Gå til innhold

Vi prøvekjørte ID.3 1st: En lek med lys og ekstremt stillegående


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (3 minutter siden):

Aiiaii.. først Polestar og nå VW?

Hva skjer? Har Tesla blidd for mye referanse for dem?

Dette ville jo aldri skjedd med andre enn Tesla, det har vi jo hørt siden 2012. Ikke overraskende, folk har jo bemerket dette siden bilene ble stilt ut. Og det er billige greier, så bør ikke overraske så mye spør du meg. Blir vell bedre etterhvert disse også, men grøss og gru måtte ta dette med møller, det kan ikke være en god opplevelse.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg prøvekjørte ID.3 sånn helt tilfeldig i går. Riktignok en velutstyrt sak med eletriske seter og ekstra lyddemping (max?). Må si jeg ble litt forelska og det selv om jeg har en 1 år gammel Leaf.

Redd jeg kan ryke på en ID.4 når den kommer.

Det som imponerte meg mest var sentene. Fy satan så gode seter med uhorvelig mange justeringsmuligheter. Den var også sportslig samtidig som man hadde god komfor og fra dårlig vei. Man hadde god sikt fra kupeen osv. Men den var så stille ? herlig.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
53 minutes ago, Theo343 said:

Jeg prøvekjørte ID.3 sånn helt tilfeldig i går. Riktignok en velutstyrt sak med eletriske seter og ekstra lyddemping (max?). Må si jeg ble litt forelska og det selv om jeg har en 1 år gammel Leaf.

Redd jeg kan ryke på en ID.4 når den kommer.

Det som imponerte meg mest var sentene. Fy satan så gode seter med uhorvelig mange justeringsmuligheter. Den var også sportslig samtidig som man hadde god komfor og fra dårlig vei. Man hadde god sikt fra kupeen osv. Men den var så stille ? herlig.

Hvordan var gassresponsen i forhold til Leaf? Leaf skal vel ha ganske aggresiv respons på "wattpedalen" slik man vil ha det på en elbil.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjører 99% eco på Leaf, mest for å spare dekk og slik. Men ID.3 overasket meg med ekstrem sporty gassrespons. Den var rett og slett morsom og lett på foten å kjøre. Den virka rett og slett "tightere". Leaf virker å gi litt mer utover når man har gassen i bånn men ID.3 virker "kvikkere" og "lettere på foten".

Hadde jeg ikke hatt Leaf ville jeg vurdert å bestille en ID.3 samme dag. Har aldri sittet i så bra seter og jeg har kjørt noen gode 5-serie BMWer oppgjennom årene. Var synd jeg bare fikk testet den 1 time, skulle gjerne testet den over flere dager. Men ba om å få beskjed om når ID.4 var klar for test. Er ikke ofte jeg blir stoked av å prøvekjøre en bil men jeg gliste bredt etter den turen. Til å være en såpass kompakt bil utvendig var den også overraskende romslig innvendig i førersetet. 

Men jeg glemte å spørre om setene hadde memoryfunksjon for eks. 2 personer.

Enn annen veldig bra ting på ID.3 var svingradius. Det var helt vilt hvordan den kunne snu på en femøring. Dette er riktignok pga. bakhjulsdrift på de første modellene. Men Leaf er likevel en av de dårligere på svingradius, noe man merker i trange parkeringshus. Leaf er også svak på vind og dekkstøy (62kw noe bedre her) noe ID.3 med ekstra støydempingspakke knuste den på. Den virket minst like stille som en Tesla S P90D jeg har prøvekjørt før.

Må også legge til at jeg prøvekjørte ID.3 med 20" hjul som kan ha noe å si på kjøreegenskapene. Eks. over ujevnheter, dumper osv. Likte også at den er så kort i fronten men likevel har god "akselavstand" som gjør den komfortabel å kjøre men lett å manøvrere i trange områder (spesielt pga. svingradius).

Den manglet frunk som jeg hadde håpet den hadde, men ingen dealbreaker. Dette var også såkalt "First Edition" og jeg har ikke satt meg inn i hva som avviker der.

Den hadde en fin smal men romslig lomme for trådløs mobillading og -masse- praktisk oppbevaringsplass i midtkonsollen. Vesentlig mer enn Leaf. Hadde også ladekontakter bak som  Leaf mangler.

Hvordan den startet og stoppet hadde også litt "wow" faktor. Satt meg inn og trykket på bremsen og boom så var bilen klar for å kjøre uten at jeg gjorde noe. Det samme når jeg skulle ut oh satt den i park så slo den seg først av (av seg selv) og når jeg gikk ut av setet slo den av vifte og infotainment (kan være fordi jeg holdt i nøkkelen i det jeg gikk ut av bilen).

Et par "mindre positive" ting.

En ting jeg jeg merket meg når jeg prøvekjørte litt på dårlig grusvei med potholes ol for å teste hjuloppheng mm. Var at jeg ved 1 tilfelle skallet i håndtaket i taket på sjåførsiden (?!) jeg hadde setet i laveste posisjon og er 185ish.

Modellen jeg prøvekjørte hadde panorama tak men at den hadde håndtak i taket der sjåføren sitter virket litt rart. Med mindre man er dårlig til bens og trenger å holde i det for å komme ut av bilen, men man sitter høyt så det var greit uansett. La dog ikke merke til det før jeg skallet i det i et hull i grusveien.

En annen ting var at skjermen og kontrollene var litt trege og laggy i responsen. Samt at alt måtte gjøres fra touchinterface og jeg er litt tilhenger av enkle hjul og knapper på enkelte ting. Men med litt tilvenning er nok det helt ok.

Enkelte ting var mindre intuitivt å finne i menyene. Som eks. noe så basic som å paire mobiltelefonen over bluetooth. Sidevinduene foran hadde en litt quriky vinkel og det hørtes litt tinny ut når man kjørte de opp i topposisjon. Litt clunky.

Merkbart mindre plass i bagasjerommet selv om "liter" kan være misvisende. Både ID.3 og Leaf fås med sykkelkrok om ønskelig og man kunne få en "kasse" med 90l ekstra bagesjeplass til kroken på ID.3.

Final thoughts:

Mitt inntrykk av ID.3 er at dette rett og slett er "next-gen" elbil på flere måter. Den beregner også hvordan den skal kjøle eller varme batteriene underveis ift. ruten du har valgt og hvor mange ladestopp du trenger for å ha optimal batteritemp ved hver ladestopp. Bare det at man får enklere utgaver med listepris under 350.000 senere i år er også veldig lovende!

ID.3 virker også som den perfekte City og Suburban bil for norske forhold. Jeg ble litt misunnelig på hvor enkel den var å lukeparkere og smette inn i trange områder.

Det er -stor- sannsynlighet for at min neste bil blir ID.4.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (På 4.9.2020 den 14.21):

First Movers Club trur jeg flere OEM's kommer til å herme. 

"Cringe" er vel det første ordet jeg kommer på her. De prøver desperat å skape en "folkebevegelse" på kunstig måte. Ja, jeg er sikker på at andre utdaterte bilprodusenter vil ty til slike åpenbare utdaterte markedsføringsstunt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror ikke vw trenger noen folkebevegelse for å selge biler. 100 000kr PR bil i subsidier løser den saken. Folk kjøper som gale.

Så nettop en test på nexmove jeg ikke helt forstår. De testet plass rekkevidde og ladehastighet. Ville kanskje fokusert litt på andre ting også. Vw id3 kom greit ut omtrent som tesla 3. Poenget var at kona og en annen koreaner kjørte 650km mens tesla og ID 3 knappe 400km. Dette stemmer ikke med normal fysikk. 

Det som er rart er at ingen tester jeg har sett har påpekt dårlig byggekvalitet, med unntak av ams. AMS er det eneste bilmagasinet jeg leser fordi journalistene ofte har kjennskap til bil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (4 timer siden):

Tyskerne er visst ikke veldig overbevist... panelgap, dårlig lakkering, osv.

https://www.auto-motor-und-sport.de/elektroauto/vw-id-3-qualitaetsprobleme-test-verarbeitung-elektronik/

Fra en preproduksjonsmodell. Modellene som blir levert kunder er litt annerledes enn det bildet der og folk har undersøkt kritikken uten å finne tilsvarende. Altså er fabrikken allerede godt stilt inn. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

"Cringe" er vel det første ordet jeg kommer på her. De prøver desperat å skape en "folkebevegelse" på kunstig måte. Ja, jeg er sikker på at andre utdaterte bilprodusenter vil ty til slike åpenbare utdaterte markedsføringsstunt.

Haha, det er ikke måte på hva Teslasauene skal finne på for å få klaget litt. ? 

Når man introduserer OTA så syns jeg dette er noe alle OEMs skulle gjort, og jeg forventer også at de vil utvides til utviklings kanban rammeverk som typisk brukes FO SW utvikling, hvor brukere kan stemme opp prioritet på bugs og funksjoner de burde ha prioritet på. 

Det å få en kanal som VW svarer direkte på spørsmål i er jo genialt. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (8 minutter siden):

De vil jo gjerne unngå å måtte ha OTA. Litt som mobilprodusentene.

For noe tull og direkte løgn! 

Når underleverandører har hatt brann under føttene sine for å stå klare, så er selvfølgelig dette med press fra kundene sine. 

Complexity skrev (10 minutter siden):

Får man alltid nye oppdateringer med de siste funksjonene trenger man jo ikke kjøpe en ny modell.

Verdikjeden for å ha en appstore vil selvfølgelig vokse seg enormt. Dette har de forstått for lenge siden og det er kamp om dette på tvers av dem. 

 

Lenke til kommentar
18 hours ago, oophus3do said:

For noe tull og direkte løgn! 

Når underleverandører har hatt brann under føttene sine for å stå klare, så er selvfølgelig dette med press fra kundene sine. 

Verdikjeden for å ha en appstore vil selvfølgelig vokse seg enormt. Dette har de forstått for lenge siden og det er kamp om dette på tvers av dem. 

 

Er vel allikevel ikke noe de ønsker. De vil jo selge biler forståelig nok.

 

12 hours ago, kremt said:

Nå er det veldig få. Men når det skrives om 250 kW lading, da er det plutselig veldig mange. Hva er riktig?

Er vel bare 2-3 slike ladere i Norge, men alt som skal bygges blir V3. Skal ikke klage på å ha så mange 150kW ladere heller forsåvidt når alternativet (for meg) er dyrere 50kW ladere.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (12 timer siden):

Er vel allikevel ikke noe de ønsker. De vil jo selge biler forståelig nok.

De må erstatte gammel fortjeneste på X produkt med ny på Y produkt. Mener du at dette er enkelt? Man kan ikke bare kaste opp nye fabrikker når man har tisifrede fabrikker gående fra før som tjener dem penger. De må analysere når man kan bytte ut produksjonslinjene fra gammelt til nytt. 

Før dette må man kunne tjene penger på elbiler. Når Tesla som kun fokuserer på dette til nå ikke klarer dette, så burde det gå opp et lys, eller hva? 

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (På 12.9.2020 den 11.26):

Jeg prøvekjørte ID.3 sånn helt tilfeldig i går. Riktignok en velutstyrt sak med eletriske seter og ekstra lyddemping (max?). Må si jeg ble litt forelska og det selv om jeg har en 1 år gammel Leaf.

Redd jeg kan ryke på en ID.4 når den kommer.

Det som imponerte meg mest var sentene. Fy satan så gode seter med uhorvelig mange justeringsmuligheter. Den var også sportslig samtidig som man hadde god komfor og fra dårlig vei. Man hadde god sikt fra kupeen osv. Men den var så stille ? herlig.

Var det 4-seteren? Hvordan var bagasjekapasiteten? Hva er max tilhengervekt på den?

Lenke til kommentar
9 hours ago, oophus3do said:

De må erstatte gammel fortjeneste på X produkt med ny på Y produkt. Mener du at dette er enkelt? Man kan ikke bare kaste opp nye fabrikker når man har tisifrede fabrikker gående fra før som tjener dem penger. De må analysere når man kan bytte ut produksjonslinjene fra gammelt til nytt. 

Før dette må man kunne tjene penger på elbiler. Når Tesla som kun fokuserer på dette til nå ikke klarer dette, så burde det gå opp et lys, eller hva? 

"Eyy kjøp den nye 3e generasjon ID.3 med disse nye funksjonene! eller bare la være du får dem på din 5 år gamle også"
Tviler på VW ønsker å reklamere slik iallefall.

Så selv om dere OTA skulle bli flotte greier så har jeg ikke helt tro på at selv en 8år gammel bil vil få flere oppdateringer i året med nye funksjoner slik som hos Tesla.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...