Gå til innhold

KOMMENTAR: Vil VW bli felt av Tesla? Nøkkelen til suksess ligger i å bli gode på programvare­utvikling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Beklager offtopic, men det står en myte i artikkelen som motsies av måledata. 

Nokia, ja. Personlig mener jeg det var Elop som felte Nokia, men hvis man først skal legge skylden på konkurrentene, må jeg si at salgsdata overhodet ikke støtter myten om at Iphone felte Nokia. Når Iphone økte salget, gjorde Nokia det samme. Iphone ble annonsert i januar 2007, mens hele veien til siste kvartal 2010 økte Nokia salget av telefoner.

Det var når Samsung/Android tok av, at Nokia mistet salget. Så hvis man insisterer på at smarttelefonene tok livet av Nokia, da må man ikke se forbi Android, det er feilrepresentasjon av historien. Nokia følgte veksten til Apple gjennom hele 2007, 2008, 2009 og 2010, men mistet grepet da Android tok av. Android kom senere til sluttbrukere enn IOS, men gikk relativt raskt opp til 80% markedsandel, og de erstattet stadig flere og billigere segmenter der Nokia var store.  

fDRvDzqlqgxn-VMpRs0pxRRCNtBgTf_qxxvsFPGq

Men igjen, og se på knekken, det var helt konkret, på dagen når Stephen Elop gikk på scena og erklærte at porteføljen til Nokia var død og vi skal komme med en erstatning en gang i framtida, at innkjøperne fra de store kjedene tenkte "WTF", droppa alle bestillinger og Nokia forsvant fra butikkene. Ikke noe sjakktrekk å nedsnakke hele varelageret til alle leverandørkjedene. 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Dette blir et stort lerret å bleke. Da må trolig VW få kontroll med deleproduksjon (insourcet eller outsourcet) som inneholder SW slik Tesla har gjort (i store trekk insourcet). Da kan de ha høyt tempo på forbedringer i delene (spesifikasjoner og SW for sensorikk og styring). Her bruker Tesla konsepter hentet fra IT-industrien ved å at de kan forbedre implementasjonen av moduler/deler så lenge de passer med grensesnittene. Grensesnittene endrer de bare dersom de må. Hos den tyske bilindustrien er mye satt bort til Bosch og andre som kompliserer SW integrasjoner og hindrer hurtig fornyingstempo.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (På 5.8.2020 den 14.57):

Nokia, ja. Personlig mener jeg det var Elop som felte Nokia, 

Støttes. Den myten om Nokia er like hardnakket som myten rundt Kodak. Nei, mer nærliggende er at Elop tok livet av Nokia. Noe som underbygges av de faktiske hendelser og de få vitnemål vi har fått fra Nokia insiders på den tiden.

 

[ 'Resten' av Nokias radio-designere jobber nå for Nordic Semiconductor… ]

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

De tyske bilgigantene visste selv at de måtte begynne å tenke nytt når det gjaldt software i bilindustrien. Det sier seg selv at å legge på flere ECUer/moduler som vet lite hva den andre driver med vil bare skape krøll og kaos når de fleste i tillegg skal være safety critical. Det hjelper lite at flere av disse ECUene og sensorene blir levert av Bosch, Continental og ZF som gjerne kommer med sine egne firmware. Både BMW, Daimler og VW gruppen har lenge dominert industrien og brydde seg lite om Tesla før de var ute medModel S. Men det virker som de ble tatt på senga. Tesla er kanskje ikke flinke på å lage bil, men de veit software og de vet at framtida er software. Det er lettere å bli flinkere på bygge bil enn det er å bli en flink programmerer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har hatt en VW elbil i over fem år. Appen deres er helt forferdelig. Man skulle tro den var laget av niendeklassinger i valgfagtimen. Man mister kontakten, må logge inn ustanselig, den får ikke kontakt med bilen, den leser av feil verdier, man kan ikke slå på varmen ... det finnes ikke en ting de ikke klarer å føkke opp. Men dette gjelder vel stort sett alle elbilprodusenter, kanskje unntatt Tesla såvidt jeg forstår; Nissan, Opel og de andre er like ufattelig dårlige. Jeg grøsser ved tanken om at folk med slik manglende programmeringsforståelse skal være ansvarlig for bilenes kunstige intelligens.

VW trenger ikke knekke programvare-koden. Den er allerede ødelagt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nissan sin app for nye Leaf fra 2018 fungerer greit, men forsinkelser på opp til 30 sekunder er ikke uvanlig. App for eldre modeller er visstnok mye dårligere.

Jeg antar at de gamle bilfabrikantene anser app, mobildatakommunikasjon, servere, datasikkerhet og support for dette som løpende utgifter som må holdes så lave som mulig. Litt som mobilfabrikantene som ikke skjønte hvorfor man trengte mer enn 15 knapper på mobilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

App og resten av det elektroniske brukergrensesnittet mellom bil og fører er det som skaper opplevelsen av om bilen er moderne og om produsenten tar brukerne på alvor eller bare melker dem. Hvis appene er så dårlige som dere sier, så får vi heller ikke tillit til selvkjørende biler. Og hvis sikkerheten på appene er så dårlige som gamle artikler har vist, så får vi heller ikke tillit til kvaliteten på førerstøttesystemer/sikkerhetssystemer. Det er mulig VW her har identifisert et viktig konkurranseaspekt framover - men da uten å bygge noe tillit ennå. De bilmerkene vi ikke hører noe fra kan være bedre på dette - eller ikke.

Lenke til kommentar

Veldig viktig artikkel - og spikeren-på-hodet!

Husk at Nokia hadde alle programmererne og HW folka på plass - og allikevel klarte de ikke omstillingen. Å støvsuge det tyske markedet for erfarne SW-Utviklere, blir litt som å pisse i buksa for å holde varmen - om de lykkes (i konkurranse med BMW, Mercedes og andre) så vil det ramme resten av den Tyske industrimaskinen. Og la oss nå for Guds skyld håpe at de ikke fristes til å sope inn bare nyutdannede. Det vil bli krise og en gigantisk bug-fest! Alle som har noen års erfaring vet at det går minst 3 år fra du er ferdig utdannet til du evner å levere noe som faktisk kan brukes.

Men det største problemet blir nok kompetansemangelen i hele verdikjeden! Hvor mange diesel-mekkere er det hele den verdikjeden som skal skaffe inntekter fra forbrukerne? Hva skal de ta seg til etterhvert? Skal de omskoleres? Det vil ta enormt med tid - om det i det hele tatt er mulig innenfor det tidsvinduet som VW og de andre har nå. Tesla har jo tatt alt som finnes av folk allerede - og allikevel sliter Tesla med å ta unna det som skal gjøres.

Og vipps - ikke før har man klart å omstille seg fra diesel til El - så kommer hydrogenet for fullt. Selv om mye av El-bil teknologien videreføres i hydrogenbiler, så er det nok ingen tvil om at dagens El-biler bare er et mellomsteg av relativt kort varighet.

Her tror jeg igjen at vi vil se kineserne komme for fullt. De har masse erfaring i bilproduksjon, men hovedsakelig for hjemmemarkedet (med unntak av Volvo og et par andre), og kan derfor kaste seg over et eksportmarked med (for dem) blanke ark; Ingen rydde/avviklings/omstillings-kostnader i det hele tatt. Tut-og-kjør.

Det endelige farvel til Tyske, Franske og Italienske bilprodusenter blinker i det fjerne, spør du meg.

Lenke til kommentar
Viking1 skrev (1 time siden):

Og vipps - ikke før har man klart å omstille seg fra diesel til El - så kommer hydrogenet for fullt. Selv om mye av El-bil teknologien videreføres i hydrogenbiler, så er det nok ingen tvil om at dagens El-biler bare er et mellomsteg av relativt kort varighet.

Det er vel ganske så mye tvil om dette ;) Jeg ser egentlig ingen grunn for de aller fleste til å bytte til en hydrogenbil som vil være mye dyrere i drift. Vi kjørte nettopp Model 3 SR+ (den med det minste batteriet) på en norgesferie. Fredrikstad-Oslo-Dokka-Dombås-Ålesund-Skei-Bergen-Oslo-Fredrikstad. 1886km ble det, og den lengste hurtigladestoppen var på snaue 15 minutter :) Gjennomsnittlig stoppet vi ca. 10 minutter for hurtiglading, noe som ga rekkevidde nok for to timers kjøring på norske landeveier. Total mengde hurtiglading for hele turen beløp seg til ca. 1 time og 10 minutter. Da er det ikke mye tid å spare på å bruke hydrogen, gitt at man gjerne stopper for noen pissepauser / kaffepauser uansett.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Her er mye å ta i som fabrikantene har valgt bort. Man kan jo begynne med å stille klokka fra GPS. Både tid og posisjon har man der uten at det brukes i infotainment på relativt nye biler. Bare å slippe unna å stille sommer og vintertid, samme korrekt klokke viser jo hvor lang c vei de har. Alternativet er NTP hver gang bilen er online.

Tror nok både tysk og asiatisk og øvrig amerikansk bilindustri kommer til å snu seg fort de nærmeste årene, men spørsmålet er om kundene følger etter, eller om de har forlatt og handler mye merker fra USA og Kina når den tid kommer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
19 hours ago, -Birger- said:

Tenk SAP og brukervennlighet ?

Hvilken top SW finnes fra Tyskland?

MP3 og flere andre kodekser ble laget i Tyskland.

SAP er for sitt marked "Topp SW".

Nå vet jeg ikke om jeg er så imponert over software fra silikon valley heller. Det ofte enkle ting en tenåring kunne skrudd sammen som så får milliardstøtte av venture capitalists som håper akkurat denne appen , som kanskje lar deg kommunisere med neserynking, blir det neste store.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Börje Forssell said:

Myten om Nokias død er (i likhet med densamme om Mark Twain) sterkt overdrevet. Selskapet hadde i 2019 en omsetning på € 23,315 milliarder.

Nå sier vel artikkelen "Nokias fall", ikke død. Kommentarene her sier heller ikke at Nokia er død og dersom du hører noen snakker om Nokias død er det vel gjerne mobildivisjonen og ikke konsernet det er snakk om. 

Jeg sa at Elop erklærte produktporteføljen død, men det er en forenkling. Det han sa var at plattformen sto i brann, og for innkjøperne betød det at den eksisterende produktporteføljen ikke kunne kjøpes inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Asbjørn Eliassen said:

Her er mye å ta i som fabrikantene har valgt bort. Man kan jo begynne med å stille klokka fra GPS. Både tid og posisjon har man der uten at det brukes i infotainment på relativt nye biler. Bare å slippe unna å stille sommer og vintertid, samme korrekt klokke viser jo hvor lang c vei de har. Alternativet er NTP hver gang bilen er online.

Tror de som leverer kvartsur til biler må ha livstidskontrakt. Forøvrig finnes det et tredje alternativ, jeg hadde en klokkeradio el.l. som stilte inn klokka fra radiosignal. Og mener også jeg hadde en bilradio der jeg måtte slå det av, fordi den stilte klokka feil hver gang jeg hørte på lokalradioen...

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Asbjørn Eliassen skrev (5 timer siden):

Her er mye å ta i som fabrikantene har valgt bort. Man kan jo begynne med å stille klokka fra GPS. Både tid og posisjon har man der uten at det brukes i infotainment på relativt nye biler. Bare å slippe unna å stille sommer og vintertid, samme korrekt klokke viser jo hvor lang c vei de har. Alternativet er NTP hver gang bilen er online.

Tror nok både tysk og asiatisk og øvrig amerikansk bilindustri kommer til å snu seg fort de nærmeste årene, men spørsmålet er om kundene følger etter, eller om de har forlatt og handler mye merker fra USA og Kina når den tid kommer.

Forstår ikke hvorfor De nevner NTP (Nasjonal Transport Plan) og online, comersielle autonome biler har vi da ikke ennu. Og regjeringen er neppe startet med å legge tilrette for autonomi, og å lese om NTP når en kjører vil være uforsvarlig (agresjonsskapende).

 

Å stille klokka som Du nevner er en ting, men når eg får faktura fra norges største butikkjede er KID - koden og kontonummeret sauset i hop i en streng uten mellomrom som er vanskelig å lese: en kid-kode 1000773907019 er jo vanskligere å lese en 1000 7739 0701 9, at skriften er i minste laget får våge seg; eg har jo lupe som eg også bruker for å vite hva slags mat eg kjøper (dette selv om maten er merket med alle slags nøkkelhull).

Eg klagde på faktura her eg leiger hus, Dei ordnet det til neste faktura (off-line).

 

Så langt men ikke lenger.

 

Skal bli moro å se hva China gjør med mobiltelefon-softwearen, dei tenker jo 100 år frem i tid. Skriv dei sitt eget har ikke eg noe i mot å kjøpe. Verdens største banker og viktige mineral resurser er jo kinesiske, og noen rismarker har også fisk (litt som at enkelte husstander i norge hadde hjulegris).

Og implementering av autonome-småkjøretøy vil dei nok heller ikke ha noe problemer med. Kan skape mer liv i sentrum og gir vertfall en 5 gang i effektivitet (i eksisterendes infrastruktur, som er svindyrt og tar opp det meste av by areal), som kommer på toppen av at små og ikke for feite kropper treng mindre ris.

 

For var det ikke 300 000 utviklere Cineserne hadde sett in på å få til / utvikle autonomisk kjøring og overvåking / «AI»

 

Se foreksempel på batteri-elektriske-yrkesbiler, har VW spurt seg hva en reperatør, snekker og rørlegger treng, det tekniske kan så planlegges og utføres. Strategi er viktig selv om man er operative nok.

Og eg vil tro at man innen SoftWeare er mer avhengig av noe som ligner Bosch sammarbeidet (tenningsystem, insprøytning, rele, ABS osv), VW er ikke store nok og autonomi kommer (hva man ser på padden er noe annet).

Å kjøpe fabrikkene som RR hadde, Scania og Porche er ikke nok, den som tror Elon Musk har gjort alt alene tar grundig feil.

 

Her en halv sannhet, som definitivt ikke er High-Tek. Kunne vært utført før WW2 som amfibie for De bedre «situerte», om man tenker rent energi-økonomisk og teknisk:

https://dntv.dn.no/m/A4D5l69Y/langt-frem-for-sjoens-tesla

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...