Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Svindlet ved salg av laptop


Complexity

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
7 minutes ago, krikkert said:

I en rettssak er det den som hevder at beløpet er betalt som har bevisbyrden for dette. 

Okei, det er bra og vite.

Slo meg også at bilen min filmet hele møtet, som kansje og kunne funket som bevis på at det ikke ble utvekslet kontanter. Dog tenkte jeg jo ikke på å lagre filmingen så ble slettet etterhvert. Greit å huske å lagre sånt i frentiden.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
1 minute ago, Vegard# said:

At det er inngått en avtale, at møte har funnet sted og at varen har byttet hender vil være med på å underbygge at varen også ble betalt. 

Ja er første gang jeg opplever dette. Får alltid betalt med vips/cash/bank på stedet.

Så ganske tåpelig av meg å godta overførsel senere.

Lenke til kommentar
Vegard# skrev (15 minutter siden):

At det er inngått en avtale, at møte har funnet sted og at varen har byttet hender vil være med på å underbygge at varen også ble betalt. 

Av disse tre er det kun det at varen har byttet hender som underbygger at varen ble betalt, og argumentet nulles effektivt sett ut av at kreditor etterlyser betaling. 

Lenke til kommentar
Taurean skrev (10 minutter siden):

Laptopen din har vel en slags ip-adresse eller noe som kan spores? Prøv å søk hvor den er når den er aktivert. Så kan du reise dit, banke på og spørre om enten å få penga eller laptopen tilbake.

Ikke helt slik det fungerer.
IP-adresse er noe man får fra internet leverandøren. Man kan uansett ikke spore frem til bosteds adresse med denne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Taurean skrev (Akkurat nå):

Men der laptopen befinner seg?

 

Nei, det vil ikke gå. Om man forsøker å spore en IP-adresse, så er det nærmeste man kommer en adresse ISPen har oppført over hvor IP-rangen er registrert. Vanligvis i din nærmeste by eller tettsted.

Eneste som hadde fungert er nok om det var en Mac som hadde "Find my Mac" aktivert, eller PCer med tilsvarende programvare installert, men da bruker den vanligvis GPS for lokasjonsdata eller feks WiFi. Men når man leverer fra seg en ny PC så er det jo vanlig at denne er fri for all sånn type programvare. :)

zanta skrev (3 minutter siden):

Det er bare på TV dette funker. Da gjerne med IP(v4)-adresser som 10.567.234.1890.

Usikker på hva du mener her? Det eksemplet ditt er heller ikke en IPv4 adresse ? 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, BearCat said:

Nei, det er ikke en gyldig IPv4 adresse, så den kan selv ikke CSI folka på TV spore ?

Jeg vet det ikke er en gyldig IPv4-adresse. Følg med neste gang du ser på CSI elns når de sporer IP-adresser, så ser du at de ofte bruker ugyldige IP-adresser, med oktetter som enten overstiger 255 eller har 4 sifre. Kun vi nerder som reagerer på slikt ?

Endret av zanta
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Merko said:

Nei, det vil ikke gå. Om man forsøker å spore en IP-adresse, så er det nærmeste man kommer en adresse ISPen har oppført over hvor IP-rangen er registrert. Vanligvis i din nærmeste by eller tettsted.

Alle ISPer har oversikt over hvilke offisielle IP-adresser hver enkelt abonnent (kunde) har (og har hatt de siste 21 dagene), og kan i utgangspunktet vise til bolig/leilighet basert på denne. Det har ingen nytte i TS' tilfelle, da PCen får ny IP-adresse når den flyttes til annet nett.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
zanta skrev (Akkurat nå):

ISP har oversikt over hvilke offisielle IP-adresser hver enkelt abonnent har (og har hatt), og kan i utgangspunktet vise til bolig/leilighet basert på denne. Det har ingen nytte i TS' tilfelle, da PCen får ny IP-adresse når den flyttes til annet nett.

Ah. jeg var helt i min egen verden når jeg leste det første du skrev. Trodde det stod noe greier om at man kunne kun spore IP-adressen dersom det var snakk om en TV, ikke laptop.. ?? 

Men da er vi enige.. :) 

Lenke til kommentar
zanta skrev (1 time siden):

Alle ISPer har oversikt over hvilke offisielle IP-adresser hver enkelt abonnent (kunde) har (og har hatt de siste 21 dagene), og kan i utgangspunktet vise til bolig/leilighet basert på denne. Det har ingen nytte i TS' tilfelle, da PCen får ny IP-adresse når den flyttes til annet nett.

Kan man ikke spørre nettselskaper om nylig påloggede nye laptoper og be om å få navn og andre identifiserende kjennetegn? Polisen må vel kunne noe sånt? Hvis ungdom kan hacke pentagon, må vel dette gå an.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (Akkurat nå):

Kan man ikke spørre nettselskaper om nylig påloggede nye laptoper og be om å få navn og andre identifiserende kjennetegn? Polisen må vel kunne noe sånt? Hvis ungdom kan hacke pentagon, må vel dette gå an.

Man kan spørre, men de vil jo selvsagt ikke gi ut dette.

La oss si at jeg hadde mislikt deg noe voldsomt, men visste ikke hvor du bodde, så tok jeg kontakt med din internettleverandør og spurte hvor du bodde.. regner ikke med du ville ha likt det. ? 

Politiet kan heller ikke få disse opplysningene uten en rettskjennelse. Personvern er (noenlunde) sterkt i Norge.

Lenke til kommentar
Merko skrev (3 minutter siden):

Man kan spørre, men de vil jo selvsagt ikke gi ut dette.

La oss si at jeg hadde mislikt deg noe voldsomt, men visste ikke hvor du bodde, så tok jeg kontakt med din internettleverandør og spurte hvor du bodde.. regner ikke med du ville ha likt det. ? 

Politiet kan heller ikke få disse opplysningene uten en rettskjennelse. Personvern er (noenlunde) sterkt i Norge.

Er jo snakk om svindel her, ikke personlige forskjeller.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (7 minutter siden):

Kan man ikke spørre nettselskaper om nylig påloggede nye laptoper og be om å få navn og andre identifiserende kjennetegn? Polisen må vel kunne noe sånt? Hvis ungdom kan hacke pentagon, må vel dette gå an.

Ofte har folk router og da er det deres egen router som får forespørsel om IP fra PC, ikke ISP.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Taurean said:

Kan man ikke spørre nettselskaper om nylig påloggede nye laptoper og be om å få navn og andre identifiserende kjennetegn? Polisen må vel kunne noe sånt? Hvis ungdom kan hacke pentagon, må vel dette gå an.

ISPene ser kun den offisielle IP-adressen til routeren som PCen når internett igjennom, ikke den lokale IP-adressen som tildeles av DHCP bak NAT.

Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...