Gå til innhold

Bør jeg kjøpe nytt skjermkort?


Lyncs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Lyncs said:

Jeg har et Gigabyte GeForce GT 630 902MHz LP skjermkort og lurte på om det er bra nok sammenlignet med hva man kan få i dag til en tilsvarende pris? Jeg kjøpte det i 2014 for ca Kr. 550.-

 

1. Bør du skaffe deg et nytt skjermkort? Ja.

2. Trenger du nødvendigvis å kjøpe det? Nei, det du har per dags dato er søppel og jeg har selv 3 skjermkort som er bedre som jeg gladelig ville ha gitt bort til noen jeg kjente. Så sjekk med folk som er glade i datautstyr om de har noe du kan få, enten gratis eller billig.

3. Er det riktig tidspunkt å kjøpe nytt skjermkort på? Nei, ikke egentlig. Vi forventer at skjermkort mottar en god oppgradering om et par måneder. Men det har ikke nødvendigvis så mye å si for din del i og med at du ikke har er kraftig skjermkort per dags dato.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Black-March skrev (23 minutter siden):

3. Er det riktig tidspunkt å kjøpe nytt skjermkort på? Nei, ikke egentlig. Vi forventer at skjermkort mottar en god oppgradering om et par måneder. Men det har ikke nødvendigvis så mye å si for din del i og med at du ikke har er kraftig skjermkort per dags dato.

Tja AMD Radeon RX 560 4GB eller MSI Radeon RX 550 2GT LP OC 2GB er vel ikke direkte utdatert man må nok regne med neste generasjon vil antakelig blir 500 kr dyrere med mindre dollarkursen faller.

https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GeForce-GT-630-vs-AMD-RX-550/m7766vs3925

Som man ser her er det blitt både dyrere men man får jo bedre ytelse, selv om det bli lenge til low profile er nok til 4k gaming med maks ytelse. De beste klarer muligens 4k\8k video. Men gaming vil man slite på 720p eller full hd en stund med maks grafikk.

Men kan jo være greit å nevne cpu og ram og om det er ITX eller ATX maskin?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det kommer helt an på hva du bruker PCen til, og hvordan resten av PCen også er.

Hvis du i det hele tatt spiller så er det meste en oppgradering. Men til det meste annet så skal det ikke være noe problem å beholde det du har vil jeg tro.

Har selv oppgradert HTPCen min ett par ganger da den ikke har greid å spille av Youtube videoer riktig, første gang var når jeg merket at den ikke greide å kjøre 1080p 60Hz, sist var i fjor når jeg merket at slikt nærmet seg igjen når den startet å ha fulle kjerner med 4K innhold. Begge gangene så er det CPUen som har vært grunnen til oppgradering, ikke skjermkortet.

Hvis du høyreklikker på oppgavelinjen og velger oppgavebehandling, så får du opp ytelses vinduet til Windows. Hvis du velger ytelse og har oppdatert Windows så kan du se både CPU og GPU forbruket. Hvis GPUen under ditt bruk ligger mot maks, så er det på tide å bytte, det samme med CPUen.

Mulig en bedre oppgradering for deg er ny CPU med integrert grafikkort. De nye APUene fra AMD skal være nokså bra, og jeg vil tippe de slår ditt skjermkort som du har i dag også.

Men før noen kan anbefale deg noe så må du nok nevne noe om hva du vil bruker PCen til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (1 time siden):

Det kommer helt an på hva du bruker PCen til, og hvordan resten av PCen også er.

Hvis du i det hele tatt spiller så er det meste en oppgradering. Men til det meste annet så skal det ikke være noe problem å beholde det du har vil jeg tro.

Har selv oppgradert HTPCen min ett par ganger da den ikke har greid å spille av Youtube videoer riktig, første gang var når jeg merket at den ikke greide å kjøre 1080p 60Hz, sist var i fjor når jeg merket at slikt nærmet seg igjen når den startet å ha fulle kjerner med 4K innhold. Begge gangene så er det CPUen som har vært grunnen til oppgradering, ikke skjermkortet.

Hvis du høyreklikker på oppgavelinjen og velger oppgavebehandling, så får du opp ytelses vinduet til Windows. Hvis du velger ytelse og har oppdatert Windows så kan du se både CPU og GPU forbruket. Hvis GPUen under ditt bruk ligger mot maks, så er det på tide å bytte, det samme med CPUen.

Mulig en bedre oppgradering for deg er ny CPU med integrert grafikkort. De nye APUene fra AMD skal være nokså bra, og jeg vil tippe de slår ditt skjermkort som du har i dag også.

Men før noen kan anbefale deg noe så må du nok nevne noe om hva du vil bruker PCen til.

 

LMH1 skrev (2 timer siden):

Tja AMD Radeon RX 560 4GB eller MSI Radeon RX 550 2GT LP OC 2GB er vel ikke direkte utdatert man må nok regne med neste generasjon vil antakelig blir 500 kr dyrere med mindre dollarkursen faller.

https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GeForce-GT-630-vs-AMD-RX-550/m7766vs3925

Som man ser her er det blitt både dyrere men man får jo bedre ytelse, selv om det bli lenge til low profile er nok til 4k gaming med maks ytelse. De beste klarer muligens 4k\8k video. Men gaming vil man slite på 720p eller full hd en stund med maks grafikk.

Men kan jo være greit å nevne cpu og ram og om det er ITX eller ATX maskin?

Jeg spiller ikke, men bruker maskinen til billedredigering og apper for teknisk konstruksjon av cnc-projekter og dersom jeg har veldig mange vektorer på konstruksjonsbrettet samtidig så går programmet veldig tregt når jeg f.eks skal forstørre og forminske skjermbildet inne i selve programmet. Jeg aner ikke om dette skyldes skjermkortet, selve programmet eller cpu-en.

Jeg merker også at jeg får problemer med å få bilder skarp på en skjerm med høyere oppløsning enn en annen skjerm med mindre oppløsning når jeg har disse på samtidig. Når jeg går inn på f.eks flickr og trykker på et bilde så kommer skarpheten i bildet mye raskere på skjermen med lavest oppløsning, mens jeg må vente mye lengre på den andre skjermen.

Her er bildet av ytelsen:

ytelsesvindu.thumb.jpg.249509b652b371fe8411351f71b16488.jpg

Endret av Lyncs
Lenke til kommentar
Sitat

Jeg aner ikke om dette skyldes skjermkortet, selve programmet eller cpu-en.

Jeg merker også at jeg får problemer med å få bilder skarp på en skjerm med høyere oppløsning enn en annen skjerm med mindre oppløsning når jeg har disse på samtidig. Når jeg går inn på f.eks flickr og trykker på et bilde så kommer skarpheten i bildet mye raskere på skjermen med lavest oppløsning, mens jeg må vente mye lengre på den andre skjermen.

Er jo bare å teste og se om du ser utslag på cpu gpu under testing generieltsett vil nok ryzen 1700 eller de fleste skjermkort bør vel være oppgradering.

Lenke til kommentar

Intels 4690K som du har er fortsatt en ok CPU. det var den jeg byttet ut sist i HTPCen med en Ryzen 3600 for det hjalp for min del.

Hvis du på bildet fra oppgavebehandlingen høyreklikker på bildet med grafen inni, velger Endre diagram til så Logiske prossessorer under der så får du opp visning av hver enkel kjerne. Så setter du det på den ene skjermen din, og kjører dine normale oppgaver og følger med på den. Hvis en av bilde rammene fylles så vil du ha mer nytte av nyere CPU, med kjappere enkeltkjerner enn den du har. Vil her anbefale AMD sin 3000-serie, eventuelt vente til sensommeren når muligens dems nye 4000-serie bli sluppet som ryktes og ga enda en ny god ytelses forbedring. Da slippes en del av 3000 fritt ut på bruktmarkedet.

Har selv CAD på jobben, med en AMD 1800X og Nvidia 1660 skjermkort, og det hjalp noe utrolig fra en bærbar. Hadde først en 3800X som jeg byttet med en kollega som driver med større prosjekter enn meg, og han merket kjapt forskjell på disse to. Vi bruker DDS-CAD, og den utnytter ikke skjermkortet noe særlig. Kollegaen min har ett 1080ti som han tok med hjemme ifra når ha oppgraderte.

Hvis det er GPUen som viser seg å brukes nær 100%, så ville jeg nok kikker mer på skjermkort i 1500,- klassen, gå gjerne for ett 1050 fra Nvidia hvis du finner det brukt. Gode kort til bra pris. (Har det i HTPCen min, og funker greit i enklere spill, som tilsier at det har litt kraft).

I billig segmentet i dag så ligger Nvidias 730 serie som er gammel, da de integrerte skjermkortene har blitt nokså bra, men du bør opp på 10-serien eller tilsvarende fra AMD hvis man kjøper noe i dag. Nvidias 1030 serie får du til rett over 1000,-: https://www.komplett.no/product/922319/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/msi-geforce-gt-1030-2gb-lp-oc

Det er kun 710 som ligger i prisnivået som den gamle din hos Komplett.

Vil muligens også tro at du kan få litt problemer under arbeid med minnet når det er på 8GB. Enkelte av bildeprogrammer osv sluker minne, og da hjelper det fort med 16GB som nesten er minimum på en normal desktop i dag.

 

Hvis bildet på den høyoppløste skjermen din er uskarpt, så mulig du ikke har satt den til riktig oppløsning i Windows, eller at Windows er satt til å forstørre teksten.

 

 

Lenke til kommentar

Når det gjelder bilde programmer så tror jeg det ikke er så vanlig at de bruker grafikkortet det går mer på CPU. Men jeg kan ikke helt utelukke at grafikkort blir brukt her. Minne mengde og disk-hastighet kan også påvirke hastigheten.

Når det gjelder teknisk konstruksjon programmer som f.eks Autocad har de mulighet for å bruke grafikkort. Og jeg ser da at hardware requirement for Autocad er oppgitt til: Basic: 1 GB GPU with 29 GB/s. Recommended: 4 GB GPU with 106 GB/s Bandwidth.

Så det jeg vil anbefale er, for basic bruk:

Grafikkort basert på Nvidia GT 1030 eller AMD RX 550

Eller litt bedre ytelse: GTX 1050, GTX 1050Ti, RX 560

Eller for full ytelse:

Grafikkort basert på Nvidia GTX 1650 (Dette trekker litt mer strøm enn det du har, så et lite spørsmål blir om strømforsyningen vil tåle det. En mulighet er å klokke ned skjermkortet litt i tilfelle.)

 

Her er søk etter LowProfil kort:

https://classic.prisjakt.no/category.php?l=s355171810&o=produkt_pris_inkmoms

Her er søk etter Nvidia 1000 serie kort:

https://classic.prisjakt.no/category.php?l=s355172186&o=produkt_pris_inkmoms

Her er søk etter Nvidia 1600 serie kort:

https://classic.prisjakt.no/category.php?l=s355172145&o=produkt_pris_inkmoms

Her er søk etter AMD RX500 og RX5000 kort:

https://classic.prisjakt.no/category.php?l=s355172168&o=produkt_pris_inkmoms 

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Her er et nytt ytelsesbilde under prosessen der forstørringen og forminskningen i konstruksjonsprogrammet med mange vektorer går veldig tregt. Det ser ikke ut som om toppene klippes i vinduene, så da er det vel selve programmet som overbelastes og går tregt.

 

ytelsesvindu 2.jpg

Lenke til kommentar

Hvilke spesifikt program bruker du, så er det mulig at vi kan finne noe rundt det.

 

Ser at Disk 1/E: har vært oppe i 100%. Er de en normal Harddisk eller en SSD? Mulig det er denne som gjør det. At den ikke er kjapp nok til å for PCen med info (HDD), eller hvis det er en SSD, at den er av eldre type og starter å slite med for mange overskrivinger.

Det ser i hverfall ut som programmet bruker flere kjerner, og ikke er avhengig av 1 kjerne. Så rent ytelses messig så ser det ikke ut som noe feil der. Skjermkortet ser i hvertfall ikke ut til å gjøre noe som helst.

Det kan være mulig at det er minnet som gjør det. Ser den ligger flat hele veien. Mulig de siste 2,9GB er satt til siden og ikke utnyttbar på en måte, og da det er denne som makser. Kunne du satt opp ett lignende bilde av minne fanen?

Lenke til kommentar

Jeg bruker et program som heter V-carve pro fra Vectric og filen jeg har problemer med er på 26MB så det kan være at det er størrelsen på den som er problemet. Jeg har lastet inn en haug med ulike vektorkombinasjoner som jeg har liggende utover som puslespillbrikker. Disken er en SSD Samsung 860 EVO Series 1TB.

Her er et bilde av Minne ytelsen:

 

ytelse 3.jpg

Lenke til kommentar

SDDen bør det ikke være noe problem med. De fra Samsung er normalt gode. Har selv en som jeg har kjørt windows fra i 5-6 år snart, og ikke problemer der.

Det kan være minnet som er problemet. Har ikke helt kontrollen på alle de forskjellige viser der. Kikket på min egen som har 16GB,  og hos meg gir den kun 18GB der det er skrevet. 

Det er noe med minne at de tidvis går over til å bruke SSDen, og da går ting tregere. Men her kan nok andre svare langt bedre enn meg.

Har merket noen ganger at det har hjulpet å legge til mer minne, selv om den aldri viste mer enn ca. det din viser av bruk.

 

 

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Lyncs skrev (På 4.8.2020 den 4.02):

Jeg har et Gigabyte GeForce GT 630 902MHz LP skjermkort og lurte på om det er bra nok sammenlignet med hva man kan få i dag til en tilsvarende pris? Jeg kjøpte det i 2014 for ca Kr. 550.-

 

Lyncs skrev (På 5.8.2020 den 7.34):

Jeg bruker et program som heter V-carve pro fra Vectric og filen jeg har problemer med er på 26MB så det kan være at det er størrelsen på den som er problemet. Jeg har lastet inn en haug med ulike vektorkombinasjoner som jeg har liggende utover som puslespillbrikker. Disken er en SSD Samsung 860 EVO Series 1TB.

Her er et bilde av Minne ytelsen:

 

 

du har en helt ok prosessor, og du bruker ikke mye verken av cpu, gpu, disk eller minne. ser ikke ut som programmet du bruker utnytter gpu i det hele tatt hvis bildet er tatt under bruk. (se på grafen for gpu over tid så ser du det)

får ikke rare greiene for 550kr i dag, men for 7-800 får du et kort som er mellom 6x og 10x raskere og bruker ca samme mengde strøm.

et mer moderne grafikkort, feks rx 550 eller gt 1050 som foreslått over her, og en 4k skjerm, vil øke skarpheten dramatisk. jeg ville også  doblet minnet til 16gb. men 4k skjerm er nok det som vil gi deg mest forbedring for pengene visuelt. får brukte 4k 28" på finn for under 2000. har selv en samsung 28" 4k tn skjerm jeg kjøpte for 1800, og den er knall.

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...