Gå til innhold

Kan spare 30 milliarder på å la pendlerne ta flytoget


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har pendlet mellom Asker og Gardermoen i 18 år og brukt Flytoget i 15 av disse. Toget var vanligvis fylt til 15-20% kapasitet inntil vi kom til Oslo S, der kom de fleste på. Det var til tider vondt å se på pendlere som brukte vanlig tog trenge seg ombord, mens jeg ventet på at Flytoget skulle ankomme fra Drammen hvor det satt 2-3 personer. Flytoget bør raskest mulig settes i trafikk for å avhjelpe situasjonen på strekningen Drammen - Oslo S.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Itholia skrev (24 minutter siden):

Å la pendlere komme på flytoget blir som å sette en plasterlapp på et beinbrudd. Ny Oslotunnel vil tvinge seg frem, jo før den bygges jo bedre er det.

Er ikke poenget at om du lar pendlerne fylle opp flytoget vil du utsette ny Oslotunell, kanskje med så mye at man ikke trenger den?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det ikke legitimt å betvile utredningen? Den er utført av et enkeltmannsforetak, én tidligere ruteplanlegger i NSB. Burde ikke den faglige tyngden til den tidligere planleggingsavdelingen i Jernbaneverket (Nå en del av Jernbanedirektoratet), Ruter, og Statens Vegvesen veie tyngst? Ny tunell i sentrum anbefales i KVU Oslo Navet. 
 

Jeg er helt for at Flytoget burde integreres i det øvrige togtilbudet, dette er veldig logisk, men samtidig er det ikke ubegrenset plass ombord der heller. Det hender faktisk de har avganger med ståplasser i rushtiden de også. Så, kanskje man klarer å utsette tunellen med noen år, men den må komme før eller siden. Ikke glem at en ny tunell gjennom Oslo også er mer samfunnsøkonomisk lønnsomt enn Intercity-triangelet. 

Under sommerstengingene ser man ofte at punktligheten på togene som fortsatt går er svært god, dette er nok et symptom på at vi presser infrastrukturen for hardt i dag, vi kjører mer tog enn det egentlig er rom for. Stans på et tog i rushtiden forplanter seg til hele nettverket, det er ikke nok «Luft» mellom avgangene.

Jeg er dypt skuffet over Arbeiderpartiet her, dette standpunktet holder ikke mål. Fokuser heller på å få stoppet denne jernbanereformen, som virkelig er en rasering av jernbanen, men for guds skyld, ikke stopp alt det positive som foregår også. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Trulzzz skrev (1 time siden):

Er det ikke legitimt å betvile utredningen? Den er utført av et enkeltmannsforetak, én tidligere ruteplanlegger i NSB. Burde ikke den faglige tyngden til den tidligere planleggingsavdelingen i Jernbaneverket (Nå en del av Jernbanedirektoratet), Ruter, og Statens Vegvesen veie tyngst? Ny tunell i sentrum anbefales i KVU Oslo Navet. 
 

Jeg er helt for at Flytoget burde integreres i det øvrige togtilbudet, dette er veldig logisk, men samtidig er det ikke ubegrenset plass ombord der heller. Det hender faktisk de har avganger med ståplasser i rushtiden de også. Så, kanskje man klarer å utsette tunellen med noen år, men den må komme før eller siden. Ikke glem at en ny tunell gjennom Oslo også er mer samfunnsøkonomisk lønnsomt enn Intercity-triangelet. 

Under sommerstengingene ser man ofte at punktligheten på togene som fortsatt går er svært god, dette er nok et symptom på at vi presser infrastrukturen for hardt i dag, vi kjører mer tog enn det egentlig er rom for. Stans på et tog i rushtiden forplanter seg til hele nettverket, det er ikke nok «Luft» mellom avgangene.

Jeg er dypt skuffet over Arbeiderpartiet her, dette standpunktet holder ikke mål. Fokuser heller på å få stoppet denne jernbanereformen, som virkelig er en rasering av jernbanen, men for guds skyld, ikke stopp alt det positive som foregår også. 

Nå er det utrolig hvor god råd Høyre har til å bruke (eller rettere sagt kaste vekk) penger i Oslo, med ny E18 vestover (ca 40 mia), ny jernbanetunnell (ca 30 mia) og nytt regjeringskvartal (ca 30 mia). Altså ca 100 milliarder til sammen (og tallet bør vel etter hvert dobles)!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Å bygge en ny tunnel vil uansett ta mange år. I mellomtiden gir det mening å bytte ut flytoget med vanlige tog. Å ha egne flytog gir ingen mening så lege Vy sine tog tar deg like fort og greit til flyplassen for halve prisen; bare med lengre tid mellom hvert tog og fullere tog fordi flytoget tar opp så mye av linjekapasiteten.

Lenke til kommentar
stigmv skrev (52 minutter siden):

Å bygge en ny tunnel vil uansett ta mange år. I mellomtiden gir det mening å bytte ut flytoget med vanlige tog. Å ha egne flytog gir ingen mening så lege Vy sine tog tar deg like fort og greit til flyplassen for halve prisen; bare med lengre tid mellom hvert tog og fullere tog fordi flytoget tar opp så mye av linjekapasiteten.

Fra et samfunnsøkonomisk perspektiv gir det mening å ha Flytoget, i alle fall mellom Oslo S og Oslo Lufthavn. Grunnen til dette er at Flytoget generer mye inntekter (til staten) som et integrert togtilbud uten eget flytog ikke ville gitt pga. subsidier. Dvs. at staten tjener mer på at folk betaler 200 kr på strekningen enn kun 100 kr

  • Liker 1
Lenke til kommentar

en forutsetning for å bygge ny tunnel, må i det minste være at ikke t-bane og tog må stoppes i en lenger periode. I det minste må da først en alternativ t-bane tunnel i sentrum bygges, slik at t-bane kan være i full drift. Ift argument om gods for ny tunnel, så ser jeg ikke helt hvorfor gods må via oslo s uansett. Blir ihvertfall en veldig høy pris for byen å betale, å miste begge sentrumstunneler i en lenger periode, for at godskapasitet skal økes. Mellom skøyen og lysaker er det kun 2 spor, men på stasjonene er det 4, og dette har man da ment er tilstrekkelig. om det argumentet holder mellom skøyen og lysaker, hvorfor da ikke også mellom skøyen og nationaltheateret samt oslo s?

Lenke til kommentar

Det virker som man her har misforstått hele poenget med Flytoget. 

 

NSB har i dag et rimeligere og nesten like raskt togtilbud til Gardermoen. Allikevel velger mange å betale ekstra for å kjøre Flytoget. For min del er det pga plassen, komforten og det lave støynivået. Flytoget er også meget presist og godt likt i samfunnet, til tross for at det kjører på samme infrastruktur som utskjelte NSB (til Oslo).

 

Enhver som har kjørt lokaltog i Stor-Oslo, vet også hvor slitne og reduserte de lokaltogene er. Ved å redusere Flytoget til et lokaltog, vil hele Flytogets eksistens trues. Ingen av fordelene vil eksistere mellom Drammen og Oslo S, togene vil bli oftere forsinket (NSB er kronisk forsinket pga mengden passasjerer - ikke fordi togene går saktere) og togene vil se ut som grisebinger. Med våte seter, tagging og forsøpling. Akkurat som lokaltogene. 

 

Hvis politikerne er så misunnelige på Flytogets passasjerer at de er villig til å ødelegge Flytogets rykte, så foreslår jeg å heller legge ned hele flytogsatsingen og sette opp flere tog fra NSB i stedet. Jeg håper også at ledelsen i Flytoget vet å gi seg på topp, slik deres karriere ikke blir påvirket av at Flytogets rykte og renommé forringes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dr. Bombay skrev (5 minutter siden):

Det virker som man her har misforstått hele poenget med Flytoget. 

 

NSB har i dag et rimeligere og nesten like raskt togtilbud til Gardermoen. Allikevel velger mange å betale ekstra for å kjøre Flytoget. For min del er det pga plassen, komforten og det lave støynivået. Flytoget er også meget presist og godt likt i samfunnet, til tross for at det kjører på samme infrastruktur som utskjelte NSB (til Oslo).

 

Enhver som har kjørt lokaltog i Stor-Oslo, vet også hvor slitne og reduserte de lokaltogene er. Ved å redusere Flytoget til et lokaltog, vil hele Flytogets eksistens trues. Ingen av fordelene vil eksistere mellom Drammen og Oslo S, togene vil bli oftere forsinket (NSB er kronisk forsinket pga mengden passasjerer - ikke fordi togene går saktere) og togene vil se ut som grisebinger. Med våte seter, tagging og forsøpling. Akkurat som lokaltogene. 

 

Hvis politikerne er så misunnelige på Flytogets passasjerer at de er villig til å ødelegge Flytogets rykte, så foreslår jeg å heller legge ned hele flytogsatsingen og sette opp flere tog fra NSB i stedet. Jeg håper også at ledelsen i Flytoget vet å gi seg på topp, slik deres karriere ikke blir påvirket av at Flytogets rykte og renommé forringes.

Så nok en gang skal folk betale seg ut av problemene som staten ikke tar ansvar for?

Lenke til kommentar

logaritmemannen:

Flytoget generer mye inntekter (til staten) som et integrert togtilbud uten eget flytog ikke ville gitt pga. subsidier. Dvs. at staten tjener mer på at folk betaler 200 kr på strekningen enn kun 100 kr

Med påstander som dette er det fristende å påpeke at med billettpris på Flytoget på 300 kr vil Staten "tjene" enda mer - hvor går egentlig grensen? Realiteten er, at her som mange andre steder i samfunnet, er Statens "inntekt" lik innbyggernes besparelse, men det siste teller sjelden. På Flytoget vil et overveldende flertall være reisende i næring. De skriver reiseregning som kommer som fradrag på skatten, og derved reduseres Statens "inntekt". Samme "økonomiske prinsipp" gjelder for den rådyre parkering på våre flyplasser, og i stor grad på våre bomveier. At Statens "inntekter" av slike virksomheter, kommer som utgift andre steder, går mange hus forbi, og at all netto "inntekt" mange steder forsvinner i driftutgifter. At slike "inntekter" til Staten belaster vårt næringsliv og reduserer vår komkurransekraft i det internasjonale marked bør være åpenbart for alle.

Lenke til kommentar

Nei, her er disse politikerne på ville veier. Det er riktignok slik at alle tiltak som kan øke kapasiteten på strekningen Lysaker - Oslo S, er av det gode. Men hvis det ikke bygges en tunnel til, så vil trafikkmengden før eller siden overstige tunellens kapasitet. I tillegg så legger vi alle eggene i en kurv: Hvis det blir stans i tunellen, så er det stans i ALL togtrafikk inn mot Oslo S, det finnes da ingen alternativer. En alvorlig hendelse kan stoppe trafikken i dager, eller uker.

Det virker som om debatten om utbygging og utvikling av jernbanen er i ferd med å spore av. "Delvis elektrifisering" - og hydrogendrift - er nå hete alternativer. Men det materiellet som trengs for å realisere disse løsningene, finnes ikke, og kan ikke utvikles av Norge, det må gjøres av de store produsentene av jernbanemateriell, etter at det er skapt et lønnsomt marked for det. Her trengs realisme i debatten.

Lenke til kommentar

"Enhver som har kjørt lokaltog i Stor-Oslo, vet også hvor slitne og reduserte de lokaltogene er." Her tror jeg skribenten bør ta seg en tur med toget. Mye av det materiellet som går i lokaltrafikken, er ganske nytt. Unntatt lokaltogene på Østfoldbanen, her kommer nytt materiell når Follotunellen åpnes og den gamle strekningen blir rehabilitert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dr. Bombay skrev (4 timer siden):

Det virker som man her har misforstått hele poenget med Flytoget. 

Enhver som har kjørt lokaltog i Stor-Oslo, vet også hvor slitne og reduserte de lokaltogene er. Ved å redusere Flytoget til et lokaltog, vil hele Flytogets eksistens trues. Ingen av fordelene vil eksistere mellom Drammen og Oslo S, togene vil bli oftere forsinket (NSB er kronisk forsinket pga mengden passasjerer - ikke fordi togene går saktere) og togene vil se ut som grisebinger. Med våte seter, tagging og forsøpling. Akkurat som lokaltogene. 

Nå heter det ikke NSB lengre men Vy ;) Uansett blir det nok andre som vil kjøre denne strekningen. Om man skal integrere dagens Flytoget i resten av systemet må det bli i anbudspakke 5. Hvem som får den pakken vet vi ikke før om ca. 3 år. Det kan bli SJ, Go-Ahead, MTR, Vy, Flytoget eller noen andre. 

Om man velger å ikke integrere det kan man uansett ende opp med at det er f.eks Vy som kjører flytogene. Flytoget må da legges ut i en egen pakke (anbudspakke 6) som alle kan by på. Så sant stortinget vedtar EUs fjerde jernbanepakke i høst vil all trafikk måtte legges ut på anbud. Det vil da ikke være lovlig å la Flytoget drive strekningen videre som i dag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
JØI skrev (På 4.8.2020 den 19.07):

Ja, bare degrader FLytoget. Det virker jo akkurat som det skal o det skal vi ikke ha, fungerende infrastruktur.

Ja, la oss bygge separate infrastrukturer for ulike formål. En passasjerbane for flyreisende, en passasjerbane for pendlere, to ulike baner med ulik sporbrede for intern persontransport i Oslo, en godsbane, en hyperloop for de som har dårlig tid, en for hurtig gods, en vei for bilister, en for busser osv.

Synergi er jo bare et fremmedord vi ikke vil ha noe med å gjøre. :roll:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...