Gå til innhold

Bransjen tar grep: Sammen for grønn landtransport


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234

Håper de har fått med seg at dette krever moderne veier med så lite kryssende trafikk som mulig. Det betyr masse 4-felts motorvei, solide riksveier med skikkelige påkjøring- og avkjørinsramper. Det betyr å legge opp til så lite brems og gass som mulig. Jevn flyt.

Lenke til kommentar

Helt enig, men det vil ikke veisikkerhets eliten. De har de siste 4 tiårene omtrent kun bygget vei med innebygget svinger og høydekurver for å unngå forbikjøringsmuligheter. Mulig det har spart noen liv, men skikkelige 4 felt motorveier hadde spart langt flere, og næringslivet hadde spart ekstremt mye tid og penger. Alle europeisk land gar nå ett stamveinett med motorveier unntatt Norge...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
JØI skrev (På 1.8.2020 den 18.55):

Håper de har fått med seg at dette krever moderne veier med så lite kryssende trafikk som mulig. Det betyr masse 4-felts motorvei, solide riksveier med skikkelige påkjøring- og avkjørinsramper. Det betyr å legge opp til så lite brems og gass som mulig. Jevn flyt.

Er det ikke bare bilene som mangler da, slik som Tesla semi som bruker 12 kWt / 10 km

 

Skal vi si en semi (US klasse 8 bil, 80 000 LBS = 36 tonn totalvekt) kjører i 60 km/t og bruker 3 liter på mila

=> ca (13,3 x 3 x 6) 240 kr spart i form av diesel i timen mot å kjøpe strøm for (1 X 12 X 6) 72 kroner = 168 kroner spart pr time.

Garantien til Tesla semi er 1 million miles ( 168 / 60 x 1 600 000 ) - ca 480 000 for dyrere bil = 4 000 000 kr spart før garantiutløp. 

Ref: https://www.tesla.com/no_NO/semi

 

Sagt med litt andre ord (anslag):  Har Du kjøring som passer er Tesla semien er den betalt etter følgende antall km bare på sparte dieselutgifter (tilsvarendes bil 1 000 000,- diesel + 480 000,- Tesla semi stander utgave): 

1 480 000 kr / (4,0 (diesel)  - 1,2 (strøm) kr / km) => 530 000 km

Dei resterende 1 070 000 kilometer før garantiutløp koster 1,2 kr/km strøm + dekk, 4-5 oljeskift på reduksjonskassene, og ja litt fett her og der.

Ville sett på bestillingsgebyret for standerutgave på 160 000,- som et verdipapir (aksje) med god avkastning (men hva er founder edition / saken ?).

 

Slik eg forstår ordet «grønn» må det også omfatte aksellast (bevegelser i vegfundamentet) som er en betydlig kostnad ved «tung» transport, og starter på ca 6 tonn aksellast (øker progresivt/eksponentielt), og er noe fartsavhengig.

6 x 6 tonn fattigmansaksel (da er vi komt på 36 tonn totalvekt, og muligens 20 tonn nyttelast) => tilnermet 0 skade på vegfundament, og er et argument for 0 avgift også hva angår årlige avgifter.  

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
JØI skrev (På 1.8.2020 den 18.55):

Håper de har fått med seg at dette krever moderne veier med så lite kryssende trafikk som mulig. Det betyr masse 4-felts motorvei, solide riksveier med skikkelige påkjøring- og avkjørinsramper. Det betyr å legge opp til så lite brems og gass som mulig. Jevn flyt.

Fantastisk kost/nytte å bygge store 4-felts motorveier overalt. Selv på strekninger hvor trafikkmengden ikke er i nærheten av å forsvare slike utbygginger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Ketill Jacobsen skrev (1 time siden):

JØI kan jo ta seg av finansieringen, så kan vi andre kjøre på disse veiene!

Den er jo nesten i boks allerede sør for Trondheim. Nord for Trondheim er det bare å ta alle pengene en har lyst å bruke på det håpløse tog-prosjektet. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...