Gå til innhold

Nytt initiativ for å bedre vilkår for jordbærarbeidere


Anbefalte innlegg

Lone Star Wolf skrev (1 minutt siden):

Når hvem som helst kan komme inn og ta jobben uten tidligere erfaring eller utdanning tilsier det at markedsverdien på arbeidet er langt lavere enn det de får.

Dette gjelder jo for mange jobber? Hva er en slik jobb verdt og basert på hva? Det holder ikke med "alle kan gjøre jobben" det gjelder for mange jobber som har langt høyere lønn enn dette. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lone Star Wolf skrev (19 minutter siden):

Når hvem som helst kan komme inn og ta jobben uten tidligere erfaring eller utdanning tilsier det at markedsverdien på arbeidet er langt lavere enn det de får.

Objektiv diskusjon rundt "markedsverdi" blir svada med mindre du legger frem en finansiell rapport for en normalsesong med argumentene dine.

Endret av 1814_
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om kun markedsverdi skulle bestemme lønna i Norge og arbeidsinnvandring fra hvor som helst var mulig ville mange av oss blitt utkonkurrert av billig utenlands arbeidskraft.

En Inder kunne for eksempel kommet hit på turnus og tatt IT jobber, håndverkere fra Ukraina og billige leger fra Filipinene.

Alle innlosjert på billigst mulig vis og jobber her i perioder til en lønn som er høyere en i hjemlandet men alikavel mye lavere en her.

Høres det fristende ut?

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (44 minutter siden):

Dette gjelder jo for mange jobber? Hva er en slik jobb verdt og basert på hva? Det holder ikke med "alle kan gjøre jobben" det gjelder for mange jobber som har langt høyere lønn enn dette. 

Idag kan de ulike fagforeningene kjempe til seg høyere tariff uten at arbeidet deres faktisk er verdt lønna.

 

perpyro skrev (27 minutter siden):

Om kun markedsverdi skulle bestemme lønna i Norge og arbeidsinnvandring fra hvor som helst var mulig ville mange av oss blitt utkonkurrert av billig utenlands arbeidskraft.

En Inder kunne for eksempel kommet hit på turnus og tatt IT jobber, håndverkere fra Ukraina og billige leger fra Filipinene.

Alle innlosjert på billigst mulig vis og jobber her i perioder til en lønn som er høyere en i hjemlandet men alikavel mye lavere en her.

Høres det fristende ut?

Ingen her har tatt til ordet for fri arbeidsinnvandring. En annen sak er at om tarifflønna ble satt til noe nærmere det arbeidet faktisk er verdt slik jeg har argumentert for vil den også gjelde sesongarbeidere som kommer hit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Lone Star Wolf skrev (1 minutt siden):

Idag kan de ulike fagforeningene kjempe til seg høyere tariff uten at arbeidet deres faktisk er verdt lønna.

 

Ingen her har tatt til ordet for fri arbeidsinnvandring. En annen sak er at om tarifflønna ble satt til noe nærmere det arbeidet faktisk er verdt slik jeg har argumentert for vil den også gjelde sesongarbeidere som kommer hit.

En kan selvstendig kjempe seg til høyere lønn også. Dette er bare dine frie tanker som virrer. Empiri, hvor er det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Lone Star Wolf skrev (3 timer siden):

Ingen her har tatt til ordet for fri arbeidsinnvandring. En annen sak er at om tarifflønna ble satt til noe nærmere det arbeidet faktisk er verdt slik jeg har argumentert for vil den også gjelde sesongarbeidere som kommer hit.

Det er bra vi er enige på det punktet da.

Lenke til kommentar

Altfor grov matte, og antagelser, men her går det. la oss si:
Med store fine bær kan 1stk selges for 5kr (50kr kurv 10 store bær)
60% går til gårdeier, 20% til plukker, 20% til frakt og salg.
1 person burde kunne plukke 1000 bær på 1 time, 3.6 sekunder per bær.
1000kr/timen?
Virker kriminelt å betale under 200kr/t. Det er tross alt en ekstremt midlertidig jobb, og tungt arbeid.
Jeg har verken kunnskap eller erfaring om jordbær-business :)

Endret av Alexander4840
Lenke til kommentar
Alexander4840 skrev (6 timer siden):

Jeg har verken kunnskap eller erfaring om jordbær-business :)

Jordbær er svært lukrativt å drive med i forhold til innsats for bonden. Det er en grunn til at de bruker åkeren til jordbær og ikke annet som poteter eller gulrøtter :) Burde være helt mulig å lønne arbeiderne skikkelig.

Lone Star Wolf skrev (På 4.8.2020 den 16.36):

Nå har det kommet roboter som kan gjøre sammen jobben helt gratis 24 timer i døgnet, så alternativet til LO's krav om skyhøy lønn for arbeid av liten verdi er at arbeiderne sparkes og byttes ut. 

Det er vel en naturlig del av utviklingen i ett I-land. Og kan ikke helt se at dette er negativt på noen måte. Verdiskapningen er jo fortsatt der, og arbeidskraften kan brukes i andre yrker. 

Endret av Kron
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (På 3.8.2020 den 15.06):

Enig, kan man ikke ansette nordmenn istedenfor å importere arbeidskraft så bør man legge ned. En bonde får så mye tilskudd at det ikke bør være noe problem. 

Mangfold er fin, men trur staten ønskjer helst flest mulig folk med høyre utdanning. Så kan "staten" (BNP øker gjennom skatt) selge kunnskap og ikkje berre olje/laks.

Lenke til kommentar
Allinuse skrev (På 4.8.2020 den 22.23):

Hadde det vært NAVere hadde det jo vært helt innenfor å underbetale de så hvorfor ikke bare bruke NAVere?

Hvis jeg fikk lagt muligheten foran meg, og valgt fritt, så ville jeg mest sannsynlig takket ja på den tiden jeg var i den posisjonen. Men ikke hvis jeg ble tvunget uten noe valg. For jeg jobber ikke fordi noen andre skal bestemme over livet mitt.. jeg bestemmer over mine egne skjebne, og sånn vil jeg at alle andre skal ha det også. Jeg tror nemlig på at folk gir mer av seg selv når de føler de er i kontroll over egen skjebne.

Og jeg tror ikke på å bruke negativt ladede stigmatiserende ord som "nav'ere". Det er et ondskapsfullt ord skapt av media. Slutt å bruk det. Bruk heller arbeidsledige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Alexander4840 skrev (7 timer siden):

Altfor grov matte, og antagelser, men her går det. la oss si:
Med store fine bær kan 1stk selges for 5kr (50kr kurv 10 store bær)
60% går til gårdeier, 20% til plukker, 20% til frakt og salg.
1 person burde kunne plukke 1000 bær på 1 time, 3.6 sekunder per bær.
1000kr/timen?
Virker kriminelt å betale under 200kr/t. Det er tross alt en ekstremt midlertidig jobb, og tungt arbeid.
Jeg har verken kunnskap eller erfaring om jordbær-business :)

Morsom kalkulasjon .. hvis jeg skal våge meg på min egen versjon:

1 kurv = Gjennomsnitt 20 bær, blandet små til store.

1 kurv = 50 kr er jeg enig i, det er omtrent gjennomsnittpris gjennom en sesong.

1000 bær i timen er ok. 1 time = 50 kurver.

50 x 50 = 2500 kr per time - skatt, lønn, arbeidsgiveravgift, og alt annet jeg ikke kan noe om = ca 60% = 1000 kr.

Én ting jeg ikke tok med der var bær som ikke blir solgt. La oss trekke fra 80% i stedet for 60%, vi regner med 20% ikke blir solgt = 500 kr per time.

Én jordbærsesong varer i kanskje 1 måned? 1 månedsverk = 150 timer. Tar et grovt antagelse = En bonde bruker 20 månedsverk = 150 x 20 = 3000 timer x 500 = 1 500 000 kr.

Tja. Hvem vet, kanskje det virkelig er sånn at bøndene tjener seg søkrrike? Halvannen million på 1 måned, ikke dårlig. Burde jo være grunnlag for god lønn på det der.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

man trenger ingen utdaning eller erfaringer for å plukke bær, folk som tror jordbærplukking er bra og godt betalt jobb er på bærtur. det er disse sytepavene som er underliggende problemet pga virkelighetsoppfaningen deres. om man er ufornøyd med jobben og lønna så er man fritt til å finne en annen jobb, det er ingen tvang å bli jordbærplukker

life is a bitch and unfair, welcome to reality bitches

Lenke til kommentar
ex-jordbærplukkeren skrev (1 minutt siden):

man trenger ingen utdaning eller erfaringer for å plukke bær, folk som tror jordbærplukking er bra og godt betalt jobb er på bærtur. det er disse sytepavene som er underliggende problemet pga virkelighetsoppfaningen deres. om man er ufornøyd med jobben og lønna så er man fritt til å finne en annen jobb, det er ingen tvang å bli jordbærplukker

life is a bitch and unfair, welcome to reality bitches

Siden du vet så godt, hva tjener en bonde på en gjennomsnittlig sesong?

Lenke til kommentar
Alexander4840 skrev (14 timer siden):

1 person burde kunne plukke 1000 bær på 1 time, 3.6 sekunder per bær.

Dette er den største usikkerheita i reknestykket.
Kor raskt bæra kan plukkast vil variere svært mykje alt etter størrelse på bæra, kor stor andel av bæra som er klar for plukking (ikkje umodne og ikkje overmodne eller skada), og kor tett jordbærplantene står. Korleis åkeren og hjelpemidla er tilrettelagt for effektiv plukking har også stor betydning.

Eg har i utgangspunktet ingenting i mot provisjonsbetaling, utfordringa ved blant anna jordbærplukking på provisjon er at sjølv om den avtalte betalinga per korg er fastlagt så vil lønna ikkje berre variere utifrå kor effektiv jordbærplukkaren er til å plukke, den er i like stor grad styrt av når du får plukke, kor langt du må gå for levere eller hente nye brett, og ikkje minst kor god avlinga er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Taurean skrev (På 6.8.2020 den 3.00):

Hvis jeg fikk lagt muligheten foran meg, og valgt fritt, så ville jeg mest sannsynlig takket ja på den tiden jeg var i den posisjonen. Men ikke hvis jeg ble tvunget uten noe valg. For jeg jobber ikke fordi noen andre skal bestemme over livet mitt.. jeg bestemmer over mine egne skjebne, og sånn vil jeg at alle andre skal ha det også. Jeg tror nemlig på at folk gir mer av seg selv når de føler de er i kontroll over egen skjebne.

Og jeg tror ikke på å bruke negativt ladede stigmatiserende ord som "nav'ere". Det er et ondskapsfullt ord skapt av media. Slutt å bruk det. Bruk heller arbeidsledige.

Navere blir allerede "tvunget" i arbeid hvor de må arbeide for luselønn for å ikke miste dagpengene sine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GGzeoq/ba-polske-baerplukkere-betale-7500-i-maaneden-for-aa-bo-i-koeyeseng

Hva mener dere om dette?

En ting er å underbetale, annen ting er å lure folk å bo i brakke til overpris og forby hotell og annet leie.

Slik lønnen hvis det er slik er minstelønn for utlanske så er det kanskje like greit å ansette norske, for er jo omtent like dyrt.

Usikkert hvem som betaler reise til invanderer staten.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (4 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GGzeoq/ba-polske-baerplukkere-betale-7500-i-maaneden-for-aa-bo-i-koeyeseng

Hva mener dere om dette?

En ting er å underbetale, annen ting er å lure folk å bo i brakke til overpris og forby hotell og annet leie.

Slik lønnen hvis det er slik er minstelønn for utlanske så er det kanskje like greit å ansette norske, for er jo omtent like dyrt.

Usikkert hvem som betaler reise til invanderer staten.

Det er grotesk galskap! Lyver gjør bonden også, grisker seg i fellesskapets penger og underbetalter slaver. 

Elsker bær, men nå er det nok for min del. Ikke mer Norske bær.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...