Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Levetid bremser og skiver?


Anbefalte innlegg

Hvor lang tid bør man tenke normalt at bremseskiver og klosser holder i kilometer?

Bruk er motorvei og bykjøring.

Fikk beskjed at klosser foran, og skiver bak måtte byttes. Er første gang det byttes, og bilen er gått 97 380km når jeg leverte den på verkstedet.

Vet skivene bak så rustne ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er første gang de byttes så er ikke rart at skivene bak er rustne. Klosser vanligvis byttes ved ca 30000-40000km avhengig av måten det kjøres. Skiver kan holde over 100000km. Da jeg hadde taxi så byttet jeg skiver første gang ved 160000km.

Og husk at skiver/klosser foran og bak nesten aldri byttes samtidig da bremsene er kraftigere foran og slites fortere. 

Lenke til kommentar

Det er store forskjellar alt etter kvaliteten og køyremåten.

Eit problem på mange el- og hybridbilar er at bremseskivene rustar ettersom mykje av bremsinga skjer i form at motorbremsing som lader batteriet.
Bremseskiver varer lengst når du finn den rette kombinasjonen av å ikkje slite dei ut, men samtidig bruker bremsene så ofte at at det ikkje får danne seg overflaterust som tærer på stålet.

Lenke til kommentar

Umulig å si. Bremseklosser kan vare i årevis og de kan vare i 1 lang bakke hvis du slurer med de inne hele veien den. Bremseskiver må oftest byttes pga rust. Står bilen lenge iro ute kan de raskere ta kveld da de ruster men samtidig som de ikke blir brukt å rusten slipes av bruk. De kan også skades av småstein som ikke blir fjernet. Typisk nærmere vår 

Kvaliter på delene spiller også en rolle. 

Endret av Labelle
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Skiver og klosser er avhengige av kjørestil/bruk. Skiftet skiver første gang på min Peugeot etter 240 tusen. Hadde da byttet klosser på 60 tusen allerede. Byttet nettopp skiver og klosser på Volvoen foran, for første gang, på 230 tusen. Byttet skiver/klosser bak etter 140 tusen. Kjører for det meste langkjøring på moderat saltede veier.

 

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 minutter siden):

Hvorfor bruker de ikke rustfrie skiver bak på el- og hybridbiler?

 

https://motor.no/elbil/derfor-har-ikke-nye-biler-rustfrie-bremseskiver/192051 :

Sitat

Vanlig rustfritt stål har for eksempel ikke egenskapene som kreves. Rustfritt stål type 304, også kjent som 18/8 (som brukes i kjeler og annet kjøkkenutstyr), er for eksempel ubrukelig til bremseskiver.

Den har ikke den styrken, tettheten, motstandsdyktigheten mot slitasje eller de termiske egenskapene som kreves.

Andre typer rustfrie legeringer og materialer blir rett og slett for dyrt, bortsett fra til de mest kostbare bilene.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (15 timer siden):

Motorsykler bruker jo rustfrie skiver. Og hvis bakbremsene uansett knapt blir brukt så skulle jeg ikke tro det hadde så mye å si.

Edit: Pris kan være et tema ja.

Artikkelen Mr D viste til svara på det òg:

Sitat

Hvorfor ikke rustfritt?

Hvorfor monterer man ikke bremser i rustfritt stål på bilene, slik man gjør på motorsykler?

Svaret handler både om penger og bremse-egenskaper.

Bare på svært kostbare høyytelsesbiler finner vi såkalte karbonkeramiske bremseskiver, eventuelt karbidbremser – og da oftest som ekstrautstyr.

Egenskapene som kreves av gode bremser og kostnadene ved produksjon, gjør at man på vanlige biler nesten alltid velger bremseskiver som kan ruste.

Det man etterspør er særlig evne til å overføre bremsekraft, motstandsdyktighet mot slitasje og evne til å lede bort friksjonsvarme.

Bilane som har valgt trommelbrems bak kan ha tatt eit godt val. Eg hadde trommelbrems bak på ein bil frå 98 og det var aldri noko problem med dei. Skivene framme måtte derimot skiftast av og til.

Lenke til kommentar

Som mange her sier er det veldig vanskelig å si på forhånd, men for å bidra kan jeg heller komme med et generelt tips:

Kjører du motorvei eller lengre distanser uten å bremse mye eller har elbil, er det en god vane å ta en stk skikkelig oppbremsing uten regenerering per kjøretur. Om du ofte er ute på langkjøring er det skit og lort som legger seg som et belegg på skivene, som ikke bare fører til rust men som reduserer bremseeffekten (inntil rene igjen). Sistnevnte kan være skikkelig skummel om du har behov for å bråbremse. 

 

Kjørte lastebil før og da var denne bremseeffekten et stort fokus, mens nå som elbileier har jeg erfart viktigheten av å være bevisst over å faktisk legge en liten egeninnsats i å behandle bremsene rett 🙂

Endret av The Very End
Lenke til kommentar

Jeg byttet nylig både skiver og klosser både foran og bak (aldri byttet skiver før, og tror det var tredje klossbytte - bilen har gått 137.000) - ble først byttet skiver og klosser bak siden klossene måtte byttes og skivene anbefalt byttet, men dette gjorde bilen ekstremt vinglete og "nervøs" ved hard bremsing i svinger når jeg testet dette (dersom en nødbrems noen gang skulle bli nødvendig). Så jeg valgte å bytte skiver og klosser foran også, og dette gjorde bremsene mye mer stabile.

Det gjorde også hele bremseeffekten MYE bedre, for jeg har gradvis merket tap av bremseeffekt (tok det for gitt at verkstedet / PKK ville si fra når slikt bør byttes, og ikke bare når det byttes). Oppgraderte til noe bedre skiver enn OEM også, så bremsene er nå faktisk så bra at de bremser best før ABS-systemet slår inn, selv på tørr asfalt (noe som aldri slo inn med de gamle bremsene på asfalt - sier litt om hvor dårlige de var).

Har ikke eksakte kilometertall, men nye skiver maks pr. 100.000 og klosser maks pr. 50.000 høres omtrent riktig ut. Dette kommer såklart an på bruk. Selv bor jeg på landet og har for det meste kun korte støt på bremsepedalen ved svinger.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Byttet skiver foran ved omtrent 120’ km men da fordi de var rustne, ikke fordi de var utslitt; dieselpurke hvor jeg lot motoren stå for det meste av bremsingen. Samme klosser hele veien. Kan vel ikke si at jeg kjører passivt heller 😆

Kjøpte tidligere en brukt bil med automat og der reklamerte jeg til selger og fikk byttet skivene foran da de var slitt tynnere enn godkjent. Da hadde bilen gått ~40’ km. Kjørte vel nær tilsvarende med den bilen selv og skivene var vel knapt slitt noen millimeter når jeg solgte den igjen.

Min erfaring er at kjøre-/bremsestil er det som påvirker slitasje av klosser og skiver mest. Ser ‘ofte’ at bremselysene til bilen foran nærmest ‘henger på’ ved hver antydning til sving eller nedoverbakke og da blir det (i mitt hode) fort nedslitte klosser og skiver. 

Bremsene er det viktigste ‘våpenet’ man har for å få stoppet (i tide). Bruk motoren aktivt til å bremse (som jo elektriske biler gjør uansett med regenerering) men sørg for å holde skivene i god stand ved å bremse aktivt. Jeg sjekker nærmest daglig at skivene ser blanke ut før jeg kjører og hvis de har antydning til overflaterust, husker jeg på å bruke bremsene litt ekstra den turen. Om man må skifte skiver pga. slitasje så er det uansett bedre enn pga. rust, ref. det PaladinNO skriver.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, NoBo said:

Min erfaring er at kjøre-/bremsestil er det som påvirker slitasje av klosser og skiver mest. Ser ‘ofte’ at bremselysene til bilen foran nærmest ‘henger på’ ved hver antydning til sving eller nedoverbakke og da blir det (i mitt hode) fort nedslitte klosser og skiver. 

Mange nyere biler, bl.a. min, tenner bremselysene selv når man bremser på motoren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...