Gå til innhold

Eksplosjon i Beirut.


Merko

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ifølge flere medier skal vinduer ha blitt blåst ut mer enn 2,5 mil fra eksplosjonen.

Helseministeren sier at over 4000 mennesker er skadd (foreløpig).

New York Times skriver at eksplosjonen ble hørt på Kypros, som er over 160km fra Beirut.

Presidenten sier at over 2750 tonn ammoniumnitrat har eksplodert. Til sammenligning detonerte den vanvittige eksplosjonen i Tianjin i 2015 "bare" 800 tonn ammoniumnitrat. Eksplosjonen i Tianjin etterlot seg et krater på 85 meter i diameter.

Helt ekstremt.

Eenf7UGUwAEpxVX?format=jpg&name=medium

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
OddZen skrev (15 timer siden):

Huff, stakkars Libaneserne for tiden, hardt prøvd folk. Sykeste eksplosjonen jeg har sett forutenom atombombe test eksplosjonene med enorme røyksopper. 

Første jeg tenkte når jeg så den eksplosjonen var hydrogenbombe. Men det er nok ikke noe slikt, men var første tanke som slo meg.. 

Nå må forøvrig det internasjonale samfunnet hjelpe Libanon.. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (2 minutter siden):

Første jeg tenkte når jeg så den eksplosjonen var hydrogenbombe. Men det er nok ikke noe slikt, men var første tanke som slo meg.. 

Har lest mange kommenterer i amerikanske nyhetsmedier at det var 2700+ tonn dårlig lagret og sikret ammonium nitrate som var årsaken uten at jeg skal bekrefte dette er korrekt. Har visst vært dårlig lagret og sikret i årevis ble det nevnt. Men den første eksplosjonen var fyrverkeri mener noen, som da etterhvert antente ammonium nitraten. Hadde det vært atombombe som noen mente ville man også sett ett sterkt lys som ikke var tilfelle.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
tezzo skrev (1 minutt siden):

Hadde det vært atombombe som noen mente ville man også sett ett sterkt lys som ikke var tilfelle.

Var uten tvil ikke en atombombe.. Helt korrekt som du skriver, og ikke bare ville det vært et sterkt lys.. Mye større deler av byen ville vært ruinert. 

Lenke til kommentar
Skandinav skrev (14 timer siden):

Jeg kan ikke påberope meg kompetanse innenfor faget. Det eneste jeg har, er erfaring fra militærtjenesten.
Innledningsvis ser man av trykkbølgen at dette ikke bare dreier seg om en eksplosjon, men også en detonasjon. Altså snakker vi ikke svartkrutt alene. Detonasjonshastigheten til kunstgjødel er opp mot 5000 m/sek, men med mitt utrente øye, ser dette raskere ut enn så, så jeg tipper at det er involvert minst TNT eller raskere saker..

Bare spekulasjoner. 

Om du ikke har kompetanse i faget så har i alle fall ikke jeg det men det er visst klargjort at det befant seg en mengde kunstgjødsel på 2750 tonn. Samme saker som Breivik som sagt tidligere i diskusjonen og det sprenger vel ca. like raskt som eksplosjonen?

Lenke til kommentar
Sitat

Beirut blast: Tracing the explosives that tore the capital apart

Letters show officials knew of danger posed by ammonium nitrate cargo at Beirut port six years before deadly blast.

Kort fortalt skip gikk på grunn, lasten ble reddet og sikret i lager på havnen. Resten var uunngåelig i ett land med dårlig kontroll på det meste. Takk gud for at dette ikke var midt på vinteren. Da ville mange fryst. Omtrent alle vinduer er knust i byen.

https://www.aljazeera.com/news/2020/08/officials-knew-danger-beirut-port-years-200805032416684.html

Lenke til kommentar

Lageret med kunstgjødsel kan ha fått "hjelp" til å detonere.

Mange visste om denne lokasjonen og potensiale det utgjorde.

Jeg får assosiasjoner til lignende plutselige eksplosjoner ulike steder i Iran, opp gjennom årene.

Men blir nok vanskelig å finne evt. fremmedlegemer "som ikke burde være der" i de massive ruinene.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (20 minutter siden):

Lageret med kunstgjødsel kan ha fått "hjelp" til å detonere.

Mange visste om denne lokasjonen og potensiale det utgjorde.

Jeg får assosiasjoner til lignende plutselige eksplosjoner ulike steder i Iran, opp gjennom årene.

Men blir nok vanskelig å finne evt. fremmedlegemer "som ikke burde være der" i de massive ruinene.

Slike utsagn er så utrolig teite.

For det første, du er ikke original. Det finnes mange andre, som er som deg, som bare må ytre sin mistanke om bevisst sabotasje. Du klarer ikke å se eller tenke  deg til en sannhet som oss andre ikke kan.

For det andre, alle skjønner at det finnes en mulighet for dette. Men sannsynligheten er forsvinnende lav om man sammenligner med andre og mer fornuftige scenarioer, eksempelvis at fyrverkeri antente det gamle nitratet som har ligget der som en bekymring i årevis.

På samme måte var det langt mer sannsynlig i de første ukene av COVID-19 at viruset oppstod på kjøttmarkedene pga hygiene enn at terrorister hadde produsert og spredt det. Muligheten for begge deler er der, men den ene er over all sannsynlighet mens den andre er i høyeste lag av usannsynlighet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
IceBlitz skrev (4 timer siden):

For det andre, alle skjønner at det finnes en mulighet for dette. Men sannsynligheten er forsvinnende lav

hvorfor det? fordi den mest opplagte aktøren der nede sier "det er ikke vi som står bak"? har de noensinne innrømmet noe som helst?

denne aktøren har siste tiden angrepet med droner og missiler i Libanon ved flere anledninger

http://alwaght.com/en/News/160375/Hezbollah-Downs-Two-Israeli-Drones-near-Lebanese-Capital

det føyer seg inn i rekken av dussinvis "uforklarlige" eksplosjoner lignende dem i Iran siste året

det blir for enkelt å skylde på fyrverkeri.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...