Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvor mye støy i nyere leilighet?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er i markedet for å kjøpe leilighet. Jeg er dritt lei av å bo under folk som tramper rundt på hælen, og nekter å bo i noe annet enn toppetasjen, i en godt støydempet leilighet eller vertikaldelt bolig. Det mest aktuelle er en støydempet leilighet, og jeg lurer derfor på om noen her har erfaringer med nyere leiligheter? Har sett en del på leiligheter fra 2010-2020, men det er i blokk og det kan fortsatt være idioter som tramper rundt som noen svin. Det kan jeg ikke gjøre mye med, men hører man mye trinnlyd i nyere boliger? Sitter i skrivende stund og hører på dama på 50 kg over meg løpe rundt på hælen og flytte hele stua rundt... Jeg må vekk herfra ??

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
VilKlappeHunder skrev (6 minutter siden):

Hei! Jeg er i markedet for å kjøpe leilighet. Jeg er dritt lei av å bo under folk som tramper rundt på hælen, og nekter å bo i noe annet enn toppetasjen, i en godt støydempet leilighet eller vertikaldelt bolig. Det mest aktuelle er en støydempet leilighet, og jeg lurer derfor på om noen her har erfaringer med nyere leiligheter? Har sett en del på leiligheter fra 2010-2020, men det er i blokk og det kan fortsatt være idioter som tramper rundt som noen svin. Det kan jeg ikke gjøre mye med, men hører man mye trinnlyd i nyere boliger? Sitter i skrivende stund og hører på dama på 50 kg over meg løpe rundt på hælen og flytte hele stua rundt... Jeg må vekk herfra ??

 

Har en leilighet i en "blokk" med 10 leiligheter noen år gammel med brannskille osv. Det er toppleilighet. Her er det dønn stille. Hører så og si ingenting. 

Bor i ett rekkehus som er 1 år+, her hører vi naboen tidvis. Tror hun går med sko inne eller noe. Men ikke veldig plagsomt. Aldri hørt noe fra tv eller andre medium.

Lenke til kommentar

Bor i toppetasjen i en blokk fra 2014. Men jeg hører det når ungene i leiligheten under tramper frem og tilbake og hopper ned fra sofaen i ett sett, samt når de som bor der av en eller annen grunn må smelle igjen verandadøren alt de klarer et utall ganger om dagen. Men alt dette mener jeg er unormal støy da det verken er normalt å slenge igjen en verandadør så hardt eller ha unger som tramper så fælt, for det er ikke normal unge-tramping (tror de har et kobbel med unger også, tross at leiligheten er 70 kvm).

For ellers "deler jeg" en langvegg med en leilighet ved siden av. Den hører jeg aldri noe fra. Ellers har jeg en annen langvegg mot utsiden, og er vinduene lukket hører jeg ikke mye utenfra heller.

Lenke til kommentar

Har et vennepar som hadde en leilighet i vertikaldelt 2-mannsbolig bygd rundt 2010. Der hørte en alt som skjedde i naboleiligheten. De holdt ut i nesten to år før de flyttet. 

Til sammenligning så hadde jeg selv en leilighet i vertikaldelt 4-mannsbolig bygd på 50 tallet. Der var det tyst som i graven selv når nærmeste nabo hadde fest. 

Lenke til kommentar
17 hours ago, Salvesen. said:

Har en leilighet i en "blokk" med 10 leiligheter noen år gammel med brannskille osv. Det er toppleilighet. Her er det dønn stille. Hører så og si ingenting. 

Bor i ett rekkehus som er 1 år+, her hører vi naboen tidvis. Tror hun går med sko inne eller noe. Men ikke veldig plagsomt. Aldri hørt noe fra tv eller andre medium.

Da høres du jaggu heldig ut! Brannskille har vel vært vanlig i noen år nå? Bidrar de strenge kravene til brannskille også til støydemping?

16 hours ago, Nukleosid said:

Bor i toppetasjen i en blokk fra 2014. Men jeg hører det når ungene i leiligheten under tramper frem og tilbake og hopper ned fra sofaen i ett sett, samt når de som bor der av en eller annen grunn må smelle igjen verandadøren alt de klarer et utall ganger om dagen. Men alt dette mener jeg er unormal støy da det verken er normalt å slenge igjen en verandadør så hardt eller ha unger som tramper så fælt, for det er ikke normal unge-tramping (tror de har et kobbel med unger også, tross at leiligheten er 70 kvm).

For ellers "deler jeg" en langvegg med en leilighet ved siden av. Den hører jeg aldri noe fra. Ellers har jeg en annen langvegg mot utsiden, og er vinduene lukket hører jeg ikke mye utenfra heller.

Når du skriver at du hører det, er det da lave dunk i det fjerne, eller mer at leiligheten din rister av "plutselige" lyder? For jeg regner jo med at mange av de nyere leilighetene vil det bo par, og da er det ofte unger i naboleiligheter, f.eks. rett ovenfor, men er jo lov å håpe at folk legger tepper eller lignende der ungen leker mest, slik at man i alle fall får litt støydemping. Det ville i alle fall jeg gjort, men jeg er sensitiv for støy og tenker mye på å ikke plage andre...

16 hours ago, The Avatar said:

Lydisolering handler meir om byggemåte og materialer enn byggeår sjølv om byggeåret ofte kan gi ein peikepinn på byggemåte. 

Kan man gjøre noe annet enn å håpe at det er "god" byggemåte og brukt riktige materialer? Noe jeg kan lese fra salgsoppgaven, noen spørsmål jeg kan stille for å gi meg en falsk trygghet, kanskje? Så langt er byggeår eneste jeg har å se på, og eneste grunn til at jeg føler trang til nyere leilighet er pga. støy..

 

Lenke til kommentar
VilKlappeHunder skrev (41 minutter siden):

Da høres du jaggu heldig ut! Brannskille har vel vært vanlig i noen år nå? Bidrar de strenge kravene til brannskille også til støydemping?

Kan man gjøre noe annet enn å håpe at det er "god" byggemåte og brukt riktige materialer? Noe jeg kan lese fra salgsoppgaven, noen spørsmål jeg kan stille for å gi meg en falsk trygghet, kanskje? Så langt er byggeår eneste jeg har å se på, og eneste grunn til at jeg føler trang til nyere leilighet er pga. støy..

 

Brannskiller er isolasjon mot brann. Det meste av isolasjon isolerer også mot andre ting som lyd og temperatur. Største forskjellen i eit brannskille er at isolasjonen også er ubrennbar, men brannisolasjonen vil vanlegvis også være effektiv mot lyd og temperatur.

Du kan undersøke kva materialer som er brukt under bygginga. Mykje kan du sjå sjølv, f.eks. om det er eit murbygg eller eit trebygg?
Byggemåte skal framgå av salgsoppgåva. I enkelte tilfeller kan du nok oppleve at opplysningane om byggemåte er mangelfulle, då kan du følge opp med å spørre kva som er inne i veggane eller etasjeskillet. Er det betong rett gjennom eller er det isolasjon på innsida? Kor tjukke er veggane? Er etasjeskillerane også av treverk eller er dei støpte?
Du kan også undersøke om leiligheitene er samankopla med kanalar, som til dømes ventilasjon frå kjøkken/bad og pipe frå eldstaden? Dersom det er felles kanalar så vil f.eks. lyd frå din leiligheit kunne gå opp pipa og inn i neste leiligheit.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, The Avatar said:

snip

Takk for et godt svar, The Avatar! Jeg blir nok nødt til å sette meg inn i hvordan støyisolasjon gjøres, og formulere noen gode spørsmål basert på det. Her har du kommet med et godt utgangspunkt. Så må jeg forsøke å ikke kjøpe med mindre jeg føler meg trygg på at her er det gjort de riktige tiltakene mot støy. Vurderer også å spørre andre i blokken hvordan de opplever lydisolering. Jeg er noe usikker på om det er greit, men tenker det må være lov før man skal investere flere millioner. De vil dog ha insentiv til å svare at det er lite støy, ettersom høy pris for leilighetene i bygget gjør at de også kan selge dyrere...

Lenke til kommentar

Jeg bodde tidligere i 4-mannsbolig bygget ca 2010, med 2 leiligheter i 1. etg og 2 i 2. Her var det treverk i både etasjeskillet og i brannskillet mellom leilighetene i samme etasje. Jeg bodde i 1. etg, og over meg bodde en dame. Selv om hun var liten og slank, hørtes det nesten ut som en elefant gikk over gulvet når hun gikk. Hørte ikke annen støy (TV og slikt), kun trinnlyd. Fra naboen ved siden av hørte jeg ingenting.

Nå bor jeg i nest øverste etasje i en blokk bygget ca 2005. Her er det betong i både etasjeskiller og i brannskiller mellom leilighetene. Jeg hører nesten ingenting fra de som bor over meg, unntatt et lavt "klikk" dersom de mister noe i gulvet elns. Kan høre svak trinnlyd hvis det er helt stille hos meg, men ikke andre lyder. Fra naboene på sidene, og under, hører jeg ingenting.

Min erfaring er dermed at boliger bygget med etasjeskiller i betong er mye bedre støydempet mellom etasjer enn boliger bygget i treverk. Dette kan nok variere med byggemetode og byggeår, kanskje noen har andre erfaringer enn meg? For den som ønsker å unngå støy, er det best å velge en leilighet i øverste etasje.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
20 minutes ago, VilKlappeHunder said:

Vurderer også å spørre andre i blokken hvordan de opplever lydisolering. Jeg er noe usikker på om det er greit, men tenker det må være lov før man skal investere flere millioner. De vil dog ha insentiv til å svare at det er lite støy, ettersom høy pris for leilighetene i bygget gjør at de også kan selge dyrere...

Husk at sensitiviteten for støy er forskjellig, noen plages ikke av støy som andre finner plagsom. Dersom man er vant til å bo i villa med 1 etasje i et stille strøk vil det alltid være mer støy i en flermannsbolig/boligblokk.

Lenke til kommentar
9 hours ago, zanta said:

Min erfaring er dermed at boliger bygget med etasjeskiller i betong er mye bedre støydempet mellom etasjer enn boliger bygget i treverk. Dette kan nok variere med byggemetode og byggeår, kanskje noen har andre erfaringer enn meg? For den som ønsker å unngå støy, er det best å velge en leilighet i øverste etasje.

Kan virke ut som om det blir et slags minstekrav fra min side ja, at det alltid må være betong i både etasjeskille og brannskille

9 hours ago, zanta said:

Husk at sensitiviteten for støy er forskjellig, noen plages ikke av støy som andre finner plagsom. Dersom man er vant til å bo i villa med 1 etasje i et stille strøk vil det alltid være mer støy i en flermannsbolig/boligblokk.

Tenker sensitiveten er ulik ja, men om man spør et par stykker så er det kanskje en litt større sjanse for å finne ut om det er lytt? Ikke vet jeg...

Lenke til kommentar

Om du kjøper mer moderne leilighet med betong-gulv og vegger, så trenger du ikke tenke på støy mellom enheter.
Om du leier hybel/leil i noens hus, så pleier de å være respektfulle og medgjørlig, det er såklart unntak.
Jeg hater å leite etter leietagere, om jeg får klager, så setter jeg igang utbedring, jeg sier ifra om det er noe, og jeg ber leietager si ifra om problemer, så unngår vi stille friksjon i forholdet.

Ingen skal måtte bo blandt støy innad i bygget, folk må lære respekt, og det kommer bare av at du sier ifra, eller flytter, markedet rår.

Lenke til kommentar
VilKlappeHunder skrev (På 7.8.2020 den 14.29):

Når du skriver at du hører det, er det da lave dunk i det fjerne, eller mer at leiligheten din rister av "plutselige" lyder?

 

Vil ikke si at leiligheten rister akkurat, det er mer lave dunk i det fjerne. Men når det foregår i lang tid er det likevel ganske irriterende.

Når de smeller igjen verandadøren alt de klarer, derimot, så rister det litt. Da skvetter jeg til hver gang. Men normale mennesker lukker ikke verandadøren på den måten 10 ganger i løpet av en time.

Endret av Nukleosid
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (1 time siden):

Vil ikke si at leiligheten rister akkurat, det er mer lave dunk i det fjerne. Men når det foregår i lang tid er det likevel ganske irriterende.

Når de smeller igjen verandadøren alt de klarer, derimot, så rister det litt. Da skvetter jeg til hver gang. Men normale mennesker lukker ikke verandadøren på den måten 10 ganger i løpet av en time.

Prøv å prat med dem.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...