Gå til innhold

Svindel-link?


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg mottok nylig en SMS fra "Frank" som kunne fortelle meg at Registreringen min vant. Nå er jeg 99,4% sikker på at dette er svindel, men det gnager en liten usikkerhet likevel. Jeg har registrert meg for å motta "nyheter" fra noen få seriøse aktører som sender ut reklame som jeg er sånn delvis interessert i (og dessuten får noen få % rabatt ved kjøp hos). Tror det var en eller flere som reklamerte med at man kunne bli trukket ut til å vinne gavekort el.

Så hvordan kan jeg bli sikker på om linken "Frank" sendte meg er trygg eller ikke? Og hva skjer egentlig om man trykker på en link og kommer til en "svindel-nettside"? (Jeg kommer ALDRI til å oppgi bank-kontonummer og/eller kode.)

Jeg har en gammel telefon som fungerer på internett. Hvis jeg skriver inn linken på den og kommer til en svindel av noe slag - kan det skade andre telefoner/PC'er ol som bruker samme hjemmenettverk? (Om den gamle telefonen blir "infisert" av noe, kaster jeg den bare.)

Noen som vet eller har erfaringer?

Endret av Tabby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd den enkle varianten med å holde musepeker over linken (altså ikke trykke på den) for å se hele adressa? Gir noen ganger en indikasjon på om det er noe seriøst eller ikke (hvis det er ei adresse du overhodet ikke kjenner eller ikke henger på greip så er det mest sannsynlig svindel).

Lenke til kommentar

Hei

Det har jeg gjort. Det er den samme link-adressen som er skrevet og som kommer opp når jeg holder musepekeren over.

Nettstedet det vises til er helt ukjent for meg. Det ville den nok også vært hvis jeg har vunnet i en trekning hos "noen". Jeg har sjekket linken hos Norton safe web og virustotal - uten at de hadde noen opplysninger.

Jeg tror det er svindel, men ...

Lenke til kommentar

Det skal veldig mye til for at man får virus på maskinen bare ved å gå inn på nettadressen det er snakk om. 
Da har man isåfall veldig gammel og utdatert software på maskinen som misbrukes.

Mest vanlig med slike linker er at det er en form for phishing, som utgir seg for å være en legit side, hvor du da taster inn opplysninger som de tar. Ellers så kan de fint sende deg enda mer spam fremover da de vet at nummeret / eposten din fungerer siden du har bekreftet det ved å trykke på linken.

Lenke til kommentar

 

Hm - telefonen er "eldgammel", så den kan godt kastes om den blir infisert - bruker den ikke. Bare det ikke smitter videre til andre PC'er og telefoner på samme hjemmenett.

Spam har jeg selvfølgelig ikke lyst til å bli plaget med! Tror jeg venter litt og ser om "Frank" gjentar sin beskjed. Jeg vil jo tro at om det er seriøst så vil han forsøke igjen. (Hm? Det vil han kanskje om det er svindel også?)

Lenke til kommentar
Tabby skrev (5 minutter siden):

 

Hm - telefonen er "eldgammel", så den kan godt kastes om den blir infisert - bruker den ikke. Bare det ikke smitter videre til andre PC'er og telefoner på samme hjemmenett.

Spam har jeg selvfølgelig ikke lyst til å bli plaget med! Tror jeg venter litt og ser om "Frank" gjentar sin beskjed. Jeg vil jo tro at om det er seriøst så vil han forsøke igjen. (Hm? Det vil han kanskje om det er svindel også?)

 

Jeg kan nok nærmest garantere at det er svindel eller annen form for misbruk.

Ingen seriøse aktører ville ha sendt noe sånt på SMS med avsender navn "Frank". Da hadde det 1) Vært en typisk norsk URL som du hadde gjenkjent. 2) Avsender på SMS hadde typisk vært 4 siffer eller noe lignende, eller firmanavn.

SMS'er jeg har fått tidligere, dette er dog sannsynligvis ikke svindel, men uønsket reklame.. ? 

image.png.12e06f61104f66519c0bdfbb548573f9.png

Endret av Merko
Lenke til kommentar

Ja, tror jo det er svindel jeg også, men ...

For noen år siden fikk jeg en e-post som hadde alle tegn på svindel. Den gratulerte meg som vinner, hadde merkelig avsender, navn og ukjent firma. Jeg var sikker på at det var svindel, men med litt "googling" fant jeg ut at jeg faktisk hadde vunnet en glemt konkurranse. Så det gå an ...

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...