Gå til innhold

Erfaringer med 100 % hjemmekontor?


Anbefalte innlegg

Har også jobbet hjemmefra siden midten av mars. Jeg må si jeg trives godt med det. Jeg merker det vil være en utfordring å komme tilbake på kontoret igjen, måtte stå opp såpass mye tidligere for å dusje, kle seg og spise før man stiller seg på en bussholdeplass og bruker 40 minutter på å komme seg dit man skal. 

Selv om jobbdagen min kun er 7,5 timer kan man jo fint plusse på 2 timer ekstra i forbredelser og reisetid. For andre vil dette være mye mer såklart. Nå kan jeg stå opp et kvarter før jeg begynner på jobb og spise frokost mens jeg er på jobb. 

For de med familie og endel ansvar på fritiden, pluss de skal ha tid til god nok søvn og få litt alenetid i løpet av en dag virker hjemmekontor som den optimale løsningen. 

Litt ulempe er at det er litt enklere å bli distrahert og umotivert når det er lite å gjøre. 

Når det er endel å gjøre derimot føler jeg det er mer effektivt. Det er lettere å få kontakt med folk over skype. Det viser seg også på bedriften jeg jobber i som jobber langt, langt mer effektivt enn tidligere. De mener at det skyldes mange ting, men for meg er det åpenbart at det å gå fra et støyete åpent landskap til hjemmekontor har vært en enorm boost i produktiviteten. 

Et tips for hjemmekontor er å ha et fast morgenmøte der man samler teamet, og sette av noe tid i uka for mindre seriøs prat slik at man greier å følge med på hva som skjer.

Når korona er over så frister og om vi blir sendt rett tilbake på kontoret, må jeg innrømme det frister å lete etter en jobb med permanent hjemmekontor løsning eller starte noe selv der jeg kan jobbe hjemmefra. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det funker i kortere perioder for min del, men etter nærmere 3 måneder med 100% hjemmekontor i våres så begynte jeg rett og slett å mistrives. Kaffepauser på skype er ikke det samme som å møte mennesker ansikt til ansikt, og for meg som bor alene ble det rett og slett for ensomt. Det ble også ekstremt mye skype møter, så enkelte dager satt man med headset hele dagen og hadde knapt nok tid til lunsjpause. Rent mentalhygienisk er det bedre for meg å være jobb enn å sitte alene på hjemmekontor. Jeg sleit ikke med effektivitet eller lot meg friste av andre ting, og kjørte disiplinert hjemmekontor, ikke "gjemmekontor" i denne perioden.

Lenke til kommentar
neglesprett skrev (7 minutter siden):

Anbefaler ikke hjemmekontor om det ikke er spesielle årsaker for det, evnt meget godt betalt.

 

Det er så mange nedsider at jeg skal ikke liste dem her, men kort oppsummert så er det svært sundt å komme seg ut å møte folk.

Ja. Har følt på den faktisk. Jobbet hjemme 80% av tiden en del år. Noen ganger 90%. 

Oppsummert. Det er greit i ny og ne, men som du sier. Det er viktig med sosial kontakt utenom Teams/Skype. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
neglesprett skrev (21 timer siden):

Det er så mange nedsider at jeg skal ikke liste dem her, men kort oppsummert så er det svært sundt å komme seg ut å møte folk.

Hele tråden er jo full av oppsidene! :) 

Har inntrykk av at det er veldig individuelt. Noen får kanskje også oppfylt sine sosiale behov på andre måter. I tillegg er vel selve jobben en faktor også.

For min del fungerer det strålende hittil, men jeg savner å kunne ta diskusjoner i levende live. Blir nok å satse på en kombinasjon etterhvert. Men å gå tilbake til 100 % oppmøteplikt på et kontor gjør jeg ikke frivillig.

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (2 minutter siden):

Hele tråden er jo full av oppsidene! :) 

Har inntrykk av at det er veldig individuelt. Noen får kanskje også oppfylt sine sosiale behov på andre måter. I tillegg er vel selve jobben en faktor også.

For min del fungerer det strålende hittil, men jeg savner å kunne ta diskusjoner i levende live. Blir nok å satse på en kombinasjon etterhvert. Men å gå tilbake til 100 % oppmøteplikt på et kontor gjør jeg ikke frivillig.

Ja jeg har snudd om på det, majoriteten er hjemmekontor med oppmøte der jeg ser det er nødvendig. Var stort sett andre veien før. Fungerer utmerket for min del.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Ja jeg har snudd om på det, majoriteten er hjemmekontor med oppmøte der jeg ser det er nødvendig. Var stort sett andre veien før. Fungerer utmerket for min del.

Herlig.

Ser du for deg at det blir en permanent løsning også? 

Synes arbeidsgivere burde være fleksible her og forlenge muligheten utover corona om det faktisk har fungert. Har inntrykk av at mange arbeidsgivere ønsker å få arbeiderne tilbake på kontoret. I mitt firma er det omtrent halvparten som er på kontoret (frivillig) og halvparten hjemme (elsker det). 

Lenke til kommentar

For noen blir hjemmekontor ekstremt stillesittende foran skjerm. Noen logges hvert 3. minutt for å sjekke aktivitet, så selv en tur på do gjør en svett. På et kontor tør man å strekke på seg og ta en jobbdiskusjon med kollega. 

Noen arbeidsgivere innen stat/kommune har innført en ekstrem overvåking av ansatte på hjemmekontor. Så langt at dette vil endre en del retningslinjer i arbeidslivet fremover. 

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (50 minutter siden):

Herlig.

Ser du for deg at det blir en permanent løsning også? 

Synes arbeidsgivere burde være fleksible her og forlenge muligheten utover corona om det faktisk har fungert. Har inntrykk av at mange arbeidsgivere ønsker å få arbeiderne tilbake på kontoret. I mitt firma er det omtrent halvparten som er på kontoret (frivillig) og halvparten hjemme (elsker det). 

Og i det lange løp. All energien man slippe å bruke på å holde store kontorer forsynt med strøm. Trafikken minsker. 

Endret av Psykake
Lenke til kommentar
plankeby skrev (11 timer siden):

For noen blir hjemmekontor ekstremt stillesittende foran skjerm. Noen logges hvert 3. minutt for å sjekke aktivitet, så selv en tur på do gjør en svett. På et kontor tør man å strekke på seg og ta en jobbdiskusjon med kollega. 

Noen arbeidsgivere innen stat/kommune har innført en ekstrem overvåking av ansatte på hjemmekontor. Så langt at dette vil endre en del retningslinjer i arbeidslivet fremover. 

Logges hvert 3. minutt? Seriøst? Hvordan da?

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (3 timer siden):

Logges hvert 3. minutt? Seriøst? Hvordan da?

Det er lagt inn at man kastes ut av program ved 3 minutter inaktivitet. Leder kan se ved hjelp av fargekoder i program hvem som er fysisk aktiv. Det er i dag ganske vanlig i mange ulike program at man kan se hvem som er aktiv og ikke. Noen jobber i 2-3 program samtidig.

Dette er jo allerede vanlig på mange måter ellers også. Ta bare noe så simpelt som Snapchat og lignende. Du ser når noen skriver til deg, før det er sendt.

Mitt inntrykk er at folk i det private ikke har erfaring med slik overvåking.

Det er ikke uten grunn at det er høy gjennomtrekk av ansatte i visse steder i kommune/stat. Selvsagt skal offentlige ansatte være effektive, men det har gått for langt enkelte steder.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (26 minutter siden):

Det er lagt inn at man kastes ut av program ved 3 minutter inaktivitet. Leder kan se ved hjelp av fargekoder i program hvem som er fysisk aktiv. Det er i dag ganske vanlig i mange ulike program at man kan se hvem som er aktiv og ikke. Noen jobber i 2-3 program samtidig.

Dette er jo allerede vanlig på mange måter ellers også. Ta bare noe så simpelt som Snapchat og lignende. Du ser når noen skriver til deg, før det er sendt.

Mitt inntrykk er at folk i det private ikke har erfaring med slik overvåking.

Det er ikke uten grunn at det er høy gjennomtrekk av ansatte i visse steder i kommune/stat. Selvsagt skal offentlige ansatte være effektive, men det har gått for langt enkelte steder.

Har du eksempel på enheter som har dette? Har kun hørt om slike systemer i bruk i USA.

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (15 timer siden):

Herlig.

Ser du for deg at det blir en permanent løsning også? 

Synes arbeidsgivere burde være fleksible her og forlenge muligheten utover corona om det faktisk har fungert. Har inntrykk av at mange arbeidsgivere ønsker å få arbeiderne tilbake på kontoret. I mitt firma er det omtrent halvparten som er på kontoret (frivillig) og halvparten hjemme (elsker det). 

Ja jeg ser ikke for meg at det skulle endre seg, det er noen ting vi må være til stede på men stort sett går det helt fint å jobbe hjemme for min del. 

 

Vi har hatt en undersøkelse på jobb ang dette, mulig svarene på denne vill komme med endringer. Men hvilke veier de endrer vet jeg ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sampson skrev (22 minutter siden):

Har du eksempel på enheter som har dette? Har kun hørt om slike systemer i bruk i USA.

Regner med at plankeby sikter til teams og liknende der tilgjengeligheitsstatusen endrer seg automatisk ved inaktivitet, når ein bruker fullskjermsvisning, når ein deltar i videomøter, osv.

Kan godt sjå for meg at det finnes herskesyke mellomledere som ringer opp den tilsette kvar gong statusen endrer seg til gult for å spørre om den tilsette har tatt pause. Men eg trur ikkje at det er eit veldig omfattande fenomen at tilsette blir bedømt utifrå tastaturaktivitet.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 time siden):

Kan godt sjå for meg at det finnes herskesyke mellomledere som ringer opp den tilsette kvar gong statusen endrer seg til gult for å spørre om den tilsette har tatt pause. Men eg trur ikkje at det er eit veldig omfattande fenomen at tilsette blir bedømt utifrå tastaturaktivitet.

Det er nok trolig mer på mellomlederskala. Mellomledere som er herskesyke og da sender korreks mailer om man f.eks. har logget ut to minutter over tiden, når man skulle være ferdig kl 16 osv. 

Slike mellomledere er et kjent problem i studier av ledere. Det er slike steder folk slutter, da kampen mot slike ledere beryr ødelagt referanse eller varsling der varsler taper.

Nå er dette litt avsporing. Poenget er at enkelte ledere som var vant til å visuelt se/kontrollere på arbeidsplassen ikke taklet at folk fikk hjemmekontor. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (2 timer siden):

Det er lagt inn at man kastes ut av program ved 3 minutter inaktivitet. Leder kan se ved hjelp av fargekoder i program hvem som er fysisk aktiv. Det er i dag ganske vanlig i mange ulike program at man kan se hvem som er aktiv og ikke. Noen jobber i 2-3 program samtidig.

Dette er jo allerede vanlig på mange måter ellers også. Ta bare noe så simpelt som Snapchat og lignende. Du ser når noen skriver til deg, før det er sendt.

Mitt inntrykk er at folk i det private ikke har erfaring med slik overvåking.

Det er ikke uten grunn at det er høy gjennomtrekk av ansatte i visse steder i kommune/stat. Selvsagt skal offentlige ansatte være effektive, men det har gått for langt enkelte steder.

Jøss. Høres ekstremt umotiverende ut. Hadde ikke taklet å jobbe under et slikt regime. Er det i det hele tatt lovlig? Er jo en form for overvåking. 

Jeg bruker typisk 3 programmer minimum samtidig og da vil jo ofte det ene være inaktivt under lengre perioder. 

Lenke til kommentar

I dag ble det 10 timers arbeidsdag. :( 

Noen av dere som har fått til å effektivisere jobben og dermed jobber kortere dager på hjemmekontor?

Jeg har en jobb hvor jeg må levere 'fysiske' ting til gitte frister og tidligere har dette vært rimelig stramme frister som ofte har medført mengder med overtid. Så om jeg har 'gjemmekontor' går det mest utover meg selv.

Men jeg har et håp om å effektivisere det jeg gjør slik at jeg kan jobbe 1 time mindre hjemmefra når jeg kan. Det verste jeg vet med klassisk 9-5 mentalitet på kontoret er at man skal være 8 timer på jobb. Om man jobber 8 timer eller hva man faktisk gjør er mindre interessant. 

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (2 timer siden):

I dag ble det 10 timers arbeidsdag. :(

Noen av dere som har fått til å effektivisere jobben og dermed jobber kortere dager på hjemmekontor?

Det er nok avhengig av kva du jobber med. For dei fleste består nok tidsbesparinga av at ein får jobbe uforstyrra på heimekontoret, og på privaten består tidsbesparinga på at ein slepp pendletid. 

Dersom du har mange distraksjonar og forstyrrelsar heime, så er du nok ein av dei som er mest tent med å jobbe frå kontoret. 

I min jobb er eg timesbetalt med fleksitidsordning, så for min del er det ikkje eit poeng i å korte ned arbeidsdagane. 

 

Eg vil også legge til at du nok jobbar litt på kant med arbeidsmiljølova. Det er ein grunn til at det ikkje er lov med meir enn maks 11 timar per dag, og at tidsfristane ikkje kan leggast slik at det er planlagt at du må jobbe overtid for å bli ferdig. Her er det sjølvsagt nokre unntak, men generelt så bør du tilstrebe å unngå lange dagar av hensyn til helsa. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...