Gå til innhold

Oppgradere, men blir gal av hvilket 10. gen chipset(HK), ny PSU?


Anbefalte innlegg

Har en 3570K, 16GB RAM, vanlig kjøling SSD, osv.

Tenkte at det var på tide å oppgradere. Gamer ikke veldig mye, men merker at den lugger på web-surfing. 960TI holder kanskje ikke lenger, da i-guper har bedre ytelse.

Derfor tenkte jeg å gå for ny GPU og nytt systen.
Blir Intel 10. gen, siden den er en forandring fra tidligere serier. Problemet er at jeg ikke forstår hvilket chipset jeg skal velge, da det er stor forskjell i pris. Jeg trenger ikke TB ver. 6 eller 2,5Gbit nettverk, holder med "standard". Overklokking orker jeg ikke, for gammel.

Grunnen til at jeg ikke våger å velge AMD er at det har vært mye tull med diverse software, vet ikke om neste gen ryzen kommer på det samme AM4 HK, samt at de billigste Ryzen ikke er på lager. Ikke lag dette til AMD vs Intel. :)

Har et R5 kabinett og en eldre PSU som forsatt fungerer. Bytter ikke min R5. men PSUen støyer litt, Corsair 750W.

Velger Komplett.

CPU: 10400 eller 10500, husker ikke. 2000kr / AMD, utsolgt for øyeblikket
HK? Her er det fem forskjellige chipset. Intel: Har funnet noe til 2,2k(Asus), Asus ROG(3k), nei. Det er for lite tester av HK for den nye serien.
For AM4 er det mye enklere, tror jeg sparer 500kr der og får mye mer, da det finnes massevis av tester.

Bør jeg gå for ATX? Virker som at mATX er det nye standarden. Foretrekker ATX.
RAM: Logisk, 8GB x2, 3200mhz
GPU: Har tenkt å oppgradere, 1650 ti super
NVME: Tja? Ikke et must nå.
Kjøling: Kan bruke den jeg allerede har
PSU? Semi-modulær, med 10 års garanti, men kan avvente.

Ender opp på 6-7k. Greit nok. Det som gjør meg sprø er hvilket Intel chipset og HK, ATX eller mATX. Kkjøleribber på HK? Ny PSU? 

Takker & bukker! :)
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du gå for intel ville jeg oppjustert budjettet ditt noe (om ikke anbefaler jeg veldig Ryzen istedet for)

i5-10600K eller i7-10700K er det du bør gå for om du skal velge intel. Dette er kostbare CPU'er, men skal fungere fint flere år fremover.

Ser Komplett har mye tilbud på hovedkort. Selv ville jeg ikke valgt noe budsjett kort da jeg har dårlig efaring med dette. Strix serien til Asus har alltid fungert for meg, men er ofte dyrere (derimot tilbud nå som sagt)
Strix eller TUF kortet ser veldig bra ut forsåvidt.

RAM: Her ville jeg spyttet i 16GB allerede da 8gb begynner å bli noe lite.

PSU: Selv valgte jeg Seasonic sin focus+ serie da de er svært lydløse. Jeg ser derimot at komplett har sluttet å selge dem. Kjenner
dessverre ikke til de andre merkene som komplett selger.


Kjøling: Nå veit jeg ikke hva du har, men siden pcen din er noe gammel så antar jeg din CPU kjøler også er svært gammel. Du mangler muligens også brackets for den nyeste socket, så her ville jeg kjøpt ny.
Har erfaring med Noctua og Bequiet sine luftkjølere samt NZXT sine vannkjølere. Dette er derimot også kostbare kjølere, men er verdt pengene med tanke på temperatur og lite støy.
Eventuelt gå for Cooler Master Hyper 212

Ser budsjettet går langt over hva du sier her, så jeg stopper der :)

TL;DR: Skal du gå for Intel, øk budsjettet ditt. Om ikke velg Ryzen heller.

Lenke til kommentar

3570k er mer enn god nok til web-surfing, så det er iallfall ikke CPUen sin skyld at det lugger. Prøv med reset/tilbakestilling av OSet f.eks.

Vet ikke om noen iGPUer som er i nærheten av GTX960 (hvis det er den du har, 960Ti har jeg aldri hørt om). Kan ikke helt se at systemet ditt trenger oppgradering hvis du gamer lite, men hvis du trenger mer grafikkytelse er GTX 1650/1660 Super naturlige valg.  

 

Lenke til kommentar

 @nst Jeg ville ha listet full spec på pc du har nå og hvilke spill du spiller og kan tenke deg og spille frem over.

Budsjett på 6-7K er lite om en skal bytte så mye som du nevner om du kjøper nytt. Om det er aktuelt med brukt at du sjekker finn.no.

Vet ikke hele oppsettet ditt, men stusser på at internett lugger om du sikter til web surfing som lesing av nett aviser etc.

Test internett tilkoblingen på diverse "speedometer" som eks http://www.nettfart.no

Om du ikke har gjort det ville jeg tatt en ren installasjon av windows 10, sørget for at du har alle de nye driverne og vurdert bios oppdatering av HK om dette ikke er gjort. Vært tilbakeholden i første omgang etter ren installasjon hvilken programmer og apper du installer, styr unna alt som ikke er nødvendig. Alt av Corsair og Logitech programmer styrer du unna til og begynne med.(meget dårlig erfaringer med disse selv, har fått godkjent RMA pga disse programmene enten ikke fungerer som de skal eller har påvirket pc negativt) 

Psu kan høres ut som trenger et bytte, og er den "gammel" bør den vel byttets. Ville ikke valgt en rimelig Corsair psu. Denne?: https://www.komplett.no/product/1136568/datautstyr/pc-komponenter/stroemforsyning/enheter/seasonic-core-gm-650-650w-psu

Endret av baggiebridges
Retting av setning
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...