Gå til innhold

Spørsmål rundt gradert sykmelding


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er om dagen i gradert sykmelding 80%, trodde jeg begynne å jobbe mer fra og med neste mandag (60% sykmelding). Men viste seg at legen min har klart å få det til å bli denne uken på torsdag, midt i uken. Så min sjef sier jeg da må jobbe en ekstra halv dag. I bunn og grunn ikke noe problem det. Men dette med å øke jobb prosenten midt i uka syntes jeg var rart, hvordan måler man det da? Da blir det jo en uke med mer jobbing enn jeg skal? (i alle fall i forhold til minimun av hva jeg skal). Som sakt ikke noe problem å jobbe denne ekstra dagen og jeg vet jeg kan og bør jobbe mer om jeg får det til. Lurer bare på hvordan regelverket da fungerer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Er nå 60% sykmeldt. Men det jeg lurte på, ettersom sykemdlinga forandret seg midt i uka. Medfører det riktighet at jeg må jobbe en halv dag ekstra? Jeg hadde jobbet timene mine for uka nå, men ettersom jeg midt i uka gikk fra å skulle jobb 20% til 40% mener sjefe  jeg skal jobbe en ekstra halv dag for å oppfylle timeantallet som om hele uka var 40% synes bare det høres litt rart ut.

 

Endret av GrinderX9
Lenke til kommentar
aklla skrev (På 5.8.2020 den 20.52):

Du kan jo jobbe 60% hver dag også, altså i stedet for 8 timer så jobber du 4,8 timer pr dag i snitt de dagene du er sykemeldt.
Eller  6,4 timer om du er 80%.

Sikkert et godt alternativ for mange :) . Jeg har lang pendlevei, så for meg blir en halv arbeidsdag tilnærmet lik full dag. Så måtte krangle litt for å få lov til å jobbe full dag i steden, f.eks 60% var fra arbeidsgiver et ønske om at jeg jobbet 4 halve dager. Som i realiteten hadde hoppet meg opp til noe ala 80% i reell påkjenning. Noe som hadde vært uheldig i forhold til mitt rehabiliterings løp. Heldighvis valgte arbeidsgiver å lytte til min mening i den saken :) , noe de strengt tatt ikke hadde trengt å gjort.

Lenke til kommentar
GrinderX9 skrev (På 7.8.2020 den 19.29):

Sikkert et godt alternativ for mange :) . Jeg har lang pendlevei, så for meg blir en halv arbeidsdag tilnærmet lik full dag. Så måtte krangle litt for å få lov til å jobbe full dag i steden, f.eks 60% var fra arbeidsgiver et ønske om at jeg jobbet 4 halve dager. Som i realiteten hadde hoppet meg opp til noe ala 80% i reell påkjenning. Noe som hadde vært uheldig i forhold til mitt rehabiliterings løp. Heldighvis valgte arbeidsgiver å lytte til min mening i den saken :) , noe de strengt tatt ikke hadde trengt å gjort.

din reise vei skal ikke regnes inn i "reell påkjenning ,om den er stor må du heller minske arbeids grad.

det er heller ikke noe som tilsier at du skal være på jobb i redusert prosent, du kan fint jobbe i 60% kapasiet i 8 timer hver dag, noe en tidligere arbeidsgiver jeg hadde brukte kreve av folk i graderte sykemeldinger, men det kan nok oppleves som feil for mange.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...