Gå til innhold

KOMMENTAR: Kva er det Microsoft og Sony held på med?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Iki said:

Nei, de betaler langt fra full pris. Slik jeg skriver.

Er du sikker på at de ikke betaler en gitt engangssum (ganske stor sum vel å merke) for at de kan gjøre titlene tilgjengelig på Game Pass for en avtalt tid? La oss kalle det lisens for å ha spillet tilgjengelig... 

Utvikler får med andre ord samme sum med penger, om det så skulle være 10 millioner som lastet det ned eller ingen. Vil ikke da flere abonnementer gi mer inntekt? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Croc Man skrev (11 minutter siden):

Bra siden de fikk bygd opp en stor fanskare og market share, dårlig fordi RROD kostet veldig mye i reparasjon og erstatning. Det hadde sannsynligvis vært verdt det hvis de ikke kastet bort ledelsen med Xbox One fadesen.

Ja, det kan jeg være enig med deg i. Håper på en problemfri og fin lansering av begge konsoller.

Lenke til kommentar
saywhat skrev (1 minutt siden):

Er du sikker på at de ikke betaler en gitt engangssum (ganske stor sum vel å merke) for at de kan gjøre titlene tilgjengelig på Game Pass for en avtalt tid? La oss kalle det lisens for å ha spillet tilgjengelig... 

Utvikler får med andre ord samme sum med penger, om det så skulle være 10 millioner som lastet det ned eller ingen. Vil ikke da flere abonnementer gi mer inntekt? 

en fornuftig fyr på reddit postet dette. Og det trur jeg på lang vei stemmer. Selv om jeg aldri har lest noe bekreftet om hvordan det fungerer.

 

1 - MS pays them, that info isn't public and all depends on how big the game is

  • large chunk at once

  • pennies on the dollar for every download or whatever goal is met

2 - exposure

  • the small percent of people with game pass will be playing which will push it up on charts

  • people will see their friends playing

  • more videos created

  • word of mouth/social media

  • become fans of the series/studio

3 - Microtransactions/dlc

  • people may be more willing to purchase them since they are not spending money on buying the base.

  • Microsoft may offer lower fees for these transactions

4 - free marketing

  • Microsoft most likely pays for all/good chunk of the marketing which all displays their games with game pass

  • Liker 1
Lenke til kommentar
barezell skrev (2 minutter siden):

langt mindre? hva er innkjøpsprisen på et spill? 700-800? 

Spill selges vanligvis for 600 kroner.

Når man da vet at Microsoft tar under 30% av inntektene fra spill som selges gjennom butikken deres så kan man lett regne ut at spill koster mer enn 400 kr.

saywhat skrev (2 minutter siden):

Er du sikker på at de ikke betaler en gitt engangssum (ganske stor sum vel å merke) for at de kan gjøre titlene tilgjengelig på Game Pass for en avtalt tid? La oss kalle det lisens for å ha spillet tilgjengelig... 

Utviklere har hintet til at de blir betalt for hver gang noen laster ned spillene deres, samtidig som de også får betalt en engangsavgift for å få spillet over på game pass.

saywhat skrev (3 minutter siden):

Utvikler får med andre ord samme sum med penger, om det så skulle være 10 millioner som lastet det ned eller ingen. Vil ikke da flere abonnementer gi mer inntekt? 

Om dette var tilfellet så ville ingen av utviklerne tjent på å ha spillene sine på game pass, og ville da nektet å selge dem gjennom denne løsningen.

Utviklerne må tjene mer per person som spiller spillet gjennom gamepass enn per person som kjøper spillet for at det skal lønne seg for dem.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Iki said:

Utviklere har hintet til at de blir betalt for hver gang noen laster ned spillene deres, samtidig som de også får betalt en engangsavgift for å få spillet over på game pass.

Om dette var tilfellet så ville ingen av utviklerne tjent på å ha spillene sine på game pass, og ville da nektet å selge dem gjennom denne løsningen.

Utviklerne må tjene mer per person som spiller spillet gjennom gamepass enn per person som kjøper spillet for at det skal lønne seg for dem.

Har de hintet hvor mye de får pr nedlasting da? 

Forklaringen som barezell hentet fra Reddit ser jo ut til å forklare hvorfor utviklere går med på dette. Som han nevner kan han ikke bekrefte at det stemmer - men kan du med dine 4-500kr? 

Lenke til kommentar
Iki skrev (32 minutter siden):

Spill selges vanligvis for 600 kroner.

Når man da vet at Microsoft tar under 30% av inntektene fra spill som selges gjennom butikken deres så kan man lett regne ut at spill koster mer enn 400 kr.

 

AAA spill koster 600-649. veldig mye av det som er på gamepass er ikke AAA og veldig mange AA eller AAA titler blir lagt til en stund etter release og det er veldig realistisk å tenke at disse kommer billig til MS. Oppsiden er stort for utvikler ettersom tittelen deres får nytt liv + Solgt mer dlc/micro. 

Det er riktig at kosten til et AA-AAA spill i Norge ligger over 400kr, Fort oppi 550,- for værstingene fra PS og Nintendo.  Men at MS skulle betale standard "listepris" for digitale nedlastninger. Når de garantert forhandler rett med utgiver/utvikler ser jeg på som helt umulig. 

Tar man en titt på hva strømmetjenestene for musikk betaler, (Som selvsagt ikke trenger være relevant for spillbransjen) men man kan i det minste merke seg at spotify, youtube ect betaler veldig mye mindre enn prisen på en cd delt på antall sanger pr steam. 

Streaming service Avg. payout per stream # of streams to earn minimum wage*
Spotify $0.00437 336,842
Amazon $0.00402 366,169
Pandora** $0.00133 1,106,767
YouTube $0.00069 2,133,333

 

Endret av barezell
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vil bare skyte inn i prisdiskusjonen at det er langt flere faktorer som spiller inn enn salgspris og direkte kostnader. Transaksjonskostnader og risiko er store faktorer som må regnes inn, samt volum.

1, det er betydelig lettere å få volum med lavere pris. Selv jeg som er Playstation-slave har Gamepass. Potensialet for å få tiltrekke kunder på PC markedet og mobilmarkedet er ganske stort, og kan i bestefall føre til seg salg av flere bokser.

2, med et abonnent har både Microsoft og utgiverne større kontroll på cashflow. Det fører til sikkerhet i investeringer som skal gjøres i fremtiden, man kan lettere få banklån og investorinteresse. Ja, kanskje man ikke får den store "spiken" i starten, men det er mye mer stabilt. Samtidig har du mulighet til å få inntjening selv om spillet blir veldig gammelt, ettersom det er lett tilgjengelig og ikke har en engangs-(pris)barrière.

3, mange transaksjonskostnader, spesielt relatert til markedsføring (her: bringe produktet til markedet), blir lavere. Reklame, kampanjer, prisnedsetting, publiseringsrelaterte kostnader osv. kan bli lavere. Spillet blir "automatisk solgt" uten at det nødvendigvis krever mye innvendinger fra utviklerne. For eksempel, hvis man lager en oppfølger til et spill trenger man nødvendigvis ikke å lage store lokke kampanjer med vanvittige nedsatte priser for å få spillere til å kjøpe og involvere seg i det første spillet, det er allerede tilgjengelig i abonnementet.

Nå har jeg kun nevnt fordeler, det kan selvsagt gå andre veien ut fra hvordan de har det fungerende bak scenen, men det jeg tror det er viktig å se på disse aspektene også når man vurderer hvorvidt Gamepass er et skudd i foten.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, E Lu said:

Vil bare skyte inn i prisdiskusjonen at det er langt flere faktorer som spiller inn enn salgspris og direkte kostnader. Transaksjonskostnader og risiko er store faktorer som må regnes inn, samt volum.

1, det er betydelig lettere å få volum med lavere pris. Selv jeg som er Playstation-slave har Gamepass. Potensialet for å få tiltrekke kunder på PC markedet og mobilmarkedet er ganske stort, og kan i bestefall føre til seg salg av flere bokser.

2, med et abonnent har både Microsoft og utgiverne større kontroll på cashflow. Det fører til sikkerhet i investeringer som skal gjøres i fremtiden, man kan lettere få banklån og investorinteresse. Ja, kanskje man ikke får den store "spiken" i starten, men det er mye mer stabilt. Samtidig har du mulighet til å få inntjening selv om spillet blir veldig gammelt, ettersom det er lett tilgjengelig og ikke har en engangs-(pris)barrière.

3, mange transaksjonskostnader, spesielt relatert til markedsføring (her: bringe produktet til markedet), blir lavere. Reklame, kampanjer, prisnedsetting, publiseringsrelaterte kostnader osv. kan bli lavere. Spillet blir "automatisk solgt" uten at det nødvendigvis krever mye innvendinger fra utviklerne. For eksempel, hvis man lager en oppfølger til et spill trenger man nødvendigvis ikke å lage store lokke kampanjer med vanvittige nedsatte priser for å få spillere til å kjøpe og involvere seg i det første spillet, det er allerede tilgjengelig i abonnementet.

Nå har jeg kun nevnt fordeler, det kan selvsagt gå andre veien ut fra hvordan de har det fungerende bak scenen, men det jeg tror det er viktig å se på disse aspektene også når man vurderer hvorvidt Gamepass er et skudd i foten.

Flott analyse!

Selv har jeg bare Game Pass på PC ettersom PS4 er den eneste konsollen jeg eier. Tjenesten har latt meg spille (og blitt underholdt av) spill jeg ellers aldri ville rørt. Tiden vil vise hvordan dette utarter seg, men personlig er jeg så langt kjempepositiv til løsningen - så håper den holder tidens tann. 

Lenke til kommentar
27 minutes ago, saywhat said:

Flott analyse!

Selv har jeg bare Game Pass på PC ettersom PS4 er den eneste konsollen jeg eier. Tjenesten har latt meg spille (og blitt underholdt av) spill jeg ellers aldri ville rørt. Tiden vil vise hvordan dette utarter seg, men personlig er jeg så langt kjempepositiv til løsningen - så håper den holder tidens tann. 

Jeg tror kanskje Microsoft er inne på noe. Hvis du har tilbrakt en tid på finn.no, ser man fort at de fleste konsoller som selges brukt ikke har spesielt med spill med seg. Det var en statistikk som var gjort for Playstation hvor gjennomsnittlig spill per konsoll er 10 spill. Hvis man antar at dette gjelder helt til i dag, gjelder for xbox også, en person/husholdning eier en konsoll, og hver av disse spillene kostet 600 kr (som sannsynligvis er langt i overkant) har hver enkelt konsoll-eier brukt 6000 kr på spill i løpet av ca. 7 år (ser bort fra inflasjon osv.). Det tilsvarer ca. 860 kr brukt på spill per år. Det billigste Gamepass-abonnementet er 99 kr per måned (kampanje nå på kun PC versjonen for 40 kr forresten), det tilsvarer ca. 1200 kr i året. De har da tjent mer på en fast Gamepass-bruker enn å selge individuelt spill over de årene per eier. I tillegg er det større sjanse for at de (og utgiverne) også får større markedsandeler ettersom spillere kanskje har involvert seg i flere spill enn det de kunne ved enkeltkjøp, slik som deg. Med andre ord er det potensielle volumet større, enn de kanskje har hatt før.

Men det er ikke sikkert at disse tallene stemmer, man kan for eksempel anta at man ikke eier abonnementet ut alle årene, eller at brukere går for kampanjer (som f.eks. 40kr). I tillegg kan et større utvalg føre til at mer spredt involvering i forskjellige spill føre til dissonans og man blir mindre motivert til å spille (slik som mitt Steam bibliotek), når det er sagt så finnes det også statistikk på at de fleste ikke spiller ferdig spillene sine uansett. Det blir i iallefall spennende å se på hva som blir å fungere, kan ikke si noe eksakt uten å faktisk vite hvordan Microsoft gjør ting på innsiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 8/3/2020 at 9:25 PM, Croc Man said:

Xbox har aldri vært mer profitabelt før denne generasjonen, men alle pengene som gikk tapt under Xbox og 360 har neppe blitt tjent inn. Game Pass taper Microsoft penger på, og Xbox One var en massiv flopp etter suksessen Microsoft hadde med Xbox 360. Istedet for å holde markedsposisjon gav de tilbake alt de hadde vunnet fra Sony under 7. generasjon. Greit å ta med at MS betalte 2.5 mrd USD for Minecraft og at Minecraft uansett er multiplattform.Ironisk nok er det sikkert solgt langt mer Minecraft på PS4 enn Xbox One.

De var profitable allerede halvvegs inn i 360 generasjonen, og det til tross for RROD, mye takket være XBox Live Gold som har nærmest printet de penger i 20 år samt at 360 selvsagt bare var en gigantisk suksess med høy attach rate på software.

Du blander nok sammen historien med på Sony som faktisk mistet nesten alt de tjente på PS1 & 2 fordi PS3 var en av de største floppene i spillhistorien og de blødde så sykt mye penger at hele selskapet holdt på å gå konkurs og måtte restrukturere over flere år.

Ja selvsagt har Minecraft solgt mer på PS4. Det er over dobbelt så stor install base der og verdens mest populære spill, og MS koser seg nok stort over at de en av de bestselgende spillene på konkurrenten sin plattform i 2019 var en XGS-tittel. Microsoft vinner med andre ord på alle fronter ?

Lenke til kommentar
4 hours ago, XtaZ said:

De var profitable allerede halvvegs inn i 360 generasjonen, og det til tross for RROD, mye takket være XBox Live Gold som har nærmest printet de penger i 20 år samt at 360 selvsagt bare var en gigantisk suksess med høy attach rate på software.

Du blander nok sammen historien med på Sony som faktisk mistet nesten alt de tjente på PS1 & 2 fordi PS3 var en av de største floppene i spillhistorien og de blødde så sykt mye penger at hele selskapet holdt på å gå konkurs og måtte restrukturere over flere år.

Ja selvsagt har Minecraft solgt mer på PS4. Det er over dobbelt så stor install base der og verdens mest populære spill, og MS koser seg nok stort over at de en av de bestselgende spillene på konkurrenten sin plattform i 2019 var en XGS-tittel. Microsoft vinner med andre ord på alle fronter ?

Håper du har masse aksjer i Microsoft da. Men hadde du hatt det ville du vel ikke at de skulle satse penger på en av deres dårligste avdelinger?

Lenke til kommentar
6 hours ago, Croc Man said:

Håper du har masse aksjer i Microsoft da. Men hadde du hatt det ville du vel ikke at de skulle satse penger på en av deres dårligste avdelinger?


Null aksjer her.

Uansett hvor mye og hardt du prøver svartmale Xbox så forandrer det aldri fakta om at det er en massiv suksess med høy profitabilitet for Microsoft og at hele spillsatsingern deres spiller inn i store deler av resten av businessen deres også, og fra forbrukerne sitt perspektiv så er det den beste konsollen på markedet du får kjøpt for penger og den beste plattformen totalt sett som det også er smartest å investere i. At Xbox noen sinne går til helvete er kun en ønskedrøm du har som vil forbli nettopp det.

Endret av XtaZ
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...