Gå til innhold

Hva er bota for å lade elbil/hybrid på 13A-kurs?


sedsberg

Anbefalte innlegg

2 hours ago, AndersT2 said:

Men syntes det er rart så mange ikke har problem med å bruke ti-tusner av kroner på ekstra utstyr i bilen, men ikke 15-20000,- for å kunne lade den skikkelig og trygt hjemme.

Ikke alle har mulighet til å sette opp eget ladepunkt. Hvis huseier setter seg på bakbeina og/eller det er asfalt/betong/whatever mellom hus og garasje/ladeplass så blir det fort mye jobb og masse penger. Hvis man i det hele tatt får lov.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (7 minutter siden):

Ikke alle har mulighet til å sette opp eget ladepunkt. Hvis huseier setter seg på bakbeina og/eller det er asfalt/betong/whatever mellom hus og garasje/ladeplass så blir det fort mye jobb og masse penger. Hvis man i det hele tatt får lov.

Det er noe man må ta med i beregningen når man kjøper bil. Det er ikke vanskeligere enn å be om pris på installasjonen.

Leier man ett sted, så setter det seg nok litt annerledes, men ofte ikke verre enn å få eier til å se det positive i det. Ikke noe problem å ha ladestasjoner i dag som logger forbruk og man betaler ekstra for det man bruker, slik man gjør i mange borettslag og sameier.

Å ha ladestasjon kan gjøre det enklere i fremtiden å få inn leieboere også.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Salvesen. said:

 

Jo det er krav. Ikke uttal dere om dere ikke har peiling. Fra DSB:

 

Det gjelder jo deg selv også, ikke uttal deg om du ikke har peilig :)
Spørsmålet her er hva om er lov. Ikke hva forskjellige ymse organisasjoner mener om saken.

Loven sier nettopp det som loven sier (se min forrige post). Og lover gis kun av lovgivende makt.

Ingen av disse, DSB, forsikringsselskap, NAF, elbilforening er lovgivende makt.

Dette er bare organisasjoner som mener noe om saken, og som du googler opp for de tilfeldigvis mener det samme som deg.

Men ingen av disse er lovgivende makt, og følgelig er deres mening, nettopp bare enda en mening.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, The Avatar said:

Dette er eit av mange eksempel på ting som er ulovleg utan å være straffbart for privatperson/huseigar.

Sjølv om det ikkje er straffbart så betyr ikkje det at det er utan konsekvensar. Men det meste av konsekvensane vil fyrst oppstå når regelbruddet har fått ein uheldig konsekvens, som til dømes brann.

Kan noen av dere som mener dette er ulovlig, henvise til lovteksten som forbyr det?

Endret av OlaStilongs
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (35 minutter siden):

Går det på en 13A-kurs? (1,5mm^2)

Ikke noe problem. Det er sikringen som avgjør hva du får hentet ut av stikkontakten som tåler 16A. Ikke noe problem å koble til en 125A industrikontakt på en sikring på 10A, men man får ikke mer enn 10A for det. Det finnes jo ikke 13A industri kontakter.

Kabelen tåler etter 2018 forskriftene 14 A forlagt i rør i isolert vegg. Er det åpen forlegning hele veien så tåler den 19,5A.

 

 

Lenke til kommentar
3 hours ago, zanta said:

Et alternativ er å bytte ut kontakten det lades fra til industikontakt, og bytte til tilsvarende støpsel på ladekladden. Denne kontakten tåler 16 A kontinuerlig belastning.

Eksempel: https://www.elektroimportoren.no/stikkontakt-utvendig-16a-3pol-j-230v-9h-ip44/1578114/Product.html og https://www.elektroimportoren.no/stoepsel-16a-2p-j-230v-6h-ip44/1578211/Product.html

Schukokontakten tåler også 16A kontinuerlig belastning.

Det står svart på hvitt i det registrerte varemerket, Schuko.

Det at mange norske elektrikere påstår Schuko ikke tåler 16A er ofte fordi de selv selger Schuko-etterligninger (les. forfalskninger) som ikke tåler 16A. Men all den tid det står svart på hvitt i det registrerte varmerket "Schuko", at kontakten tåler 16A?

Da kan det bare tolkes som at Schuko skal tåle 16A, og hvis en elektriker monterer en Schuko-lignende kontakt som ikke tåler 16A, da må det være en forfalskning.

 

Quote

In the standards also the values for current and voltage for the plug and socket devices are declared. Thus, a SCHUKO® connection socket is suitable for alternating current systems with a line voltage of 230 V and a current of 16 A.

http://schuko-wzv.de/technology/

 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, AndersT2 said:

Ikke noe problem. Det er sikringen som avgjør hva du får hentet ut av stikkontakten som tåler 16A. Ikke noe problem å koble til en 125A industrikontakt på en sikring på 10A, men man får ikke mer enn 10A for det. Det finnes jo ikke 13A industri kontakter.

Kabelen tåler etter 2018 forskriftene 14 A forlagt i rør i isolert vegg. Er det åpen forlegning hele veien så tåler den 19,5A.

 

 

Det står ingen plass i forskriftene hvilket kabeltverrsnitt som tåler hvor mye strøm.

Tallene du presenterer ligner på NEK400. Det er ikke en forskrift. Det er en retningslinje for elektrikere, som ikke er hjemlet i lov.

Lenke til kommentar

Men så et spørsmål; Hvis man ser hos de som selger kabelen så står det følgende:

Quote

Ladekabel Mode2 8M Type 2. Ladekabelen har unike egenskaper som også tilfredsstiller nye Normkrav etter NEK 400:2018 som stiller krav til rett jordfeilbeskyttelse og maks ladeeffekt på 10A ved lading på SCHUKO.

Må man alikevel ha B-vern og 10A-sikring i skapet?

Lenke til kommentar
3 hours ago, AndersT2 said:

Det er laget ett unntak i NEK hvor man kan sette ladestasjon/uttak i en frittstående garasje sammen med andre ting, og ikke dedikert kurs. Hvis det f.eks. hentes ut strøm fra denne garasjen videre til andre ting lenger unna så gjelder det ikke. Regelen er nok laget for at folk ikke skal droppe riktig lading på grunn av høye kostnader for graving. Så har man en garasje så kan man lade i denne, selv om det er andre stikk osv på kursen. Men det krever fortsatt Type B foran. Og eier skal opplyses om ulempene, slik at lading av bil og bruk av annet utstyr samtidig kan gi utilsiktet utkobling av sikring.

Type B kan man komme seg unna med en ladestasjon som har DC vern innebygd. Da holder det med vanlig kombivern eller Type A jordfeilbryter foran.

I forskriftene så er det ingen forskjell på kravene for Elbil eller Hybrid. Ladingen for disse er like krevende, selv om elbiler bruker lenger tid, men ladesystemene er like ellers.

Lading via normal stikk er fortsatt lov, med de kriteriene du selv nevnte tidligere. De fleste bilene har ladekladder som hindrer at man lader med mer enn 10A, men enkelte får det til med 13A.

Husk at NEK ikke er hjemlet i verken lov eller forskrift. Man må ikke følge NEK.
NEK er en retningslinje som er fornuftig å følge, for å forenkle risikovurderingen av installasjonen. Men hvis det er hensikgsmessig å bryte NEK så er et lov. Man må bare risikovurere mye grundigere, for å kunne dokumentere at installasjonen er sikker.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, sedsberg said:

Men så et spørsmål; Hvis man ser hos de som selger kabelen så står det følgende:

Må man alikevel ha B-vern og 10A-sikring i skapet?

Nei. Det står ingen plass i forskrift eller lov.
Det står i NEK400, som du kan se på som elektrikernes handbok. Den er ikke hjemlet i lov eller forskrift.
Selv om elektrikerne veldig ofte omtaler den, som om den var hjemlet i forskrift.
Det at selgeren omtaler NEK400 som "normkrav" viser jo bare at selgeren ikke har peiling. NEK400 er ikke en norm.

Endret av OlaStilongs
Lenke til kommentar
OlaStilongs skrev (1 minutt siden):

Husk at NEK ikke er hjemlet i verken lov eller forskrift. Man må ikke følge NEK.
NEK er en retningslinje som er fornuftig å følge, for å forenkle risikovurderingen av installasjonen. Men hvis det er hensikgsmessig å bryte NEK så er et lov. Man må bare risikovurere mye grundigere, for å kunne dokumentere at installasjonen er sikker.

Og det enkle er å følge NEK så har man alt på det rene.

FEL henviser til NEK som en måte å oppflytte kravene i loven på. FEL sier at man skal lage sikre anlegg, og NEK forteller hvordan det skal gjøres for Elbil installasjoner. Dette er installasjons typer som er kommer i ettertid av FEL oppdatering som du henviser til som er fra 1989.

Hva er galt med å følge NEK sine Elbil forskrifter?

Og hvordan ville du risikovurdert deg unna ansvaret med å la en kunde lade elbil/hybrid med 13A på en eksisterende installasjon med flere koblinger på veien og uten Type B jordfeilbryter?

 

Selv produsenter av stikkontakter slik som Elko sier at stikkontaktene dems ikke er laget for lasten det er å lade en elbil eller en hybrid med mer enn 10A hvis du spør dem. 

Vi må ikke bli helt amerikanske og må få forklart alt ned i minste detalj på hva som kan og ikke kan gjøres på hver minste ting.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, OlaStilongs said:

Nei. Det står ingen plass i forskrift eller lov.
Det står i NEK400, som du kan se på som elektrikernes handbok. Den er ikke hjemlet i lov eller forskrift.
Selv om elektrikerne veldig ofte omtaler den, som om den var hjemlet i forskrift.

Jeg tenkte i forhold til forskriftene. (NEK)

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
7 minutes ago, AndersT2 said:

Og det enkle er å følge NEK så har man alt på det rene.

FEL henviser til NEK som en måte å oppflytte kravene i loven på. FEL sier at man skal lage sikre anlegg, og NEK forteller hvordan det skal gjøres for Elbil installasjoner. Dette er installasjons typer som er kommer i ettertid av FEL oppdatering som du henviser til som er fra 1989.

Hva er galt med å følge NEK sine Elbil forskrifter?

Og hvordan ville du risikovurdert deg unna ansvaret med å la en kunde lade elbil/hybrid med 13A på en eksisterende installasjon med flere koblinger på veien og uten Type B jordfeilbryter?

 

Selv produsenter av stikkontakter slik som Elko sier at stikkontaktene dems ikke er laget for lasten det er å lade en elbil eller en hybrid med mer enn 10A hvis du spør dem. 

Vi må ikke bli helt amerikanske og må få forklart alt ned i minste detalj på hva som kan og ikke kan gjøres på hver minste ting.


Spørsmålet var om det er lov å lade elbil på Schuko. Spørsmålet var ikke om retningslinjene i NEK er fornuftige eller ikke.

Så svaret på begge spørsmålene er ja.

Ja, det er fornuftig å følge NEK, fordi det er en lettvint måte å oppnå en sikker installasjon på.

Ja, det er lov å lade elbil på Schuko, på en måte som ikke er beskrevet i NEK, fordi NEK ikke har lovhjemmel.

 

Og fordi Schuko pr. definisjon tåler 16A, så er det helt greit å lade elbil på Schuko, med 16A (uten type b jorfeilvern). Det står  ingen plass i lov eller forskrift, at dette ikke skulle være greit.

Endret av OlaStilongs
Lenke til kommentar
OlaStilongs skrev (31 minutter siden):

Det gjelder jo deg selv også, ikke uttal deg om du ikke har peilig :)
Spørsmålet her er hva om er lov. Ikke hva forskjellige ymse organisasjoner mener om saken.

Loven sier nettopp det som loven sier (se min forrige post). Og lover gis kun av lovgivende makt.

Ingen av disse, DSB, forsikringsselskap, NAF, elbilforening er lovgivende makt.

Dette er bare organisasjoner som mener noe om saken, og som du googler opp for de tilfeldigvis mener det samme som deg.

Men ingen av disse er lovgivende makt, og følgelig er deres mening, nettopp bare enda en mening.

 

Jeg har ikke sagt det står i noen lov heller, men det er gjeldende retningslinjer. Om noe går galt og en ikke følger disse skal en ha uber flaks om en ikke blir fengslet for uaktsomhet. 

 

Hilsen elektro ingeniør.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, OlaStilongs said:

NEK er ikke en forskrift. NEK er en norm.

Mener du forskriftene (FEL), eller normen (NEK)?

Hva enn forsikringsselskapene bryr seg om.

Og jeg synes det er rart at en ny 13A-kurs ikke tåler 75% belastning i noen få timer, og en 16A schuko ikke tåler 62% belastning engang.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...