Jump to content
inside_864319

Bransjen tar grep: Sammen for grønn landtransport

Recommended Posts

Håper de har fått med seg at dette krever moderne veier med så lite kryssende trafikk som mulig. Det betyr masse 4-felts motorvei, solide riksveier med skikkelige påkjøring- og avkjørinsramper. Det betyr å legge opp til så lite brems og gass som mulig. Jevn flyt.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Helt enig, men det vil ikke veisikkerhets eliten. De har de siste 4 tiårene omtrent kun bygget vei med innebygget svinger og høydekurver for å unngå forbikjøringsmuligheter. Mulig det har spart noen liv, men skikkelige 4 felt motorveier hadde spart langt flere, og næringslivet hadde spart ekstremt mye tid og penger. Alle europeisk land gar nå ett stamveinett med motorveier unntatt Norge...

  • Like 2
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Annonse

Det gjenstår å se.

Vinner APene valget og tar med Miljøpartiet De Gale så blir det nok bråstopp på veibygging.

Bare se hvordan de ødelegger for bilkjøring i Oslo. Også for elbiler!

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
JØI skrev (På 1.8.2020 den 18.55):

Håper de har fått med seg at dette krever moderne veier med så lite kryssende trafikk som mulig. Det betyr masse 4-felts motorvei, solide riksveier med skikkelige påkjøring- og avkjørinsramper. Det betyr å legge opp til så lite brems og gass som mulig. Jevn flyt.

Er det ikke bare bilene som mangler da, slik som Tesla semi som bruker 12 kWt / 10 km

 

Skal vi si en semi (US klasse 8 bil, 80 000 LBS = 36 tonn totalvekt) kjører i 60 km/t og bruker 3 liter på mila

=> ca (13,3 x 3 x 6) 240 kr spart i form av diesel i timen mot å kjøpe strøm for (1 X 12 X 6) 72 kroner = 168 kroner spart pr time.

Garantien til Tesla semi er 1 million miles ( 168 / 60 x 1 600 000 ) - ca 480 000 for dyrere bil = 4 000 000 kr spart før garantiutløp. 

Ref: https://www.tesla.com/no_NO/semi

 

Sagt med litt andre ord (anslag):  Har Du kjøring som passer er Tesla semien er den betalt etter følgende antall km bare på sparte dieselutgifter (tilsvarendes bil 1 000 000,- diesel + 480 000,- Tesla semi stander utgave): 

1 480 000 kr / (4,0 (diesel)  - 1,2 (strøm) kr / km) => 530 000 km

Dei resterende 1 070 000 kilometer før garantiutløp koster 1,2 kr/km strøm + dekk, 4-5 oljeskift på reduksjonskassene, og ja litt fett her og der.

Ville sett på bestillingsgebyret for standerutgave på 160 000,- som et verdipapir (aksje) med god avkastning (men hva er founder edition / saken ?).

 

Slik eg forstår ordet «grønn» må det også omfatte aksellast (bevegelser i vegfundamentet) som er en betydlig kostnad ved «tung» transport, og starter på ca 6 tonn aksellast (øker progresivt/eksponentielt), og er noe fartsavhengig.

6 x 6 tonn fattigmansaksel (da er vi komt på 36 tonn totalvekt, og muligens 20 tonn nyttelast) => tilnermet 0 skade på vegfundament, og er et argument for 0 avgift også hva angår årlige avgifter.  

Edited by Halvor Sølvberg- the MOV
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
JØI skrev (På 1.8.2020 den 18.55):

Håper de har fått med seg at dette krever moderne veier med så lite kryssende trafikk som mulig. Det betyr masse 4-felts motorvei, solide riksveier med skikkelige påkjøring- og avkjørinsramper. Det betyr å legge opp til så lite brems og gass som mulig. Jevn flyt.

Fantastisk kost/nytte å bygge store 4-felts motorveier overalt. Selv på strekninger hvor trafikkmengden ikke er i nærheten av å forsvare slike utbygginger.

Share this post


Link to post
OlavEH skrev (47 minutter siden):

Fantastisk kost/nytte å bygge store 4-felts motorveier overalt. Selv på strekninger hvor trafikkmengden ikke er i nærheten av å forsvare slike utbygginger.

JØI kan jo ta seg av finansieringen, så kan vi andre kjøre på disse veiene!

Share this post


Link to post
Ketill Jacobsen skrev (1 time siden):

JØI kan jo ta seg av finansieringen, så kan vi andre kjøre på disse veiene!

Den er jo nesten i boks allerede sør for Trondheim. Nord for Trondheim er det bare å ta alle pengene en har lyst å bruke på det håpløse tog-prosjektet. 

Share this post


Link to post

Vi trenger ikke større, bredere eller mer «moderne» veier for elektriske lastebiler og trailere enn for tilsvarende med eksosrør. Men du har jo alltid vært glad i motorveier enten bilene har eksosrør eller ikke.

Pål Jensen

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...