Gå til innhold

Er dagens El-varebiler egentlig egnet for arbeidsfolk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At rekkevidden reduseres til en tredjedel stemmer dårlig med tester som er gjort med kjøring med henger eller campingvogn. Da elbilforeningen gjorde en test med 1200 kg campingvogn på landevei økte forbruket med 70-80% sammenlignet med test uten vogn. En litt tyngre henger med mindre vindfang vil neppe utgjøre så mye mer. Så det er nok mer riktig å si en faktor 2. Og da vil nok både Tesla Cybertruck og Rivian klare å dekke behovet uten større problemer.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Eivind Helle skrev (1 time siden):

At rekkevidden reduseres til en tredjedel stemmer dårlig med tester som er gjort med kjøring med henger eller campingvogn. Da elbilforeningen gjorde en test med 1200 kg campingvogn på landevei økte forbruket med 70-80% sammenlignet med test uten vogn. En litt tyngre henger med mindre vindfang vil neppe utgjøre så mye mer. Så det er nok mer riktig å si en faktor 2. Og da vil nok både Tesla Cybertruck og Rivian klare å dekke behovet uten større problemer.

Ja, han går nok ut med fult navn i pressen og lyver. Bussene I kupert terreng slet med samme problem, og 7,000 elbusser blir byttet ut i Kina til FCEBs. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (18 minutter siden):

Tesla Cybertruck blir nok for dyr når man skal bytte ut Caddyen eller Transitten med et nytt EV alternativ.

Hvorfor tror du det? Med en pris fra 365 000 kan den konkurrere med veldig mange andre i varebil og pickup segmentet. Transit, Transporter, Amarok, Landcruiser og lignende er vel ikke akkurat billigere? Og caddy er en liten bil som man allerede finner erstatninger for.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Xaphoon skrev (14 minutter siden):

Enda mer sprøyt om hydrogenbiler...

Jada, de kommer nok...

Som de gjorde på 70-tallet, på 80-tallet, på 90-tallet...

Og nå er vi endelig der... ?

Hva er forskjellen mellom 70,80 og 90 tallet angående hydrogen og nå? 

Svar: Dampreforming vs Elektrolyse. 

Lenke til kommentar

Nei! Jeg kjører selv Caddy som yrkesbil, og det kunne ikke falle meg inn å bytte til noe av det elektriske som finnes på markedet i dag. Kanskje det passer til å frese rundt noen ti-tall kilometer i byen. Men å kjøre serviceoppdrag på et par hundre kilometer kan du bare glemme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (14 timer siden):

7,000 elbusser blir byttet ut i Kina til FCEBs. 

Det var interessant. Har du noe bakgrunnsinformasjon på det? Er det mangel på ladestruktur? Mangel på strøm i noen områder? Ønske om teknologiutvikling? 

Det er jo over 380000 el busser i Kina allerede i 2018. https://www.curbed.com/2018/5/4/17320838/china-bus-shenzhen-electric-bus-transportation. Så den store andelen er det jo ikke. Selv om tallet høres høyt ut.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
-Birger- skrev (33 minutter siden):

Det var interessant. Har du noe bakgrunnsinformasjon på det? Er det mangel på ladestruktur? Mangel på strøm i noen områder? Ønske om teknologiutvikling? 

Det er jo over 380000 el busser i Kina allerede i 2018. https://www.curbed.com/2018/5/4/17320838/china-bus-shenzhen-electric-bus-transportation. Så den store andelen er det jo ikke. Selv om tallet høres høyt ut.

 

Tipper de har samme erfaring som SunLine. De velger også å bruke FCEBs nå I majoritet pga kostnader. 68% mindre vedlikeholds kostnader. 

De vil bruke BEBs på korte ruter hvor bussen vil klare seg uten behovet for spot lading, mens FCEBs tar over der elbussene feks trengte pantografer o.l. Rett og slett pga høye kostnader for BE og infrastruktur. FCEBs var også 100% pålitelige gjennom pilot prosjektet deres. 

De 7,000 elbussene var nok i ruter hvor elbussene sliter. Typisk kupert terreng, med mye behov for spotlading underveis. 

Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (5 minutter siden):

Det vil jo bli en del av erfaringen...

De kan snakke med Green H2 Norway, så blir dette løst med et flåtesalg. Da vil dem få en lokal stasjon sammen med en ordre for H2 kassebiler. 

Slik kan man forvente utbyggingen av nye stasjoner nå fremover. 

Lenke til kommentar
6 hours ago, delxzen said:

Nei! Jeg kjører selv Caddy som yrkesbil, og det kunne ikke falle meg inn å bytte til noe av det elektriske som finnes på markedet i dag. Kanskje det passer til å frese rundt noen ti-tall kilometer i byen. Men å kjøre serviceoppdrag på et par hundre kilometer kan du bare glemme.

Med mindre det skjer et paradigmeskifte på batterifronten vil det forbli sånn. Batterier har aaltfor lav energitetthet for godstransport.

Lenke til kommentar
Lynxman skrev (1 minutt siden):

Det er jo ikke så rart de ikke går tyve mil med henger når de ikke har stor nok batteripakke. Varebiler har hittil ikke vært tilgjengelige med like store batteripakker som personbiler. Det blir ikke et problem når de kommer med 75+ kWt batteri.

Spørs helt hva man trenger av nyttelast. Mer batterier betyr mindre nyttelast. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...