Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Refinansiere boliglån rett før man blir student


Grevlingjeger

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har fast jobb og leilighet med rett under 50% belåning. Fikk tilbud om refinansiering fra en bank i går med vesentlig bedre rente og 100K ekstra (skal pusse opp).

På fredag sa jeg opp jobben min for å studere og jeg vil heller ha en deltidsstilling samme arbeidsplass på ca. 40%.

Dette fører selvsagt til at boliglånsforskriften vil stoppe meg fra refinansiering en god stund fremover. Spørsmålet er da om jeg skal ta en «spansk en» og takke pent ja til tilbudet eller avslå. Er ingen tvil om at jeg vil kunne betjene det (terminbeløpet er vesentlig lavere enn en studentbolig), men det vil vel være svindel av noe slag? 
 

Ser nå at jeg burde gjort dette for et par mnd. siden ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du har intensjoner om og evne til å betale er det vel ikke bedrageri. Men det er antagelig et brudd på forutsettningene til banken og du bryter vel da avtalen som er inngått. Men den risikoen løper du antagelig med nåværende bank også.

Så vidt jeg kan skjønne så er risikoen for at banken vil heve avtalen liten så lenge du betaler i tide.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (12 minutter siden):

Det er alltid lurt å låne opp før man mister jobben eller tar andre veivalg som gjør at inntekten går ned.

Du vet at det er lovlig å jobbe samtidig som du studerer i Norge?

Jeg tjente 500K i året mens jeg studerte fulltid. Problemet var bare at det var en deltidsstilling, og jeg tidligere hadde fulltidsstilling, så jeg turte ikke å risikere refinansieringen etter jeg hadde byttet stilling.

Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (30 minutter siden):

Du vet at det er lovlig å jobbe samtidig som du studerer i Norge?

Problemet er at når du går til banken for å ta opp eller refinansiere lån så viser du til at du har god og stabil inntekt.
Banken tek då utgangspunkt i at det er dette som er forutsetninga når lånetilbodet blir gitt.

Når du bruker årslønna di til å få eit tilbod, og deretter seier opp jobben etter at du har fått lånetilbod utan å informere banken så har du lurt banken til å gi deg eit lån som banken normalt sett ikkje ville gitt deg.
Dette er ein anna situasjon enn når forutsetningane blir endra etter at låneavtalen er inngått, f.eks. fordi du mister jobben då dette er ein kalkulert risiko for banken. Men du kan ikkje endre låneforutsetningane før avtalen er inngått. Står du fritt til å endre dine vilkår om betalingsemne så må også banken være fri til endre lånet til ei høgare rente for å gjere opp for at det er større risiko.

Det er sjølvsagt fint mulig å tene nok til å betene lånet utan å ha ei 100% stilling, men for banken er det ikkje berre årslønna som er viktig, det er også viktig at du har stabil inntekt slik at du har pengar til å betale avdrag kvar måned.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (53 minutter siden):

Jeg tjente 500K i året mens jeg studerte fulltid. Problemet var bare at det var en deltidsstilling, og jeg tidligere hadde fulltidsstilling, så jeg turte ikke å risikere refinansieringen etter jeg hadde byttet stilling.

En halv million i årslønn på en deltidsstilling ved siden av studiene noe den jevne student kan se langt etter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (24 minutter siden):

Dette er ein anna situasjon enn når forutsetningane blir endra etter at låneavtalen er inngått, f.eks. fordi du mister jobben då dette er ein kalkulert risiko for banken

Teoretisk sett er det en forskjell. I praksis er det ingen forskjell.

Vegard# skrev (8 minutter siden):

En halv million i årslønn på en deltidsstilling ved siden av studiene noe den jevne student kan se langt etter. 

Det spørs akkurat hva man prioriterer. Jeg hadde ingen spesiell jobb heller, jeg hadde bare smarte jobber å ha ved siden av studier.

Poenget var uansett ikke hva jeg tjente. Poenget var å kunne sette opp et realistisk budsjett, og at man vet at man vil kunne holde seg innenfor. Banker gir jo lån på bakgrunn av 1-års vikariater til og med. De gir jo også lån selv om du er innenfor prøvetid.

Man kan kalle det å lure banken, men banken gjør alt for å lure deg, så jeg sover godt om natten. Det er jeg som mister huset om jeg ikke evner å betale renter og avdrag, ikke banken som går konkurs. Staten redder banken uansett, ingen redder meg.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
L/\R~ skrev (35 minutter siden):

Hva slags smarte jobber hadde du da?

Jobber selv frilans innen det jeg skal bli utdanna som, og vil si det også er ganske smart i og med at jeg får betalt for å lære.

Fleksible jobber der jeg kunne jobbe mye i perioder jeg ikke hadde undervisning.

Det er enda bedre, men umulig i bransjen jeg nå jobber innenfor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...