Gå til innhold

Skjermkort til 4K gaming ?


Anbefalte innlegg

Jeg håper jeg har det grunnleggende, som skal til for gaming i 4K,  ( over 60,fps ? )  BF4 og lignende.

CPU- I5-10600K  ( stock- jeg overklokker ikke noe, bortsett fra rammen, XMP.

Ram-Corsair LPX 3200mz  32GB.  (  2x16 brikker)

PSU, Corsair RM 750X  ( Alt er helt nytt ! )

HK- Asus Prime Z490-P 

 GPU- er et "pysete" Gainward  RTX-2070.

Har en ganske ok 55" Samsung Q9FN 2018 eller 2019 mod TV , som fint takler over 100hz,  som jeg bruker dette på i dag, og det er rett og slett imponerende å se BF4 gå som smør i dette , ( men da med spillet satt til 1920x1080 )  og 60hz !   ( får ikke GPU til å gi TV over 60hz, via HDMI.2.0 , som muligens burde gå an via div innstiller på GPU-Windows jeg ikke er helt kjent med )  Liker å kjøre mest mulig "safe" og "stock" på sakene og heller betale det som skal til for å greiene til å virke "nativt".

Det ser faktisk ut som om jeg gamer i 4K, kansje pga at jeg sitter et par meter fra skjermen, eller at den rett og slett "oppskalerer" til 4K like bra gaming som jeg ser den gjør med en del TV innhold ,som er helt utrolig bra !!!

Nå planlegger jeg en helt ny "Gamingstasjon" kan du si, med en 27" skjerm som tar 4K og minimum 144hz. Og et skjermkort ( kun Nvidea er aktuelt ! ) som klarer å dra spill som er litt mer krevende en BF4 osv, ( ny Flightsim mm, er klar over forsjellen , at mange spill trenger myye mer "power" en andre ) . Jeg er definetivt ikke blandt folk som på liv og død må kjøre alt på ULTRA, men liker at det går laggfritt, og ser noenlunde bra ut ! )  Mer en et skjermkort i kassa er også uaktuelt.

Såå, endelig til saken,  Kan jeg håpe på at Nvidea sin nye 3000 serie kommer med et kort som gjør dette mulig ??  Uten å bikke 10,000,- ?  

Hvis det skulle stoppe på min nye I5-10600K som tross alt kjører 6 kjærner på 4,1 Ghz med HT og 4,8 Ghz singelcore , ja da gir jeg opp, og legger "ambisjonene" et stykke ned på både skjerm og GPU .  ?  

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Det ser faktisk ut som om jeg gamer i 4K, kansje pga at jeg sitter et par meter fra skjermen, eller at den rett og slett "oppskalerer" til 4K like bra gaming som jeg ser den gjør med en del TV innhold ,som er helt utrolig bra !!!

En kombinasjon av oppskalering og FHD gjør det sannsynlig ja. Det er bare å vente på 3xxx hvis du ønsker native 4k, men pris er usikkert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eneste i dag som funker til 4K er 2080 ti om man skal ha brukbar fps. Skal du derimot ha 144hz 4K så vil selv 2080 ti i SLI slite.

Dog ville jeg gått for i7 og raskere minne om man skal ha stabil minimums fps. Med 2080 ti eller SLi vil du miste endel fps på i5, ingen overklokk og 3200mhz minne.

Oppsummert, gaming i 4K er dyrt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Begynner vel å tro at løsningen er å glemme 4K, heller kjøpe en 27" skjerm på 1920x1080 , og gjerne 144hz eller mer,   

Er jo veldig bra det også,  :) 

Men jeg kan ikke sjønne hva en I7 skulle gjøre bedre en min nye I5-10600K som har Hyperthreading og 6 kjærner på 4,1 Ghz - 4,8 Ghz singelcore.  ? 

Anyway, tror jeg definetivt venter på den nye 3000 serien, ser an priser osv,.  Kjøper det beste kortet, og venter til "neste runde" med tanke på 4K skjerm.  Gaming, har vi jo klart i maange år nå på 2K uten å miste moroa, :)   Jeg er vel iferd med å se meg" litt blind" på HW. :)  Takker for alle kommentarer ! 

Raskere minne ser jeg utgjør litt, men ikke nok til at jeg ser det som "løsning". ( alt hjelper sef)  men setter heller av de pengene til et nytt 3000 kort, som vi alle håper er myye bedre en dagens RTX kort.

 

Lenke til kommentar
loddebolten skrev (33 minutter siden):

Begynner vel å tro at løsningen er å glemme 4K, heller kjøpe en 27" skjerm på 1920x1080 , og gjerne 144hz eller mer,   

Er jo veldig bra det også,  :) 

Men jeg kan ikke sjønne hva en I7 skulle gjøre bedre en min nye I5-10600K som har Hyperthreading og 6 kjærner på 4,1 Ghz - 4,8 Ghz singelcore.  ? 

Anyway, tror jeg definetivt venter på den nye 3000 serien, ser an priser osv,.  Kjøper det beste kortet, og venter til "neste runde" med tanke på 4K skjerm.  Gaming, har vi jo klart i maange år nå på 2K uten å miste moroa, :)   Jeg er vel iferd med å se meg" litt blind" på HW. :)  Takker for alle kommentarer ! 

Raskere minne ser jeg utgjør litt, men ikke nok til at jeg ser det som "løsning". ( alt hjelper sef)  men setter heller av de pengene til et nytt 3000 kort, som vi alle håper er myye bedre en dagens RTX kort.

 

Kjøp heller 1440p 144hz, man kjøper ikke 1080p i dag.

Det kommer selvsagt an på hvilke spill man spiller, store sandbox spill, GTA, og spill som Battlefield drar nytte av mange tråder, så der kommer i5 raskere ut. 4.1Ghz og 4.8Ghz boost på enkeltkjerne er ikke all verden, man kan fint presse alle kjerner over 5Ghz med riktig kjøling. Intel benytter seg også bedre av raskt minne enn Ryzen, så fps er det alltid å hente på dyrere hardware, men igjen det kommer an på skjerm og behov. Høyere refresh rate skjermen har, jo viktigere blir CPU og minne.

Det er ikke verdt å kjøpe turing nå, da både 2070/2070S/2080/2080S/2080ti er ute av produksjon. Du gjør nok lurt i å vente på Ampere.

Vi har klart 2K oppløsning i mange år, men så krever også nyere spill mye mer, grafikken har også gått gradevis oppeover med årene ;) 

Alt kommer til prioriteringer, om valget står mellom dyrere skjermkort og raskere minne, så er nok skjermkort viktigst. Rask minne er mer noe man slenger på om en ekstra kostnad, fint for noen fps, men ikke nødvendig ;) 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (3 timer siden):

En 27" med 2560x1440 har samme DPI som en 24" 1920x1080. Går du en 27" med 1080p får du således lavere DPI som ser litt mer kornete ut.

Du glemmer at teksturer blir dårligere på 1080p enn på 1440p dersom spillet har høyoppløslige teksturer. De fleste spill har det i dag, og der vil teksturer se mer kornete eller utvasket ut på 1080p sammenlignet med høyere oppløsning. 

I tillegg får man mindre arbeidsflate på skjerm, pga. lav oppløsning. 

1080p er veldig gammeldags, ikke se på DPI alene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...