Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sak angående utleie og skade


Taurean

Anbefalte innlegg

Prøver å helpe en bekjent med en sak. Skal prøve å holde det kort. Vet at dette er en veldig tynn sak, men vil bare høre om det er noe å hente her.

Leieforholdet varte i 6 år. Leier skal nå flytte ut.

Saken er at det er skadet en dørkarm ved innflytting av en seng (for 6 år siden), som leier har erkjent muntlig. Utleier krever 900 kr for dette. Leier sier dette kan pusses og males, noe jeg også tror er mulig fra bildet (ca 15-20 cm område med skrapeskader). Utleier sier igjen da at siden det skal pusses opp med repåarasjon av vinduer og maling av karmer, så må den karmen grunnes og males i en annen farge, så det lar seg derfor ikke gjøres enkelt.

 

Leier klager over en del avvik og dårlig oppførsel fra utleier, blant annet:

- Første månedsleie ville utleier ha i cash.
- Depositumskonto ble ikke ordnet før 4 år etter innflytt.
- Hadde vist dårlig oppførsel og krevde grundig polering og vask av fliser og karmer som tydeligvis ikke var særlig skittent.  Samt en komfyr som ble omtrent demontert fordi det ble krevd bedre vask.

 

Mitt syn på det: Jeg skjønner at utleier har et krav her. Eneste mulighet jeg ser er å prøve å ta det på et folkelig nivå og si at siden leieforholdet har gått bra i 6 år uten problemer, så kan den karmen være som den er. Det er en enkel pusse- og malejobb som utleier kanskje kan fikse siden de likevel skal gjøre. Skjønner at det føles surt med 900 kr for en enkel skade på en dørkarm ... likevel ville jeg forstått utleiers krav hvis det var meg selv. Det føles kanskje litt urettferdig at man ikke får lov til å prøve å pusse og male det selv. Kan dette kreves?

 

Jeg ser virkelig ikke mange muligheter her ... så jeg spør dere raskt om dere ser noe.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Virker som en ganske fjern utleier. En så liten skade må man nesten regne med etter 6 års utleie, om jeg ikke tar feil så vil da husleieloven gi hjemmel for ordinær slitasje, noe dette mest sannsynlig vil gå under..

Hadde jeg vært tidligere leietager så ville jeg bedt vedkommende om å dra der pepperen gror, men, det er kanskje ikke den beste måten å løse situasjonen på selvsagt. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Får helt nye komplette karmsett til under 900 kroner

Taurean skrev (14 minutter siden):

Utleier sier igjen da at siden det skal pusses opp med repåarasjon av vinduer og maling av karmer, så må den karmen grunnes og males i en annen farge

Den skjønte jeg ikke, for hvorfor må karmen males i en annen farge?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (22 minutter siden):

Virker som en ganske fjern utleier. En så liten skade må man nesten regne med etter 6 års utleie, om jeg ikke tar feil så vil da husleieloven gi hjemmel for ordinær slitasje, noe dette mest sannsynlig vil gå under..

Hadde jeg vært tidligere leietager så ville jeg bedt vedkommende om å dra der pepperen gror, men, det er kanskje ikke den beste måten å løse situasjonen på selvsagt. 

Godt poeng det, om ho kan spørre om han ikke kan la dette gå som normal slitasje gjennom 6 år. Nå er jeg litt i gråsonen om dette er normal slitasje, da tenker jeg heller på gulvbelegg, der dør møter dørkarm, vinduer som trekker etc. En slik liten skade er liksom litt i gråsonen.

Jeg skal skrive at hvis han ikke har bilder av leiligheten før innflytt, og hvis ho ikke har innrømt det skriftlig, så har han teknisk sett ingen bevis for at ho har gjort skaden, så ho kan si ho huska feil og nekte. Risikabel strategi men tviler på at han går til noen sak på en så liten skade og sum. Litt uetisk strategi er det jo også, noe jeg også vil nevne. Skal skrive at han har tross alt en sak.

 

Dubious skrev (17 minutter siden):

Får helt nye komplette karmsett til under 900 kroner

Den skjønte jeg ikke, for hvorfor må karmen males i en annen farge?

Det er et godt poeng. Kan jo males i en lignende hvitfarge. Men har kanskje noe med den gjennomgående stilen i leiligheten å gjøre, så da må kanskje alle andre dørkarmer mels også .. som blir ekstra jobb. Men jeg kan nevne det.

 

Skal sove straks, sjekker igjen i 12-13 tiden. Takker for så raske svar!

Endret av Taurean
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Taurean skrev (1 minutt siden):

Godt poeng det, om ho kan spørre om han ikke kan la dette gå som normal slitasje gjennom 6 år. Nå er jeg litt i gråsonen om dette er normal slitasje, da tenker jeg heller på gulvbelegg, der dør møter dørkarm, vinduer som trekker etc. En slik liten skade er liksom litt i gråsonen.

Jeg skal skrive at hvis han ikke har bilder av leiligheten før innflytt, og hvis ho ikke har innrømt det skriftlig, så har han teknisk sett ingen bevis for at ho har gjort skaden, så ho kan si ho huska feil og nekte. Risikabel strategi men tviler på at han går til noen sak på en så liten skade og sum. Litt uetisk strategi er det jo også, noe jeg også vil nevne. Skal skrive at han har tross alt en sak.

Det skal dog sies om at dersom man har innrømmet å ha gjort en skade, slik jeg forstår leietager har gjort alt, så er det vel egentlig ikke noe særlig å gjøre med det. Da får det eventuelt gå på samvittigheten til vedkommende. Men om det er snakk om omfattende skader så gir det jo mening at utleier vil ha det dekket. 

Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (7 minutter siden):

Det skal dog sies om at dersom man har innrømmet å ha gjort en skade, slik jeg forstår leietager har gjort alt, så er det vel egentlig ikke noe særlig å gjøre med det. Da får det eventuelt gå på samvittigheten til vedkommende. Men om det er snakk om omfattende skader så gir det jo mening at utleier vil ha det dekket. 

Innrømmet muntlig er vel litt i gråsonen, det kan man nekte for, selv om det skal være bindende. Men skriftlig - ja. Har spurt om dette er gjort.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Når erkjente leietakeren muntlig skaden på dørkarmen? Og hva ble sagt tilbake? Dersom dette ble sagt like etter at skaden skjedde, og ikke noe ble avtalt, så kan kanskje kravet regnes som foreldet.

Nå skal vel skader repareres tilbake til opprinnelig tilstand i utgangspunktet, og det å ikke kunne gjøre dette fordi utleier skal ha en annen farge, går utover dette.

En tanke: Dersom leietaker prøver å nekte for at det ble sagt noe om skaden, så kan det jo hende at utleier begynner å pirke på andre ting også fordi leietaker da ljuger. Og om dette er det eneste kravet fra en vanskelig utleier, slipper man kanskje unna annet bråk ved å betale dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Tenker i utgangspunktet at om man faktisk har innrømmet å ha gjort noe dumt, så betaler man også prisen for å gjort noe dumt, så er saken ute av verden..  

Taurean skrev (2 timer siden):

Innrømmet muntlig er vel litt i gråsonen, det kan man nekte for, selv om det skal være bindende. Men skriftlig - ja. Har spurt om dette er gjort.

Om man har innrømmet noe om det er skriftlig eller muntlig har ingen verdens ting.. Dette handler jo litt om integritet. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
panzerwolf skrev (7 timer siden):

Når erkjente leietakeren muntlig skaden på dørkarmen? Og hva ble sagt tilbake? Dersom dette ble sagt like etter at skaden skjedde, og ikke noe ble avtalt, så kan kanskje kravet regnes som foreldet.

Nå skal vel skader repareres tilbake til opprinnelig tilstand i utgangspunktet, og det å ikke kunne gjøre dette fordi utleier skal ha en annen farge, går utover dette.

En tanke: Dersom leietaker prøver å nekte for at det ble sagt noe om skaden, så kan det jo hende at utleier begynner å pirke på andre ting også fordi leietaker da ljuger. Og om dette er det eneste kravet fra en vanskelig utleier, slipper man kanskje unna annet bråk ved å betale dette. 

Vet ikke den nøyaktige dialogen. Nå får personen lese denne tråden, så får vi se hva som kommer ut av det.

Det er et godt poeng.

Greit nok at han begynner å pirke, men han må vel fremdeles -bevise- at det har skjedd under denne leietagerens leieperiode?


 

Omnia vincit amor skrev (6 timer siden):

Tenker i utgangspunktet at om man faktisk har innrømmet å ha gjort noe dumt, så betaler man også prisen for å gjort noe dumt, så er saken ute av verden..  

Om man har innrømmet noe om det er skriftlig eller muntlig har ingen verdens ting.. Dette handler jo litt om integritet. 

Skjønner hva du mener .. men her er litt ekstra tilleggsinformasjon jeg fikk:

 

Denne utleieren er visst en hai av dårlig sort.

- Møtte opp personlig hos en eldre leieboer som hadde flyttet ut for å kreve 20 000 cash for dårlig renhold og reparasjoner. Vet jo ikke detaljene her, om dette er et legitimt krav, men å møte opp personlig hos eldre folk og kreve sånne summer er jo i hvert fall ikke god integritet. Her skal visst en bekjent av den eldre leieboeren ta det videre.

- Depositum ble ikke satt på depositumskonto over de 2 første år, da ble jo en del renter tapt. Såvidt jeg forstår, er dette også en felleskonto som gjelder for hele gården (ca 5-6 større leiligheter tror jeg), så dette er jo også ulovlig. Det skal inn på depositumskonto som leier skal få renter av. Er det noe ulovlig her som leier kan gå videre med?

Det gjelder visstnok 6 års depositum, jeg vet ikke summen, tar et realistisk tall: Renter av 20 000 = 200 kr (1%) x 72 (måneder) = 14 400.

Fant en god link om dette: https://www.help.no/fagomrader/naborett-og-eiendom/leie-utleie/dette-er-reglene-for-depositum-pa-husleie/

- Han har også pratet om leieforhold til andre beboere, gitt navn til denne leieren til andre. Er taushetsplikt noe som gjelder innenfor utleieforhold?

- Hvis noen har paragrafer til hva som gjelder for normal slitasje i jussen, setter jeg pris på å få link til dét.

 

Takker igjen for svar, veldig bra. Er visst litt kort tidsperspektiv her, skal være nytt møte i dag/kveld, så langt jeg forstår.

Endret av Taurean
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
BIGG skrev (2 timer siden):

Hva i alle dager slags bank tror du gir 1 % rente per måned? 

Hehe ja, grov feil der, heldigvis fant jeg det ut i tide. Uansett, depositumet var visst nærmere 30 000, så det blir snakk om ca 1500 kr som skulle vært utbetalt da.

Oppdaterer igjen hvis og når tiden er inne. Takker for svar.

Endret av Taurean
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...