Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kjøp av snøfreser


Anbefalte innlegg

Hei! Tenkte å kjøpe min første snøfreser. Har en oppkjøring på rundt 15 meter. Bor i innlandet.

Har forstått at Honda er det beste man kan få tak i men, det er ikke aktuelt mtp pris. Det er heller ikke så lett å få tak i brukte fresere.

Hva anbefales som en grei freser til en ok pris?

Har sett litt på denne fra AL-KO som har fått et ok test resultat. https://www.gardenstore.no/snoslunga-al-ko-snowline-560-ii

Takker for tips ?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har den Alko-freseren. Ganske fornøyd med den, tatt prisen i betraktning. En nabo av meg har en søt liten Honda-freser med belter, og den kaster snøen dobbelt så langt som min. Ser også ut som den er flinkere til å kaste tung kram snø unna. Der sliter Alko'n bittelitt. Men den gjør jobben ganske bra. Den er riktignok totalt ubrukelig uten kjetting på hjulene. De koster kriminelt mye hos forhandler, men de til Biltema passer 95% (litt slark, men det går fint), og koster 1/3. 

Hatt den siden 2018. Fikk den riktignok til en vesentlig bedre pris enn tilbudet ditt... Kjøpte min på Bauhaus

ALKO snøfreser SnowLine 560
II

Sum: kr 4 799,20
Levering: kr 499,00
MVA: kr 1 059,64

Totalsum: kr 5 298,20

Endret av newman221
Lenke til kommentar
muummi skrev (1 time siden):

Hei! Tenkte å kjøpe min første snøfreser. Har en oppkjøring på rundt 15 meter. Bor i innlandet.

Har forstått at Honda er det beste man kan få tak i men, det er ikke aktuelt mtp pris. Det er heller ikke så lett å få tak i brukte fresere.

Hva anbefales som en grei freser til en ok pris?

Har sett litt på denne fra AL-KO som har fått et ok test resultat. https://www.gardenstore.no/snoslunga-al-ko-snowline-560-ii

Takker for tips ?

 

Honda har vel vært kongen over kvalitetsfresere i mange år, og de varer og varer.. Men kapasitetsmessig så er vel ikke Honda i toppen mere. De kaster snøen utrolig langt, men svelger ikke like mye snø som en tilsvarende fra Ariens og Toro. 

Jeg har en freser fra Husqvarna, 427T og er veldig fornøyd med den hittil. 
 

Har du flatt terreng du skal frese og enkelt å komme til vil vel Al-KO frelseren gjøre jobben. Kjenner flere som har den. 

Endret av Randeboy
Lenke til kommentar

Kjøpte nylig en Ariens Delux 24 før vinteren. Bruken var til relativt stort parkeringsareal som er asfaltlagt samt veranda og platting. Ville egentlig ha belter da den skulle gå på terrassebord. Regnet med jeg måtte ha kjetting på hjul. Endte opp med vanlig hjuldrift da dette var mye billigere. Har ingen bakker men bruker å bygge en liten rampe av vannet snø opp til verandaen. Kanskje 50cm høy. Får kjørt den opp med litt fart uten problemer. Fordelen med hjuldrift er at de er veldig lette å snu. Dette er jeg glad for da det er litt trangt på terrassen noen steder. Syntes snøfreseren virker relativt bra. Den har elektrisk start men må kobles til 230v. Like greit da batteri til snøfresere ofte må lagres og laddes hele tiden for å holde liv i de. Starter vanligvis på første drag på snora så bruker bare den. Har jo egentlig lyst på Honda men tror i senere år disse er relativt like tilsvarende konkurrenter da det meste idag produseres i kina uansett. Virker som byggekvaliteten til Ariens er relativt god. Så får vi bare om den starter i Desember. Tror vedlikehold på snøfresere er viktig. Har tømt ut alt av bensin fra tanken samt forgasser. Ligger noen flotte videoer på youtube hvordan du vedlikeholder disse:) 

Rimeligere modeller enn Delux er classic og compact. Her er det litt mindre ''komfort''. Ikke varme i hendlene samt mindre motor og byggekvalitet. Autoturn er veldig kjekt.

Lykke til med valget.

Endret av Labelle
Lenke til kommentar
newman221 skrev (23 timer siden):

Jeg har den Alko-freseren. Ganske fornøyd med den, tatt prisen i betraktning. En nabo av meg har en søt liten Honda-freser med belter, og den kaster snøen dobbelt så langt som min. Ser også ut som den er flinkere til å kaste tung kram snø unna. Der sliter Alko'n bittelitt. Men den gjør jobben ganske bra. Den er riktignok totalt ubrukelig uten kjetting på hjulene. De koster kriminelt mye hos forhandler, men de til Biltema passer 95% (litt slark, men det går fint), og koster 1/3. 

Hatt den siden 2018. Fikk den riktignok til en vesentlig bedre pris enn tilbudet ditt... Kjøpte min på Bauhaus

ALKO snøfreser SnowLine 560
II

Sum: kr 4 799,20
Levering: kr 499,00
MVA: kr 1 059,64

Totalsum: kr 5 298,20

Hvordan er byggekvaliteten på AL-KO freseren din? Storebroren Snow line 620E, har i følge https://www.best-i-test.nu/snøfreser håndtak av tre...

 

Det står egentlig mellom AL-KO 560 og Ariens ST24e. Heller litt mot freseren fra Ariens da disse skal være slitesterke. Den koster riktignok 4000kr mer enn AL-KO.

https://www.melhusmotor.no/products/snofres-classic-st24e-920328-ariens

Lenke til kommentar

Nå har jeg bare prøvd én snøfreser i livet, og har relativt begrenset behov for den egentlig. Men den gjør livet lettere kl. 0645 når man skal ut med bilen og den kommunale brøytebilen har laget en skikkelig brøytekant foran innkjørselen min. 

Den føles ganske robust, men har antagelig skavanker og svakheter sammenlignet med Ariens-fresere til dobbel pris. Sveivehåndtaket for rotering av utkast er litt vinglete, men har ikke peiling på hvordan slikt er på andre modeller. Den fungerer bra, og holdes i fast posisjon, så det begrenser ikke funksjonen.

For min del hadde jeg ikke betalt 40% mer for en enhet med tilnærmet lik motorkraft. 

Tror ikke det er treverk på min modell. Lenge siden jeg har sett på den. 

Pass på bredden på maskinen. Dersom du skal frese terrasser og andre smale passasjer er det ofte greit med smalere modell. Til store gårdsplasser er det kjekt med litt arbeidsbredde

Endret av newman221
Jeg betalte som nevnt over ganske lite for min freser. Jeg kjøpte den egentlig som en "testmodell" for å se om jeg synes snøfreser er ok. Og dersom det var stas kunne jeg på sikt selge den og kjøpe en fetere modell (uten å tape særlig med penger)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...