Gå til innhold

Ny bil: Plug-in vs. "vanlig" hybrid


Raspeball

Anbefalte innlegg

Jeg stusser på å bytte ut den trofaste dieselen med en nyere hybrid-modell, men er usikker på hvilken hybridteknologi som har "mest for seg".

Litt bakgrunnsinformasjon:

Det er litt romslighet i budsjettet, men rundt 350k for noe brukt kan fungere som en slags grense. Når det gjelder nye biler har jeg ikke spesielt god oversikt over priser, men kan vurdere mye.

Jeg bor i Finnmark. Avstander og temperaturer er deretter. Det betyr ikke nødvendigvis at jeg kjører så veldig mye – de fleste turene er tur/retur jobb, som ikke er mer enn 40 km totalt. Når det er sagt, så er det avstander med en gang man «skal» noe. Eller, avstander er det jo overalt i dette landet, men det er relativt dårlig utbygget langs veiene, så det er ikke flust av infrastruktur mellom reisemålene. En ting er ferieturer på sommeren, men vinteren gjerne litt hardere enn sørpå. Snittemperaturen er godt under 0 fra oktober til april, og gjerne med kalde dager både før og etter det. Det er typisk også mye snø.

 

For meg fremstår en hybridbil som en god løsning, da man kan kjøre kortere turer elektrisk. Ideelt sett, så hadde jeg kjøpt helelektrisk, men jeg vet ikke helt om det passer behovet ut over den daglige jobbpendlingen (argumenter gjerne mot). Spørsmålet som jeg står litt fast på, er om det er best å velge en plug-in-variant, eller en «vanlig» hybrid (slik som for eksempel Toyota har).

Jeg har sett litt på noen modeller, men på langt nær fra alle merker (jeg har tatt utgangspunkt i de forhandlere som er i umiddelbar geografisk nærhet). Foreløpig har jeg konsentrert meg om følgende modeller (alle stasjonsvogner, siden det er det jeg har nå, og trives godt med det):

  • Passat GTE (brukt)
  • Toyota Corolla (ny)
  • Skoda Superb (ny)

For øyeblikket heller jeg mot Passat GTE, av den enkle grunn at det er en del biler tilgjengelig på bruktmarkedet, og jeg har veldig gode erfaringer med Møller lokalt. Et usikkerhetsmoment der (der jeg ikke har noe erfaring selv), er om batterikapasiteten kan være betydelig redusert om en bruktbil for eksempel har gått 50k?

Uansett, hovedspørsmålet er vel egentlig om det har noe for seg å velge en ikke-ladbar hybridløsning ala Toyota (forbruk, vedlikehold, andre aspekter?) over en plug-in-løsning der jeg kan kjøre helelektrisk på strekningen hjem-jobb-hjem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (11 timer siden):

Jeg har en GTE med over 70k på telleren. Etter det jeg leser av andre som har samme rundt i verden så er rekkevidden fremdeles sånn ca. som ved ny.

Det er jo lovende. Hvilken årsmodell har du? Ble fortalt av forhandler at det "lønner" seg å se etter modeller fom. 2018 for best elektrisk rekkevidde. Antar det handler om teknologi, sammen med målestandardene.

Lenke til kommentar

Har dessverre kjørt en del Yaris Hybrid, og litt Auris/Corolla Hybrid, og deres løsning uten plug-in funker slik jeg ser det kun godt i tett bytrafikk. Elektrisk drift er så begrenset på disse at det omtrent bare funker til å rulle i bygater og på parkeringsplasser, så snart du kommer ut på en litt ordentlig vei hvor trafikken går i 50-60 er det rett over på bensin, ditto hvis man er litt for hard på gassen ut av lyskrysset i bytrafikken.

For all del, systemet er idiotsikkert, og det er trivelig å vite at ethvert trykk på bremsepedalen ikke er å kaste energi ut vinduet, men man må over på ladehybrid hvis man skal kunne kjøre en hel liten tur elektrisk.

PS. Da jeg kjørte Corolla Hybrid leiebil for noen uker siden ble jeg slått av et aldeles skrekkelig støynivå, men jeg velger å tro at det var noe galt med akkurat den bilen, og ikke at de er ment å være slik.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Raspeball skrev (På 2.8.2020 den 1.16):

For øyeblikket heller jeg mot Passat GTE, av den enkle grunn at det er en del biler tilgjengelig på bruktmarkedet, og jeg har veldig gode erfaringer med Møller lokalt. Et usikkerhetsmoment der (der jeg ikke har noe erfaring selv), er om batterikapasiteten kan være betydelig redusert om en bruktbil for eksempel har gått 50k?

Uansett, hovedspørsmålet er vel egentlig om det har noe for seg å velge en ikke-ladbar hybridløsning ala Toyota (forbruk, vedlikehold, andre aspekter?) over en plug-in-løsning der jeg kan kjøre helelektrisk på strekningen hjem-jobb-hjem.

Jeg har gjørt eGolf i over 4,5 år nå, og selv om bilen ved fulladet viser lavere nå enn den gjorde første året, så merker jeg ikke noe spesielt forskjell i faktisk kjørelengde. Fikk 205km første sommer, men aldri kunne kjørt mer enn 120km ved normal kjøring, og 140km hvis jeg virkelig prøver å makse. Så ikke vær så bekymret for batteriene. Jeg tror de vel har samme garanti på batteriene her som rene elbiler, som vel er 70% innen 100.000km eller 7 år etter det som kommer først. (Jeg runder straks 100.000 km selv).

 

Jeg ville selv aldri kjøpt hybrid uten innplugnings mulighet. Uten så må strømmen uansett lages av bensin, og det er og blir dyrere enn fra ladestasjonen eller i verstefall stikkontakten. (Men ikke hurtiglad med hybrid, det er fort dyrere enn bensin)

Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (37 minutter siden):

Wow. VAG vært så elendige i utviklingen av e-Golf altså!

Alle produsenter (mulig utenom Tesla) viser feil slik, ikke kun VW sine. Min er laget før man gikk over til WLTP som er en mer nøyaktig målemetode.

Samme som alle bensin og diesel biler blir oppgitt med penere forbrukstall enn det er mulig og oppnå uten 100% perfekte forhold. Kunne aldri kjøre 990 km med min forrige Volvo V50 som den oppga rett etter jeg fylte heller. Men greide en gang å kjøre under det de oppga, men da stemte alt, inkludert nedoverbakker.

Endret av AndersT2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min gjør også det når jeg får kjørt litt. Men det som vises er etter hvordan det kjøres der og da, og når man starter og ikke kjører så viser den mye.

det er egentlig nokså fint, da den endrer angitt lengde nokså kjapt etter hastighetsendringer.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (11 timer siden):

Jeg er ikke så sikker på at hybrid er løsningen for deg med tanke på at du kjører så mye. Jeg vil tro det er mest lønnsomt med en god dieselmotor, da en elbil med god rekkevidde nok utgår pga manglende lademuligheter i nord?

Jeg er på ingen måte sikker selv, og du har på mange måter et poeng. Når det er sagt, så er min erfaring at dieselen ikke "trives" så godt på vinteren, spesielt i perioder med mest småkjøring (typisk på hardeste vinteren, når det også er kaldest). Min nåværende Golf 1,6 TDI har ikke alltid vært med på notene i alle fall (men det er kanskje ikke det en nødvendigvis karakteriserer som en "god dieselmotor"?).

Elektrisk utgår for øyeblikket, men om noen år vil jeg tro det er tilstrekkelig gode muligheter for lading rundt om kring.

 

Lenke til kommentar
Raspeball skrev (12 minutter siden):

Jeg er på ingen måte sikker selv, og du har på mange måter et poeng. Når det er sagt, så er min erfaring at dieselen ikke "trives" så godt på vinteren, spesielt i perioder med mest småkjøring (typisk på hardeste vinteren, når det også er kaldest). Min nåværende Golf 1,6 TDI har ikke alltid vært med på notene i alle fall (men det er kanskje ikke det en nødvendigvis karakteriserer som en "god dieselmotor"?).

Elektrisk utgår for øyeblikket, men om noen år vil jeg tro det er tilstrekkelig gode muligheter for lading rundt om kring.

 

Diesel generelt med småkjøring er en no-go idag. Ren bensin eller plug-in bensin hadde jeg gått for. Passat GTE er jo en kurrant bil. 

Lenke til kommentar
Raspeball skrev (7 timer siden):

Jeg er på ingen måte sikker selv, og du har på mange måter et poeng. Når det er sagt, så er min erfaring at dieselen ikke "trives" så godt på vinteren, spesielt i perioder med mest småkjøring (typisk på hardeste vinteren, når det også er kaldest). Min nåværende Golf 1,6 TDI har ikke alltid vært med på notene i alle fall (men det er kanskje ikke det en nødvendigvis karakteriserer som en "god dieselmotor"?).

Elektrisk utgår for øyeblikket, men om noen år vil jeg tro det er tilstrekkelig gode muligheter for lading rundt om kring.

 

Jeg leste HI litt feil ser jeg, trodde du skrev 40 km hver vei.

Om du får ladet på jobb gratis ville jeg muligens gått for en plugin hybrid. Dog er jeg litt skeptisk til disse systemene, for de er tunge og tar mye plass i bilen. Er ikke sikker på hvor stor bil du trenger siden du lister opp både Corolla og Superb, men hva med en Octavia stasjonsvogn med DSG, 4x4 og 180HK TSI motor? Det er en romslig og praktisk bil med en god motor.

Lenke til kommentar

Jeg ser på hybrid biler som f.eks det Toyota har som en helt grei løsning på samme måte som jeg synes også de andre systemene er greie. Men alle løsninger har sine fordeler og ulemper. Fordelen er at en slipper å lade og forbruket er kanskje lavere enn en vanlig bensinbil. En annen fordel er at de ikke har et stort batteri (som er både dyrt og tungt). Ulempen er at dette er ikke biler med mye motorkraft, og en har ikke muligheten å kjøre elektrisk på den måten en plugin hybrid har. Ser for meg at dette er biler som passer best der mesteparten av kjøringen er under 80 km/t, og ikke for de som liker litt bra motorkraft. F.eks Passat GTE har mye mer motor og er vel også en mer storbil med mer komfort.

Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (16 timer siden):

Jeg leste HI litt feil ser jeg, trodde du skrev 40 km hver vei.

Om du får ladet på jobb gratis ville jeg muligens gått for en plugin hybrid. Dog er jeg litt skeptisk til disse systemene, for de er tunge og tar mye plass i bilen. Er ikke sikker på hvor stor bil du trenger siden du lister opp både Corolla og Superb, men hva med en Octavia stasjonsvogn med DSG, 4x4 og 180HK TSI motor? Det er en romslig og praktisk bil med en god motor.

Superb er vel egentlig bare listet opp fordi det er den eneste (?) modellen Skoda leverer som hybrid.

Jeg _trenger_ vel antakelig ikke en stasjonsvogn slik som livssituasjonen er nå, men det er veldig kjekt å ha, spesielt der man kan legge ned seter.

Octavia er definitivt med i vurderingen, men så langt har jeg kun sett på hybrid-modeller, da jeg ser fordeler med å feks kunne kjøre jobb-strekningen elektrisk.

Svein M skrev (9 timer siden):

Jeg ser på hybrid biler som f.eks det Toyota har som en helt grei løsning på samme måte som jeg synes også de andre systemene er greie. Men alle løsninger har sine fordeler og ulemper. Fordelen er at en slipper å lade og forbruket er kanskje lavere enn en vanlig bensinbil. En annen fordel er at de ikke har et stort batteri (som er både dyrt og tungt). Ulempen er at dette er ikke biler med mye motorkraft, og en har ikke muligheten å kjøre elektrisk på den måten en plugin hybrid har. Ser for meg at dette er biler som passer best der mesteparten av kjøringen er under 80 km/t, og ikke for de som liker litt bra motorkraft. F.eks Passat GTE har mye mer motor og er vel også en mer storbil med mer komfort.

Jeg ser ikke for meg at jeg trenger ekstra motorkraft, og jeg har heller ikke et kjøremønster som tilsier at jeg trenger mye "ekstra" på den fronten. Når det er sagt, så er det du sier om komfort desto viktigere, og der virker jo Passaten å kunne by på litt.

Når det er sagt, så har jeg kjørt litt Outlander hybrid i sommer. Helt på det jevne elektrisk rekkevidde, og en helt OK bil spør du meg. Men, det merkes at den er tung og høy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...