kan skape slike svimmelhetsreaksjoner? Er jo gudene vet hvor mange rare nervebaner rundt og inni hodeskallen, og det er jo et samspill av muskler, skjelett, nerver og sånn der.

Er jo ikke sikkert bildene klarer å vise samspillet da det er statiske greier med slike bilder. Kanskje en kiropraktor eller manuellterapeut kan undersøke skuldre, nakke, hodet, kjeve og sånn. Bare for å gi deg et alternativt håp om å kunne finne ut av det. For det er sikkert til å bli helt tullerusk av å gå sånn uten å vite et ordentlig svar på hvorfor du har det slik, og om det finnes enkle grep en kan gjøre for å få det bedre.

Endret av G
Lenke til kommentar

Først og fremst bra du har oppsøkt lege(r). Man skal være veldig varsom med å ta helseråd fra et nettforum. Når det er sagt så høres det ikke så veldig kraftig ut, slik som krystallsyken. Jeg har hatt den et par ganger og er veldig lett å diagnosere av lege, så det vil jeg tro de har undersøkt ørene dine allerede? Svimmelhet er som sagt ikke farlig men det kan være veldig mange årsaker så det er viktig å snakke med legen om allmenntilstanden generelt.

NHI skriver forøvrig:

Forekomst: Svimmelhet hos unge personer er oftest utløst av angst og uro, eller det kan være en følge av virusinfeksjon i det indre øret.

Lenke til kommentar

Du skriver at 

Gjest 43beb...6da skrev (5 timer siden):

og har nylig tatt bilder av både rygg, skuldre, nakke og hode - de finner ingenting, alt ser "OK" ut

(CT, -/MR?) 

 

Gjest 43beb...6da skrev (6 timer siden):

merker da trykk når jeg bøyer meg godt fremover, sikkert normalt?

Trykk i hele hodet eller noen spesielle deler? (Bakhode, rundt øynene, i ørene etc.?) Er det opplevelse av vedvarende trykk eller pulserende-/dunkende? Har du øresus (tinnitus) til vanlig? I så fall noen endring i opplevelsen av tinnitus når du opplever trykket? Noen forskjell på om du har drukket godt med væske (vann) eller er mer dehydrert?

 

Gjest 43beb...6da skrev (6 timer siden):

Når jeg beveger hodet mitt (ser til sidene/opp til ned) så blir jeg ustød, litt som jeg mister balansen.

Så litt som om det er en ‘disconnect’ mellom hode og kropp? ‘Gumminakke’?

 

Gjest 43beb...6da skrev (6 timer siden):

ser aldri stjerner eller føler jeg blir svimmel av det

Heller ikke noen andre problemer med synet når du opplever problemet?

 

Generelt - Hvordan ser hverdagen din ut? Mye stillesitting? Fysisk aktivitet (trening) i løpet av en uke? Antar at du har fått ulike øvelser for å styrke og strekke muskulaturen i nakke-/rygg-/overkropp? 

Lenke til kommentar
Gjest 43beb...6da

Heisann.
Først og fremst takk for svar alle sammen.

Gia: Føler at veldig mange av øvelsene i den youtube-videoen ved en rask titt er øvelser jeg har gjort uten å ha visst det var øvelser for å fremprovosere det, da med øynene oppe. Skal sjekke ut filmen mer.

2 hours ago, NoBo said:

Du skriver at 

(CT, -/MR?) 

MR av rygg nakke og hode.

Trykk i hele hodet eller noen spesielle deler? (Bakhode, rundt øynene, i ørene etc.?) Er det opplevelse av vedvarende trykk eller pulserende-/dunkende? Har du øresus (tinnitus) til vanlig? I så fall noen endring i opplevelsen av tinnitus når du opplever trykket? Noen forskjell på om du har drukket godt med væske (vann) eller er mer dehydrert?

føler trykket er i bakhodet men også litt i nesen?? kan ikke si jeg har følt noen forskjell til om jeg har drukket godt med væske og jeg har ikke tinitus

Så litt som om det er en ‘disconnect’ mellom hode og kropp? ‘Gumminakke’?

jeg vet ikke helt hva Gumminakke er, men det er som om jeg for et sekund mister balansen, kanskje litt som at hode er klar over bevegelsen jeg gjør kanskje??

Heller ikke noen andre problemer med synet når du opplever problemet?

ikke noe spesielle problemer med syne bortsett fra at jeg kanskje blir urolig og føler jeg får litt tunnel syn men som sagt kan det være at jeg blir urolig

Generelt - Hvordan ser hverdagen din ut? Mye stillesitting? Fysisk aktivitet (trening) i løpet av en uke? Antar at du har fått ulike øvelser for å styrke og strekke muskulaturen i nakke-/rygg-/overkropp? 

jeg sitter mye foran datamaskinen og trener generelt lite.. Jeg strekker meg noen ganger om dagen både ved å bevege nakke, "spe ut brystkassen" ossv..

igjen takk for svar alle sammen, vet at et forum ikke er leger men blir litt paff når leger automatisk hopper på angst/depresjoner når det føles veldig fysisk ut

Anonymous poster hash: 43beb...6da

Lenke til kommentar
Gjest 43beb...6da skrev (55 minutter siden):

igjen takk for svar alle sammen, vet at et forum ikke er leger men blir litt paff når leger automatisk hopper på angst/depresjoner når det føles veldig fysisk ut

Er enig med deg at en kan føle seg dårlig ivaretatt dersom leger avskriver andre årsaker uten grundig undersøkelse, og eventuelt ikke tar beskrivelsene dine av symptomene godt nok i betraktning. Men samtidig, stress og engstelse fører det til fysiologiske endringer i kroppen i form av muskelspenninger og lignende, ikke bare i det øyeblikket man opplever stress og engstelse, så å skille fysiske og psykiske årsaker er ikke lett, så det kan være med god grunn at legene hopper på denne teorien. Men som sagt, det er svært få her i dette forumet som er kvalifiserte til å gi råd, og listen over hva som kan forårsake svimmelhet er veldig lang; Jeg siterte bare "angst/depresjon" fordi NHI oppgir at det er den vanligste årsaken blant unge, men det er som sagt mange andre årsaker som burde utredes. Lykke til videre. Jeg har troen på at legene finner ut av det til slutt; Av og til tar det bare litt lang tid.

Lenke til kommentar

Du kan jo vurdere å få sjekket ørene, balanseproblemer kan komme fra det indre øret.

Men jeg ville også i stor grad ha anbefalt fysisk aktivitet og massasje/fysio, rett og slett fordi stiv og anspent muskulatur rundt nakke og skuldre gir mange av symptomene du opplever. Mye av det du beskriver er ting jeg har erfaring med selv, og jeg vet hvor mye bedre det blir når jeg trener mer, går til fysio og tøyer ut godt. Lar jeg det forfalle så jeg blir stiv igjen kommer plagene tilbake. Og man blir gjerne enda mer stiv og anspent når man går og kjenner på svimmelhet! Så prøv å øk aktiviteten, gå deg varm nok til å få myket opp musklene ordentlig, tøy ut, og prøv å slå deg til ro med at du er godt undersøkt, så legene ville funnet det om det var noe alvorlig galt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...