Gå til innhold

Best frakt av kostbar og sårbar pakke?


Anbefalte innlegg

Sitter og følger med på Finn for tiden, fordi jeg lurer på å oppgradere min 8 år gamle iMac til noe nyere. (Ja jeg vet at det antagelig kommer en oppdatering snart, og etterhvert en ARM-versjon.) Problemet er at med mindre jeg finner en i Bergen og omegn, så må den sendes. Hvordan anbefaler folk at det gjøres? Posten eller annet?

Posten er jo et normalt valg. Men de forsikrer bare opp til 10 000, en iMac er jo en delikat affære og jeg regner med å betale en god del mer enn det. Og så er de jo blitt håpløst treige i takt med fallende behov. (Satt på hytta og ventet på noe som heldigvis kom dagen før jeg reiste hjem. Og som var bestilt som hjemlevering, men det gadd de ikke, selv om hytta har gateadresse. Så jeg måtte ned til bygda å hente den.)

Postnord er ikke noen favoritt. Ser også sider som heter pakkepost.no og billigpakke.no og lignende, med høres ikke helt ut som noen jeg skal teste ut med en pakke til kanskje 20 000+...

Finn har jo Helthjem, men der settes pakken utenfor døra om natten både hos sender og mottager, skjønner jeg. Ikke ideelt i mitt tilfelle.

Så ser jeg noe som heter nimber, hvor sjåfører som skal den veien tar pakker med seg. Noen som har prøvet det?

Hva med andre fraktselskaper? Jetpak f. eks.

Og til slutt: Hvordan forsikrer jeg en slik pakke enklest og tryggest, i de tilfeller der speditøren ikke gjør det, eller bare dekker deler av verdien?

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom personen sender med original-emballasje, så er de relativt godt pakket inn.

Blir den sendt via posten feks, så vil du jo evt kunne se på postkontoret om emballasjen har skader før du tar i mot pakken (du kan jo be om å betale i postoppkrav slik at du betaler på postkontoret ved henting).

Ellers er det mulig DHL er et alternativt, men kanskje noe dyrere, men de leverer nå på dør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du først skal ut med over 20.000,- for ny iMAC, kjøp splitter ny fra trygg bedrift så er det ikke noe problem. Bedre det enn brukt fra privatpersoner.

Hvis du bruker den til normale ting, og ikke kreative ting, så har det ikke vært all verdens forbedring av ytelsene de siste årene. Så hvis du ikke finner tester som viser at det er store ytelses forbedringer på det du bruker den til, så er det ikke sikkert det er vits å bytte enda.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (5 minutter siden):

Hvis du først skal ut med over 20.000,- for ny iMAC, kjøp splitter ny fra trygg bedrift så er det ikke noe problem. Bedre det enn brukt fra privatpersoner.

Joda, det er selvsagt sant. Men nå er jeg ikke så velstående. Og med dagens dollarkurser er nye svinedyrt. Kanskje kan jeg få en for 25-30 som ville kostet 40-50 ny. Det gikk en her i Bergen nå for 30K som på apple.no koster 49K. (Så kunne man spart en god del ved å kjøpe RAM separat fra en annen butikk.)

AndersT2 skrev (9 minutter siden):

Hvis du bruker den til normale ting, og ikke kreative ting, så har det ikke vært all verdens forbedring av ytelsene de siste årene.

Tanken er at den skal vare like lenge som den gamle, i hvert fall nesten. Det er derfor den holdt så lenge, fordi jeg kjøpte en topp spec'et en.

Og jeg bytter litt fordi jeg må bytte ut den enda eldre jeg har i hjemmestudioet, det er en 2011, og jeg får ikke lenger oppgradert hverken OS eller Logic, og der er det kommet funksjoner jeg ønsker meg. Det kommer til å skje med 2012'en også nå, den vil ikke kunne kjøre Big Sur. Men den kan kjøre siste Logic en stund til, og da kan jeg sette den der, og la den eldste gå i arv til Netflix-titting.

Geir :)

Lenke til kommentar
Merko skrev (23 minutter siden):

Dersom personen sender med original-emballasje, så er de relativt godt pakket inn.

Sant nok. Det er en forutsetning.

Merko skrev (24 minutter siden):

Blir den sendt via posten feks, så vil du jo evt kunne se på postkontoret om emballasjen har skader før du tar i mot pakken (du kan jo be om å betale i postoppkrav slik at du betaler på postkontoret ved henting).

Det er sant. Nå vet jeg jo ikke ennå så mye, siden jeg ikke har valgt noen konkret maskin eller selger.

del_diablo skrev (20 minutter siden):

Vis det ikke er mulig, blir det nesten enklere å sette av en dag for å kjøre til selger for å hente varen.

Ja, det går an. Men nå er jeg uten bil noen uker. Så da må jeg vente. Og det er dumt hvis det dukker opp et godt kjøp med rette spesifikasjoner...

Jeg nevnte den i Bergen over. Den var jeg litt interessert, men den ble solgt mens jeg satt på bussen hjem fra ferie. Får neppe noen til å holde av en maskin i flere uker, og er kanskje ikke så smart å forhåndsbetalt for noe usett... :)

Geir :) 

Lenke til kommentar

Hvis jeg først skulle brukt så mye penger ville jeg henta selv. Jeg hadde kjørt bil og henta den, det er uansett fine turer. Jeg vet at det ikke var det du spurte om og at ikke alle har mulighet for til å kjøre. Det finnes en del transportfirma og jeg tror det skal være mulig å finne et seriøst ett. Jeg tror også det kommer ann på hvor mye av original emballasjen selger har. Personlig har jeg sendt PCer i posten et par ganger uten problemer, innland og utland. Begge gangene pakket jeg hele PCen ned i isoporen kabinettet kom i og surra hele boksen inn i bobleplast før jeg la noen lag med gråpapir.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Flin skrev (13 minutter siden):

Begge gangene pakket jeg hele PCen ned i isoporen kabinettet kom i og surra hele boksen inn i bobleplast før jeg la noen lag med gråpapir.

Samme gjør jeg når jeg sender ting. Får håpe jeg finner en samarbeidsvillig selger.

Nå har jeg ikke sendt så mange ting som var større enn en vanlig Norgespakke. Men har fått noen, stort sett uten skadet emballasje. (Bank i bordet.)

Geir :) 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (49 minutter siden):

Stor sjanse for at det uansett kommer en murstein

Nei, sjansen er faktisk veldig liten. ?

Dubious skrev (49 minutter siden):

Kommer det en Mac og den er skadet så fraskriver alle seg ansvar

Derfor man har postoppkrav, så kan man hvert fall se om emballasjen er skadet før utlevering / betaling.

Dubious skrev (49 minutter siden):

Har aldri kjøpt eller solgt noe som må sendes, alltid møtt opp personlig

Ingen personlig erfaring med frakt mao. ? 

Lenke til kommentar

Virker som det alltid er risiko involvert når det kommer til så dyre gjenstander. Så da er alternativene 1) Å betale noen for å enten kjøre (bil eller annen transport) og hente den, og la den personen stå ansvarlig, eller 2) Gjøre det selv.

Har sett nok på fraktekrigen til å vite det.

Har også lest om folk som har prøvd å finne noen som skal kjøre lastebil hele eller deler av veien uansett og betale dem en sum for å ta med varen. Men ingen lett jobb heller dét da.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Taurean skrev (1 time siden):

Å betale noen for å enten kjøre (bil eller annen transport) og hente den

Vurderer dør til dør frakt, selv om det blir dyrere. Kanskje flyfrakt. Da blir det litt færre problempunkter enn når den skal leveres på post i butikk, stables i en hylle der, inn i postbilen, til terminalen, sorteres, lastes om, til en annen terminal, lastes om, til utleveringssted, stables i en hylle der og hentes ut igjen. 

Geir :)

Lenke til kommentar

Så bra det ordner seg.

Som alternativ så vil eg også nemne ekspresspakkar med buss som eit greit alternativ. Det er forholdsvis rimeleg og i motsettning til posten så blir pakken plassert i lasterommet av bussjåføren eller sendaren, og den blir henta ut av deg eller bussjåføren på ankomststaden. Det betyr at pakken i liten grad blir kasta rundt på slik som vanlege postpakkar blir.

Største ulempen er at dei berre har standard transportvilkår som erstatningsansvar. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tom waits for alice skrev (4 timer siden):

Da ser det ut som jeg har funnet en maskin. Og ikke bare det, en som skal kjøre til Bergen neste uke også og tar den med seg. Så da er problemet løst. Takk for alle svar.

Geir :)

Bra det ordnet seg :D Aner ikke specs eller pris du gav for den du kjøpte, men Apple kommer med nye maskiner denne uken:

imac.png

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...