Gå til innhold

Prisvekst og indeksjustering - beregne i ett eller to steg?


Anbefalte innlegg

Hei,

Bedriftsøkonomisk/regnskapsspørsmål her.

Man skal gi en kunde et anslag for hva som er forventet pris på en tjeneste er i 2021.

Tjenesten koster i 2020 kr. 1 000, prisen skal økes med en fast sats på 5% samt med samme % som KPI fra forrige år. La oss si KPI har steget med 3%.

Mitt spørsmål er: Er det mest riktig å foreta utregningen i ett steg (1000*1,08 = 1080) ved å slå sammen prosentsatsene beløpet skal økes med, eller i to steg sånn at det enten er det allerede KPI-justerte beløpet som ganges med prisvekst eller det prisvekstjusterte beløpet som ganges med KPI (1000*1,03*1,05) = 1081,5.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener vel heller at det skal være 1000*1.05*1.03 = 1081.5

Spørsmålet er vel hvorvidt du skal ta innover deg at prisene i 2020 har økt, når du skal sette ny pris ved inngangen til 2021? Hvis ja, så gjør som meg over. Husk at når du står ved slutten av 2020, så har det generelle prisnivået (KPI) allerede økt (bare at du ikke har justert for det enda). Hvis du bruker en økning på 8% så blir etter mitt syn oppjusteringen i realprisen (prisen før inflasjon) på: 1080/1.03 / 1000 = 4.85%

Ja, det er riktig måte å tenke på at det blir en rentes-rente effekt, men hvis du ikke hensyntar inflasjon via rentes-rente effekten vil du etter hvert vanne ut effekten av 5%-påslaget ditt.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...