Gå til innhold

Erfaringer med 100 % hjemmekontor?


Anbefalte innlegg

Hei!

Har fått et jobbtilbud som innebærer mer eller mindre 100 % hjemmekontor. 

Noen her som jobber 100 % hjemmefra og foretrekker det? Regner med de fleste med kontorjobb har fått forsøkt seg med dette i løpet av året som har gått.

Usikker på om jeg kommer til å være 100 % hjemme eller bytte litt på. Ser for meg kanskje å ha minst 1 dag på kontoret. 

Men tror også jeg kommer til å benytte meg av det i form av at jeg kommer til å reise bort litt og jobbe kortere perioder andre steder.

Jobber dere fortsatt 9-5 hjemmefra eller legger dere opp dagen litt annerledes? Er dere like effektive hjemme?

Del gjerne erfaringer her.

Duke

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En sparer veldig mye tid på det, særlig merkbart på morgenen synes jeg, men opplevde fort at det var ensomt. Er ikke det samme med digitale kaffemøter. Jeg ble en del mer effektiv, mindre småprating osv.

Beste for meg har vist seg å være 3 dager på kontoret og 2 dager hjemme i uken. Siden de fleste jobber 08-16 der jeg jobber er det best å legge arbeidstiden til det tidsrommet, så jeg har ikke sjonglert noe særlig med arbeidstiden - på tross av grei fleksitidordning. Når korona'en kom i mars oppgraderte jeg hjemmekontoret med bedre stol og pult også, å ha et egnet sted å jobbe tror jeg har mye å si. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Sampson skrev (5 minutter siden):

En sparer veldig mye tid på det, særlig merkbart på morgenen synes jeg, men opplevde fort at det var ensomt. Er ikke det samme med digitale kaffemøter. Jeg ble en del mer effektiv, mindre småprating osv.

Interessant. For mange kan det kanskje vært motsatt også. At man lett drømmer seg bort med surfing og andre private sysler. Men jeg har jobbet mye hjemmefra med egne prosjekter, så det er ikke et problem for meg (men husker det var det tidligere).

Jobber du full dag hjemmefra da eller tilsier den økte effektiviteten at du kan jobbe kortere dager?

For min del har jeg konkrete ting som skal leveres innen en gitt frist. Så jeg tror nok jeg vil fokusere på å holde disse og om jeg greier å være effektiv, så tillater jeg meg kortere dager om jeg ligger bra an. Er selv mer opptatt av resultater enn den rådende modellen om at man skal sitte på en stol i 8 timer uansett. 

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (16 minutter siden):

Interessant. For mange kan det kanskje vært motsatt også. At man lett drømmer seg bort med surfing og andre private sysler. Men jeg har jobbet mye hjemmefra med egne prosjekter, så det er ikke et problem for meg (men husker det var det tidligere).

Jobber du full dag hjemmefra da eller tilsier den økte effektiviteten at du kan jobbe kortere dager?

For min del har jeg konkrete ting som skal leveres innen en gitt frist. Så jeg tror nok jeg vil fokusere på å holde disse og om jeg greier å være effektiv, så tillater jeg meg kortere dager om jeg ligger bra an. Er selv mer opptatt av resultater enn den rådende modellen om at man skal sitte på en stol i 8 timer uansett. 

Hvor mye prokrastinering det blir er direkte knyttet til arbeidsmengde, iallefall hos meg. Nei jeg jobber på timer, ikke på hva jeg gjør - så det blir fulle dager. Tror jeg også ville satt pris på å kunne avslutte dagen tidligere om jeg var mer effektiv, og jeg vil tro du oftere utnytter den muligheten om du sitter hjemme. Det er enklere å logge av enn å pakke sammen og dra fra kontoret slik at alle ser det og du må si hadet til folk osv ikke sant.

Lenke til kommentar

I min forrige jobb hadde jeg ca 50% hjemmekontor i godt over 10 år. I noen perioder kunne jeg være hjemme ei hel uke og så ei uke på kontoret, i andre perioder var jeg ei halv uke på kontoret og resten hjemme. Og forskjellige ordninger mellom der.

Min erfaring er at man MÅ fortsatt behandle det som en jobb og ha faste rutiner. Jeg hadde de samme rutinene om morgenen uavhengig av om jeg faktisk skulle på kontoret eller jobbe hjemme, og jeg hadde en fast arbeidsplass med god kontorpult, stol og ellers likt oppsett som på kontoret. I tillegg var det og viktig med laptop, så jeg hadde akkurat de samme verktøyene med meg uansett hvor jeg satt.

Og så la jeg etter en del år merke til en rar trend. Du har de som "kan" jobbe på hjemmekontor, og de som jobber på "hjemmekontor". Når en av kollegaene mine som stort sett alltid jobbet på kontoret tok seg en dag med hjemmekontor tilfeldigvis på siste arbeidsdag før helg eller langhelg - så var det oftest mest "gjemmekontor" enn hjemmekontor. Altså når en ringte han eller hun opp så var det oftest vanskelig å få tak i, og når du først fikk tak i de så var de "ute en tur". Mens når en samarbeidet med folk som har regelmessig hjemmekontor så fant en fort ut at de stemte mer med virkeligheten, og at de faktisk var på jobb og tilgjengelig i kontortiden. Jeg vet ikke om det er sånn alle andre steder, men har og merket det her jeg jobber nå.

Når det gjelder sosial omgang med kollegaer så var det en utfordring. Du går glipp av den spontane praten, vitsene og det er fort gjort at du ikke får med deg all informasjon som ofte bare flyter muntlig i løpet av dagen. Man har alltid e-post og andre kommunikasjonsplatformer, men om ikke alle kollegaene er der og brorparten av kommunikasjonen er der så vil du fort føle deg utelatt. Og ikke alle sjefer er like flinke til å forstå dette og legge litt ekstra i at du skal være i loopen.

Her jeg jobber nå har jeg fortsatt muligheten for sporadiske dager med hjemmekontor, men jeg velger å være så ofte på kontoret som mulig nettopp for å være sosial og inkludert. Med unntak av når vi hadde koronarestriksjoner og pålegg om å være hjemme.

Men jeg tipper veldig mye av dette har endret seg siden mars når Norge plutselig måtte over på hjemmekontor i mange bransjer.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg har jobbet 99 % hjemmefra siden 2. uken i mars, og har dockingstasjon, skikkelig tastatur og 2 skjermer (+ laptopskjermen), og bra kontorplass og -stol. Den store fordelen er at jeg sparer reisetiden (på 3 timer hver dag), noe som gir meg mer fritid. De aller fleste møter gjennomføres like bra på Teams som i fysiske møter, nå som alle har vært nødt til å lære seg Teams. Jeg styrer egen arbeidsdag bedre enn når jeg sitter i kontorlandskap, da det alltid er forstyrrelser og spørsmål når man er på kontoret, så jeg er rimelig sikker på at jeg leverer mer og bedre når jeg jobber hjemmefra. Savner den sosiale kontakten med kolleger, men har forsøkt å erstatte dette med sosiale Teamsmøter utenfor arbeidstid, og Teams-lunch. Det aller beste er at kaffen er bedre på hjemmekontoret (men jeg må lage den selv).

Det optimale ville vært 1-2 dager på kontoret i uken, og resten av uken på hjemmekontor.

Endret av zanta
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har funket dårlig for meg nå under coronaen.

Blir lett distrahert av private sysler, arbeidstiden forskyves og deles opp ved at jeg feks slutter av litt tidlig for å gjøre noe ikke-jobbrelatert, og så blir jeg sittende utover kvelden med jobboppgaver istedenfor å feks være på båten eller gjøre andre fritidsaktiviteter som forutsetter mange timer sammenhengende fri.

Litt av jobben min er også å "passe på" noen juniorer som på kontoret sitter nær meg i landskapet, rett og slett overhøre hva de snakker om, og gripe inn hvis jeg hører at de er på villspor. Nå hører jeg naturligvis ingenting, og jeg merker også at terskelen deres er høyere for å kontakte meg på Teams om de er usikre, vs å bare snakke til meg direkte over skilleveggen.

Irriterende, men forståelig, er det også at jeg rett og slett ikke får komme tilbake selv om de fleste andre nå er tilbake. Jobben min innebærer nemlig en del fysisk oppmøte hos kunder, og da har min arbeidsgiver kommet frem til at jeg er såpass utsatt for å bli smittet at de helst ser at jeg ikke fysisk møter opp på vårt eget kontor og evt slår ut hele vårt lille fagmiljø.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Reint heimekontor kan nok være krevande.
Som mykje anna så handler det om balanse, dersom du får være så mykje på kontoret at det å ha heimekontor kjennes som eit frynsegode så vil du nok trives langt betre enn dersom du berre kjenner på ulempene med å ikkje ha eit tilrettelagt arbeidsmiljø.

Andre faktorar som speler inn er kva du som person trives med og kva slags arbeidsoppgåver du skal ha.

Får du velge korleis du vil legge opp arbeidsdagen sjølv? Mange som har heimekontor må jobbe meir eller mindre vanleg arbeidstid ettersom det er i den perioda andre er på jobb og kan svare på telefon og epost. Ofte vil sjefen også ha muligheit til å følge deg opp under arbeidet.
 

Min erfaring er at det er særdeles viktig at du har godt tilrettelagt heimekontor heime. Så det fyrste spørsmålet er om du har eige kontor/gjesterom som du kan bruke eller om du må sitte ved spisebordet? Det blir vanskelegare å skille mellom jobb og fritid om du blir sittande i samme rom som du også skal tilbringe fritida di i.
I tillegg må du lage deg eit godt arbeidsmiljø. Du må ha god kontorstol og stort nok skrivebord. Du må kunne sette opp fleire skjermar, og du må ha godt arbeidslys.
Skal du ha 100% heimekontor på fast basis så må du rett og slett lage deg ein arbeidsplass som er like god som på eit vanleg kontor. Å sitte på kjøkkenstol foran eit litt for lavt skrivebord vil ikkje fungere i lengda. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har jobbet hjemmefra i noen år. Det er litt vanskelig å holde fokus i starten, og man kan fort fristes til å gjøre andre ting. Men etter hvert får man rutinen, og jeg er nå adskillig mer produktiv hjemmefra. Det går ikke tid på å komme seg mellom møterom, til/fra pult, alle mulige kollegiale distraksjoer osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har hatt 100% hjemmekontor siden mars. Det jobbmessige går strålende. Jeg er ganske introvert som type, så det er bare deilig å få sitte i fred hjemme. 

Det som er litt kjipt er at jeg har en ganske liten leilighet, og det går hardt ut over ergonomien. Jeg har ikke plass til noe arbeidspult, stol eller noe, så det blir stuebordet og sofaen. Jeg prøver å variere litt, bytte plasser, gå litt rundt, men jeg kjenner det i kroppen at dette ikke er optimalt. 

Så, tenk litt på det også før du bestemmer deg.. Jeg hadde hvertfall ikke gått inn på en sånn deal uten en ordentlig kontorplass hjemme. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Interessante innspill. Takk! :) 

Jeg har fullt hjemmekontoroppsett fra før av og har egentlig jobbet fulltid hjemmefra med egne prosjekter siden januar i år. Så akkurat det er ikke et problem. Vel - jeg bor i en veldig liten leilighet, så jobber egentlig hvor jeg sover. Definitivt ikke optimalt, men det går. Blir nok å flyttte etterhvert og da forhåpentligvis kunne ha et dedikert kontor.

Tror jeg kommer til å gå for 100 % hjemmekontor i starten slik at det ikke blir en forventning om at jeg faktisk kommer på jobb (jeg kan velge). Så ser jeg det litt an. 

Selv om jeg også liker å jobbe for meg selv på egenhånd, så er det noe med å faktisk komme seg ut av huset og treffe andre mennesker. På jobb er alternativet åpent landskap og er det noe jeg hater så er det det. I tillegg til en sjef eller medarbeidere som kikker deg over nakken til stadighet.

 

Lenke til kommentar

Mulig mange av dere har familier og forpliktelser ellers - men dere har ikke vurdert å jobbe fra utlandet for en periode da? 

Jeg leker med tanken på å ta en måned på Gran Canaria før eller etter jul. Veldig avhengig av hva som skjer med covid-19 fremover så klart. 

Et problem for min del er at jeg faktisk er avhengig av 2 store skjermer for å kunne jobbe effektivt. Men antar at det kan leies eller kjøpes hvor jeg eventuelt drar. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest c1ff3...75e

Fungerte dårlig for meg i coronatiden. Hjemmekontor har vært OK før da jeg jobbet med utvikling. Plutselig ble jeg ansvarlig for systembytte og masse administrative oppgaver. Så jeg havnet aldri i "flow", men bare masse mail, møter og kjedelige oppgaver. For meg fungerer hjemmekontor bare med tenkeoppgaver.

Anonymous poster hash: c1ff3...75e

Lenke til kommentar
Gjest c1ff3...75e

Jeg synes møter ble mye bedre, følte at jeg kunne resonnere bedre. Jeg kunne tenke over ting, søke opp ting og være helt sikker i min sak og høres faglig dyktig ut. Face to face var det mye vanskeligere. Over Skype/Teams så kan man jo ta opp til en ti sekunders pause før man svarer. Det fungerer dårlig IRL.

Anonymous poster hash: c1ff3...75e

Lenke til kommentar

Har ikke vært på kontoret siden 12. mars. Det aller viktigste ved siden av rutiner er å ha et ordentlig sted å jobbe, det vil si en god pult og stol - gjerne i et eget rom som kan lukkes hvis det er flere hjemme. Veldig viktige å like seg der man sitter, ellers blir veien til sofaen kort. 

Har hatt svært lite å gjøre siden koronaen traff bransjen min hardt, så de dagene jeg faktisk har hatt noe å gjøre har jeg jobbet supereffektivt fordi motivasjonen for å jobbe har vært stor. Det jeg savner mest er det sosiale på kontoret, så når det tar seg opp igjen med jobb flytter jeg tilbake dit. Heldigvis har vi god plass til sosial distansering.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

har brukte hjemmekontor ganske mye, ikke nå i disse virus tider men for en del år tilbake

 

veldig veldig effektivt, konsentrert arbeide hele dagen, fikk gjort MYE

ingen forstyrrelser, ingen møter, ingen telefoner, ingen som svinger innom kontoret, helt stille

 

jeg fulgte omtrent vanlig arbeidstid, begynte mellom  7 og 9 jobbet så ca 8 timer inkl kort lunsjpause

 

gir også mere fritid, slipper jo reise før og etter arbeidstid

kunne tilbringe hele dagen i morgenkåpe med slipsene godt plassert i skapet

 

for meg har det vært bra, det var forsåvidt også jeg som tok initiativet og kom frem til en ordning med arbeidsgiver,

litt investeringer skulle til, kraft PC hjemme, skikkelig nettforbindelse, skikkelig kontorstol samt litt diverse,

arbeidsgivers nytte: fornøyd medarbeider samt høy produksjon

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har jobbet hjemme i en del år. Blir stort sett 9-5 med unntak av noen sene dager. Liker å ha en fast rytme, sette forventingene opp mot arbeidsgiver og ha muligheten til å treffe andre folk når de har fri. 

Dedikert kontor med en dør er for meg en nødvendighet, slik at jeg kan lukke meg selv både ute og inne.  For meg har det vært vanskeligere å forlate enn å gå på jobb, så tydelige grenser er nødvendig for å opprettholde arbeid-fritid balansen. 

Skrur også av alle varsler et par timer etter endt arbeidstid.  Tanken er at i arbeidstiden kan jobben oppsøke meg, men at jeg i fritiden må oppsøke jobben. Hovedregelen er at alle skal kunne jobbe normal arbeidstid. 

Full remote var veldig greit da jeg hadde vakt  (it bransjen) da det aldri var utrykning noe sted, men kun rulle seg inn på hjemme- eller hyttekontoret. 

Blant de vanskeligere opphavene er opplæring og kompetanseoverføring.

Endret av process
Skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Takk for alle innspill! :)

Nå har jeg jobbet i tre uker med 100 % hjemmekontor og jeg synes det fungerer helt strålende, men ser helt klart også noen utfordringer.

Fantastisk å kunne være operativ kort tid etter man står opp. Fantastisk å kunne jobbe helt uforstyrret.

Savner en printer og savner menneskelig kontakt.

Har et mål om å komme meg ned på 6-7 timers arbeidsdag på sikt, men til nå er det veldig travelt med mye som skal gjøres, så jobber ikke noe mindre hittil.

Lenke til kommentar

Jobbet hjemmefra 100% de første 6-7 ukene etter 11. mars og deretter har jeg som regel vært på jobb mandag og onsdag i hver uke, dog ikke nødvendigvis hele dagen. 

Jeg stortrives, men det hører med til historien at jeg er som person er indadvendt, er vant til å jobbe selvstendig og på egen hånd, har et hus med et rom dedikert for kontor med kjapp fiberlinje, aircon, godt webcam for møter og igrunn alt jeg trenger. 

Jeg gleder meg over 1 time mer fritid og penge spart på transport de dagene jeg er hjemme i tillegg til å ha et riktig kjøkken som kantine og altså får en bedre lunsj enn om jeg spiser på jobben. 

Jeg er vant til eget kontor på jobben også, så det er som regel ganske rolig der også, men merker der kommer færre forstyrrelser fra andre da der er en høyere terskel for å ringe fremfor å bare ta en tur innenom kontoret mitt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...