Gå til innhold

Slik lager du dine egne tastatur­snarveier i Windows


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alt+Space: Det er en redning når Windows hiver programmene dine utenfor skjermene dine, brukte den senest i går etter å ha vært på jobb med 3 skjermer som er siden av hverandre og hjemmekontor med 2 skjermer over hverandre og 1 til siden. Alt + Space, M og så flytter du den med piltastene til du ser programmet igjen. Superpraktisk.

Numerisk tastatur har i alle fall min bærbare på denne siden av 2000-tallet hatt. Du trykker inn Alt+Fn+M for å få 0, J for 1 osv. Og vi dinosaurene har jo store deler av ASCII-tabellen i hodet.

Men ja... det er kjekt å kunne få spesialtegn og autofullfør, så det tror jeg at jeg får bruk for.

I gamle dager så lagde jeg alias i DOS for FOT som pekte på DIR.

Lenke til kommentar
DrFeelGod skrev (3 timer siden):

Alt+Space: Det er en redning når Windows hiver programmene dine utenfor skjermene dine

 

Bare holde inne Windows-tasten, så venstre eller høyre piltast. Da flytter programmet seg fra skjerm til skjerm og "docker" i en av sidene på skjermen(e).

Alt+Space åpner søkefeltet (PowerToys) for min del. :)

Lenke til kommentar

Nyttig programvare, takk for tipset!

Da blir det litt enklere å skrive "à" med følgende kode:

; Alt + a => à

!a::

Send, à

return

og "°" (grader):

; Alt + o => °

!o::

Send, °

return

Jeg fant ut at det finnes en portabel versjon av AutoHotkey, dvs. en versjon som kan benyttes på en PC der brukeren ikke har administratorrettigheter (f.eks. på jobb).

Versjon 1.1.32 finnes på https://portableapps.com/node/39299

Kjør den nedlastede exe-filen for å pakke ut.

Programvaren AutoHotkeyPortable.exe er da tilgjengelig under mappen C:\Users\\PortableApps\AutoHotkeyPortable

Skriptfilen AutoHotkey.ahk finnes i mappen C:\Users\\PortableApps\AutoHotkeyPortable\Data

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...