Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kjipt å være feit


Gjest 52631...541

Anbefalte innlegg

Det går mye på å endre vaner, men det kan ta mer enn 3 måneder å virkelig få en effekt av en vaneendring. Altså man må være ekstra streng med seg selv i minimum 3 mnd., i tillegg til at man må opprettholde en sunn vane for ettertiden.

Det er feil å si at det er så enkelt Dubious. Det høres rett og slett litt "dubious" ut.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (4 minutter siden):

Så det er lett å gå ned i vekt, om man gidder..

Så fedme-epidemien er lett å løse, bare folk gidder å gjøre noe "forholdsvis lett"? Bytt butikk, og vipps så er man ikke lenger 150kg og i faresonen for hjerteinfarkt og diabetes.

Jeg skjønner hva du vil frem til, men jeg er synes du driver med grov trivialisering og ikke har så mye forståelse for det psykologiske som foregår rundt de med fedmeproblemer.

Endret av Gavekort
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det finnes til og med avvik hos enkelte som gjør det til en komplett umulig sak å slanke seg. Nemlig de stakkars folkene som mangler metthetsfølelse. Det er sikkert få av dem (aner ikke), men stakkar de som har det. Kjenner til et menneske som har det der, og har vært igjennom slankeoperasjon på magesekk. Nå er vedkommende like feit som før slankeoperasjonen. Fordi mangelen på metthetsfølelse dømmer vedkommende til å feile.

Det er heller ikke lett å endre vane. Så troen på slankeoperasjon er overdreven. Det samme kan skje en som har metthetsfølelsen i behold, altså at vaner og uendret livsstil, eller tilbakefall på livsstilen gjør slankeoperasjonen til ingen gevinst. Faktisk så taper man en rekke ting ved en slik slankeoperasjon. F.eks. B12-opptaket kan bli skikkelig ødelagt, slik at du blir avhengig av hjelp fra lege på B12-vitaminet. I tillegg til sikkert litt fucked up fordøyelse? At magesekken utvider seg igjen ved overspising og det der.. Du må også leve med det helvete at du må porsjonsspise deg ut livet, for å unngå å utvide magesekken. Det er gøy det!!!! Stakkars folk som må igjennom det der. Du blir også mett på et blunk har jeg hørt fra en annen som har hatt slankeoperasjon (den var i Norge), den førstnevnte er i utlandet.

Jeg har også en overvektig mer nær venn, som har veiet fram og tilbake, og funnet ut at nei det vil man helst unngå for alt det det er verdt. Heldigvis så har denne vennen fått god veiledning om hva det går ut på fra legestanden. Minuset er Pepsi-max inntaket som er vanskelig å bli av med. Det gjør jo ikke slankejobben noe lettere å sulte hjernen på den måten med lettprodukter.

Det beste er å spise sunne porsjonsstørrelser og helst så sunn mat man kan få til. Være litt i aktivitet ihvertfall.

Den elste japaneren ble en gang spurt om hvordan han hadde fått til å bli så gammel. Jo svarte han, at det trodde han var fordi at han aldri spiste seg helt mett.

Edit:

Har ikke vitenskapen funnet ut at man blir eldre av å bli gitt metformin? Har jo bivirkninger i form av diaré-opplevelser og sånn da. Så ikke bare bare.

Endret av G
Lenke til kommentar

Altså, ja, løsningen på å gå ned i vekt er enkel (forbrenn mer enn du får i deg over lang tid) , men det er ingen enkel vei å gå, for de som sitter oppi det. Det krever enorm viljestyrke, det krever at man rydder opp i kosthold og aktivitetsnivå og det krever at man har stamina til å gjøre dette i kanskje 5 år.   

men hvis man har det så jævlig pga fedmen at man vil ta sitt eget liv, hvorfor ikke legge ned en innsats? Sikkert vanskelig for meg å forstå. 

Dessverre så er mennesker svake på akkurat det der, og det hjelper ikke at mye av maten som produseres er meget energitett og billigere enn fornuftige matvarer, men det faller litt ned på hvert individ, å enten ikke havne i fella, og hvis man gjør det, så er konsekvensen at det er meget hardt arbeid å komme seg ut av fella. 

hvis man mangler metthetsfølelse, javel kjipt, men det er mye du kan stappe i deg som gjør deg mett uten at du får i deg for mye kalorier. For å sette det på spissen, hvis du ALDRI blir mett noensinne, spis isberg salat davel, og ikke pringles

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror at det beste man kunne gjort for seg selv var å skaffe seg en veileder som man betalte for privat. Et hvert tiltak vil hjelpe ihvetfall litt. Og når man har mestret en liten vaneendring så kan man ta tak i den neste.

Det finnes forresten Frisklivssentraler rundt omkring i landet (aner ikke i hvilken utstrekning). Fordelen er at mye av det de tilbyr er helt gratis.

Et minus med frisklivssentralen er at de ikke er negative til lettprodukter som f.eks. Pepsi-max, for de følger den norske stats kostholdsrådsføringer. Men kostholdskurset du får der er ellers proppfullt av nyttige gode råd.

Faktisk så fronter de hvor lite giftig lettbrus er fra frisklivssentralen.

Men mye tyder vel på at folk legger på seg av å drikke Pepsi-max?? Er bare tull å sulte hjernen. Bedre å spise sunn balansert kost.

Pepsi må vel ha funnet et kunstig stoff som binder seg til en eller annen reseptor-balanse? Slik at man skal oppleve abstinens når man forsøker å slutte med Pepsi-max. Kun en hypotese som jeg ikke har undersøkt noe videre på.

Edit:

Men, frisklivssentralen har god peiling på at en del lettprodukter ikke er så sunne. Fordi hva må matvareindustrien gjøre når de fjerner fett og sukker? Jo de må regulere på noe, slik at smaken ikke skal forsvinne. Lettprodukter er derfor ofte ikke så sunne som det man skulle tro av å følge reklamen for disse.

Endret av G
Lenke til kommentar

Fersk forskning viser at ca 50% av befolkningen i Europa kan spise nesten hva de vil, og den andre halvparten overhodet ikke.

Så nei, det er ikke så "lett" som bare å spise mindre og trene mer. Skal vedde på at de som sier det er så lett, er i kategorien "kan spise nesten så mye de vil". Det har med forbrenning å gjøre, og at kroppen heller forbrenner kaloriene istedet for å lagre dem som fett. Dette er det altså gener som styrer.

Til og med bakteriefloraen i tarmene har sitt å si på om kroppen vil ha mer mat enn nødvendig eller ikke.

Så nei, det er overhodet ikke belegg lenger, for å si at det "bare" er å spise mindre og trene mer.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg er vel en som har hatt litt uheldig oppvekst som har slått positivt ut på vekten. Nå veier jeg litt for mye, som kan være ikke så bra for blodtrykket.

Men, jeg har mestret å gå ned en 6 kg på en "diett" bestående av mye kokesjokolade og ellers sultet meg sånn halvveis. Vekten er tilbake igjen nå da, så det var kortvarig (måneders vektreduksjon).

Når jeg lekte som barn så satte de ikke grenser for at jeg måtte komme inn å spise middag. Jeg er derfor delvis blitt vant til å kunne gå litt sulten i det lengste (sånn at du kjenner blodsukkeret daler) :lol:

Endret av G
Lenke til kommentar

Her er noen tips til de som vil gå ned i vekt. Det er ikke enkelt, og det er spesielt tøft i starten.

1. Gå ned maks 1/2 kg pr uke. Ellers vil kroppen tro at det er hungersnød, og begynne å spare på alt.
2. De første 2 ukene er de verste. Planlegg deretter.
3. Det er mye lettere å få orden på vekta med å endre kosthold enn å trene mer.
4. Finn et kosthold som fungerer for fremtiden. De aller færreste klarer å spise uvanlig i en periode, og så ikke gå opp i vekt med vanlig kosthold igjen senere.
5.Start med å trene styrke. Økt muskelmasse forbrenner mer.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det kan like gjerne være fordi maten vi nå produsere er MYE mer energitett enn den var før i tida, da overvekt var et mye mindre problem. 
 Å spise hva man vil kan bety så mangt.  Jeg er helt sikker på at kostholdet og treningsmengden til majoriteten av overvektige mennesker er langt unna godt nok. Og for de aller fleste, vil en overgang til mer aktivitet og ett kosthold med lavere kaloriintak enn man forbrenner føre til nedgang i vekt / fettprosent. 

Jeg vet det er vanskelig å gå ned i vekt, jeg brukte 2 år på å gå opp 10 kg, selvom jeg spiste mye mer enn det jeg burde. 

 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Baranladion said:

Det kan like gjerne være fordi maten vi nå produsere er MYE mer energitett enn den var før i tida, da overvekt var et mye mindre problem. 
 Å spise hva man vil kan bety så mangt.  Jeg er helt sikker på at kostholdet og treningsmengden til majoriteten av overvektige mennesker er langt unna godt nok. Og for de aller fleste, vil en overgang til mer aktivitet og ett kosthold med lavere kaloriintak enn man forbrenner føre til nedgang i vekt / fettprosent. 

Jeg vet det er vanskelig å gå ned i vekt, jeg brukte 2 år på å gå opp 10 kg, selvom jeg spiste mye mer enn det jeg burde. 

 

Eller at folk ikke hadde tid til å spise fordi det måtte arbeide 12 timers eller lengre arbeidsdager 7 dager i uken, eller som under andre verdenskrig at man ikke hadde "noe å spise". Eller at man var fattig og kun hadde råd til havregraut (gjerne for et århundre eller tre siden?

Det var vel gode grunner for emigreringen ut til amerika i sin tid. Når folk ikke eide nålen i veggen nesten.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (9 minutter siden):

Eller at folk ikke hadde tid til å spise fordi det måtte arbeide 12 timers eller lengre arbeidsdager 7 dager i uken, eller som under andre verdenskrig at man ikke hadde "noe å spise". Eller at man var fattig og kun hadde råd til havregraut (gjerne for et århundre eller tre siden?

Det var vel gode grunner for emigreringen ut til amerika i sin tid. Når folk ikke eide nålen i veggen nesten.

Nei, det er vel en drastisk økning i fedme % bare fra 70-80 tallet til nå, det blir bare verre og verre. Men sånn egentlig, så bekrefter jo det du sier min teori... spis mindre/sunnere og tren mer... 

Lenke til kommentar
1 hour ago, G said:

Dessuten så er det sykelig mange som har hoppet på Pepsi-max galskapens drikkevaner. Det gjør ikke saken noe bedre:

Jeg så ikke hele, bare hoppet litt rundt, men jeg fant ingenting om Pepsi Max i den videoen du posta. Tvert imot så bygger den bare opp under at det er lurt å gå over fra brus med sukker til sukkerfri brus hvis man absolutt må drikke brus.

Lenke til kommentar
13 hours ago, Tåkefyrste said:

Jeg så ikke hele, bare hoppet litt rundt, men jeg fant ingenting om Pepsi Max i den videoen du posta. Tvert imot så bygger den bare opp under at det er lurt å gå over fra brus med sukker til sukkerfri brus hvis man absolutt må drikke brus.

Jeg husker ikke heller om videoen kjører det med Pepsi Max som noe greie da. Men, jeg hadde spørsmål ved noe jeg er litt usikker på. Tanken min om å deprivere seg for sukker, er at hjernen vil føle sult og få i seg kaloriene fra annen mat du tar til deg. Hjerneføde er glukose rett og slett. Man kan ikke endre på disse fysiologiske funksjonene, kun forsøke å endre på balansene.

Det enkleste er jo å mate kroppen på gammeldags måte, framfor den nye. Den nye har jo konsentrert juice, høykonsentrert fruktose-sirup og mange lettprodukter som bare blir "keiserens nye klær", en slags løgn til deg selv. Det fundamentale med mat, kropp, metabolisme og feedback loops blir jo ikke forskjellig for det om man tenker seg at ting stiller seg sånn og sånn. Lettprodukter er etter min egen oppfattelse et narrespill.

Kanskje å ty til lettprodukter i en avgrenset periode med kjempeslanking der motivasjonen er på topp kan ha noe for seg, men så bør man slutte med disse produktene, altså ikke bruke det til å lulle seg inn i en fantasi som ikke henger på greip. At det liksom skal gjøre hele oppgaven så mye mye enklere for deg i det lange løp - NOT.

For all del, kritiser gjerne ting jeg farer med. Det er sunt og jeg synes diskusjonen er litt interessant. Siterer meg selv, fra et tidligere innlegg:

Quote

Faktisk så fronter de hvor lite giftig lettbrus er fra frisklivssentralen.

Men mye tyder vel på at folk legger på seg av å drikke Pepsi-max?? Er bare tull å sulte hjernen. Bedre å spise sunn balansert kost.

Pepsi må vel ha funnet et kunstig stoff som binder seg til en eller annen reseptor-balanse? Slik at man skal oppleve abstinens når man forsøker å slutte med Pepsi-max. Kun en hypotese som jeg ikke har undersøkt noe videre på.

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Er det ikke slik at hjernen fores av fett og ikke sukker?   Jeg har heller ikke troa på lettprodukter, vil man ned i vekt eller holde seg på en stabil vekt, så må man spise riktig mat og riktig mengde mat. Det finnes haugevis av produkter typ "lett-sjokolade, lett-brus osv, men det blir litt som du sier, du opprettholder sugen etter noe søtt og godt, og vil aldri bli kvitt det søtsuget. Stopper man helt med sukkerholdige produkter, så vil dette suget forsvinne.

Morsomste jeg ser er folk som kjøper seg svær BigMac meny, og skal ha cola zero til. Tydelig her at man prøver å "bøte på" resten av menyen ved å velge noe kalorfattig drikke til. 

Jeg synes en interresant diskusjon er hvordan vi har havnet oppi dette fedmehelvete, det finnes ingen positive sider ved å være sykelig overvektig, allikevel havner så altfor mange i det. Jeg har en forkjærlighet for sukker og fett jeg as, men jeg vet at jeg ikke har lyst til å bli feit, og klarer dermed å styre meg. Hvorfor er det så mange som ikke klarer dette, tatt i betrakning alle ulemper fedme faktisk medfører, på alle plan i livet?

Lenke til kommentar
17 hours ago, Baranladion said:

Løsningen er enkel, og den er velprøvd å fungerer.

Det er opp til den feite, å legge innsats til og gjennomføre dette. Ingen blir feit over natta, så man har lagt ned en god del innsats for å bli det. Vil man ned i vekt, så må man ta selv ansvar, og gjøre de rette tingene over laaaaang tid. 

Så jeg vil si det er enkelt, hvis man gidder. Ingen tvinger noen til å bare spise junk, drikke brus og sitte stille

Nei, det er helt tilfeldig når denne motivasjonen kommer, og den varer sjeldent lenge. Det går ikke an å forandre seg med mindre man har en positiv eller negativt ladet katalysator (f.eks får seg jobb/kjæreste eller blir sparket/dumpet). Eller når man får en slags helsemessig oppvåkning (hjerteinfarkt, diabetes ol). Det er serotonin og dopamin som styrer adferden og det er umenneskelig å overstyre det. Hvis man våkner med motivasjon til å jobbe seg opp i livet, komme seg ut av depresjon, fedme osv er det fordi man midlertidig har en bedre kjemi i hjernen. Hvordan ellers kan man føle motivasjon?

Det går an å gjøre noen små triks for å få en midlertidig motivasjon, som kan brukes til å oppnå mål videre.Tidlige resultater ved slanking eller lignende vil kunne gi en boost videre. Når man har kommet over et "point of no return" som er kanskje når noen har gått ned 10 kg, så vil de jo aldri la seg gå opp 10 kg igjen. Da har man "forandret" mindset. Men å komme dit er faen ikke lett, det er nesten tilfeldig.

Feite folk vil gå ned 40kg men gjør ikke det som kreves for å gå ned 1kg.

Endret av djgudleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...