Gå til innhold

Amazon kommer til Sverige


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
LMH1 skrev (47 minutter siden):

Håper det vil komme på nordby eller andre kjøpesenter for det er vanskelig å kjøpe elektronikk på grensen fortiden og er lite lønnsomt.

Har du lest artikkelen? Det står da: "... selskapet har startet arbeidet med å lansere Amazon.se, en svensk versjon av nettbutikken... ".

Lenke til kommentar

Helt konge. Slik Amazon holder på forsvinner Komplett og andre norske aktører raskt, så slipper vi konkurranse og slike ting som kommer oss forbrukere til fordel. Det er ikke uten grunn at Amazon er under lupen til amerikanske myndigheter. Håper de norske konkurransemyndighetene holder øynene åpne.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Da er vel veien kort til Norge lansering. 

Ts_470 skrev (25 minutter siden):

Helt konge. Slik Amazon holder på forsvinner Komplett og andre norske aktører raskt, så slipper vi konkurranse og slike ting som kommer oss forbrukere til fordel. Det er ikke uten grunn at Amazon er under lupen til amerikanske myndigheter. Håper de norske konkurransemyndighetene holder øynene åpne.

Man får håpe de ikke kjører på AWS.. 

Lenke til kommentar
Merko skrev (34 minutter siden):

Hvorfor forsvinner Komplett og andre norske aktører raskt om Amazon kommer til Sverige?

De kommer ihvertfall til å få store problemer når amazon kommer til Norge, som vil skje, spesielt nå som de starter opp i Sverige. Amazon har vist at de er villig til å bruke mye ressurser på å dominere nye markeder.
De har enorme finansielle ressurser, hvis de flexer de så kan langt mindre aktører, som f.eks Komplett, få store problemer. Spesielt hvis Amazon utvider antall tilgjengelige varer utover hva som norske aktører kan tilby i dag.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ts_470 skrev (3 timer siden):

Slik Amazon holder på forsvinner Komplett og andre norske aktører raskt, så slipper vi konkurranse og slike ting som kommer oss forbrukere til fordel.

Det da vanligvis konkurranse som gjør at prisene presses og synker. Hvis en aktør ikke har konkurranse, så kan de jo prise varene så høyt de vil.

Lenke til kommentar

Det er jo det som er problemet med Komplett og andre norske nettbutikker - varetilbudet er lite og prisene er høye. Jeg må ofte bruke utenlandske nettbutikker fordi produktene jeg ønsker ikke er få i norske nettbutikker. Men Amazon.se vil bare ha fortrinn versus f.eks. Amazon.uk hvis de med varelager i Sverige kan få ned leveringstiden og fraktkostnaden. Selv Amazon.uk er dårlig sammenlignet med Amazon.com (USA).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3FKY9EYR skrev (43 minutter siden):

Det er jo det som er problemet med Komplett og andre norske nettbutikker - varetilbudet er lite og prisene er høye. Jeg må ofte bruke utenlandske nettbutikker fordi produktene jeg ønsker ikke er få i norske nettbutikker. Men Amazon.se vil bare ha fortrinn versus f.eks. Amazon.uk hvis de med varelager i Sverige kan få ned leveringstiden og fraktkostnaden. Selv Amazon.uk er dårlig sammenlignet med Amazon.com (USA).

Ja, det blir interessant å se hvordan det vil gå. Det er nok lite trolig at vi vil se et like stort varetilbud som i statene. Det er også en god del produsenter som ikke har noe tilstedeværelse i Europa, og spesielt ikke i Norden. Kanskje det kan forandre seg, hvis ikke så vil ikke det få en altfor stor betydning for komplett etc. som da vil matche elektronikk utvalget i stor grad, som heller ikke er høyt priset fra før.

Lenke til kommentar

Det virker som mange mener at det er _butikken_ som styrer vareutvalget, men i mange tilfelle er det snarere produsenten som kontrollerer hvorvidt en vare er tilgjengelig i et gitt marked eller ikke. Det er sikkert flere enn meg som har erfart at flere produkter på Amazon US ikke sendes til Norge og derfor har ordnet seg med en postboksadresse i USA for å få kjøpt det.

Det er altså ikke sikkert at man får et større varetilbud pga. Amazon etablerer seg her, det er da opp til produsentene å tilby dette. I alle fall i en del tilfeller.

Og så er min erfaring at norske nettbutikker sliter med et problem som kanskje også Amazon vil merke; nemlig at pakkelevering ikke er like enkelt og billig her som det er i andre land. Her i Norge er det ofte dyrt og til tider tregt sammenlignet med USA.

Lenke til kommentar

Det er riktig at også en produsent kan ha restriksjoner på hvor nettprodsenten kan levere til. Noen ganger er det fornuftig dersom du bestiller elektronikk som f.eks. bare støtter 110V AC f.eks. Andre ganger er det uforståelig (for meg) - hvorfor skulle Amazon-butikken hindre salg (og inntekter) fordi nettbutikken befinner seg i feil verdensdel. Jeg er jo noen ganger villig til å betale ekstra for frakt til Norge bare jeg får tak i produktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...