Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Meningen med religion er ikke en fast ting.. For noen er det noe som gir dem noen meningsfullt, som en hobby, for andre er det ett maktverktøy ( feks IS). 

En personlig kristen, eller en personlig muslim, eller buddist skaper ikke mye problemer, problemene oppstår når noen bruker religion til å få med seg folk til å finne på faenskap. 

Så kan man si at enkelte religioner er kvinneundertrykkende osv osv, men det er jo noe andre synes er forkastelig, mens de steder det skjer så er det helt ok for folk. Hvem har rett? 

At du mener en som tror på Gud er teit, sier like mye om deg som person egentlig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
9 hours ago, Romeren said:

Jeg kan jo prøve, slik jeg fortår det.

Først - verdensbildet - hva som er virkelig. All religion baserer seg på at det finnes "noe mer", en åndelig del av virkelighet som er like virkelig som den vi ser til dagen og som vi gjerne kan "måle og veie". Religionene kombinerer disse og tenker at mennneskene ikke bare har et forhold til det synlige, men og det usynlige, den åndelige virkeligheten.

Synet på hva denne åndelige virkeligheten er, eller hvem som er der, kan variere. Det kan være en eller flere guder, eller åndevesen, men for at det skal betegnes som en religion - i motsetning til en personlig oppfatning - må grupper eller samfunn opptre samlet i forhold til dette verdensbildet. Kulten og ritualene blir felles handlinger og kommunikasjon med det åndelige.

 

Utmerket beskrivelse, men ufullstendig. Husk alle yrkesgruppene som er avhengig av andre menneskers frykt og overtro, for å få "sitt daglige brød"!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Blåbanan skrev (5 timer siden):

Vitenskapen er min Gud. Den naturlige vitenskapen, ikke bare hypoteser om en Gud. Vi må se vitenskapen i ting.

Religionen stammer fera en tid uten vitenskap. Folk trengte jo noe å tro på. Men i dette samfunnet, har vi vitenskap.

Du ser ut til å tro at vår vitenskap gir svar på at det ikke finnes en "gud". At vi vet og forstår hvordan universet henger sammen og fungerer, hvordan det ble til, og hvorfor fenomenene vi observerer i universet skjer som de skjer. Dette er jo ikke tilfellet i det hele tatt!

Man kan komme langt med litt ydmykhet og en god porsjon nysgjerrighet, i stede for å innbille seg selv at man har svaret...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (5 minutter siden):

Du ser ut til å tro at vår vitenskap gir svar på at det ikke finnes en "gud". At vi vet og forstår hvordan universet henger sammen og fungerer, hvordan det ble til, og hvorfor fenomenene vi observerer i universet skjer som de skjer. Dette er jo ikke tilfellet i det hele tatt!

Man kan komme langt med litt ydmykhet og en god porsjon nysgjerrighet, i stede for å innbille seg selv at man har svaret...

Jeg vet at jeg ikke vet alt. Men vitenskapen er et bedre alternativ til overtro.

 

Hvis man ikke vet svaret på noe, skal man ikke lage sin egen teori basert på Gud. Man skal bare forske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Blåbanan skrev (20 timer siden):

Ikke for å diskriminere religiøse mennesker, men jeg har aldri skjønt vitsen med religion. Jeg mener at religion er unødvendig i et moderne samsunn. Religion fører til splittelser. Den fører til krig. Den fører til uenighet.

 

Skjønner du, leser, vitsen med religion? I såfall, kan du forklare den?

Kontroll over menneskjer og penger. Det var alltid brukt slik og det skjer nå også. Som du nevner, kriger - det skaper meir penger på 1 dag for noen, enn du tjener i løpet av ditt liv.
Religion er fin konsept i seg selv, med mange gode moraler. Synd den blir misbrukt.

Ellers er det som livsfilosofi. Noen ein kan følge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Blåbanan skrev (Akkurat nå):

Jeg vet at jeg ikke vet alt. Men vitenskapen er et bedre alternativ til overtro.

 

Hvis man ikke vet svaret på noe, skal man ikke lage sin egen teori basert på Gud. Man skal bare forske.

Hvorfor det?

Så lenge vitenskapen ikke har svaret, hva er galt med å ha en tro om hvordan det hele henger sammen? Ser ikke problemet, så lenge man ikke lar religion diktere ting vi vet/observerer ikke stemmer.

Ser du argumenterer for at religion missbrukes for makt og til å forsvare overgrep. Men dette gjelder jo alt vi mennesker driver med, ikke bare religion. Dessuten brukes religion også for å utrette utrolig mye godt over hele verden. Så å peke på religionsmissbruk blir for enkelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
aomt skrev (6 minutter siden):

Kontroll over menneskjer og penger. Det var alltid brukt slik og det skjer nå også. Som du nevner, kriger - det skaper meir penger på 1 dag for noen, enn du tjener i løpet av ditt liv.
Religion er fin konsept i seg selv, med mange gode moraler. Synd den blir misbrukt.

Ellers er det som livsfilosofi. Noen ein kan følge. 

Du har helt rett!

 

Kristne sier: Du må ikke drepe, du må ikke stjele.

 

Men de følger ikke sine egne regler. I historien har de både drept og stjelt. Christoffer Columbus drepte mange indianere. Han var kristen. Han stjal Amerika.

 

Religion blir misbrukt, som du sier. Hvis det blir terrorangrep, sier muslimene "Allahu Albar!". De tilber guden sin. De gjør det i Guds navn.

 

Ulempene veier opp for fordelene i religion, desverre. Det er derfor best å være ateistisk.

Lenke til kommentar
Blåbanan skrev (3 minutter siden):

Du har helt rett!

 

Kristne sier: Du må ikke drepe, du må ikke stjele.

 

Men de følger ikke sine egne regler. I historien har de både drept og stjelt. Christoffer Columbus drepte mange indianere. Han var kristen. Han stjal Amerika.

 

Religion blir misbrukt, som du sier. Hvis det blir terrorangrep, sier muslimene "Allahu Albar!". De tilber guden sin. De gjør det i Guds navn.

 

Ulempene veier opp for fordelene i religion, desverre. Det er derfor best å være ateistisk.

Samtidig... La oss anta at de religiøse som dreper, når religionen sier de ikke skal drepe... Er de da religiøse eller ateistiske? Langt flere mord eller folkemord er utført av folk som mener det ikke finnes noen gud. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (6 minutter siden):

Samtidig... La oss anta at de religiøse som dreper, når religionen sier de ikke skal drepe... Er de da religiøse eller ateistiske? Langt flere mord eller folkemord er utført av folk som mener det ikke finnes noen gud. 

Det er sant, men de blir ikke ateister i det øyeblikket de dreper.

 

Dessuten har forskerne funnet ut dette:

 

https://forskning.no/filosofiske-fag-religion-overtro/sammenheng-mellom-religios-tro-og-lavere-intelligens/615145

 

Kos dere med artikkelen. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, men når de er villige til å drepe, når guden mener det er forbudt ( spesielt kristne) så anser jeg det for lite troverdig at de er så religiøse. Når de fleste amerikanere takker gud osv, så anser jeg nesten dette for å være en figure of speech, akkurat som jeg ville ropt Herregud, JA! hvis jeg vant i lotto. 

Ta konflikten i Palestina/ Israel. Sloss de pga religion, eller slåss de pga landeområder? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (8 minutter siden):

Nei, men når de er villige til å drepe, når guden mener det er forbudt ( spesielt kristne) så anser jeg det for lite troverdig at de er så religiøse. Når de fleste amerikanere takker gud osv, så anser jeg nesten dette for å være en figure of speech, akkurat som jeg ville ropt Herregud, JA! hvis jeg vant i lotto. 

Ta konflikten i Palestina/ Israel. Sloss de pga religion, eller slåss de pga landeområder? 

 

Der sa du det: Folk utnytter religion! Det lå ubevist i argumentet ditt. De bruker religionen. Her har dere noen forskningsresultater angående religion:

https://forskning.no/religion-filosofiske-fag-hjernen/spor-en-forsker-hvorfor-trenger-mennesker-religion/288279

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/religion-kan-vaere-godt/66410986

 

Joda, religion kan jo være litt viktig.

https://www.dagbladet.no/nyheter/religion-kan-vaere-godt/66410986

 

https://forskning.no/religion-krig-og-fred/religion-alene-skaper-ikke-borgerkrig/394573

 

Kos dere med artiklene!

Lenke til kommentar
Blåbanan skrev (5 minutter siden):

Der sa du det: Folk utnytter religion! Det lå ubevist i argumentet ditt. De bruker religionen. Her har dere noen forskningsresultater angående religion:

https://forskning.no/religion-filosofiske-fag-hjernen/spor-en-forsker-hvorfor-trenger-mennesker-religion/288279

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/religion-kan-vaere-godt/66410986

 

Joda, religion kan jo være litt viktig.

https://www.dagbladet.no/nyheter/religion-kan-vaere-godt/66410986

 

https://forskning.no/religion-krig-og-fred/religion-alene-skaper-ikke-borgerkrig/394573

 

Kos dere med artiklene!

Jeg har da aldri sagt at folk ikke misbruker religion? Men betyr det at det er religionen som er problemet? Mener du det ikke ville vært noen form for krig og lidelse uten religion? Eller ville man bare utnyttet andre ting for å få folk med seg?  Jeg tror vi hadde vært akkurat like jævlig uten religion, human nature. 

hva med konflikten i palestina, tror du de hadde blitt perlevenner hvis religion forsvant? 

Endret av Baranladion
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (3 minutter siden):

Jeg har da aldri sagt at folk ikke misbruker religion? Men betyr det at det er religionen som er problemet? Mener du det ikke ville vært noen form for krig og lidelse uten religion? Eller ville man bare utnyttet andre ting for å få folk med seg?  Jeg tror vi hadde vært akkurat like jævlig uten religion, human nature

Krig ville nok eksistert uten religion, men religion er garantert enn grunn til krig.

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (10 minutter siden):

Har du noen eksempler? På kriger som utelukkende er startet pga religion? 

https://www.aftenposten.no/verden/i/VzW3/slik-har-ekstrem-religion-tatt-over-slagmarken

 

https://www.folkogforsvar.no/krig-i-religionens-navn/

I andre verdenskrig var religion en grunn til krig. Det var ikke de religiøses skyld, men religionen, og nazistene.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, TheDarkSapling - SCM said:

Jeg mener religion er viktig å ha, for at et samfunn skal kunne leve, selv om det kan skape krig og elendigheter. Min egen erfaring, er at man bør være forsiktig å dele slikt til hvem som helst, uansett hvilken religion det er snakk om.

Kristendom er å leve en livsløgn! Uansett hvilken utgave det er snakk om. Resten av oss, f.eks. vet at universet ikke er mellom 6 og 10000 år gammelt. Døden er den samme for deg og meg, og alle gresstrå på plenen og trær i skogen.

Vi vet at Ingen skapninger er skapt fix ferdig. Vår felles stamfar var sansynligvis en amøbe. Vår stam-mor kan således ikke være skapt av et ribbein.

Evolusjon beviser at "skapelsen" er tull, selv om vi ikke helt kan forklare hvordan den virker. 

Hva i en religion er viktig å ha?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...