Gå til innhold

Tjene penger på å ha båt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pirattaxivirksomhet er sikkert en mulighet, uten at jeg vil anbefale det :)Ryktene har det til at det er vanlig at folk blir sittende fast på Langholmene i Oslo da siste ferge går overraskende tidlig til byen, kanskje det er et marked der? :)

Skal du drive lovlig med passasjerbefordring (inkludert betalende fiskegjester) så er det sertifiseringskrav både på skipper og båt, antageligvis ikke verd innsatsen. Noen vrir seg rundt ved å ønske "donasjoner" fra "gjester", men det er nok heller ikke lovlig, i beste fall i en gråsone. 

Skal du leie ut båten er det egentlig fritt frem - men vanlig båtforsikring dekker ikke utleie.

Airbnb er kanskje en annen mulighet, dersom båten har overnattingsmuligheter- men da bør du kanskje ha en større båt med dusj og fasciliteter.

Endret av tobixen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å leie ut båten til feks tyske turister som skal fiske er den eneste realistiske muligheten slik jeg ser det, men da må båten være virkelig idiotsikker i bruk. Det er en grunn til at de som driver med slik utleie i dag går for enda enklere båter enn en snekke.

Passasjertransport kan du bare glemme pga omfattende formelle krav.

Jeg vet om én person som har hatt "suksess" med utleie av en rask båt som er for komplisert for tyske fiskere og for enkel for luksusmarkedet. Selve båtutleien som sådan er ingen suksess isolert sett, men bedriften som eier både båten og et par genuint lønnsomme aktiviteter har et magisk regnskap hvor alt skattbart overskudd forsvinner pga uvanlig høye vedlikeholdskostnader. En annen ting som forsvinner i forbausende stor skala er diesel, motorolje, verktøy og andre produkter innkjøpt til bedriften, men som like gjerne kunne vært brukt i privatbåten eller de fine privatbilene hans.

Hvis du ser andre tilby utleie av båter som er hverken luksuriøse eller idiotsikre skal du ikke se bort fra at det egentlige formålet med virksomheten er noe helt annet enn noen kroner i leieinntekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som andre er inne på - å drive persontransport mot vederlag krever veldig mye av både mannskap og båt. Og det er ingenting som tyder på at Sjøfartsdirektoratet gir lettelser her fremover. Tvert i mot.

Utleige av kun båt er praktisk mulig, men du må da ta høyde for forsikring som dekker virksomheten, økt slitasje, dårlig behandling og et krevende marked. Og så bør du ha en plan om du skal låne ut til fisketurister eller til feriefamilier?

Men gratulerer med båt :)

Lenke til kommentar

En annen ting, har man stram økonomi og uansett har bestemt seg for å ha båt kan man spare noen kroner i husleie, evt tjene på å leie ut eget hjem mens man bor på båten, men det er mange utfordringer med det også, særlig vinterstid, og særlig dersom det er en liten båt uten særlig bokomfort. Hvor mye komfort man trenger er selvfølgelig et subjektivt spørsmål, Jarle Andhøy greide seg som kjent på langtur med en 27-fots Albin Vega, og bodde i praksis i båten både i varme og kalde strøk, og både med og uten mannskap ombord. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 8/5/2020 at 6:59 PM, Ursidae said:

Kommer nok båt med mitt navn på innen en uke, kjøper en liten snekke... men er det mulig å tjene penger på å ha båt? tenker på ting som å ta folk med ut i båten for å fiske eller leie den ut i en dag eller to.

hva skal til?

Glem hele prosjektet, å ha båt er ikke noe du kommer til å tjene penger på.

Båten må være godkjent for bruken og du må ha sertifikat minimum D5L, i praksis er det bare å glemme dette på en eldre snekke (jeg antar at båten er eldre)

Å leie den ut går an men du kan da forvente at du får skader og styr, det er ikke verdt det.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke båt, har lekt med tanken å kjøpe en, bli kjent med en mentor og lære meg kunsten.

Men har også lekt med tanken å bli kjent noen som eier båt, som har mye fritid, og betale en viss sum for en hel kveld, for dermed å være min private (pirate ^^) båtsjåfør som kan kjøre meg ut på åpent vann sånn at jeg kan sitte og drikke og høre på den musikken jeg vil til solnedgangen. Da skal jeg gjøre som jeg vil, og sjåføren skal være helt uavhengig. Jeg kommer selvsagt til å oppføre meg skikkelig, ikke sette noe i fare. Jeg ville vært villig til å betale tja, opp mot 300-500 kr for en kveld for dette. Fra ca kl 16:00/17:00 - 21:00/22:00. Eller en eller annen ordning vi ble enige om (jobb-bytte, plenklipping, védhogging, time for time, hva enn)

Lenke til kommentar
Taurean skrev (4 timer siden):

Jeg har ikke båt, har lekt med tanken å kjøpe en, bli kjent med en mentor og lære meg kunsten.

Men har også lekt med tanken å bli kjent noen som eier båt, som har mye fritid, og betale en viss sum for en hel kveld, for dermed å være min private (pirate ^^) båtsjåfør som kan kjøre meg ut på åpent vann sånn at jeg kan sitte og drikke og høre på den musikken jeg vil til solnedgangen. Da skal jeg gjøre som jeg vil, og sjåføren skal være helt uavhengig. Jeg kommer selvsagt til å oppføre meg skikkelig, ikke sette noe i fare. Jeg ville vært villig til å betale tja, opp mot 300-500 kr for en kveld for dette. Fra ca kl 16:00/17:00 - 21:00/22:00. Eller en eller annen ordning vi ble enige om (jobb-bytte, plenklipping, védhogging, time for time, hva enn)

Du må nok forvente å betale vesentlig mer enn 300-500 for dette. Tviler på at du slipper unna med 3000-5000 engang uten at båtfører går med tap eller gjør noe ulovlig.

Endret av nomore
  • Liker 1
Lenke til kommentar
nomore skrev (34 minutter siden):

Du må nok forvente å betale vesentlig mer enn 300-500 for dette. Tviler på at du slipper unna med 3000-5000 engang uten at båtfører går med tap eller gjør noe ulovlig.

Jøss, såpass dyrt ja. Så ikke for meg noen luksus, bare noe enkelt, en tresnekke eller noe. Og noen som kanskje likevel hadde tenkt seg en tur ut. Så blir det i hvert fall gratis drivstoff..

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Taurean skrev (6 timer siden):

Jøss, såpass dyrt ja. Så ikke for meg noen luksus, bare noe enkelt, en tresnekke eller noe. Og noen som kanskje likevel hadde tenkt seg en tur ut. Så blir det i hvert fall gratis drivstoff..

Problemet er at i det øyeblikket du betaler vedkommende så er det persontransport mot vederlag. Og da skal båten være godkjent, mannskapet skal være kurset og alt utstyr kontrollert og i orden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
nomore skrev (3 timer siden):

Problemet er at i det øyeblikket du betaler vedkommende så er det persontransport mot vederlag. Og da skal båten være godkjent, mannskapet skal være kurset og alt utstyr kontrollert og i orden. 

Joja. Men det er vel tusenvis av folk som kjører ut med båt hver helg .. og går det galt én gang, så hører man om det, og det skjer ikke særlig ofte. Så lover jeg så klart å ikke lage noe juridisk bråk. Annet enn hvis kapteinen kjører bajas eller gjør noe idiotisk så jeg blir skadet.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (3 minutter siden):

Joja. Men det er vel tusenvis av folk som kjører ut med båt hver helg .. og går det galt én gang, så hører man om det, og det skjer ikke særlig ofte. Så lover jeg så klart å ikke lage noe juridisk bråk. Annet enn hvis kapteinen kjører bajas eller gjør noe idiotisk så jeg blir skadet.

Altså. Hadde jeg hatt en båt og skulle ut en tur og kose meg eller gjøre noe spesifikt, så skal det mye til for at jeg tar med meg en vilt fremmed person ut fordi han vil nyte livet litt. Jeg hadde tatt en for stor risiko og uavhengig om at du lover å oppføre deg eller ikke anmelde meg for noe etterpå så har det liten verdi om du dør eller skader deg, eller ombestemmer deg når vi er tilbake og anmelder meg allikevel.

Risikoen du ønsker at båtfører tar her er veldig skeiv i forhold til hva du bidrar med :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
nomore skrev (2 minutter siden):

Altså. Hadde jeg hatt en båt og skulle ut en tur og kose meg eller gjøre noe spesifikt, så skal det mye til for at jeg tar med meg en vilt fremmed person ut fordi han vil nyte livet litt. Jeg hadde tatt en for stor risiko og uavhengig om at du lover å oppføre deg eller ikke anmelde meg for noe etterpå så har det liten verdi om du dør eller skader deg, eller ombestemmer deg når vi er tilbake og anmelder meg allikevel.

Risikoen du ønsker at båtfører tar her er veldig skeiv i forhold til hva du bidrar med :)

Hehe, ja vel ^^

Hva med om jeg ville sitte på en strekning, gå av på et svaberg eller en øy, og bli henta der på tilbaketuren seinere?

Lenke til kommentar
Taurean skrev (2 minutter siden):

Ingen spesifikk forespørsel nei .. bare om det er generelt virker som en gjennomførbar avtale.

Tja. Dersom du betaler for turen så gjelder lovverket rundt persontransport mot vederlag. Altså båtfører løper en risiko og har et tydelig ansvar.

Om du kun sitter på... tja, haiking er jo lov. Men om du får noen til å si ja er vanskelig for meg å avgjøre :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det gjort unntak for fartøy som er under 10m lengde og 60hk motor. For de gjelder reglene for fritidsfartøy uavhengig om kapteinen tar med betalende passasjerer eller ikke.

 

 

Sitat

 

Største lengde ≤

4 m

6 m

8 m

10 m

Maks hk/kW

15/12

25/19

40/30

60/45

Tabellen skal leses slik at et fartøy med største lengde på 8,20 m kan ha et fremdriftsmaskineri på maks 60 hk, mens et fartøy med største lengde på 7,9 m kan ha et fremdriftsmaskineri på maks 40 hk, og samtidig følge reglene som gjelder for fritidsfartøy.

Fartøy som kommer inn under bestemmelsen kan brukes til alle typer aktiviteter, også med båtfører eller instruktør om bord. Om det direkte eller indirekte tas betalt for slike seilaser er uten betydning for om unntaket kan benyttes.

Bestemmelsen begrenses til fartøy «i territorialfarvannet ved Fastlands-Norge» fordi det de lokale forholdene tatt i betraktning ikke er ønskelig å la unntaket få anvendelse for fartøy på Svalbard.

For fartøy som kommer inn under unntaksbestemmelsen anses det tilstrekkelig at sikkerhetsnivået ivaretas av konstruksjons- og utstyrs- og kvalifikasjonskrav som gjelder fritidsfartøy, se nærmere om dette i kommentaren til § 2 annet ledd.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
On 8/16/2020 at 1:15 PM, nomore said:

Tja. Dersom du betaler for turen så gjelder lovverket rundt persontransport mot vederlag. Altså båtfører løper en risiko og har et tydelig ansvar.

Om du kun sitter på... tja, haiking er jo lov. Men om du får noen til å si ja er vanskelig for meg å avgjøre :)

Vet man eller tror man i forhold til dette utsagnet?

Når det gjelder persontrafikk med bil uten drosjeløyve så har jo dette vært oppe til doms og konklusjonen her var jo at det kunne men så lenge men ikke kommer i konflikt med kravene til drosjeløyve.

For privatflyving så er det vel slik at man kan ha med pasasjerer som deler på utgiftene selv om hverken fly eller fører er godkjent for persontrafikk. (Slik som jeg forstår reglene.)

https://luftfartstilsynet.no/allmenfly-og-luftsport/flyging/deling-av-kostnader-for-privatflyging/

Vil det ikke være rimelig å legge de formelle kravene for deling av utgifter til sjøs på samme nivå som det som gjelder innenfor luftfart?

Hva er den formelle eller juridiske begrunnelsen for at det er strengere krav innenfor båtfart enn det som gjelder innenfor luftfart?

Vil det ikke være rimelig å gjennomføre "en analogisk rettsanvendelse" der man sier at "de reglene som man anvender innenfor luftfart, de bør man også kunne anvende i forhold til båtfart."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...