Gå til innhold

Kan man søke om å ta en Master utenfor Oslomet om man går bachlor i et av ingeniør linjene?


kavun221

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal nå starte på 2.året på dataingeniør linjen på oslomet og lurte bare på om noen viste om det var mulig å søke om å ta masteren et annet sted enn oslomet.

Grunnen til at jeg lurer på dette kommer mest av at oslomet har mattefag som heter matte1000, matte2000 med statistikk og matte 3000. Men de fleste master studier i f.eks uis(stavanger), NTNU(trondheim) og NMBU(Ås) spør om at de som søker inn fra bachloren må ha tatt matte fagene Matematiske metoder 1, 2 og 3 og statistikk. 

Lurte derfor på om noen viste om det er mulig å søke inn på master studiene ved andre universiteter, med matte fagene fra ingeniør linjene til oslomet.

Takk for all svar uansett!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det gjør ikke noe om fagene heter forskjellige ting så lenge innholdet er likt, da fagnavn og innhold ikke er standardisert på tvers av høyskoler og universiteter . Har du sammenlignet innholdet på de fagene ved institusjonen du har tenkt å søke på med det du har hatt? Om jeg husker riktig, så tar studentene på siv.ing-linjen i datateknologi på NTNU diskret matematikk, matematikk 1 og matematikk 3 som obligatoriske matematikkfag, men ikke matematikk 2 og 4. På NTNU Gløshaugen er matematikk 1 analyse av en variabel, matematikk 2 analyse av flere variabler + vektoranalyse, matematikk 3 lineær algebra og matematikk 4 diff.likninger og annet snacks.   Når jeg kikker på emneplanen til dataingeniør på OsloMet, så virker det for meg som om det faglige innholdet i diskret matematikk, matte 1000, 2000 og 3000 dekker det meste av det som blir behandlet i de obligatoriske matte-emnene i de første tre årene på det 5-årige studiet i datateknologi, og vil tro at du derfor er kvalifisert for det 2-årige masterprogrammet på Gløshaugen. For å være sikker bør du ta kontakt med opptakskontoret ved de aktuelle skolene du tenker å ta master på. 

 

Men for å gi et kort svar, så er det absolutt mulig å ta master på en annen skole en OsloMet selv om matematikk-emene har andre navn der enn det de hadde på OsloMet. Om de emnene du har hatt dekker det faglige innholdet de krever vil bli vurdert når du søker, men ta kontakt med opptakskontoret for å være sikker. 

Endret av Quent
Lenke til kommentar
6 hours ago, Quent said:

Det gjør ikke noe om fagene heter forskjellige ting så lenge innholdet er likt, da fagnavn og innhold ikke er standardisert på tvers av høyskoler og universiteter . Har du sammenlignet innholdet på de fagene ved institusjonen du har tenkt å søke på med det du har hatt? Om jeg husker riktig, så tar studentene på siv.ing-linjen i datateknologi på NTNU diskret matematikk, matematikk 1 og matematikk 3 som obligatoriske matematikkfag, men ikke matematikk 2 og 4. På NTNU Gløshaugen er matematikk 1 analyse av en variabel, matematikk 2 analyse av flere variabler + vektoranalyse, matematikk 3 lineær algebra og matematikk 4 diff.likninger og annet snacks.   Når jeg kikker på emneplanen til dataingeniør på OsloMet, så virker det for meg som om det faglige innholdet i diskret matematikk, matte 1000, 2000 og 3000 dekker det meste av det som blir behandlet i de obligatoriske matte-emnene i de første tre årene på det 5-årige studiet i datateknologi, og vil tro at du derfor er kvalifisert for det 2-årige masterprogrammet på Gløshaugen. For å være sikker bør du ta kontakt med opptakskontoret ved de aktuelle skolene du tenker å ta master på. 

 

Men for å gi et kort svar, så er det absolutt mulig å ta master på en annen skole en OsloMet selv om matematikk-emene har andre navn der enn det de hadde på OsloMet. Om de emnene du har hatt dekker det faglige innholdet de krever vil bli vurdert når du søker, men ta kontakt med opptakskontoret for å være sikker. 

Takk for svar!

 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...