Gå til innhold

Hva passer som budsjett på internat?


Anbefalte innlegg

Heisann, har veldig lyst til å begynne på internat til videregående. Lurer på hva som er et vanlig, godt budsjett og hvor mye man burde tjene om man skaffer sidejobb. Internatprisen er på 6-7 tusen og inkluderer frokost, lusj og middag. Vet det finnes masse stoff om dette på nettet, men setter mer pris på å høre egne erfaringer. Så, noen med erfaringer fra livet som hybel/internat boer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et par tiår siden jeg bodde på hybel så summene jeg brukte er nok lite relevante. Burde være greit å lage et overslag selv, er jo avhengig av hva du pleier å bruke penger på. Og så kommer det an på om foreldrene dine kjøper klær til deg eller om du må forsørge deg selv. Poster du i alle fall må ha med:

-Mobil

-Busskort/transportutgifter

-Kveldsmat/snacks - øvrige måltider får du jo dekket

-Bil/moped om du har det

Kan du få stipend som borteboer fra Lånekassen?

Et råd til sist: før et enkelt regnskap, altså skriv ned alle utgifter hver måned og sørg for at du aldri bruker mer enn du tjener. ALDRI GÅ I MINUS, IKKE EN ENESTE MÅNED! Hvis du holder dette kommer det til å gå deg godt og du kommer til å leve et liv uten pengebekymringer.

Lenke til kommentar

Ting er ikke helt avklart ang. stipend og hvor mye mine foreldre kan betale, men kanskje du kjenner til noen fallgruver? F. eks om det er noe man tror er en liten utgift, men som fleste bruker mer en de tror på? Vet jo at man skal være forsiktig med hvor mye man bruker på f. eks en kveld på byen. Noen tanker om hva man burde sette høyere i budsjettet selv om man ikke tenker på det på forhånd eller evt. noe man bruker mindre på enn man tror?

Lenke til kommentar

Uteliv/fest er jo noe. Mange svir av masse på kantine/gatekjøkken/takeaway. Hyppig mobilbytte er et problem for noen. Det er nok heller litt større innkjøp som gir folk problemer enn daglige småting. Ingen går konk av å kjøpe vaskepulver liksom. 

Bufferkonto kjenner du til? Det er viktig å ha noen tusenlapper tilgjengelig til uforutsette utgifter. 

Som internatbeboer slipper du vel å betale strøm, Internett, TV og det meste av mat, og det er jo de største utgiftene for mange. Tror ikke det er så mange feller å gå i for deg egentlig.

Lenke til kommentar

Ja, har regnet med buffer. Tenker man kan legge inn opp til 300 måneden til man oppnår en passelig sum og etterpå gå inn for sparing som i verste fall må brukes til f. eks erstatning. Er jo relativt lett å klare seg på internat. Tror jeg har kontroll for det meste av pengebruken. Tenker det er en fordel å høre med folk fordi de vet hvilke feller/fordeler de opplevde og ikke bare alt som står om budsjettering på nett. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...