Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har jeg rett til å gå på dagen?


Anbefalte innlegg

I tidligere innlegg har jeg delt min erfaring med en vanskelig arbeidsgiver. Utfordringene på jobb har økt betraktelig nå i sommer, og etter at jeg ikke fikk kontakt med sjefen på 4 uker (les: hun nekter å svare på noen henvendelser fra meg, men kunne sende meg spm, og hun har blokkert nummeret mitt på telefonene sin slik at jeg går rett til "voicemail"), så har jeg sagt opp arbeidsforholdet. Samtidig har jeg fått tilbud om jobb i en annen bedrift, som jeg har takket ja til og alt begynt i. Jeg har en måneds oppsigelsestid i jobben som avisbud, som i grunn er ut august.

Sjefen har ofte sagt at hun ikke holder igjen ansatte om de vil gå før oppsigelsestiden. Nå har ikke jeg jobbet hos henne på en uke. Jeg har ikke mottatt svar på oppsigelse (hun har sett oppsigelsen), og hun har ikke gitt noe lyd for seg siden juni. I kveld, kl 23.10 sendte hun en melding og sa jeg skulle jobbe neste uke og ut august. Greit nok.

Det er dog verdt å merke seg at jeg har jobbet flere hundre timer gratis for henne, da hun har laget "egne regler" for lønn. Det er mange graverende punkter jeg ikke har nevnt her tidligere, og ikke vil nevne i det hele tatt, men det er opplevelser som både jeg og mine kollegaer har vært fullstendig forskrekket over. Min arbeidskontrakt ble brutt i april, og siden da har jeg så godt som jobbet som ringevikar der jeg har fått vaktene mine alt fra dagen før, til uker før.

Mitt spm er: Kan tilstandene jeg har nevnt (ikke fått lønn samt brudd på arbeidskontrakt) være gode nok grunner til at jeg kan gå på dagen? Det vil ende opp med at hun sitter med all arbeidsmengden alene, men hun har skremt bort resten av sine ansatte og jeg er den siste hun har igjen. Kjenner klart på samvittigheten, men syns det er urimelig av henne å forvente at jeg skal stille opp på så kort varsel når hun ikke har gitt lyd fra seg på over en måned. Å sjonglere to jobber går fint, jeg er lei henne og all gratisjobbingen, og ønsker ikke mer med henne å gjøre. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nidar2 skrev (9 timer siden):

Du kan gå til sak å få etterbetalt for gratisarbeidet?
Alternativt få lønn ut av august men gå på dagen?

Jeg er ingen jurist.

Jeg har en advokat på saken. Ift å gå på dagen vet jeg det er ganske strengt og man kan måtte ende opp med å tilbakebetale bedriften for tapte inntekter, men jeg har hørt om visse tilfeller der en ansatt har kunne gå på dagen uten at det har fått konsekvenser for vedkommende. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Blesten_i_vesten skrev (4 timer siden):

Jeg har en advokat på saken. Ift å gå på dagen vet jeg det er ganske strengt og man kan måtte ende opp med å tilbakebetale bedriften for tapte inntekter, men jeg har hørt om visse tilfeller der en ansatt har kunne gå på dagen uten at det har fått konsekvenser for vedkommende. 

Fyrst og fremst, bruk advokaten din som kjenner saka best til slike spørsmål. 

Det sagt så er nok dette ei sak der arbeidsgivers mislighold gir grunnlag for å gå frå heile arbeidsavtalen. Arbeidsgiver kan ha eit erstatningskrav mot deg for brudd på oppsigelsestida, men samtidig så må arbeidsgiver i så tilfelle gå til sak mot deg og vinne fram med kravet. Det trur eg blir vanskeleg i dette tilfellet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hvis du ser for deg at du kan komme til å ta rettslige skritt mot arbeidsgiver,

det være seg re betaling eller re dårlig behandling eller re løftebrudd

så er det forbanna viktig at du holder din egen sti HELT ren hva angår det rettslige

 

for hvert sprell du gjør reduserer du dine egne muligheter til å vinne frem med evt krav mot arbeidsgiver

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...