Gå til innhold

Spør ekspertene: Hvordan kan en fallskjerm fungere på Mars?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Mars er litt langt unna Sola, så er det dagslys der?"

Mars er 1,5 ganger lenger unna solen er Jorden (eller 50% lenger unna om du vil). Sollyset på Mars er 40% av hva det er på Jorden. Husk at det er lite skyer på Mars (men det er periodevis sandstormer).

En vanlig dag på Mars er vel like lys som en lettskyet dag på Jorden vil jeg tro, så jeg ville ikke brukt uttrykket "dunkelt".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hans Gustav Solberg skrev (9 minutter siden):

"På grunn av det mye lavere lufttrykket, trenger den imidlertid å være større."

Det hadde vel vært mer korrekt å skrive atmosfæretrykket. Atmosfæren på Mars består jo ikke akkurat av luft. Litt flisespikkeri kanskje, men...

Det er nokså vanlig å kalle gassen(e) som omgir deg for luft, uavhengig av hvilken sammensetning av gasser det er og hvilket trykk det er.

Lenke til kommentar
BigMedium skrev (21 timer siden):

Savner litt informasjon om hvordan Perseverance har tenkt å lande, Curiosity var jo nettopp fascinerende pga skycrane, men kan ikke huske at noe har blitt nevnt i denne omgang.

Eg tror det at Måne og Mars reiser kan være en av dei mest miljøvenlige aktiviteter vi har, kansje den mest miljøvenlige om vi ser bort fra krigføring (og køkjøring inn til Oslo). Og det konkurerer nok glatt ut det å lese en bok lånt på biblioteket også, boklesere er jo en av de største miljøsvin vi har sett i forhold.

 

Er det noen som veit om noen gode linker som viser kuliminert resursbruk og all underhaldningsverdi det har. NASA har jo heilt feil fokus, men slik blir det jo gjærne i store teknokratiske organisasjoner.

Stikkordet er jo lav energibruk i forhold til pris (medgått BNP) og andre underholdningsalternativer.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...