Gå til innhold

Nisse-GET - elendig bredbånd i BRL - kan jeg bruke mobil istedet?


Anbefalte innlegg

Prøve å gjøre det kort;

bor i borettslag på Skedsmokorset. Har siden innflytt hatt elendig nett. Det går så tregt... Hatt tekniker her, det hjelper en dag eller to - så er vi tilbake der vi var. Har Wifix - uten at det bedret ting noe. Vi slet egentlig med samme problem lenger ned i gata når vi bodde der, Get det også.

Så - kan jeg gå utenom Get? Vi er 5 mennesker i huset - bruker Xbox´er, mobiler, Apple TV, datamaskiner... Hvordan kan jeg få løst dette? 

Router - og fri data fra Ice f.eks - så kobles alle via mitt abo og en router, vil det være mulig? Helt ting som vil påvirke her, men jeg er litt grønn og tar imot tips med stor takk ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wifix
Vår beste wifi-løsning som gir deg full dekning i alle rom.

Wifi-dekningen kommer ofte an på utstyret du har hjemme, og hvordan det er plassert. Det er fullt mulig å ha et raskt og stabilt bredbånd og samtidig oppleve dårlig wifi-dekning.

Opplever du fortsatt at wifi-signalet ikke er optimalt etter å ha installert Wifix-pakken? Ring en wifiXpert som hjelper deg helt i mål. Er du ikke fornøyd etter 30 dager, får du pengene tilbake.

Har du prøvd kabel?
WFI egner seg dårlig om man bor i område med mange andre brukere
Man må ihvertfall ha litt kunnskaper om man vil ha et raskt og stabilt wifi nett

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Du kan forsøke dele nett fra en mobiltelefon og se hvordan det går først?

Om Get er inkludert i leien blir det vel verre å få vridd seg unna indirekte betaling, og det er synd at slike ting inkluderes i husleien nettopp en slike grunner.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Nidar2 said:

Om Get er inkludert i leien blir det vel verre å få vridd seg unna indirekte betaling, og det er synd at slike ting inkluderes i husleien nettopp en slike grunner.

I sameier og borettslag er det flertallet som bestemmer. Uansett skal ting fungere som lovet fra leverandør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar :D Mye som ikke er "logisk" hjemme meg...  og ikke alt jeg forstår. Jeg kan teste ut å koble alle mot eget mobil abo. først. Men da vil fart f.eks påvirkes, vi jeg tro - når det er mange enheter koblet mot samme?

 

Tester ogå med kabel når jeg kommer hjem. Men er jo håpløst med kabel til hver enhet...

M

Lenke til kommentar

Resultatet av test med kabel er kun for å avdekke om problemet ligger på sambandet eller er relatert til wifi. Funker det fint med kabel er det ikke direkte relatert til Get. Og problemer med Wifi er strengt ditt eget problem. Selv om du har en wifi-boks fra Get kan de ikke ta ansvar for radioforholdene over alt.

Bor man i en bygning med mye tre/gipsvegger og flere små leiligheter blir det mange nett som forstyrrer hverandre.

Da hjelper det feks ikke uten videre med «wifix» siden det blir enda flere bokser som spiser enda flere kanaler i et overbelastet radiospektrum. Er veldig tvilende til at flere ISP noe ukritisk selger inn slike mesh-løsninger som svaret på alle problemer selv om man bor i en liten leilighet. For noen er det gull, for andre gjør det bare vondt verre.

Så dersom problemet ikke er dekning (som wifix og slikt kan hjelpe med) så finn heller den minst belastede kanalen tilgjengelig tvers av kåken og velg den manuelt etter du har sjekket om leveransen over kabel funker som den skal.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan være at det er dårlig kapasitet på båndbredden i nabolaget, og at dekningen varierer avhengig av hvordan linjen er i bruk i nabolaget. Man må bare fortsette å klage til Get om internett er like ustabilt over kablet nettverk.

Mobilt nettverk er i utgangspunktet uegnet til spilling grunnet latency. Men om dere etterhvert får 5G i området, så er den i praksis ca like bra å bruke som kablet nettverk.

 

Hva er resultatet når du kjører test på speedtest.net fra trådløst og fra kablet?
Og hva er hastigheten dere betaler for?

Lenke til kommentar
On 8/11/2020 at 9:37 PM, inside_446486 said:

Resultatet av test med kabel er kun for å avdekke om problemet ligger på sambandet eller er relatert til wifi. Funker det fint med kabel er det ikke direkte relatert til Get. Og problemer med Wifi er strengt ditt eget problem. Selv om du har en wifi-boks fra Get kan de ikke ta ansvar for radioforholdene over alt.

Bor man i en bygning med mye tre/gipsvegger og flere små leiligheter blir det mange nett som forstyrrer hverandre.

Da hjelper det feks ikke uten videre med «wifix» siden det blir enda flere bokser som spiser enda flere kanaler i et overbelastet radiospektrum. Er veldig tvilende til at flere ISP noe ukritisk selger inn slike mesh-løsninger som svaret på alle problemer selv om man bor i en liten leilighet. For noen er det gull, for andre gjør det bare vondt verre.

Så dersom problemet ikke er dekning (som wifix og slikt kan hjelpe med) så finn heller den minst belastede kanalen tilgjengelig tvers av kåken og velg den manuelt etter du har sjekket om leveransen over kabel funker som den skal.

Ja, i praksis setter man jo i gang et "rustningskappløp" der naboen må få på plass mesh fordi et par naboer har fått det. Riktignok vil faktorer som en viss marthet i algoritmene rundt kanalvalg hjelpe på.

Men det er vel mange som har endt opp med slike løsninger uavhengig av internettleverandørene. I teorien kunne man sagt at hvis alle hadde hatt utstyret fra en produsent og med løsninger bak som styrer kanalvalget, kunne det vært det beste - i stedet for en salig miks av alt mulig.

Mesh vil jo her gjerne føre til at veldig mye "airtime" blir benyttet - det skal sendes til mesh-enheten via trådløst som regel (få som kabler...), og så videre til klienten. 

For mindre leiligheter, kan det godt være at mange hadde kommet like langt, om ikke lengre, med en bedre ruter alene.

Ellers kan man jo håpe at man snart kan se 6 GHz åpnet for wifi i Europa...

Lenke til kommentar

Endelig fått testet, er litt treg i avtrekkern.

Ser at MED kabel er det  DOWNLOAD Mbps 154.31 UPLOAD Mbps 19.98

UTEN kabel er det 118.35 og 19.95.
 
Jeg har fra GET - 500/20.
Veldig takknemlig om noen kommer inn her og forklarer meg litt hvordan dette ser ut ?
Lenke til kommentar

150 Mbps fra en 500 Mbps-linje via kablet forbindelse høres jo da veldig lite ut. Og da normalt sett noe man vel vil anbefalte at man kontakter kundeservice for.

Hvordan var dette koblet? Koblet du rett i kabelmodem eller i kabel på ruter? Hvilken ruter? Tips kan vel alltids også være å prøve med en annen nettverkskabel (har hatt situasjoner der jeg har fiklet mye med ytelseproblemet, for så å funnet ut at kabelen var problemet...)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
22 minutes ago, em8568 said:

Jeg koblet fra Mac til - det er vel modem GET kaller dette. Har wifix som går fra modemet. Modemet er en sak fra GET. SaGeMCOM. Den hvite s1903407478_Skjermbilde2020-08-28kl_07_44_47.png.80cfff3df5af857ce595924c5d3c756f.pngom står på høykant på bildet.

Dette er vel kombinert modem og ruter i utgangspunktet. Men OK, da tester du i hvert fall direkte mot utstyret fra Get. Men prøv gjerne likevel en annen nettverkskabel, "just in case"...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
em8568 skrev (16 timer siden):

Endelig fått testet, er litt treg i avtrekkern.

Ser at MED kabel er det  DOWNLOAD Mbps 154.31 UPLOAD Mbps 19.98

UTEN kabel er det 118.35 og 19.95.
 
Jeg har fra GET - 500/20.
Veldig takknemlig om noen kommer inn her og forklarer meg litt hvordan dette ser ut ?

Siden de ikke klarer gi deg høyere hastighet/hastigheten du betaler for, lukter jeg kreditnota og kraftig fremtidig rabatt :)

Lenke til kommentar

Støtter testing av ny kabel, men høres jo ut som problemet godt kan ligge på koaks-siden? Bør kanskje også være litt fokus på den siden av dette også, selv om du har hatt en førstelinje-tekniker på besøk - ikke alltid det hjelper nevneverdig. 

Hva slags nettverksadapter bruker du og hvilken app bruker du for å teste?
Er dette f.eks. en iMac med innebygget nettverkskort eller bruker du en eller annen form for USB-dongle e.l.?

Speedtest.net har en MacOS-app som stort sett er mer pålitelig enn testing via nettleser. Den kan hentes via App Store. Hvilke resultater viser denne med kabel rett i Sagem-boksen - uten noe som helst annet tilkoblet hverken på kabel eller wifi?

Hvordan er modemet tilkoblet TV-veggkontakten? Har du en "klump" fra Get i veggkontakten med modemet tilknyttet denne "klumpen"? Eller har du kabelen fra modemet rett i veggkontakten? Hva slags støpsel er det i kontakten - med eller uten gjenger?  Er skrukontakter dratt til for hånd eller med fastnøkkel? Brukes den medfølgende koaks-kabelen fra Get eller noe annet? Henger det noe annet utstyr på samme veggkontakt? TV-bokser eller noe? Er dette den eneste kontakten hjemme hos deg eller har dere flere og hva henger av utstyr på de andre? Er det flere modem i samme husstand? 

Hva var konklusjonen etter siste besøk fra Gets tekniker?  Har de bare stengt saken uten bedring eller hva har skjedd? Det hjelper jo ikke så veldig mye å feilsøke ute hos sluttkunden hvis problemet f.eks. skyldes støykilder e.l. lengre opp i kjeden, men de er veldig glade i å kjøpe seg tid ved å "sende en tekniker" selv når det åpenbart er problemer som påvirker flere kunder. Viktig at mange nok klager inn slike problemer hvis flere i en bolig/blokk/område opplever slikt, hvis ikke så kan de raskt konkludere at problemet må ligge et sted på ditt utstyr siden "ingen andre klager".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for masse nyttig input! Jeg fikk beskjed av GET å teste med slik-og-slik kabel etc. Så meldte en annen kundebehandler at hun hadde sendt meg et nytt routermodem siden jeg visstnok hadde et gammelt et. Jeg skulle vente til dette kom før testing. Så har nå hentet dette og skal teste ila helgen. Prøver å følge oppskrift slik dere har forklart. Kjøpt ny CAT 6 kabel (1 m) 24AWGX4P - siden GET mente jeg kunne bruke for dårlig kabel også.... Ja ja... oppdaterer her ila. helgen :D

 

Og ja, godt å høre dette ang. "vi må sende en tekniker"-frasen... denne tar GET stadig vekk og konkluderer alltid med at problemet ligger hos meg... noe jeg føler er ren ansvarsfraskrivelse...

Igjen takk for god info :D

Endret av em8568
  • Liker 1
Lenke til kommentar
em8568 skrev (På 5.9.2020 den 11.13):

 Kjøpt ny CAT 6 kabel (1 m) 24AWGX4P - siden GET mente jeg kunne bruke for dårlig kabel også.... Ja ja... oppdaterer her ila. helgen :D

Hehe, nytt modem ja, den måtte jo komme, også en gjenganger. Kan jo være det er relvant men rart at de ikke har testet det før flere teknikerbesøk? Get sender vel med en helt finfin TP-kabel med modemene? Eller har de kanskje sluttet med det nå? Så du burde jo ikke måtte kjøpe en egen men kjekt å ha :) Ellers er jeg fortsatt spent på hvordan du kobler TP-kabelen til Macen og hvordan du tester hastigheten.

Lenke til kommentar

Skal vi sjå... :D Da har jeg målt med nytt modem - og kabel som fulgte med.

Nå er download 96.17 og upload 10.98 - med kabel, da hadde jeg skrudd ned hastighet hos GET til 100.

Jeg bestiller mer fart (500) og tester uten kabel; og får 139.26. MED kabel får jeg 299, faktisk.

Brukte CAT 6 kabel. Tester ikke med app, men på speedtest.net sine nettsider. Bruker en eldre Macbook Pro når jeg tester.

Test med appen til Ookla - da får jeg faktisk 503 med kabel og 299 uten. Det er jo bra :D Så får jeg bare håpe at det forblir sånn. Tendensen har vært at det funker fint med en gang - for så å daaaale etterhvert... 

Ja ja - skal vel ikke klage da ? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
em8568 skrev (9 minutter siden):

 

Jeg bestiller mer fart (500) og tester uten kabel; og får 139.26. MED kabel får jeg 299, faktisk.

Test med appen til Ookla - da får jeg faktisk 503 med kabel og 299 uten. Det er jo bra :D Så får jeg bare håpe at det forblir sånn.

 

Hei, er det 299 eller 503 du får som resultat over kabel? Klarer ikke tyde det fra meldingene over? :)

299 over wifi er ikke så galt hvis du har en litt eldre MacBook Pro IMHO. Min eldre MacBook Pro har et wifi-kort som kun støtter eldre wifi-standarder og typisk maks-ytelse er rundt 300/300 opp/ned.

Endret av inside_446486
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...