Gå til innhold

Jordbærplukking - Tips & Trikks


Anbefalte innlegg

Jeg har sett (blitt hjernvasket?) en del negative diskusjoner rundt jordbærplukking i mainstream media som VG.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GGoK9Q/to-uker-som-jordbaerplukker-1807-kroner

Derfor vil jeg gi tips og trikks til de av dere som vurderer å bli jordbærplukkere til neste sesong, siden jeg har tidligere plukket jordbær før har jeg litt erfaringer å dele. 

For det første så behøver man ingen arbeidserfaringer til å begynne med jordbærplukking, da dette er en jobb som man ikke behøver noe form for erfaringer eller ferdigheter. Hvem som helst med armer kan plukke bær.

  • Mitt første tips er å finne en god bonde å jobbe for, det finnes kjipe og gode bønder. Man ser om bonden er god er eller dårlig ved å se hvordan de behandler jordbæråkeren, er jordbæråkeren professjonelt dyrket eller er den en busk? Hvilken utstyr de bruker, hvordan de behandler andre osv. Profesjonelle bønder pleier å behandle folk litt mer profesjonelt. 

Dette er eksempel på dårlig bonde fordi man ser at ugress vokser vilt sammen med jordbærene, pluss det er ingen tørtgress mellom jordbærradene slik at man ikke jobber i gjørme.

jord.thumb.png.3187a289be1181004a49ffe7532a2d39.png

 

 

  • Regnbukse er obligatorisk, uansett vær. Fordi selvom det er meldt sol så kan det hende at bonden vannet åkeren natten før slik at jordbøråkeren er fuktig og våt på morgenen.
  • Ha på hodeplagg, alt vil fungere men vil anbefale denne typen da den dekker rundt hele trynet og hals. Så slipper man å bli solbrent og den fungerer som mini paraply ved regn:58c8b34d6314d50c92fc5bf0-large.jpg.e7cedb1809ca431130e768f5ac7eb5fe.jpg

 

 

Ser litt så lattis ut, men it does the job.

 

Endret av ex-jordbærplukkeren
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...