Gå til innhold

Arvet 100k. What to do?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Du må jo vurdere selv hva du har lyst til og hva du trenger.

Har du egen bolig? Hvis nei, sett pengene på boligsparekonto.

Har du en solid bufferkonto? Hvis nei, opprett en høyrentekonto med 1,9% rente og sett pengene der.

Har du lyst å kjøpe en utleiebolig? Hvis ja, bruk som EK på neste lån.

Skal pengene spares/investeres? Hvis ja, legg pengene på høyrentekonto, fond eller aksjer.

Vil du teste andre investeringsmåter? Kjør folkefinansiering av lån gjennom Kredd, Monner, Fundingpartner

Lenke til kommentar

Aksjer og fond kan være en grei løsning om du ikke trenger pengene på mange år. Men kan også være litt ubehagelig på kort og mellomlang sikt, siden børsene verden over er i nærhet av alltimehigh, selv midt i koronapandemien, vaklende økonomi, stigende dødstall og smitte som sprer seg som ild i tørt gress. Ingen veit om samfunnet stenger ned igjen. Og da kan børsene stupe nedover. Men du har jo en glimrende mulighet til å starte med fondssparing, ved å sette inn en liten tusenlapp eller to i måneden, mens arven står trygt på sparekonto

Først og fremst: hva slags lån er det du har?

Om det er forbrukslån: betal det ned.

Boliglån med mindre enn 2% rente og du ikke liker børsen: sett pengene på høyrentekonto med høyere rentesats enn boliglånet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
newman221 skrev (8 timer siden):

Aksjer og fond kan være en grei løsning om du ikke trenger pengene på mange år. Men kan også være litt ubehagelig på kort og mellomlang sikt, siden børsene verden over er i nærhet av alltimehigh, selv midt i koronapandemien, vaklende økonomi, stigende dødstall og smitte som sprer seg som ild i tørt gress. Ingen veit om samfunnet stenger ned igjen. Og da kan børsene stupe nedover. Men du har jo en glimrende mulighet til å starte med fondssparing, ved å sette inn en liten tusenlapp eller to i måneden, mens arven står trygt på sparekonto

Først og fremst: hva slags lån er det du har?

Om det er forbrukslån: betal det ned.

Boliglån med mindre enn 2% rente og du ikke liker børsen: sett pengene på høyrentekonto med høyere rentesats enn boliglånet. 

Hei og takk for alle svar!

 

Vanlig boliglån med veldig gode renter pdd. Ingen forbrukslån.

 

Tror jeg kommer til å legge noe i en buffer konto, litt i fondssparing med lite risiko og noe med høyere risiko og forsette å bygge opp de fondene.

Lenke til kommentar

Jeg hadde 200k til overs og endte opp med å kjøpe en ferieleilighet i Hellas med en kompis. God investering i meg selv om ikke annet ? Riktignok har jeg håp om å få inn noen kroner via  airbnb-utleie etter covid-19.

Men som folk allerede har nevnt, fondssparing er den beste passive investeringen på lang sikt.

Endret av 1814_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...