Gå til innhold

KOMMENTAR: Kva er det Microsoft og Sony held på med?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234

De har bare hverandre som konkurrent, så da sitter de og bare skuler på hverandre. Og når de et at de konkurrerer om de nøyaktig samme sluttbrukerne, da er ikke sluttbrukeren viktig lenger. Da er det blindt fokus på den andre som stjeler all energien. 

Lenke til kommentar

Om en ikke er moderat/veldig interisert i det tekniske og suger til seg all informasjon som kommer her å der så kan jeg godt skjønne at det kan virke litt uimponerende. Men det er to veldig imponerende konsoller som nå kommer og som kommer til å gi konsoll spilling et voldsomt løft.

Har Sony og Microsoft klart å formidle det ut til dem som ikke bryr seg eller kan noe rundt dem tekniske spesifikasjonene? Nei det synes jeg så absolutt ikke dem har klart. Det har ikke blitt vist en eneste "haka detter ned til knea jeg bare må ha en slik konsoll" spill enda. 

Det betyr ikke at det som har blitt vist ikke er imponerende synes jeg. Men ingenting enda som står voldsomt ut. Unntaket kan kanskje være Ratchet & Clank men det er etter min mening ikke rette spillet til å overbevise folk.

Skal bli veldig spennende å se hva Microsoft og Sony har å vise nå i August. Rykte er at Sony skal igang allerede neste uke. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som er et overhengende faktum er at de grafiske forbedringene fra generasjon til generasjon blir mindre og mindre for hver gang, overgangen fra PS3 til PS4 hadde liksom ikke samme sjokk faktoren som overgangen fra si PS1 til PS2 eller fra SNES til Nintendo 64 om en skal gå enda lenger tilbake i tid :p. Den tiden var det lett å vise hvor mye bedre neste genrasjon er, nå er det kun spesielt interesserte som egentlig ser de virkelig store forskjellene så det å selge inn en ny konsoll genrasjon i dag er mye vanskeligere enn det var for 10 eller 20 år siden. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (24 minutter siden):

Det som er et overhengende faktum er at de grafiske forbedringene fra generasjon til generasjon blir mindre og mindre for hver gang, overgangen fra PS3 til PS4 hadde liksom ikke samme sjokk faktoren som overgangen fra si PS1 til PS2 eller fra SNES til Nintendo 64 om en skal gå enda lenger tilbake i tid :p. Den tiden var det lett å vise hvor mye bedre neste genrasjon er, nå er det kun spesielt interesserte som egentlig ser de virkelig store forskjellene så det å selge inn en ny konsoll genrasjon i dag er mye vanskeligere enn det var for 10 eller 20 år siden. 

Ja diminishing returns har absolutt blitt en ting her. Selv med spill som Horizon Forbidden West som i og for seg ser veldig lekkert ut og en forbedring over hva som er mulig i dag så var det ganske skuldertrekk meh. Grafikken vil få seg en solid løft, men når vi har fått grafikk som i f.eks TLOU2 og Death Stranding er det vanskelig å bli noe særlig imponert lenger. Men med enorm økning i lagring og CPU ytelse håper jeg at vil vil se ting som bedre AI, mer levende spill verdener, nye gameplay mekaniker og mye mer av 60FPS. 

Lenke til kommentar

For meg virker det er to ting som er imponerende med neste generasjon:

Ytelse - ting laster fortere

Økt FPS i 4K/8K oppløsning

Ellers går det mest på hvor mye "garnish" maskinen takler å vise samtidig sammenlignet med tidligere generasjoner.

Grafikkmessig på en 2D skjerm, er det kanskje ikke så mye å hente. Kanskje det vil være mer å hente i VR spill?

 

Lenke til kommentar
MistaPi skrev (53 minutter siden):

Ja diminishing returns har absolutt blitt en ting her. Selv med spill som Horizon Forbidden West som i og for seg ser veldig lekkert ut og en forbedring over hva som er mulig i dag så var det ganske skuldertrekk meh. Grafikken vil få seg en solid løft, men når vi har fått grafikk som i f.eks TLOU2 og Death Stranding er det vanskelig å bli noe særlig imponert lenger. Men med enorm økning i lagring og CPU ytelse håper jeg at vil vil se ting som bedre AI, mer levende spill verdener, nye gameplay mekaniker og mye mer av 60FPS. 

Jepp, og en mid generation upgrade med PS4 Pro og Xbox One X hjelper nok heller ikke på diminishing returns faktoren for neste genrasjon. 

Lenke til kommentar

For journalister og andre som er likegyldig i Playstation vs. Xbox "krigen", men følger industrien nøye, er det forståelig at dette er frustrerende. Det er deadlines å forholde seg, arbeid som må gjøres tilknyttet utgivelse av denne informasjonen, for ikke snakke om innholdsprodusering og inntjening som blir lagt på vent.

Men for den såkalte "fansen" tror jeg ikke det nødvendigvis er noe problem. Hvis man er die-hard fan av en av konsollene og følger med akkurat nok til å vite at det er en ventekonkurranse på gang mellom selskapene aksepterer man nok situasjonen. Dette fordi:

1, selskapet som publiserer informasjonen sist vil være den med størst "vinnersjanse". Hvis man heier på ett av lagene så vil man at de skal lansere sist.

2, lanserer laget man heier på sist, vil også prisen sannsynligvis være lavere og man har derfor tjent på det som fan når man går i butikken.

For meg som allerede har bestemt meg for en av dem uansett av historiske årsaker, og allerede har en tidligere maskin som jeg ikke har det så travelt med å bytte ut, ønsker jeg meg så lav pris som mulig og synest det er helt greit å vente når prisen kan bli lavere av den grunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan er menysystemet? Begge har vel vist frem deler av dette.

Lastetider? Sony har vist frem dette.

Spill fra tidligere generasjoner har blitt vist frem også.

Når kommer de? Ved slutten av året, altså fortsatt noen måneder igjen.

Hva kommer de til å koste? Det avhenger litt av hva den andre setter som pris.

Hvilke spill kommer ved lanseringen? Vi vet flere.

 

 

Synes dette virker som en kommentar fra noen som ikke tenker helt over hvor mye penger som ligger i denne lanseringen, og heller oppfører seg som en bortskjemt unge som ikke har fulgt helt med.

Når ps4 og Xbox one kom ut, tror du mannen på gata hadde fått med seg pris og spill da? Nei.

Kun de som er interessert i å få med seg hva som skjer, og leser / ser gjennom lanseringer og informasjon får med seg slikt før konsollene kommer i butikkene.

 

At Sony startet sin presentasjon med et av tidenes mest solgte spill er vel ikke så overraskende?

Kun Minecraft har gjort det bedre, og det var vel et av spillene Microsoft viste oss først. Minecraft med raytracing.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mye klaging fra folk. Men det er jo ikke å komme bort fra at "alle" skal ha en negativ mening om alt dette tiåret uansett hva. Er vel konsekvensen av at "alle" har tilgang til internett.  Om så de hadde hatt "perfekt" showcase så hadde folk klaget da også.

Vi får spill, vi har muligheter, vi får nye konsoller og sannsynligvis andre ting også fremover. Er ikke det bra nok? Liker man det ikke, ikke kjøp det. Verre er det ikke. Folk virker i overkant bortskjemte. 

Vi vet ikke engang pris. Pris er jo sånn sett en ganske stor relevant faktor for om folk kjøper en konsoll eller ikke, hvert fall på dag 1. Om vi går utifra en lansering i november. Så er det altså 3 mnd å vise frem ting på. Skjønner ikke hva folk stresser med å bli overbevist NÅ om. Du kan ikke engang bestille konsollen. Hvorfor må man bli overbevist NÅ. Om man ikke er overbevist nå eller om 3 mnd eller så ikke kjøp konsollen da vel. Verre er det ikke.

Endret av Ezio
  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 hours ago, rottert said:

Har fortsatt ikke kommet over at nok en remake av gta5 var en av de store "trekkplasterene" på ps5 lanseringen.

GTA5 på PS5 er en remaster ikke en remake. En remake er ett spill som er laget på nytt igjen fra bunnen av, slik som f.eks Black Mesa er en fullstendig remake av Half Life 1. Uncharted 1-3 og The Last of Us 1 på PS4 er remasters.

 

Regner med Microsoft sitt Xbox event i august vil kanskje gi noe informasjon. Personlig så siden jeg ikke har planer om å kjøpe ny konsoll ved lansering så gleder jeg meg mest til å se Digital Foundry sine sammenligninger av de nåværende konsoller XB1 og PS4 kontra XSX og PS5.

Lenke til kommentar

Litt usikker på hva du mener med pinlig. For det første har vi en global pandemi, som selvsagt påvirker veldig mye. For det andre, så syns jeg, pandamien til tross, at dette ikke har vært spesielt annerledes enn tidligere skifter.

Er det ikke bedre at de gjør det slik enn å "feile" slik som Microsoft gjorde med Xbox One lanseringen?

De heftigste spillene sånn grafisk får vi ikke se før senere. Slik har det alltid vært og det vil alltid gi et feil bilde å sammenligne siste de aller siste spillene forrige generasjon med de første spillene neste generasjon.

Det stilles også spørsmål i denne kommentaren vi allerede vet. Ja, prisen lar vente på seg, men her er det førstemann som blinker som taper.
Jeg vet ikke hvordan det er med Sony, men Microsoft har ihvertfall antydet at de er villig til å selge med tap for å prise konsollen mer aggressivt enn konkurrenten.

Skjønner egentlig ikke hvorfor folk stresser. Som folk over her sier. Det er fortsatt 3 måneder til de kommer.
Liker du ikke hva du ser, så vent da vel. Er ikke verre enn det. Ingen som står å tvinger deg til å kjøpe dag 1. Du får den for eksempel billigere ved å vente litt. Vinn - vinn!

 

Long story short, syns dette er alt annet enn pinlig og gleder meg som en unge til å få en dag 1.

Lenke til kommentar

Kan tenke meg at Sony er rimelig stresset for tiden etter å vite hva Series X skal koste så de kan sette en pris å starte preorders, mens MS bare sitter chiller og drar ut tiden med vilje for å putte enda mer press på de. Sony er tross alt helt avhengig av å selge konsoller for å overleve og de har allerede tatt valget om å ikke ha cross-gen exclusives, så de MÅ selge så mye PS5 de kan fortest mulig dette året mens Microsoft kan fortsette selge til millioner av kunder på Xbox One og PC i tillegg til at de offisielt launcher xCloud den 19. November, så her har de også ett helt massivt kundepotensiale på alle mobilenheter.

Lenke til kommentar

Kan jo ikke være verre enn at PS bruker en eller annen liten partner til å "lekke" en pris. Microsoft svarer, og Sony matcher den prisen og sier at "lekkasjen" ikke stemte. Da fremstår Microsoft som "vinner" fordi de gav best pris til å begynne med, og Sony kan i stor grad se ut som de tar et tap som ikke er for stort og faktisk dermed kontrollere prisen til en viss grad (si de ser for seg å ta 6k, lekker pris på 7,5k og senker så til 6k). Hvis MS ypper til ordentlig priskrig så kan jo det bli ordentlig spennende, men tror ikke de tør det eller har behov for å gjøre det.

Angående xbox og cross-gen exclusives har jo den nesten så godt som blitt debunked (var vel noe sånt som at det første året blir det cross gen-titles, etter det er det opp til utviklerne selv - aka skjer ikke).

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...