Gå til innhold

Bergen kommune tapte elsparkesykkel-saken – må betale 200.000 til Ryde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Javel. Du er kanskje ikke så mye ute og går i bygatene du, da? Trolig verken aktiv fotgjenger og iallefall ikke eldre og/eller svaksynt, kanskje heller ikke bilfører som helst vil unngå å kjøre på de av disse el-sparkerne som ikke bruker huet i trafikken...

I såfall forstår jeg veldig godt ditt syn, ja.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
HF- skrev (8 timer siden):

Ser ingen fordeler med desse elektriske mopedane, berre ulemper.

Dersom det ikke fantes en eneste fordel, kun ulemper, så hadde ikke dette vært noe problem. For hvis det var sant, så hadde jo ingen giddet å betale for å bruke de ?

Det er utfordrende med de nye sparkesyklene, men de byr også på fordeler. Det er eksempelvis mye enklere å komme seg kjapt rundt for myke trafikanter. Hvem gidder å stå sild i tønne på buss/bane, dersom en sparkesykkel tar deg like kjapt frem?

Bysykler er også et fint alternativ - men brukervennligheten begrenses sterkt av stativene. Senest i dag opplevde jeg å ankomme ønsket destinasjon - men stativet var allerede fullt av sykler. Også de to nærmeste stativene var fulle. Jeg måtte sykle 950 meter for å få parkert -- og så spasere den kilometeren tilbake igjen. Kjedelig! Neste gang frister det å bruke sparkesykkel, siden den kan settes fra nærsagt hvor som helst (men på en hensynsfull måte!).

Dersom bysentra skal bli reelt bilfrie, tror jeg vi er nødt til å akseptere alternativ transport i form av sparkesykler m.m.

Endret av qualbeen
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Sparkesykler hadde vært helt gret det om de som leier ut "syklene" hadde avtale med kommunen, og kommunen lagde "firkanter" hvor de kunne vært plassert, f.eks nær alle bussholdeplasser.

Kommer nok en lov etterhvert hvor det blir noe sånt
Muligens så må en svaksynt tryne først, og blir påkjørt av en buss når vedkommende faller ut i veibanen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Dubious said:

Sparkesykler hadde vært helt gret det om de som leier ut "syklene" hadde avtale med kommunen, og kommunen lagde "firkanter" hvor de kunne vært plassert, f.eks nær alle bussholdeplasser.

Sjefen for Ryde hevder at han forsøkte å inngå et samarbeid med kommunen men at kommunen ikke svarte ham på forespørselen.

Quote

Muligens så må en svaksynt tryne først, og blir påkjørt av en buss når vedkommende faller ut i veibanen

Svaksynte bør jo ikke bruke disse.. Hvis svaksynte bruker de på en uansvarlig måte er det deres egen feil. 

Lenke til kommentar

Ryde i Trondheim:

Syklene ble plassert ut i store tall langs sykkelruter, typisk på steder der det krevde årvåkne syklister for å unngå å krasje i sparkesykler eller folk som gikk for å hente dem på trafikkøyer. Dette var egentlig ikke mye dårligere planlegging enn standard for byen, men enda flere fotgjengere med lyddempede hodetelefoner krysser altså veien på enda flere steder hvor det ellers er naturlig, og sykkeloppstillingsplassene var på steder hvor man ellers kunne ha klart seg med pen bue, i stedet for 90-grader på bunnen av bratt bakke.

De har heller ikke brydd seg om at kommunen nekter dem å stille sykler på fortau eller annet, og deltok heller ikke i konkurransen om å få plassere ut.

Nå er det brysomt å komme frem med sykkel og med bil selv i smågater i boligstrøk, og stakkars de som er synshemmet, har rullestol eller har barnevogn og skal frem på fortau og gang/sykkelveier, for der er det fullt.

Da er det betryggende å se at kommunen ikke har rettshjemmel til å nekte noen å sette ut hvor mange sykler hvor man vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er mest tragisk med disse elsparkesyklene, er at aldersgrensen er hva, 16 - 18 år?
De vil si at barn har ikke lov, så mobilitet for barn er ikke noe argument.

Og ungdom burde jo egentlig bare klippe håret, og skaffe seg arbeid, førerkort og bil. Men hva får de her? Jo, enda ett påskudd til å trekke ut ungdomstida til de er 30 år gammel. Og gjett om de tar agnet. Hvem er det du ser på en elsparkesykkel? 40 år gamle menn i dress? Håndtverkere med verktøy og værnesko? Eller tiltaksløs ungdom i hettegenser, som ikke har noe bedre å gjøre.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bisiwaw skrev (23 minutter siden):

Det som er mest tragisk med disse elsparkesyklene, er at aldersgrensen er hva, 16 - 18 år?
De vil si at barn har ikke lov, så mobilitet for barn er ikke noe argument.

Og ungdom burde jo egentlig bare klippe håret, og skaffe seg arbeid, førerkort og bil. Men hva får de her? Jo, enda ett påskudd til å trekke ut ungdomstida til de er 30 år gammel. Og gjett om de tar agnet. Hvem er det du ser på en elsparkesykkel? 40 år gamle menn i dress? Håndtverkere med verktøy og værnesko? Eller tiltaksløs ungdom i hettegenser, som ikke har noe bedre å gjøre.....

Dette blir et sidespor, men jeg ble litt nysgjerrig i synspunktene dine. Dessverre falt jeg litt av, og er egentlig usikker på hva du mener. 

Barn og sparkesykler m/motor, tja, er vel lett å forstå at de ønsker en nedre aldersgrense?

Er det leit/ubehagelig at "tiltaksløs ungdom" kjører rundt på sparkesykler? Du mener vel ikke at det er sparkesykler som hindrer de fra å «ta seg sammen», og å skaffe seg en jobb/studie/whatever you approves?

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, bisiwaw said:

Det som er mest tragisk med disse elsparkesyklene, er at aldersgrensen er hva, 16 - 18 år?

Det er ingen aldersgrense for elsparkesykler. 
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/elkjoretoy/sma-elektriske-kjoretoy

Quote

Det er ingen alderskrav for bruk av små elektriske kjøretøy, og du kan bruke kjøretøyene på de samme områdene som vanlige sykler. 

 

Lenke til kommentar
10 hours ago, qualbeen said:

Dette blir et sidespor, men jeg ble litt nysgjerrig i synspunktene dine. Dessverre falt jeg litt av, og er egentlig usikker på hva du mener. 

Barn og sparkesykler m/motor, tja, er vel lett å forstå at de ønsker en nedre aldersgrense?

Er det leit/ubehagelig at "tiltaksløs ungdom" kjører rundt på sparkesykler? Du mener vel ikke at det er sparkesykler som hindrer de fra å «ta seg sammen», og å skaffe seg en jobb/studie/whatever you approves?

 

Jeg mener at normal ungdom ønsker seg bil, og siden bil + førerkort koster penger, så må de spare. Og for å få til å spare, så må de jobbe.

I tillegg er det ganske dyrt å sende bil på verksted, så mange unge velger da heller å skru selv. Noe som også gir en veldig sunn læringsprosess i praktisk arbeide, som de aller fleste vil nyte godt av også seinere i livet.

Og reultatet er det at når poden har vært igjennom en 4-5 års prosess med jobbing, sparing og vedlikehold av sin første bil, så har også mange skritt inn i voksenlivet blitt tatt.

Ungdom med lite arbeidslyst og ti tommeltotter vil gjerne likevel ha mobilitet, og elsparkesykkelen er derfor ei lettvint løsning for gjør det enda litt lettere å trekke ut ungdomstida, på ubestemt tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Dubious said:

Og hvordan vet de at leier er over 18 år?

Selvsagt gå det an å bryte regler, men det er ikke tema her, hvordan man skal håndtere kriminelle.
Men det sier jo litt om mentaliteten på den typiske elsparesyklisten:

Hvis regelen er vanskelig å håndheve, så er det liksom "greit" å bryte den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...