Jump to content
Paal Kvamme

Er dagens El-varebiler egentlig egnet for arbeidsfolk?

Recommended Posts

"Haha! Ja du får bevise påstanden, og få personen sparket som utnytter H2-rekkeviddeforlenger fremfor å kun installere mer batterier uten at det hadde krympet nyttelasten.

Hvor stort batteri i kWh måtte man hatt for å få til 500km rekkevidde på en firkantet kassebil trur du? Samt hva ville den veid?"

125 kWt og 1500 kg batteri. Bonus for å lade hver natt og overalt det er ladestasjon. Bonus for å ikke bli stående i månedsvis for at denene fyllestasjonen i landet eksploderer plutselig.

Edited by Lynxman
  • Like 2

Share this post


Link to post
Lynxman skrev (4 minutter siden):

125 kWt og 1500 kg batteri. Bonus for å lade hver natt og overalt det er ladestasjon. Bonus for å ikke bli stående i månedsvis for at denene fyllestasjonen i landet eksploderer plutselig.

Prøv igjen. Du skulle bevise at batterier hadde hatt mer nyttelast. Dette er ingen bevis. 

For å ha 125kWh med energi i H2, så krever det mye, mye mindre vekt enn 1,500kg. 

Edited by oophus3do
  • Like 1

Share this post


Link to post
Annonse
5 hours ago, Lynxman said:

Hvor stort batteri i kWh måtte man hatt for å få til 500km rekkevidde på en firkantet kassebil trur du? Samt hva ville den veid?"

125 kWt og 1500 kg batteri. Bonus for å lade hver natt og overalt det er ladestasjon. Bonus for å ikke bli stående i månedsvis for at denene fyllestasjonen i landet eksploderer plutselig.

Tesla Model 3 LR frå 2019 pakka inn 168 Wh pr kg inkludert heile innpakninga, som òg er ein del av karosseriet til bilen.  Dvs at 125 KWh batteri burde vege ca 672 kg og samstundes spare inn ein del på vekta av resten av karosseriet.

 

Batteria vert stadig lettare.  Panasonic reknar med 20% betre kapasitet pr kg i løpet av dei neste fem åra.  Hydrogen har svært lite forbetringspotensiale.  Sjølv karbonfiber-tankar store og tunge (eller lettare og større med lågare trykk), eller dei er dyre og tek mykje lenger tid å fylle enn det tek å hurtiglade eit batteri (metallhydrid), eller dei er endå mindre energieffektive og farlegare ved kollisjon eller brann (flytande hydrogen):

https://electrek.co/2020/07/30/tesla-batteries-energy-density-increase-panasonic/

Edited by Sturle S
  • Like 1

Share this post


Link to post
Sturle S skrev (5 minutter siden):

Batteria vert stadig lettare.  Panasonic reknar med 20% betre kapasitet pr kg i løpet av dei neste fem åra.  Hydrogen har svært lite forbetringspotensiale:

Bortsett fra at det allerede er utført småskala tester på hydrogen linket til sodium borohydride hvor systemet er 90% effektivt, og inneholder en energitetthet på 9,000Wh/kg. Så joda, det finnes forbedringspotensiale i massevis. Lithium hydride vil være enda mer energitett enn dette igjen. 

Energitettheten hos H2 utstyret inkluderer det tyngste tilbehøret  - batterier. Så bedre batterier gir høyere gevinster for energitetthet hos H2 enn batterier gjør for batterier alene, da man fjerner batterier og introduserer mer lagring for H2 istedenfor på samme volum. 

Snakker man kun om lagringsformen, så inneholder 1kg hydrogen 33,3kWh potensiell energi. Tankene veier mellom 17-19 kg per kilo man lagrer. Så mens batteriene inneholder 0,18kWh/kg, så inneholder hydrogen 1.85kWh/kg om man kan utnytte all energien, eller 1,11kWh/kg om brenselcellen er som hos Nexo ca 60% effektiv. 

 

Share this post


Link to post
Lynxman skrev (2 minutter siden):

Rart hvordan den digre varebilen bare har 800 kg nyttelast med H2.

Blir litt som å lure på hvorfor compliance biler kun har plass til 30 kWh batterier i seg. H2-rekkeviddeforlengeren er påmontert i etterkant av noen form for designavgjørelser for den, da den ikke akkurat blir bygget på en egnet platform. 

Man kan velge 200kg mer nyttelast på den største versjonen, men ha 120 km rekkevidde. Eller fjerne 200 kg nyttelast for å inkludere H2 og ha 350 km rekkevidde. 

Share this post


Link to post
Lynxman skrev (1 minutt siden):

Det er noe som skurrer når 10 kubikk varebil veier 3500 tonn med lite batteri og H2.

Den veier 200 kg mindre med kun batteriet. Men som sagt, da har den kun 120km rekkevidde. 

Ca 18kg per kg H2 man lagrer i tankene. 

Ca 3kW per kilo brenselceller. 

Share this post


Link to post
Lynxman skrev (36 minutter siden):

Det er noe som skurrer når 10 kubikk varebil veier 3500 tonn med lite batteri og H2.

Mulig dei har satt ei lav tillatt totalvekt for å holde seg i førerkort klasse B

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...