Gå til innhold

Firmabil


Anbefalte innlegg

Hei dere,

Har et lite spørsmål som jeg har fundert på. 

Jeg har fått firmabil (Juhuu, eller det var det jeg trudde ?)

Skjønner at jeg skal skatte av denne kall det inntekt, selv om jeg ser det som et utgift, forteller derfor hele historien og da kan dere se om dere enige/uenige. 

Firmabilen er en BMW I3, jeg har omkring 60 km til jobben, og har tilgang på lader på jobben. Dette er helt supert. 

MEN, firmabilen brukes kun frem og tilbake på jobb. Jeg kan heller ikke annet, ellers må jeg i tillegg lade den hjemme (det må jeg uansett på vinterstid, da rekker den ikke frem og tilbake) Selv om den skal kunne kjøre 200 km IHT til bilens verdi, kommer den nok ikke nærmere 130/140 km

Det vil si, denne bilen kan jeg ikke bruke til annet end til firma bruk. Familien er også større end 4 stk så bilen kan ikke bruke den privat generelt, annet end små handle turer, igjen om jeg husker å lade den hjemme!

Dette er litt grunnen til at jeg kaller bilen en utgift, hadde jeg hatt kunne bruke den privat uten forbehold (annet en beskatningen) er det selvfølgelig end annen sak, og jeg kunne ha sett fordelen med denne bilen.

Firmabil fordelen er beregnet til ca 5500 i mnd, dette skal jeg da skattes av. Har ikke hatt firmabil tidligere, men syns umiddelbart at denne løsningen slår dårlig ut for min del?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du firmabil eller yrkesbil?
Med frem og tilbake på jobb meiner du då at du køyrer heimaifrå og til jobben og at dette er omtrent 60 km, eller meiner du at du møter opp for å hente bilen som du då køyrer ca 60 km i arbeidstida før du parkerer den på jobb og reiser heim på anna måte?

Firmabil er arbeidsgivers bil som du også kan bruke privat (dette inkluderer pendling mellom heim og arbeidsplass), dette er ein fordel som du må skatte for.
(Ein firmabil er typisk ein bil du får til disposisjon som frynsegode i staden for ordinær lønn).

Yrkesbil er arbeidsgivers bil og skal berre brukast til yrkesbruk. Bruk av yrkesbil er ikkje ein skattepliktig fordel men skatteetaten er strenge på at du må dokumentere at du ikkje bruker yrkesbilen til privat køyring. 
Dersom yrkesbilen delvis blir brukt i privat regi så må denne bruken dokumenterast slik at du skatter av den delen av bilbruken som er privat.
(Ein yrkesbil vil typisk være ein varebil med arbeidsgivers navn og logo, som f.eks. postbilar, rørleggarbilar, osv).

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (20 minutter siden):

Har du firmabil eller yrkesbil?
Med frem og tilbake på jobb meiner du då at du køyrer heimaifrå og til jobben og at dette er omtrent 60 km, eller meiner du at du møter opp for å hente bilen som du då køyrer ca 60 km i arbeidstida før du parkerer den på jobb og reiser heim på anna måte?

Firmabil er arbeidsgivers bil som du også kan bruke privat (dette inkluderer pendling mellom heim og arbeidsplass), dette er ein fordel som du må skatte for.
(Ein firmabil er typisk ein bil du får til disposisjon som frynsegode i staden for ordinær lønn).

Yrkesbil er arbeidsgivers bil og skal berre brukast til yrkesbruk. Bruk av yrkesbil er ikkje ein skattepliktig fordel men skatteetaten er strenge på at du må dokumentere at du ikkje bruker yrkesbilen til privat køyring. 
Dersom yrkesbilen delvis blir brukt i privat regi så må denne bruken dokumenterast slik at du skatter av den delen av bilbruken som er privat.
(Ein yrkesbil vil typisk være ein varebil med arbeidsgivers navn og logo, som f.eks. postbilar, rørleggarbilar, osv).

Stemmer, kunne nok ha spesifisert dette bedre. 

Men da er her snakk om en firmabil, altså arbeidsgiveren min eier bilen, men jeg disponere den slik jeg ønsker, som pendling frem og tilbake fra jobb. 

Lenke til kommentar

Da høres det ut som om du ikke burde ha denne bilen. Du leier basicly en bil du ikke bruker og det høres ikke særlig fornuftig ut.

Selv har jeg kjørt firmabil i mange år, men det er som håndverker og bilen brukes mellom hjemmet og arbeidsplassene og til frakting av deler. Den bilen brukes ikke, og skal ikke brukes, til private formål. Jeg fører kjørebok og skatter ikke. Med bilen følger et dieselkort i firmaets navn som bedriften holder. Slik du bruker bilen høres det ut som om dette er hva du gjør (-loggføringen). Når det gjelder til og fra arbeidsplass så er dette på grunn av at mine oppmøtesteder varierer. Hvis jeg hadde én fast opmøteplass og det ikke kan forsvares med at jeg f.eks frakter deler eller utstyr bortimot daglig så skal man kjøre egen bil eller skatte.

Du insinuerer at det er underforstått at du ikke skal bruke bilen privat. Har både du og arbeidsgiver misforstått forskjellen avatar påpeker?

Endret av Corp Por
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjapt regnet å koster bilen deg 21-24.000,- i året i ekstra skatt.

Hva ville det ellers ha kostet deg å komme frem og tilbake til jobb?

Du vet du kan skrive av disse kilometerne på skatten, slik at du får fratrekk på dette, selv om det er firma bil.

Hvis du må kjøre selv med egen bil. Hva blir kostnaden, inkludert service utgifter osv.

Jeg har selv en eGolf (24kWt) som firmabil via jobben, og har rett under 4000,- som legges til for beskattning hver måned. Jobben fikset også lader hjemme, og jeg får en liten sum i måneden for å lade hjemme. Kan for det meste utenom på vinterstid lade kun på jobb. Har ca 35km hver vei til jobb, så kjører ca 70km hver dag. Og det er kun de verste vinterdagene jeg absolutt må lade hjemme, men gjør det da det er godt å komme til varm bil.

Jeg har den også som eneste bil, og har null restriksjoner fra jobb til privat bruk. (Har også full logo på bilen, så det er kjørende reklame også).

Slik jeg har kjapt regnet på det så er det langt billigere for meg å ha denne bilen enn å ha egen bil for å komme frem og tilbake på jobb, samt rundt på jobb. Har en kollega som valgte å ha egen bil (ca lik kjørelengde og type), og han får kun igjen for det han kjører i jobb, samt må stå for service osv. selv. Får gratis lading på jobben.

Vil nok tro det kommer fordelsbeskattning både av jobb lading, parkering og bompenger etter hvert.

Lenke til kommentar

Køyring til og fra jobb er normalt rekna som privat køyring (med nokre unntak, slik Corp Por skildrar). Med ca. 120 km tur/retur jobb har du rundt 25 000 km privat køyring i året på den bilen om du møter 5 dagar i veka. Det er mykje, og 2000-2500 kr per månad (om ein reknar ca 40% skatt av sjablongsummen du oppgir på 5500) er ingen upris om du slepp unna alt av vedlikehald, bompengar, mesteparten av drivstoffutgifter m.m.

Spørsmålet er om det mogleg for deg å komma deg rimeligare til jobb med kollektivtransport eller privatbil. Om du køyrer privatbil vil du nok fort bruka over 2000 kroner/mnd på diesel eller bensin, mens ein elbil som er ny nok til å ha tilstrekkeleg rekkevidde vil ha verditap som er høgare enn det du skattar for firmabilen. Service, reparasjon, bompengar, forsikring etc. kjem i tillegg.

For dei som disponerer yrkes-/firmabil til privat bruk, men køyrer forholdsvis lite privat, vil det ofte vera rekningssvarande å føra køyrebok og skatta etter kilometersats.

Endret av MKap
Lagt til info.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for mange gode innspill. 

Slik min ordning er idag, har jeg firmabil med Fri Bil ordning. 
Jeg trenger altså ikke å skatte for privat kjøringen, utover fordel beskatningen. Men finnes det muligheter for å skatte mindre og da hellere betale for min private kjøring. Hadde tidligere end yrkesbil, her brukte jeg en kjørebok og skrev for de KM jeg kjørte privat?

Tenker det er noe slik du mener MKap, og hva blir beskatningen da på bilen?

Som sagt bruker jeg ikke bilen privat, da vi har privat bil ellers.  

Lenke til kommentar
Masimo skrev (1 minutt siden):

Takk for mange gode innspill. 

Slik min ordning er idag, har jeg firmabil med Fri Bil ordning. 
Jeg trenger altså ikke å skatte for privat kjøringen, utover fordel beskatningen. Men finnes det muligheter for å skatte mindre og da hellere betale for min private kjøring. Hadde tidligere end yrkesbil, her brukte jeg en kjørebok og skrev for de KM jeg kjørte privat?

Tenker det er noe slik du mener MKap, og hva blir beskatningen da på bilen?

Som sagt bruker jeg ikke bilen privat, da vi har privat bil ellers.  

Å kjøre bilen til jobb er vell privat bruk? 

Lenke til kommentar
Masimo skrev (16 timer siden):

Takk for mange gode innspill. 

Slik min ordning er idag, har jeg firmabil med Fri Bil ordning. 
Jeg trenger altså ikke å skatte for privat kjøringen, utover fordel beskatningen. Men finnes det muligheter for å skatte mindre og da hellere betale for min private kjøring. Hadde tidligere end yrkesbil, her brukte jeg en kjørebok og skrev for de KM jeg kjørte privat?

Hvis du har fast arbeidssted så blir det sett på som privatkjøring. Har du varierende oppmøte sted så kan det ses på som jobbkjøring, og da slippe.

Våre montører som har service bil og har forskjellige oppmøte steder, har elektronisk kjørebok og skatter kun av det de faktisk kjører privat. Jeg som har fast oppmøte sted hver dag, vil måtte skatte av kjøringen til og fra jobb, men med elektronisk kjørebok kan slippe det som er kjøring i jobb. For meg så lønner det seg å ha skattbar firmabil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...