Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Nyere leiligheter og støynivå


Anbefalte innlegg

Hvorfor bygges leiligheter så tett til hverandre? Jeg bor i en leilighet fra 2009. Mitt soverom ligger vegg til vegg med naboens soverom. Veggene er laget av betong, men lydisolasjonen er ikke så bra. Jeg kan høre smell og musikk fra veggen. Hvis skillet mellom oss hadde vært 2 ekstra meter, hadde støynivået vært mye mindre? Har screenshot som viser avstanden.

 

soverom.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg krediterer det til:

1) Grådighet, som 1814_ skriver.

2) Men like mye ubetenksomhet, av arkitektene/de som designet bygget. Her jeg bor har arkitektene brukt hodet. I de 2 naboleilighetene jeg har inntil min, er badet inntil en vegg og stua inntil en annen. Men her har de også bygd veldig lydtett. Så jeg har vært veldig heldig med det her da.

3) Det er en tredje ting man kan ta med: Kjøper eller leiers oppmerksomhet på støy. Hadde jeg visst det jeg vet nå før jeg skulle leie leilighet (nå eier jeg, men har leid omtrent 7 forskjellige), så hadde jeg vært ekstremt mye nøyere med å spørre om sånne ting. Det er ikke så lett når man har tatt seg bryet med å gå på visning. Men desto viktigere er det. Man skal bo der i mange år, og støy kan være en enorm plage. Det burde vært noe som var mye nøyere beskrevet i annonsene også, det burde vært lovregulert.

 

Da jeg oppdaget disse for noen år siden, ble alt bedre. Alle som bor tett på andre burde ha dem liggende: https://www.clasohlson.com/no/Ørepropper-av-silikon/p/Pr340886000

Får kjøpt øreskylleballong på apotek til å skylle øra om morgenen.

 

Lenke til kommentar
asdaylightdies skrev (6 timer siden):

Hvorfor bygges leiligheter så tett til hverandre? Jeg bor i en leilighet fra 2009. Mitt soverom ligger vegg til vegg med naboens soverom. Veggene er laget av betong, men lydisolasjonen er ikke så bra. Jeg kan høre smell og musikk fra veggen. Hvis skillet mellom oss hadde vært 2 ekstra meter, hadde støynivået vært mye mindre? Har screenshot som viser avstanden.

 

soverom.jpg

Prisene hadde vært veldig mye høyere hvis det skulle vært 2 meter mellom alle leiligheter i blokker. 

Har selv bodd i 2 leiligheter, ene fra 2005 og nåværende fra 1998, begge bygget i tre/gips, og det har aldri vært noe problem med støy sideveies. Eneste er at det kommer noe opp via pipa i leka.

Er det plagsomt, og du eier leiligheten, så er det ikke veldig mye av vegg dybden du trenge å bruke for å dempe lyden som kommer. 2 lag gips og noen få cm isolasjon gjør underverker.

Støy er dessverre noe man må leve med når man ikke har enebolig.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (7 timer siden):

Prisene hadde vært veldig mye høyere hvis det skulle vært 2 meter mellom alle leiligheter i blokker. 

Har selv bodd i 2 leiligheter, ene fra 2005 og nåværende fra 1998, begge bygget i tre/gips, og det har aldri vært noe problem med støy sideveies. Eneste er at det kommer noe opp via pipa i leka.

Er det plagsomt, og du eier leiligheten, så er det ikke veldig mye av vegg dybden du trenge å bruke for å dempe lyden som kommer. 2 lag gips og noen få cm isolasjon gjør underverker.

Støy er dessverre noe man må leve med når man ikke har enebolig.

Skal prøve å spare penger til en enebolig eller en leilighet der jeg bor i toppetasje, og der soverommet ligger ved siden av naboens baderom eller ingenting. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...