Gå til innhold

Tjeneste/app for å sperre nummer fra utlandet.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kjell Olaf Winther skrev (På 25.10.2020 den 2.37):

Alle nummer som ikke er i telefonlista, vil ikke ringe på min iPhone. Men dukker opp i lista for ubesvarte anrop.

Er det norske numre, kan man lett sjekke hvilket nummer det er, og evt. ringe tilbake hvis man tror det er viktig.

Alle tulletelefonnummer kan man blokkere, og slette.

Jeg forventer ikke mange anrop fra Afrika eller Asia....

Dette er en flott funksjon som Android – så vidt jeg vet – ikke har. Og om de ikke har det, så er det helt ufattelig.

  

MariusJS skrev (På 24.10.2020 den 8.04):

Sitering fungerer fint det :)

Det største problemet er vel faktisk heller spoofing.

Spoofing er hva?

Sist jeg skulle redigere innlegget var det ikke mulig å legge inn nye sitater under det man allerede hadde skrevet (Chromium). Det funka nå.

Endret av Kutler
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Kutler said:

Dette er en flott funksjon som Android – så vidt jeg vet – ikke har. Og om de ikke har det, så er det helt ufattelig.

  

Spoofing er hva?

Sist jeg skulle redigere innlegget var det ikke mulig å legge inn nye sitater under det man allerede hadde skrevet (Chromium). Det funka nå.

1; Du får apper som gjør akkurat det samme på android

 

2; Spoofing er at de kan ringe deg med ett norskt nummer, eller til og med nummeret til feks noen i familien din, selv om de egentlig ringer fra feks india.

https://www.telenor.no/sikkerhet/faq/hva-er-spoofing/

Det betyr i praksis at noen kan spoofe nummeret ditt, ringe å svindle masse gamle mennesker, også vil de i tur bli sinte på deg.

Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther skrev (På 25.10.2020 den 2.37):

Alle nummer som ikke er i telefonlista, vil ikke ringe på min iPhone. Men dukker opp i lista for ubesvarte anrop.

Er det norske numre, kan man lett sjekke hvilket nummer det er, og evt. ringe tilbake hvis man tror det er viktig.

Alle tulletelefonnummer kan man blokkere, og slette.

Jeg forventer ikke mange anrop fra Afrika eller Asia....

Har "ikke forstyrr" funksjon på min Samsung som funker så å si på samme måten. De jeg har stjernemerket kommer igjennom, alt annet er det stille på mellom 17 til 07. Det er egen knapp for hele døgnet også, som er første man kommer til. Da er det bare å markere ut alle man ønsker skal slippe igjennom.

Lenke til kommentar

Både Android og IPhone kan blokkere nummer man velger ut eller at det kun ringer på nummer man har lagret. 

At det bare ringer på nummer man har lagret kan fungere for noen, men umulig for andre. 

Hvis man kan velge, hos sin operatør å sperre oppring fra land, vil man slippe å bli forstyrret av slike oppring og slippe å se dem... 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
MariusJS skrev (3 timer siden):

etyr i praksis at noen kan spoofe nummeret ditt, ringe å svindle masse gamle mennesker, også vil de i tur bli sinte på deg.

De som er utsatt for dette kan legge en sperre på nummeret sitt slik at det ikke kan misbrukes i utlandet (fra feks. India). Om angrepet skjer fra Norge vil det ikke være noe å gjøre for å hindre at nummeret sitt blir misbrukt.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Nidar2 said:

De som er utsatt for dette kan legge en sperre på nummeret sitt slik at det ikke kan misbrukes i utlandet (fra feks. India). Om angrepet skjer fra Norge vil det ikke være noe å gjøre for å hindre at nummeret sitt blir misbrukt.

Joda, problemet er bare at du som regel ikke vet om det før det har skjedd

Lenke til kommentar

Det jeg vanligvis gjør nå noen ringer fra et ukjent nummer er å vente til noen sier noe i andre enden. Typisk er det en AI som lytter på om du sier hallo, og kobler deg med svindleren (Så svindleren sparer tid og kan svindle flere) Hvis man ikke svarer legger AI'en på. Da er det bare å blokkere det nummert...

Lenke til kommentar

Har faktisk det gående med en slik svindler i disse dager. Mitt mål - la svindleren bruke så mye tid som overhodet mulig uten resultater, uten at de forstår at jeg bare tuller. Nå har samme personen ringt (fra to helt ulike retningsnr.) både i går og i dag og har et stort håp om å få tilgang til datamaskinen. Noe som av enellerannen grunn er særdeles vanskelig :p.

Svindleren i dette tilfellet lokker med "crypto valuta trading" men ha åpenbart som mål å komme inn på en PC. Det morsomme her er at dette mennesket allerede har brukt rundt tre-kvarter på å "hjelpe med dataproblemer" på en pc som ikke finnes 😅

En annen særegenhet ved disse personene er at de åpenbart ikke kjenner til norske mann og kvinnenavn, siden de ringte til tlf til kona og startet samtalen "is this mrs. <navn på kona>". Jeg - yes it's me (mann-stemme). Svindler - <begynne å fortelle hvor fantastisk det er å handle med kryptovaluta, og at de må ha tilgang til pc først>  🤑

En ting jeg har funnet ut for å holde interessen oppe hos disse svindlerne (så de bruker enda mer tid istf. bare å legge på) er å fortelle at man driver stort og skryte av eget foretak (les luftslott). Tror det er derfor denne personen er så interressert i å ringe tilbake igjen til tross for at det "ikke vil seg" med denne "datamaskinen".

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Det finnes mange gode apper som fikser dette lett.
Jeg har iPhone, og bruker en app som heter Wide Protect Spam Call Blocker. Usikker på om den finnes til android.

Lar deg enkelt blokkere enkeltnummer, nummerserier eller land, alt ettersom hva som måtte passe. Hvis du f.eks vil blokkere et helt land, men fortsatt ønsker å motta samtaler fra bekjente som bor der, kan man tillate anrop fra kontaktlisten sin.
 

Den koster 33,- men er i mine øyne verdt det :)

 

Simen

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Det er sikkert morsomt og helt sikkert en tilfredsstillelse å surre bort tiden til disse folkene, men....har de lyst til å ta hevn så gjør de enkelt det. Nummeret ditt har de allerede og vil de spoofe deg så er det pent lite du kan gjøre med det.  https://www.abcnyheter.no/penger/forbruker/2018/02/23/195374742/telefonsvindlere-stjal-mobilnummeret-skikkelig-ubehagelig

Tenker det beste hadde vært om vi fikk muligheten til å blokkere prefiks på mobil telefonene. Da kan ikke Telenor lastes for noe ulovlig og vi får fred. Jeg har selv en OnePlus 8 Pro for tiden men dessverre funker ikke den prefiks blokkerings funksjonen som enkelte Huawei telefoner har med å skrive inn +44* +255* osv. 

I telefonappen - Innstillinger - innstillinger for anrop - flere funksjoner - anropsblokkering har jeg muligheten til å blokkere "Alle utgående" - "Utgående internasjonale" - "Utgående internasjonal roaming" - "Alle innkommende" - "Innkommende Internasjonal roaming". 

Det burde definitivt være et valg som heter:  "Innkommende internasjonale" og derunder en meny med valg av land man vil blokkere.

Dette har jeg sendt inn som forslag til OnePlus. 

 

 

Lenke til kommentar

Greia er at man ikke ønsker å få varsel overhodet angående kontakt fra svindlerne. Vekk med de. Jeg ønsker meg et valg der jeg ikke kan kontaktes av noen nr som har opphav fra utsiden av Norge da jeg ikke har kjentfolk med annet enn +47. Så kan spoofing være spoofing. Man står uansett ikke i fare for å tape mye penger om man forsøker å ringe opp et norsk nummer igjen, i motsetning til slike numre som har base langt pokker uti stillehavet et sted..

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Hvor mange nye +44 nummer er det mulig å få tilgang til av disse spammerne hver uke?  Betaler de ikke noe for nummerne? 

Jeg mistenker at det er indere eller russere som kjøper opp tusenvis av nummerserier i UK. 

Forrige uke blokkerte jeg ca 40 nye nummere, i dag har jeg så langt fått 2 nye . Helt spinnvilt.  Derfor ønsker jeg å blokkere utlandet helt.  
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...