Gå til innhold

Vi prøvekjørte ID.3 1st: En lek med lys og ekstremt stillegående


Anbefalte innlegg

JØI skrev (47 minutter siden):

Autogefühl skriver i selve kommentarene her hvorfor de merker alle videoen med betalt innhold (slik alle tyske youtubere nå gjør) De skriver klart og tydelig at de ikke får en krone men er pålagt å merke alle videoene som betalt innhold fordi de snakker om en bestemt produsent og har fått lånt produktet fra produsenten. 

Fint, da tolket jeg situasjonen korrekt, og logikken er helt i orden. ;)
Dog jeg viste ikke at det var noe alle de Tyske YT'erne måtte gjøre av lovlige årsaker. Så jeg bommet litt på betalte spesifikke reklameinnslag. Men fort gjort når den eneste reklamen jeg har sett der på kanalen er fra ulike bilmerker. 
 

Sitat

Transparency note: Autogefühl videos are independent and free from editorial influence on opinion and rating. But since manufacturers enable us to do the reviews in the first place, for legal reasons this video is marked as _advertisement_.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
OPV skrev (12 minutter siden):

Dette blir virkelig en bil å sjekke ut når den kommer. Tipper veiene i Norge høsten 2020 blir «fulle» av VW ID.3, på samme måte om Audi e-tron i våres, MB EQC i juli/august og Tesla model 3 sist år.

Jeg syns det har mest betydning at MEB platformen leverer. ID.3 sies å til og med kunne være mer stille enn EQC, samt kjøre-egenskapene er langt i toppen av elbilene som er levert. Store ord å si at den er en om ikke den beste elbilen når det gjelder kjørefølelse. Så det blir spennende å se Ford, Skoda, Audi, Seat, etc lage produkter på platformen etterhvert, og målene om å produsere 50,000,000 biler kan være innenfor rekkevidde. I 2022 så skal det vel være hele 27 modeller på denne plattformen tilgjengelig om jeg husker rett. Om VW får til gode ting med den, så blir det spennende å se hva f.eks Audi gjør ut av det hele med e-tron Q4 etc. 

Samt det kan gi gode skussmål for en PPE platform som skal være over dette igjen innenfor gruppen. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
Asbjørn Eliassen skrev (3 timer siden):

Litt spent på hvor tilgjengelige de blir her på berget. Registrer at flere av de store markedene i Europa passerer 10% biler i plugin sjangeren. Ca 50/50 fordele mellom phev og bev.

Det står vel i artikkelen..

"Kun 37.000 enheter produseres av lanseringsmodellen, men Norge skal ha fått tilgang på et stort stykke av kaka. Nøyaktig hvor mange som forhåndsbestilt i Norge vil ikke importøren oppgi, men mens bilen er utsolgt i de fleste andre markeder, er den fortsatt tilgjengelig i Norge."

Om du vil kaste deg rundt og bestille lanseringsmodellen litt kjapt har du antagelig gode muligheter. Mulig det vil endre seg etter som de ordinære modellene blir lansert men Norge pleier jo ikke bli utelatt, hvert fall ikke lenge om gangen.

Lenke til kommentar
35 minutes ago, Kahuna said:

Det står vel i artikkelen..

"Kun 37.000 enheter produseres av lanseringsmodellen, men Norge skal ha fått tilgang på et stort stykke av kaka. Nøyaktig hvor mange som forhåndsbestilt i Norge vil ikke importøren oppgi, men mens bilen er utsolgt i de fleste andre markeder, er den fortsatt tilgjengelig i Norge."

Om du vil kaste deg rundt og bestille lanseringsmodellen litt kjapt har du antagelig gode muligheter. Mulig det vil endre seg etter som de ordinære modellene blir lansert men Norge pleier jo ikke bli utelatt, hvert fall ikke lenge om gangen.

Skummet vel litt fort over den artikkelen. Skal ikke ha denne utgaven. Kanskje en av de andre ID bilene er aktuell senere.

37000 er lite biler når de store landene har rundet 5% bev nybilsalg. Men de skal jo lage flere enn lanseringsmodellen så forhåpentligvis blir det ikke så mye ventetid i noen land. Dette er en bil det virker som mange har ventet på, så den vil nok oppleve bra introsalg. 

Lenke til kommentar
Asbjørn Eliassen skrev (38 minutter siden):

Skummet vel litt fort over den artikkelen. Skal ikke ha denne utgaven. Kanskje en av de andre ID bilene er aktuell senere.

37000 er lite biler når de store landene har rundet 5% bev nybilsalg. Men de skal jo lage flere enn lanseringsmodellen så forhåpentligvis blir det ikke så mye ventetid i noen land. Dette er en bil det virker som mange har ventet på, så den vil nok oppleve bra introsalg. 

37000 biler er lite ja, kanskje denne modellen ikke vekker massenes entusiasme som Tesla Model 3 gjorde det? Tross alt så får jeg det inntrykket at id3 som den fremstår i dag ikke tilbyr noe revolusjonerende for kunden*, bare en litt bedre egolf lissom.. På toppen kommer altså at funksjonalitet er forsinket samt at Covid-19 legger en demper på folks kjøpetrang.

*den er nok mer revolusjonerende for VW enn kunden..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

37000 biler er lite ja, kanskje denne modellen ikke vekker massenes entusiasme som Tesla Model 3 gjorde det? Tross alt så får jeg det inntrykket at id3 som den fremstår i dag ikke tilbyr noe revolusjonerende for kunden*, bare en litt bedre egolf lissom.. På toppen kommer altså at funksjonalitet er forsinket samt at Covid-19 legger en demper på folks kjøpetrang.

*den er nok mer revolusjonerende for VW enn kunden..

Vel , e-Golf solgte nesten likt antall biler i Norge i 2019 og har igjen hatt en topp i 2020.
https://bil24.no/gammel-favoritt-pa-salgstoppen/
Og ID.3 er på papiret en bedre elbil enn e-Golf på en rekke områder.
Jeg antar at ID.3 vil fortsette der e-Golf slapp.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, ferdig levert 1st edition med vinterhjul koster 350 tusen (laveste utstyr). Da får man tilsvarende rekkevidde som tesla 3, men ca 100 tusen billigere. Mindre utstyr ja, og mangler krok og takstativ som er veldig negativt. Det er like før de lanserer 7 ulike utstyrsversjoner. Hvis denne blir å selge dårlig tror jeg det kommer store kampanjer fremover. 420 km wltp til 350 tusen er fortsatt ikke dårlig. Alternativene er kanskje E-Soul og Leaf+ til lignende pris.

Lenke til kommentar
On 8/5/2020 at 2:00 PM, Fluor1 said:

Ser bra ut, men 20" dekk mer enn dobler kostnadene ved dekkskift.

Enig, burde holdt lenge med 17" på det største.

Ellers er den utvending (sett fra siden) påfallende lik en 2018-Leaf dog litt mindre men bedre rekkevidde. Tipper man kan få fabrikkmontert sykkelkrok som på Leaf?

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 time siden):

Sånn har tyskerne alltid vært, prisene er bare lokkemiddel at man skal blakke seg på ekstrautstyr. Fullspecca ID3 kommer vel på 450k, noe som er sinnsvakt for en så liten bil

Den er vel omtrent akkurat så stor som en tesla 3. Den hadde nok ikke solgt noe særlig om den hadde kostet så mye?

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Trestein said:

Den er vel omtrent akkurat så stor som en tesla 3. Den hadde nok ikke solgt noe særlig om den hadde kostet så mye?

385 liter på ID.3 og 425 liter på Model 3 om man tar med bagasjeplassen under panseret.

Også er jo alle variantene av Model 3 registrert for 5 personer.

Så vet ikke om man kan kalle de akkurat like stor.

(Billigste Model 3 kostet forøvrig 370 tusen i fjor. Kjøpte man da fikk man nok mye bil for pengene)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (17 minutter siden):

385 liter på ID.3 og 425 liter på Model 3 om man tar med bagasjeplassen under panseret.

Også er jo alle variantene av Model 3 registrert for 5 personer.

Så vet ikke om man kan kalle de akkurat like stor.

(Billigste Model 3 kostet forøvrig 370 tusen i fjor. Kjøpte man da fikk man nok mye bil for pengene)

Nå tviler jeg på om den jevne tesla bruker syntes det er praktisk å åpne panseret for å få plass til en handlepose el.

Har til dags dato aldri sett noen som bruker dette aktivt. Det er vel litt omstendelig både å åpne og lukke.

Poenget er at plassen innvendig er omtrent lik. Bagasjeplass er litt større på id3 noe som kan være greit om du ikke vil kutte opp koffertene. Dessuten har id3 mye større lasteåpning slik at man kan legge ned seter og få inn store pakker. Det tror jeg mange vil like.

Dessuten tror jeg mange vil like støynivå og lydkomfort. Det er sikkert flere enn meg som ikke liker ulyder fra bilen på ujevn vei.

Dessuten er batteri og rekkevidde bedre enn billigste m3 samt at ladehastighet er ganske lik om man regner i området fabrikanten anbefaler å holde batteriet i (20-80%)

så forresten et intervju med denne bileksperten fra Ford som forklarte hvorfor tesla relativt selger mye dårligere enn i USA. Det bekreftet alle mine tanker om temaet. Folk er glade i biler som er skikkelig bygget. Tesla må gjøre omfattende endringer i sine produksjonslinjer for å komme på europeisk nivå. 

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Trestein said:

Nå tviler jeg på om den jevne tesla bruker syntes det er praktisk å åpne panseret for å få plass til en handlepose el.

Har til dags dato aldri sett noen som bruker dette aktivt. Det er vel litt omstendelig både å åpne og lukke.

Poenget er at plassen innvendig er omtrent lik. Bagasjeplass er litt større på id3 noe som kan være greit om du ikke vil kutte opp koffertene. Dessuten har id3 mye større lasteåpning slik at man kan legge ned seter og få inn store pakker. Det tror jeg mange vil like.

Dessuten tror jeg mange vil like støynivå og lydkomfort. Det er sikkert flere enn meg som ikke liker ulyder fra bilen på ujevn vei.

Dessuten er batteri og rekkevidde bedre enn billigste m3 samt at ladehastighet er ganske lik om man regner i området fabrikanten anbefaler å holde batteriet i (20-80%)

så forresten et intervju med denne bileksperten fra Ford som forklarte hvorfor tesla relativt selger mye dårligere enn i USA. Det bekreftet alle mine tanker om temaet. Folk er glade i biler som er skikkelig bygget. Tesla må gjøre omfattende endringer i sine produksjonslinjer for å komme på europeisk nivå. 

Da er jeg nok ikke den gjevne Tesla brukeren siden jeg bruker det hele tiden på min.
Spesielt på vinteren er det kjekt å ha frysevarer og slikt der siden rommet er adskilt fra bilen og holder utetemperatur.

Er og to veldig praktiske kroker der til å henge handleposer på. 

Men Model 3 er en sedan som jo da har sine sedanbegrensinger som liten åpning bak, men jeg digger at det er så dypt at man kan fylle ting nedi der uten å være redd for at det skal flytte seg rundt. Men klar fordel med id.3 og slike biler når det kommer til selve åpningen.

Det med ladehastighet er og litt variabelt etter hvor man holder til i landet. Jeg har enda til gode å se en lader (untatt tesla sine) som leverer mer enn 50kW.. Men der kommer seg forhåpentligvis.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (20 minutter siden):

Nå tviler jeg på om den jevne tesla bruker syntes det er praktisk å åpne panseret for å få plass til en handlepose el.

Har til dags dato aldri sett noen som bruker dette aktivt. Det er vel litt omstendelig både å åpne og lukke.

Både og. Det er lettere å bruke bakluka og er derfor min foretrukne plass å ha handleposer etc. Men jeg bruker likevel frunken aktivt i noen sammenhenger:

- Når noen av ungene vil sitte i de to bakovervendte setene (venner av ungene synes det er veldig spennende og uvanlig. Gøy med egen del av kupeen.

- Når bagasjerommet bak allerede er fullt av andre ting. Det skjer av og til når jeg skal frakte større ting og samtidig svipper innom butikken.

- På bilferie er det også svært praktisk å ha de mindre brukte tingene som telt, soveposer, liggeunderlag osv i frunken mens det mer tilgjengelige som klær, kjøleboks, solkrem, caps, pledd osv ligger bak.

- Når man har med seg ting som lukter. F.eks pizzaesker jeg henter selv. Frunken smitter ikke lukt/matos til kupeen.

- Ting man bruker sjeldent. Nødverktøy, slepetau, ladekabel for vanlig stikkontakt og skjøteledning har fast plass i frunken. Foretrekker å ha det mer ryddig bak og stuer derfor dette vekk i frunken.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er litt notorisk og putter alltid pizzaesker i bagasjen. Der har jeg også en slik "fraktpose" til pizzaesken som budene bruker som jeg skyver den inn i og lukker som holder den varm til jeg kommer hjem. Kjører heller forsiktig. Kunne godt tenkt meg en romslig frunk til alt av ladekabler, spylevæske, arbeidshansker, varseltrekant, slepekrok, nødverktøy ol. Skulle ønske at flere utnyttet denne plassen bedre på elbiler.

Noe bør man ha både foran og bak i tilfelle en kollisjon hindrer en fra å få opp bak eller foran. Bak har jeg fast vinterstid ofte 1-2 pledd/varmetepper og en bag med ekstra varme vinterklær inkludert noen gamle men varme vintersko (om sommeren byttes innholdet med regn/vindklær), en liten "nødspade" etc. om noe skulle skje midt i skogen. Dette kan jeg også komme til via baksetene om luka skulle være bulket.

Jeg har også alltid et sykkelstativ til sykkelkroken i baggasjen.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...