Gå til innhold

Sparekonto/pengemarked/obligasjon


Fuglesang

Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål rundt sparing. Jeg har en nylig nedbetalt bolig og summen som har gått til avdrag må nå spares på andre måter. Mesteparten -  2/3 - putter jeg i indeksfond. Imidlertid ønsker jeg å holde av 1/3 til mindre risikabel sparing, da det er tenkelig at jeg de neste 1-5 årene vil ønske å flytte til dyrere bolig. Er det noe hensikt å velge pengemarked/obligasjonsfond, eller stemmer det fremdeles at disse markedene ligger brakk nå? Hva gjør dere med sparepenger som dere tenker skal brukes om få år? (Bufferkonto har jeg, har studielån men ikke annen gjeld og BSU er uaktuelt).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 5 uker senere...

Vel, dårlige tider i rentemarket for sparing nå! Hadde flaks at jeg greide å sette inn penger i Bluestep akkurat før de satt ned renta som nå kun er 1.25% FOR 1 ÅR FAST.

Og Santander har 1.35% så nå flyttet jeg over til Dnb Obligasjon/KLP Obligasjon/Landkredit Høyrente.

Har også litt i Landkredit Extra og Fondsfinans Kredit som har meget god avkastning nå.

MEN .... bare litt i de siste to fond da de også ga meg -25% i mars 2020. Så da gikk vinning opp i spinninga.

Landkredit Høyrente tapte seg bare ca -8% og Dnb og KLP Obligasjonsfond kun ca 3%.

HighYield fond som gjør det best er SEF Kraft Høyrente (via Nordnet). De er opp i ca +8% fra årsstart 2020, men de gikk også ned -25% i mars. Vi snakker om High Yield / HøyRisiko derfor har jeg blitt litt forsiktig men slike fond.

Penger er ikke like sikker som i sparebanken - du kan risikere å tape. Men siden inflasjon er høyre en innskuddsrente så taper du kjøpekraften om du bare ha dem i sparebanken også! Og aksjefond (USA Teknologi har gjort det bra, men bare igår -5% på en dag HJÆÆÆÆLP - vel ensållenge er de fortsatt i pluss for min del, men håper ikke de gå enda mer ned ......

Lenke til kommentar
1 hour ago, ca119 said:

MEN .... bare litt i de siste to fond da de også ga meg -25% i mars 2020. Så da gikk vinning opp i spinninga.

Gikk du i panikk og tok ut pengene i mars?  Det meste jeg følger med på er godt i plus for året totalt set, men naturligvis sikrere å ha de i banken hvis det er beløp under innskudsgarantien; tjener ikke store penge i rentemarkedet uanset hvor de står er mitt inntrykk. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...