Gå til innhold

Anbefalte innlegg

At det har levd noen før som har gjort store ting lurer jeg ikke på.

Dyrkelsen i dag av den/de som står i bibel eller Koranen, det tror jeg ikke er så bra.

Problemet er mennesker som hengir seg til at det er en gud/profet som styrer livet og meningen med alt. Mennesker som ikke tar ansvar for å være gode å inkluderende personer, men går inn i en slags virtuell virkelighet av verden.

Noen går inn i en slags sky om at man bare er en styrt dukke av Allah eller gud. Da frasier man seg ansvar for egne handlinger. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
plankeby skrev (2 minutter siden):

At det har levd noen før som har gjort store ting lurer jeg ikke på.

Dyrkelsen i dag av den/de som står i bibel eller Koranen, det tror jeg ikke er så bra.

Problemet er mennesker som hengir seg til at det er en gud/profet som styrer livet og meningen med alt. Mennesker som ikke tar ansvar for å være gode å inkluderende personer, men går inn i en slags virtuell virkelighet av verden. 

Jeg har aldri skjønt vitsen med disse "religiøse tekstene". Ubrukelige tekster.

Lenke til kommentar
On 8/5/2020 at 10:17 PM, Blåbanan said:

Religion fører til splittelser. Den fører til krig. Den fører til uenighet.

Religion fører ikke til splittelser. Mennesker med egoistiske agendaer gjør det.

Religion lærer etikk og medmenneskelighet. Hadde det ikke vært for religion hadde nok menneskeheten selvutslettet for lenge siden.

Hvis alle bare hadde levd etter Jesu ord hadde nok verden i dag vært et mye bedre sted. Hans hovedbudskap var kjærlighet og tilgivelse. Han ba ikke folk om å gå til krig for han.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Relio skrev (4 minutter siden):

Religion fører ikke til splittelser. Mennesker med egoistiske agendaer gjør det.

Religion lærer etikk og medmenneskelighet. Hadde det ikke vært for religion hadde nok menneskeheten selvutslettet for lenge siden.

Hvis alle bare hadde levd etter Jesu ord hadde nok verden i dag vært et mye bedre sted. Hans hovedbudskap var kjærlighet og tilgivelse. Han ba ikke folk om å gå til krig for han.

Men folk går fremdeles til krig mot hverandre. Jeg beklager, men det virker ikke som om Jesu ord har så mye makt lenger.

Lenke til kommentar
1 hour ago, plankeby said:

At det har levd noen før som har gjort store ting lurer jeg ikke på.

Dyrkelsen i dag av den/de som står i bibel eller Koranen, det tror jeg ikke er så bra.

Problemet er mennesker som hengir seg til at det er en gud/profet som styrer livet og meningen med alt. Mennesker som ikke tar ansvar for å være gode å inkluderende personer, men går inn i en slags virtuell virkelighet av verden.

Noen går inn i en slags sky om at man bare er en styrt dukke av Allah eller gud. Da frasier man seg ansvar for egne handlinger. 

Du har sett for mye på The Matrix-trilogien du? :wee:

Endret av G
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Relio said:

Religion fører ikke til splittelser. Mennesker med egoistiske agendaer gjør det.

Religion lærer etikk og medmenneskelighet. Hadde det ikke vært for religion hadde nok menneskeheten selvutslettet for lenge siden.

Hvis alle bare hadde levd etter Jesu ord hadde nok verden i dag vært et mye bedre sted. Hans hovedbudskap var kjærlighet og tilgivelse. Han ba ikke folk om å gå til krig for han.

Når man vet at jesusen bare er en fiksjon diktet av romervennlige jøden Josephus (kjøpt og betalt). Iscenesatt for å stagge de interne opprørerne, slik at romerrike kunne fortsette å kun ha konflikt i ytterkantene og på nyervervet mark..

Husk at det i Det nye testamentet står at jesusen formaner at man ikke skal gjøre opprør mot øvrigheten (romerske lederskapet). Rett og slett propagandatekster forkledd i kjærlighetsbudskap. Du skal vende det andre kinnet til også videre. La deg trampe på av øvrigheten, for i det neste livet skal du få det så bra atte!! Blah blah blah

Endret av G
Lenke til kommentar

Hva vitsen er med religion?

Med tanke på hvor mange som finner en mening i livet med religion, så er det nesten vanskelig å ta spørsmålet seriøst.

Religiøsitet er uløselig knyttet til det å være menneske, og med organisert religion kommer flere fordeler.

Det betyr ikke dermed at man kan bruke religion til å si noe fornuftig om verden, selvsagt. Men spørsmålet var sært.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Blåbanan skrev (På 5.8.2020 den 22.17):

vitsen med religion?

Å kontrollere mennesker, spesielt kvinner.
Alle religioner er skapt av menn, til menns fordel.
Alle religioner har til felles å kontrollere og undertrykke kvinner, islam er verst.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, G said:

Når man vet at jesusen bare er en fiksjon diktet av romervennlige jøden Josephus (kjøpt og betalt). Iscenesatt for å stagge de interne opprørerne, slik at romerrike kunne fortsette å kun ha konflikt i ytterkantene og på nyervervet mark..

Husk at det i Det nye testamentet står at jesusen formaner at man ikke skal gjøre opprør mot øvrigheten (romerske lederskapet). Rett og slett propagandatekster forkledd i kjærlighetsbudskap. Du skal vende det andre kinnet til også videre. La deg trampe på av øvrigheten, for i det neste livet skal du få det så bra atte!! Blah blah blah

Hvis det hadde vært intensjonen så hadde ikke vi hørt om Jesus den dag i dag. Det sier seg selv.

Hans lærdommer har satt sit spor i tusener av år, og slikt skjer bare ikke hvis det ikke er enorm kraft i budskapet og intensjonen.

Jesu budskap var kjærlighet og fred. Hvis det bidro til å stanse indre konflikt og krig i Romerriket så er jo det selvsagt en bonus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, fivebigcities said:

Hva vitsen er med religion?

Med tanke på hvor mange som finner en mening i livet med religion, så er det nesten vanskelig å ta spørsmålet seriøst.

Religiøsitet er uløselig knyttet til det å være menneske, og med organisert religion kommer flere fordeler.

Det betyr ikke dermed at man kan bruke religion til å si noe fornuftig om verden, selvsagt. Men spørsmålet var sært.

Hvilke fordeler har religøse gitt COVID-19 spredningen?

Quote

43 nye koronasmittede i Sør-Korea, noen av dem knyttes til en kirke

Det siste døgnet er 43 nye personer bekreftet koronasmittet i Sør-Korea, opplyser myndighetene i landet.

16 av dem har tilknytning til en kirke i Gyeonggi-provinsen, nordvest i landet, skriver CNN. Dette er den andre kirken i området som har hatt et smitteutbrudd.

13 av de nye smittetilfellene er importert fra utlandet, blant annet via filippinske havnearbeidere.

Ingrid Åbergsjord

 

 

Endret av G
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Relio said:

Hvis det hadde vært intensjonen så hadde ikke vi hørt om Jesus den dag i dag. Det sier seg selv.

Hans lærdommer har satt sit spor i tusener av år, og slikt skjer bare ikke hvis det ikke er enorm kraft i budskapet og intensjonen.

Jesu budskap var kjærlighet og fred. Hvis det bidro til å stanse indre konflikt og krig i Romerriket så er jo det selvsagt en bonus.

Nåja, kirken har jo fortsatt makten, ikke enkeltindividet som må føye sett etter gruppepresset.

Husk at kristendom kom til for å gjøre religionskupp over konkurrerende trosretninger. Romerne behøvde å kuppe religionen, derfor ansatte de Josephus for å tilpasse den nye religionen en del til de eksisterende religionen på den gang dette skjedde, men med den fordelen at kirkelederskapet da kunne smette på plass all den propagandene som det romerske leder og kirkelederskapet måtte ønske seg.

Syndebegrepet er et instrument for å underkue.

Man bør ikke føle seg så ydmyket, men mer naturlig ha respekt for andre mennesker som om de er likeverdige. Det er sunt, ikke å la seg underkue en religion.

Regionen som romerne strevde med å underkue var ikke så fredelig som Det nye testamentet vil ha det til å se ut som. Men, det var stadige stridigheter og opprør som de romerske militære måtte hanskes med. Religionen dempet folkemengden gitt det bittelitt tid for at kristendom skulle etablere seg.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (44 minutter siden):

Du har sett for mye på The Matrix-trilogien du? :wee:

Nei, jobbet mange år med religiøse familier ? Gud prøver oss, hvis Allah vil osv. En del blir veldige passive med å ta ansvar for egne handlinger. Litt sånn "det er Gud eller Allah som bestemmer min kjebne i livet, det er ikke noe jeg kan gjøre utenom å tilbe ham". 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Liste over opprør i romerriket:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Roman_civil_wars_and_revolts

 

Her er en liste som omfavner spesiellt slaverelaterte opprør i romerriket før år 0 og etter år 0:

https://www.quora.com/Was-there-civil-unrest-in-Ancient-Rome-What-was-it-like-How-did-the-government-respond

 

Litt om jødisk-romerske opprør:

https://en.wikipedia.org/wiki/Jewish–Roman_wars

 

Kristendom er og blir et propaganda-apparat for å få kontroll med konkurrerende grupper som kunne utgjøre en stor trussel mot romerriket, enten man velger å ville tro på det, eller ikke. Det går egentlig ikke an å benekte det. Det hastet for romerne å få kuppet religionsoverherredømmet.

 

Beklager både lengde på video (veldig langvarig), og den ekle bakgrunnsmusikken. Men dette er en "dokumentar" som har med tidligere video å gjøre:

 

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@G Du er åpenbart ikke glad i maktmenn, men heldigvis har makt og politikk svært lite med religion å gjøre.

Selvfølgelig vil mennesker med egoistiske agendaer prøve å utnytte kraften av de verdier som er unektelig godt. Det er egentlig ganske typisk, og det har gjentatt seg gang på gang opp gjennom historien.

Du må dog skille mellom det religionene faktisk sier, og de stakkarslige individene som forvrir lærdommene og utnytter det til sin selvsentrerte agenda.

De handlinger generelt klassifisert som synd bør unngås, men det er ikke fordi en hevngjerrig farsfigur kommer og straffer deg for det. Det er rett og slett fordi helvetet, i dette livet og i etterlivet, er en naturlig konsekvens av dårlige valg. Hvis jeg dreper en mann har jeg naturligvis valgt helvete for meg selv. Hvis jeg velger kjærlighet og fred over alle andre velg, i tråd med Jesu prinsipper, så velger jeg selvsagt det motsatte.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, fivebigcities said:

Virus og bakterier sprer seg der folk samles, enten det er i konsertarenaer eller menigheter.

Joda, det er greit nok, men noen er mer iherdige med å gjennomføre folkeansamlinger enn andre. Religiøse og sportsidioter er kanskje de mest ekstreme på det. Se bare til Holmenkollrenn-diskusjonen når COVID-19 var som aller nyest. Var mange sportsidioter som ønsket å forsvare det skirennet. Liknende fanatisme finnes jo hos religiøse. Selv om enkelte muligens kan ha tydd til videogudstjenester, så finnes mange nok grupper som fortsetter som før. Iran er jo et høyst relgiøst ledet samfunn, og de har virkelig slitt mye med Covid-19. Sannsynligvis så har Iran slitt så mye med Covid-19 at lederskapet gjør alt i sin makt for å fordekke det som kan ha skjedd.

Jeg husker godt dette med kyssing av metallstakittgjerdet eller hva det var på en av helligdommene, tidlig i Covid-19 nyhetsbildet ihvertfall, hva angår Iran.

Endret av G
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Relio said:

@G Du er åpenbart ikke glad i maktmenn, men heldigvis har makt og politikk svært lite med religion å gjøre.

Selvfølgelig vil mennesker med egoistiske agendaer prøve å utnytte kraften av de verdier som er unektelig godt. Det er egentlig ganske typisk, og det har gjentatt seg gang på gang opp gjennom historien.

Du må dog skille mellom det religionene faktisk sier, og de stakkarslige individene som forvrir lærdommene og utnytter det til sin selvsentrerte agenda.

De handlinger generelt klassifisert som synd bør unngås, men det er ikke fordi en hevngjerrig farsfigur kommer og straffer deg for det. Det er rett og slett fordi helvetet, i dette livet og i etterlivet, er en naturlig konsekvens av dårlige valg. Hvis jeg dreper en mann har jeg naturligvis valgt helvete for meg selv. Hvis jeg velger kjærlighet og fred over alle andre velg, i tråd med Jesu prinsipper, så velger jeg selvsagt det motsatte.

Maktmenn dikterer historien. Kirkemaktmenn dikterer religionshistorien. Slik at kun det bildet de ønsker at sine undersåtter skal tro på og høre på vises for ettertiden.

I kristendommen så er det ingen lærdommer som forvris, for hele Det nye testamentet er et eneste stort propaganda-greie. Dersom den fiksjonelle jesusen ikke var kjærlig og sånn, så hadde han ikke appellert til deg. Og du hadde kanskje syntes at det hele var bortkastet. Hvem som helst kunne kommet på å dikte opp en kjærlig fiksjonell figur som gjorde gode ting og som ga gode råd.

Den kjærligheten som jesusen sprer rammer ikke det romerske lederskapet i og med at de har innlemmet kirkelederskapet sitt med biskoper og sånn rundt det. Samt de har passet godt på å plante informasjon som folk skal ta til seg, som det å ikke gjøre opprør mot romerne. Å gi tiende er også en spesiell greie som romerskledet kirkebiskoper sørger for å plante ettertrykkelig inn i Det nye testamentet.

Før så var tiende å gi mat og sånn. Det ble ikke alltid gitt det beste kretturet i tiende heller blant de gamle jødene. Men med den romerskkatolske kirken så blir dette seende mer ut som at man skal gi reelle penger. Altså 10 % av sin inntekt. Det finnes egne spesifikke historier som skal nøre opp under tiende slik at kirken for framtiden skal kunne berike seg på folk.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ananias_and_Sapphira

Og hvilken apostel er det som har den formanende talen, jo hjørnesteinen til kirken. Altså kirkens egen propaganda apostel. Dette er en apostel som selv skriftlærde strides om at fantes på jesusens sin fantasitid før år null. Nemlig Peter. Peter er kirkens hjørnestein. Kirker er giftige maktsentre.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...